Gemeenten laten dode dieren anoniem verdwijnen in de ton!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

klaver4dieren

Gemeenten laten dode dieren anoniem verdwijnen in de ton!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 01:04

Gemeenten laten dode honden en katten anoniem verdwijnen in de destructieton!
Dinsdag 15 februari 2011
-------------------------------------------------------------------------------
Open brief Vereniging Nederlandse Gemeenten

Gemeenten laten dode honden en katten anoniem verdwijnen in de destructieton!

Verdwenen huisdieren veroorzaken groot verdriet bij de eigenaar en zijn familie.
Het is een kleine moeite maar voor de eigenaar van groot belang wanneer de gemeentewerkers de gevonden dode dieren zouden controleren op een eventuele chip (transponder), waarmee het huisdier in veel gevallen is geregistreerd. Dit nummer kan dan worden ingevoerd op de site van http://www.animalalert.nl met de postcode bij “gevonden dieren”.
Zo kan de diereigenaar zijn huisdier “als overleden” terugvinden, dit is geheel kosteloos.
Het enige wat de Vereniging Nederlandse Gemeenten hiervoor dient doen is vragen of gemeentewerven willen controleren op de transponder bij dode huisdieren en deze informatie willen invoeren op de site van AnimalAlert, voordat ze in de kadaverkoeling of destructieton verdwijnen.

Wij zijn ons bewust dat het aflezen van de microchip extra moeite kost, maar de registratie op de internetsite http://www.animalalert.nl is gratis en zo wordt veel leed bij de eigenaar voorkomen.

Animal-Alert (http://www.animalalert.nl) is een particulier initiatief, opgericht door Bulle Koster en Peter Klaver, dierenartsen verbonden aan de databank Petlook.
Deze opsporingsdienst voor vermiste huisdieren werkt nu al meer dan één jaar naar volle tevredenheid. Het maakt gebruik van SMS-dienst, e-mails en Google-maps om vermiste .en gevonden dieren weer thuis te brengen bij de eigenaar, liefst levend.

Met vriendelijke groet,
Bulle Koster en Peter Klaver, dierenartsen Petlook - AnimalAlert
email: info@petlook.nl

zonnebloem18

Re: Gemeenten laten dode dieren anoniem verdwijnen in de ton!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:08

Ik werk gelukkig alleen maar met gemeentes die alle dieren netjes op laten halen door de dierenambulance.
Wat ver vervelend is dat er in bepaalde gebieden boeren zijn die een aangereden kat zelf opruimen, daardoor zal een mogelijk eigenaar hier nooit achter komen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:14

sja....als de dieren opgegeven moeten gaan worden........waar laat je ze dan tot de eigenaar zich meld?
Dan moeten ze gekoeld bewaard......
Dan heb je altijd nog eigenaren die zeggen bedankt voor het melden.....en dan?
Moet de eigenaar dan ook betalen voor de gemaakte kosten van koelen ect?
Dan haken een boel eigenaren af denk ik zo.
Dan is er een hoop gedoe en gaan de dieren nog de verwerking in.

of zie ik het nu zo verkeerd?

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 02:32

Beste Alison Belle,

De dode dieren kunnen in principe wel de destructieton in, maar pas NADAT er gekeken is naar een chip. Natuurlijk is afleveren van het kadaver bij de dierenambulance een andere ( hele goede) mogelijkheid!
Het gaat er om dat de eigenaar WEET dat zijn dier is overleden.
Van Rijkswaterstaat (beheren alle snelwegen en sommige doorgaande wegen) wordt (bijna) helemaal niet gekeken na de dode dieren. De eigenaar kan zo nog maanden tot jaren in onzekerheid zitten!

Dus ons verzoek is:
Chip aflezen en dat doorgeven aan
- dierenambulance
- Amivedi of
- even intikken bij AnimalAlert!

Peter Klaver, dierenarts
bedenker en oprichter van AnimalAlert
www.animalalert.nl

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 08:48

ik begrijp het bericht wel maar denk gewoon dat het geen haalbare kaart is.
Tenzij natuurlijk het in een wets artikkel aangegeven gaat worden.

Het idee vind ik zeker geen verkeerde....maar haalbaar???

klaver4dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 08:58

Wetswijziging zeer omslachtig, niet nodig!

