Rechter verbiedt man met laag IQ seks te hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Rechter verbiedt man met laag IQ seks te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 18:49

Citaat:
The 41 year-old had been in a relationship with a man whom he lived with and told officials “it would make me feel happy” for it to continue.

But his local council decided his “vigorous sex drive” was inappropriate and that with an IQ of 48 and a “moderate” learning disability, he did not understand what he was doing.

A psychiatrist involved in the case even tried to prevent the man being given sex education, on the grounds that it would leave him “confused”.

Mr Justice Mostyn said the case was “legally, intellectually and morally” complex as sex is “one of the most basic human functions” and the court must “tread especially carefully” when the state tries to curtail it.

But he agreed that the man, known only as Alan, should not be allowed to have sex with anyone on the grounds that he did not have the mental capacity to understand the health risks associated with his actions.

Under the judge’s order, the man is now subject to “close supervision” by the local authority that provides his accommodation, in order to ensure he does not break the highly unusual order.

The judge concluded: “I therefore make a declaration that at the present time Alan does not have the capacity to consent to and engage in sexual relations.

“In such circumstances it is agreed that the present régime for Alan's supervision and for the prevention of future sexual activity is in his best interests.”

It is the latest controversial case to come before the Court of Protection, a little-known authority whose proceedings are held behind closed doors.

Under the Mental Capacity Act 2005, its judges have the power to make life or death decisions for people deemed to lack the intelligence to make them for themselves – such as ordering that they undergo surgery, have forced abortions, have life-support switched off or be forced to use contraception.

In the latest case, the man known as Alan was described as “sociable” and “presented as an able man” but who was “seriously challenged in all aspects of his mental functionality”.

He lived in a home provided by the council, where he developed a sexual relationship with a man called Kieron by the court. Alan was also accused of making lewd gestures at children in a dentists’ surgery and on a bus, although no police action was taken.

In June 2009 the town hall began court proceedings to restrict his contact with Kieron on the grounds that he lacked mental capacity, and an interim order was made to that effect.

“Since then Alan has been subjected to close supervision to prevent any further sexual activity on his part,” except when he is alone in his bedroom.

However he told representatives of the Official Solicitor, who acts in the Court of Protection, to tell the judge “I want to kiss them again”.

Mr Justice Mostyn highlighted the fact that the court cannot prevent people from merely making “unwise” decisions, and that a simple test can be carried out to see if a person is capable of consenting to sex based on the act itself rather than the proposed partner.

The judge said it requires an understanding and awareness of the “mechanics of the act”, “that there are health risks involved” and that sex between a man and a woman may lead to pregnancy.

He said that the psychiatrist thought Alan “believed that babies were delivered by a stork or found under a bush”, and that “sex could give you spots or measles”.

On that basis the judge ruled that Alan did not have the capacity to consent to sex, but also ordered that the council should provide him with sex education “in the hope that he thereby gains that capacity”.

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/ ... g-sex.html

Citaat:
Een Engelse rechter heeft een opmerkelijke uitspraak gedaan, Hij heeft een 41-jarige man verboden de liefde te bedrijven. De magistraat acht de man zijn IQ van slechts 48 te laag om te mogen genieten van seks.

De man, slechts bekend onder de naam Alan, woonde enige tijd samen met een man. Hoewel hij ambtenaren had verteld dat het hem blij zou maken als hij er mocht blijven wonen, besliste de gemeenteraad anders. Zijn 'enorme geslachtsdrift' is ongepast en zijn mentale achterstand maakt het hem onmogelijk te begrijpen wat hij doet. Een psychiater heeft zelfs geprobeerd om te voorkomen dat de man seksuele voorlichting zou krijgen, omdat dit hem juist in de war zou brengen.

Hoewel de rechter van mening is dat seks een basisbehoefte is voor ieder mens, was hij het er wel mee eens dat Alan geen seks mag hebben met iemand. Hij is mentaal niet in staat om de gezondheidsrisico's van seks te begrijpen, aldus rechter Justice Mostyn. De man, die volgens de psychiater gelooft dat baby's worden gebracht door de ooievaar of gevonden onder een struik en seks je vlekken bezorgt, wordt onder streng toezicht van de gemeente gesteld.

Fok.nl

Wat vinden jullie hier nou van?
Ik vind het een beetje tegenstrijdig wat ik denk. Vind dat iedereen recht heeft op sex. Maar de redenen die genoemt worden vind ik ook wel een goeie reden. (stel hij krijgt aids, snapt er niks van maar blijft wel doorgaan bv)
Máár er zijn meerdere mensen die een verstandelijke beperking hebben, en dit soort zaken niet zouden kunnen snappen, en wel sex mogen hebben.

Barst los :)

edit: extra articel toegevoegd plus bron
Laatst bijgewerkt door Mireille op 05-02-11 20:57, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Term imbeciel in titel aangepast

mltex

Re: Rechter verbiedt imbeciel seks te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:52

Ik zou het op zelfbeschikkingsrecht gooien

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:54

Verbieden heeft compleet geen zin, alsof iemand zich daardoor tegen laat houden. Men kan die man beter juist wel goede seksuele voorlichting (blijven) geven.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:54

Het eerste wat ik denk is; wat?!

Sneu dat die beste man zo'n laag IQ heeft en er niets van begrijpt. Maar als er iemand is die hem daarbij begeleid, partner of zo :+

@ Heino, maar dat begrijpt hij dus niet.

