Sahar: blijven of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Sahar: blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:09

Sinds enkele weken is het meisje Sahar en haar familie volop in het nieuws, hun aanvraag voor een verblijfsvergunning was door Minister Leers afgewezen en ze zouden terug moeten naar Afghanistan.
Nu heeft de rechter besloten dat Leers zijn uitspraak onvoldoende heeft beargumenteerd en mag het gezin nog enkele weken blijven (tot de volgende uitspraak van Leers)

Volgens Leers loopt het gezin in Afghanistan geen gevaar, ook al zijn ze geïntegreerd en is Sahar opgevoed volgens Westerse waarden en normen.
Sahar zou geen gevaar lopen in Afghanistan, mits ze zich maar conformeert aan de daar geldende waarden en normen.

Kan en mag je het van een 14 jarig meisje, wat in Nederland is opgegroeid en naar school gaat, verwachten dat ze zich aanpast aan de Afghaanse waarden en normen? Dat ze dus niet meer naar school gaat (en niet kan, ze spreekt de taal niet), gesluierd en wellicht in een burka over straat moet en nergens meer zelfstandig heen kan?
Mag je het van het gezin verwachten dat ze zich weer volledig onderwerpen aan een extreem regime, dat ze bewust gevaar lopen door de terugkeer?

Bijna alle partijen spreken schande van het besluit van Leers, maar de PVV eist dat ze het land uitgezet worden.
Door het gezin toch te laten blijven, zou dit een boodschap zijn, dat procederen tegen uitzetting loont. En die boodschap zou niet afgegeven moeten worden.
(de PVV is toch zo tegen de onderdrukking van vrouwen? Maar een 14 jarige die nu op het gymnasium zit, een toekomst vol onderdrukking en geen ontplooiingsmogelijkheden geven, is prima? Is dat niet tegenstrijdig met de standpunten?)

Ook de IND is vrij stellig, dat Sahar verwesterd is, is de eigen keuze van de ouders geweest. Zij hebben er voor gekozen om in Nederland te blijven en om Sahar met Westerse normen en waarden op te voeden.

Echt, wat wil 'men' nou??
Allochtonen moeten integreren, doen ze dat... is het blijkbaar een eigen keus en moeten ze niet miepen als ze terug moeten naar oorlogsgebied en ze zich daar niet meer thuis voelen.
Ouders hadden Sahar maar volgens de strenge Taliban normen en waarden moeten opvoeden, want dan hadden ze zo terug gekund?
Maar ja, dan integreren ze niet.... hoe moet het nou?
Tot de verblijfsvergunning er is niet integreren?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-11 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Re: Sahar: blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:13

Asielprocedure moet gewoon veel en veel sneller.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 02:22

Ik vind dat Sahar moet blijven. Ze is een Nederlands meisje geworden. En ik denk dat ze wel gevaar loopt in Afghanistan. Ze spreekt de taal niet eens. En ik ben het eens met Heino. Ze is hier zo lang geweest, de asielprocedure heeft wat dat betreft gefaald, dus vind ik dat ze nu niet meer naar Afghanistan gestuurd zou moeten worden. Alleen denkt een partij als de PVV nu alleen nog maar aan beleid e.d. waar dit meisje de dupe van wordt. En dat vind ik een zeer kwalijke zaak. Het gaat hier om het leven van een meisje, niet om populair beleid en stemmers. Ik heb al een heeele tijd geleden Tofik Bibi over deze zaak gehoord op radio één. Zeer interessant, voor de geinteresseerde, misschien is het ergens terug te luisteren? Hij pleet er ook voor dat er werd toegegeven dat er fouten zijn gemaakt wat betreft de asielprocedure, en dat men niet moet terug deinzen om dit toe te geven en dit meisje gewoon Nederlandse te laten, wat ze uiteindelijk is.

Edit: Hier is het fragment: http://www.radio1.nl/contents/22761-sah ... ng-krijgen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 02:47

Geeft duidelijk aan dat het de PVV niet om integratie te doen is, maar gewoon om het botweg uitzetten van alles wat niet minstens 4 generaties volledig Hollands is. Of je als buitenlander nou wel of niet integreert maakt niet uit, je naam blijft je verraden. Al eet je alleen maar boerenkool, praat met lokaal accent en hebt alleen maar Nederlandse vrienden, je blijft een allochtoon op papier dus moet je oprotten.

Sahar hoort hier in Nederland thuis en zeker niet in Afghanistan!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:37

Ik vind dat ze mag blijven. Het lijkt mij voor haar niet te doen om terug te gaan.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:54

Ik vind het sowieso schandalig in het algemeen dat mensen worden teruggestuurd na jaren van blijven hier. Helemaal de kinderen die hier zijn opgevoed. Die hebben nu eenmaal een meer westerse visie gekregen en ik ben van mening dat ze daarom in het land van herkomst niet meer goed zullen aarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:45

idd schandalig. aan de andere kant laat kinderen onder de zoveel jaar zowieso niet blijven net als zwangere vrouwen. zijn de kinderen gewend heb je hier zoveel kans op

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:50

Het is heel dubbel.
Er zijn bepaalde regels waar men zich aan dient te houden.
Bij het generaal pardon ging dat al fout. Mensen die uitgeprocedeerd waren en toch illegaal in NL bleven kregen uiteindelijk toch een verblijfsvergunning. In feite beloon je daarmee het overtreden van de regels.
In die zin snap ik de gedachtengang van de PVV wel. Want in feite zou het dan zo zijn: als je alle procedures maar lang genoeg rekt, ben je op een gegeven moment al zo lang in NL, dat je ingeburgerd bent en ze die gezinnen niet meer terug kunnen sturen.......