Ik denk dat een wetswijziging een zeer omslachtig proces is. De gemeente kan ook zijn zorgtaak serieus nemen, zeker als ze ook hondebelasting heffen!
De oeverheid gaat straks per wet verplichten je hond the chippen en te registreren. Zou een goed idee zijn als ze er ook zelf wat me zou doen! Wij hebben zelf (op eigen kosten) AnimalAlert opgericht. Zou mooi zijn als de overheid ook wat zou doen. Met AmberAlert is ook gestart met een particulier initiatief, later (financieel) overgenomen door de overgheid!

Peter Klaver, dierenarts
AnimalAlert

saskia1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 08:59

Onze kat is pas geleden bij ons achterom doodgereden. "Gelukkig" hebben de buren het gezien en die waarschuwden ons. Ze was namelijk al snel opgehaald door de buitendienst en die kijken hier in Landgraaf niet of ze gechipt is. (Nu kon ik zelf bellen om het zeker te weten, anders had ik heel wat rusteloze nachten gehad.)

Hoeveel moeite kost het nou om even met een chiplezer over het lijfje heen te gaan en het nummer in te voeren op een site? Vooral als jij je bedenkt hoeveel zorgen je een ander bespaart? Ik chip mijn katten niet voor niks.
Natuurlijk is het ook verplicht voor de verzekering, maar ik doe het vooral omdat het me een fijn gevoel geeft dat ze (hoe dan ook) naar me terug zouden kunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:47

Ik heb binnenkatten, maar het lijkt me idd niet prettig om wekenlang op je kleine Poekie te zitten wachten en dan maar te raden dat hij overreden is.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:53

Best aardig idee, maar hier op het platteland heeft echt nog geen enkele kat een chip hoor ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:15

Ik dacht dat het via de dierenambulance ging. Dan kun je ook zelf kiezen, dmv donatie of je wat betaald. Ik zal er nu extra goed op letten dat de als ik iets zie ik de dierenambulance bel! Ik wist niet dat het ook zo ging. Verschrikkelijk dat mensen nog steeds zitten te wachten op dieren die de gemeente gewoon vernietigd heeft.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:21

O ja de gemeente beilen haalt dode dieren weleens op maar die bewaren ze tot er iemand van het asiel is langs geweest met een chiplezer en die maakt ook een rapportje voor Amivedi.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:41

Hoi Peter, ik ben het niet met je eens. Het is niet bepaald een kleine moeite.
Even vanuit de kant van de gemeentes bekeken (insider): gemeentes hebben geen chiplezer!
Er moet dus personeel van de gemeente met het dode dier naar de DA om de chip uit te laten lezen. Vaak worden dode dieren gevonden door mensen van het groenonderhoud. Dit kost dus de tijd en vervoer van het gemeentepersoneel, die dan hopelijk bij de DA komt als de chiplezer ook op de praktijk ligt, de DA of de assistente moet de chip uitlezen, dat kost ook tijd die betaald moet worden en wat daarna? Als er een leesbare chip in zit, moet er iemand contact opnemen met de eigenaar, het kadaver moet bewaard worden, en als er geen leesbare chip in zit, is de tijd die erin gestoken is door gemeente en DA nutteloos geweest want het dier gaat alsnog naar de destructie.
En wie gaat dat allemaal betalen? Per elk uur dat 1 persoon zich daarmee bezig houdt ligt de kostprijs incl. vervoer en bewaren van het kadaver al snel rond de € 50,00. Als de eigenaar zich dan meldt, maar hoort dat hij € 50-100,00 moet betalen om de kosten te dekken, dan denk ik dat je bij 90% van de eigenaren alsnog bot vangt.
Kadavers op laten halen door de dierenambulance kan ook natuurlijk, die hebben soms ook chiplezers, maar dat is vrijwilligerswerk en die zwemmen ook niet in het geld en tijd.
Dat de gemeente de kosten moet betalen uit de hondenbelasting is ook onzin, dat is in verste verte niet eens kostendekkend voor het laten opruimen van de hondenpoep en aanleg en onderhoud van uitren- en uitlaatgebieden.
Zeker nu momenteel gemeentes ontzettend moeten besparen, en er al heel erg op buitenruimte-onderhoud moet worden bespaard is het onrealistisch om te denken dat er voor het thuisbrengen van dode dieren van mensen die hun dier niet bij zich houden, wel tijd en geld uitgegeven kan worden (en dat geld komt ook bij dierloze burgers vandaan).