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:56

zou die vent dan wel snappen dat die geen sex meer mag hebben? :')
als hij de voorlichting al niet snapt, kan ik het me voorstellen dat hij het verbod op sex ook niet snapt.

edit; typo

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:58

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:58

Mikkk schreef:
Het eerste wat ik denk is; wat?!

Sneu dat die beste man zo'n laag IQ heeft en er niets van begrijpt. Maar als er iemand is die hem daarbij begeleid, partner of zo :+

Maar dat baby's van ooievaars komen heeft hij toch ook geleerd, dan kan dat andere neem ik aan ook aan zijn verstand worden gebracht. Ik vind het een redelijk terechte uitspraak, maar dat valt denk ik niet te controleren.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:00

vind het woord imbeciel niet echt toepasbaar deze tijd :o

Voor zulke mensen zijn hier in Nederland mensen die bepaalde behoeftes wegnemen haha netjes gezegd. Misschien is dat een optie voor deze man? En anders idd voorlichting blijven geven.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:01

Van de titel gaan mijn nekharen al omhoog staan...

Verbieden heeft geen zin, beter geven ze die man gewoon seksuele voorlichting aangepast aan zijn niveau...

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 19:03

Maar als hij daarvan in de war raakt wat heeft het dan voor zin?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:05

Nee hem verbieden te doen wat ie wil maakt hem niet in de war...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:07

Ik heb getemd op de titel, want ik vind dat die echt niet kan.

Maar als de man z'n partner er geen probleem mee heeft, wat is dan het probleem?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:07

Ik vind het wel heel hypocriet en naief om die man seks te verbieden. Hij begrijpt heel weinig, maar voelt dus van alles. Als je zo iemand alleen maar bepaalde dingen verbiedt, worden die driften veel te heftig. Daar kan hij dan toch geen kant mee op? Straks kauwt hij uit pure frustratie zijn arm eraf ofzo, om maar iets geks te noemen. Liever dan chemische castratie erbij of een mix van hormonen of medicijnen waardoor hij ook die opwinding niet heeft.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 19:07

Als hij onder constante begeleiding staat (ik neem aan van wel) zullen ze het makkelijk kunnen voorkomen.
Hoewel ik daarover niks in het nieuwsbericht kan vinden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:08

Vraag ik me af waarom zou dit hem in de war brengen? Ben bang dat deze bang het ook anders ziet als ons en vooral voor het 'gevoel' wil/ doet. Zelfs mensen met nog lager niveau leggen zichzelf de hand en die denken er echt niet bij na.

En deed hij het met de man waar hij bij in woonde? Beetje beknopte info

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 19:09

Kukkie schreef:
Ik vind het wel heel hypocriet en naief om die man seks te verbieden. Hij begrijpt heel weinig, maar voelt dus van alles. Als je zo iemand alleen maar bepaalde dingen verbiedt, worden die driften veel te heftig. Daar kan hij dan toch geen kant mee op? Straks kauwt hij uit pure frustratie zijn arm eraf ofzo, om maar iets geks te noemen. Liever dan chemische castratie erbij of een mix van hormonen of medicijnen waardoor hij ook die opwinding niet heeft.

Castratie zou kunnen, maar dat is verboden (net een stukje gelezen over de sterrilisatie progamma;s in amerika die zijn toen verboden ivm met rasisme etc)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 19:10

Ik edit even de OP heb een uitgebreider artikel gevonden ;)

edit: stomme typo :')
Laatst bijgewerkt door Deri op 05-02-11 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:15

Mikkk schreef:

Dat kan hij best begrijpen, zolang men de voorlichting maar aanpast aan zijn niveau

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:20

En je vind 'imbeciel' een prima woord om je in titel te gebruiken?? :\

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 19:24

Ja het is een correct gebruikte term voor mensen met een iq tussen de 20 en 55. :)
Dat mensen het genruiken als scheldwoord is hun probleem, maar imbeciel is nog steeds een correcte term om aan te geven dat iemand zwakbegaafd is (al gaat het dan natuurlijk wel om de toon waarop het gezegt word ;) en kan dat op een forum anders overkomen als bedoeld ;)
Laatst bijgewerkt door Deri op 05-02-11 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:36

waarom zou deze man nou geen sex mogen hebben. Hij heeft lusten dus met de juiste begeleiding en voorlichting kun je een eind komen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 19:41

omdat dit:
But his local council decided his “vigorous sex drive” was inappropriate and that with an IQ of 48 and a “moderate” learning disability, he did not understand what he was doing.

Samen met dit:
Alan was also accused of making lewd gestures at children in a dentists’ surgery and on a bus, although no police action was taken.

Nou niet echt een fijne combinatie zijn. Als hij al niet kan begrijpen dat het verkeerd is om seksuele gebaren te maken naar kinderen, hoe kan je hem dan ooit leren over SOA's, dat kinderen krijgen van vrouwen komt etc.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:46

Hormonen bieden denk ik wel een oplossing. Maar peuter t hem maar aan t verstand dat ie die pillen moet innemen..

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:49

kiwi1990 schreef:
Ja het is een correct gebruikte term voor mensen met een iq tussen de 20 en 55. :)

Dit gaat Bonnie St.Clair niet leuk vinden........ :+

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 19:50

ilse86 schreef:
Hormonen bieden denk ik wel een oplossing. Maar peuter t hem maar aan t verstand dat ie die pillen moet innemen..

Idd, of castratie, maar daar zou hij dan zelf toestemming voor moeten geven.
Hij staat nu onder zwaar toezicht van de staat.