Eigenaren kunnen beter opletten dat hun dier niet wegloopt. Dus: maak van je tuin 1 grote kattenren zodat ze de tuin niet uitkomen (automobilisten ook blij dat ze geen kat doodrijden omdat ze 'm niet meer kunnen ontwijken) en houd je hond altijd aangelijnd. Probleem opgelost.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:48

Even hier als insider van de dierenambulance, de gemeente belt ons regelmatig als zij een dier vinden dan kunnen er 2 dingen gebeuren.
1 wij halen het dier op
2 zij brengen het dier hier

In beide gevallen moeten wij het dier 2/3 weken bewaren in de koeling dus de medewerker heeft daar verder geen werk aan.
Als er geen chip is is het niet zinloos want er wordt een rapportje gemaakt voor amivedi en ook zonder de chip matchen wij elke week meerdere katten aan hun eigenaar.
Verder vragen wij voor dieren die hier gebracht worden aan de eigenaar geen kosten en als wij halen hooguit 21 euro en dus niet 50-100 euro
Als mensen het dier niet meenemen en naar destructie gaat kost dat ze 7 euro.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:17

Kost dus wel gewoon geld en tijd en de nodige goede wil van mensen.
Nogmaals, ik vind het echt wel een heel goed idee.......
Ook mijn kat is zwanger en spoorloos verdwenen......ik ben dan ook het type die het niet los kan laten.
Ik zou er wel voor willen betalen als ze alsnog gevonden zou worden.
Ik zie alleen nog steeds niet hoe het haalbaar zou kunnen gaan worden

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:19

Hier controleren ze bij de gemeente (naar eigen zeggen) wél op chip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:54

Even de chip uitlezen is nauwelijks werk, belachelijk dat er zo met anderman's dieren wordt omgegaan woorden schieten tekort!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:03

Chip uitlezen is inderdaad zo gedaan, maar ervoor zorgen dat dat gebeurt heeft wat meer voeten in de aarde. Bij onze gemeente hebben ze echt zelf geen chiplezer hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:05

MarChak schreef:
Chip uitlezen is inderdaad zo gedaan, maar ervoor zorgen dat dat gebeurt heeft wat meer voeten in de aarde. Bij onze gemeente hebben ze echt zelf geen chiplezer hoor!

Bij welke gemeente?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:10

Chiqa schreef:
MarChak schreef:
Bij welke gemeente?

Vind ik niet zo relevant om dat bij name te noemen, maar ik heb het over een middelgrote gemeente in Zuid-Holland.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:17

Voor de mensen die het zich nu afvragen, je kan gewoon de gemeente bellen en vragen wat hun beleid is als het gaat om gevonden dode huisdieren.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:26

Hooguit gemeentes met een eigen buitendienst hebben hier beleid voor, maar steeds meer gemeentes besteden het groenonderhoud (waarbij de mensen werken die de meeste kadavers vinden) uit aan hoveniersbedrijven en ik denk dat die er helemaal niks mee doen.
Gemeentes hebben hooguit beleid om ziekteverspreiding te voorkomen ingeval van grote sterfte van bepaalde dieren, b.v. als er blauwalg in de gemeentelijke wateren zit. Bij doodgevonden huisdieren gaat het meestal om aangereden dieren op/langs de weg, waarbij besmettingsgevaar redelijk gering is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:26

Kan me niet voorstellen dat een gemeente geen chiplezer heeft :n

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:28

De meesten hebben ze niet en het is een kleine moeite om bij de kadaver bak een kastje met slot op de hangen met daarin een chiplezer.
Een chiplezer is trouwens hooguit 200 euro dus niet eens een grote investering.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:33

Even googelen levert toch ook wel flink duurdere chiplezers op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:03

zonnebloem18 schreef:
De meesten hebben ze niet en het is een kleine moeite om bij de kadaver bak een kastje met slot op de hangen met daarin een chiplezer.
Een chiplezer is trouwens hooguit 200 euro dus niet eens een grote investering.

En ook even langs de dierenbescherming of een veearts gaan met een kadaver is een kleine moeite, nee ik denk niet dat die chiplezer het probleem is, maar pure gemakzucht.