De oplossing: de procedures versnellen. Dan hoeven mensen geen 10 jaar in onzekerheid te leven en voorkom je dat soort padstellingen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:30

patatkraam schreef:
Ik vind het sowieso schandalig in het algemeen dat mensen worden teruggestuurd na jaren van blijven hier. Helemaal de kinderen die hier zijn opgevoed. Die hebben nu eenmaal een meer westerse visie gekregen en ik ben van mening dat ze daarom in het land van herkomst niet meer goed zullen aarden.

Daarmee werk je in de hand dat asielzoekers "snel even" kinderen krijgen omdat dan de kans dat ze teruggestuurd worden kleiner wordt....

Ik vind het heel moeilijk. Helaas kun je niet aan iemands neus zien of die persoon een echte vluchteling is of een economische. Dus moeten de goeden weer onder de kwaden lijden.

Ik vind ook dat de asielprocedure sneller afgehandeld moet worden en niet dat mensen jaren in onzekerheid kunnen worden gehouden.
Maar dat zijn weer de regeltjes die gemaakt zijn omdat de eerste regels niet voldeden enzovoort enzovoort en voordat je het weet heb je een oerwoud van regels waarvan meiden zoals Sahar de dupe worden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:34

Ik begrijp werkelijk waar niet dat wij, Nederlanders, zoveel rechten menen te ontlenen aan het stukje grond waarop we toevallig geboren zijn, en die rechten aan iemand die op een ander stukje aarde geboren is willen ontzeggen...

Grenzen zijn kunstmatig, in het leven geroepen om grote groepen mensen te onderdrukken. Niet om wat voor andere reden dan ook! Het is absurd om rechten te ontlenen aan het gegeven dat je op het "juiste" stukje grond geboren bent.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:47

Ik zie Nederland niet als mijn eigendom hoor. Ik wil andersom ook kunnen verhuizen naar het buitenland.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:48

mick75 schreef:
Ik begrijp werkelijk waar niet dat wij, Nederlanders, zoveel rechten menen te ontlenen aan het stukje grond waarop we toevallig geboren zijn, en die rechten aan iemand die op een ander stukje aarde geboren is willen ontzeggen...

Grenzen zijn kunstmatig, in het leven geroepen om grote groepen mensen te onderdrukken. Niet om wat voor andere reden dan ook! Het is absurd om rechten te ontlenen aan het gegeven dat je op het "juiste" stukje grond geboren bent.

Helemaal mee eens :)
Toch denk ik dat om praktische redenen grenzen/toelatingsprocedures wel nuttig zijn.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:52

Ik ben het met Mick75 en Heino eens. :) In de ideale situatie zou iedereen gewoon naar Nederland moet kunnen komen, mijn inziens. Hellaas is het niet mogelijk dat alle vluchtelingen en asielzoekers e.d. in Nederland wonen. Dus is het indd praktisch gezien, wel nodig om grenzen en toelatingsprocedures te hebben. Ondanks dat het, om de reden die Mick75 noemt, af en toe wel tegen mijn gevoel ingaat.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:56

Ik zou het te gek voor woorden vinden als een meisje als Sahar hier niet zou kunnen blijven. Ze is totaal vernederlandst. In Afganistan zou ze een vreselijk leven tegemoed gaan terwijl ze hier aan de bovenkant van de samenleving zou kunnen gaan functioneren.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:03

Sahar zou hier absoluut moeten blijven! We zouden er zelfs trots op moeten zijn dat ze zulke geweldige mensen een goede doorstart kunnen geven.
Ik kom zelf uit een Indonesisch nest, pa was KNIL soldaat dus we moesten weg uit Indonesië. En al zeg ik het zelf, we zijn absolute Hollanders geworden, alleen dan in een exotisch jasje.
Toen ik jaren geleden naar Indonesie ging, voelde ik me echt een Hollander. Ik sprak de taal niet goed en mijn hele houding is verwestersd.
Bij Sahar en haar familie moet dit nog veel extremer zijn, dit is gewoon thuis geworden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:14

In een ideale situatie zijn er geen landsgrenzen, en kan iedereen voor zichzelf uitmaken zonder last te hebben van allerlei regeltjes van hogerhand opgelegd, waar ze zich het meeste thuis voelen en hun eigen leven naar hun eigen inzicht het beste kunnen inrichten. Of dat nou in de rimboe van Afrika is of in Amsterdam. Wie weet wat iemand als Sahar zou kiezen als dat een realistische mogelijkheid was?

Geen landsgrenzen betekent ook weinig tot geen oorlogen, dus geen belemmeringen om je te vestigen in de omgeving die je het meeste past, cultureel en sociaal. Maargoed, dat is een ideaalbeeld. Hoewel ik daar wel naar leef. En als er echt geen grenzen meer bestaan denk ik dat best een hoop westerlingen kiezen voor een leven in een land dat nu een dictatuur is. Omdat de omgeving daar beter past bij die mensen en ze dus domweg ergens anders gelukkiger kunnen worden dan hier in Nederland. Goh, waar hebben we dat eerder gehoord? Precies, bij de vluchtelingen die om wat voor reden dan ook huis en haard verlaten om zich in een onzeker avontuur te storten! Als er geen grenzen bestaan is dat avontuur ook meteen een stuk minder onzeker, dus aantrekkelijker voor velen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:27

Ik ben het helemaal met Mick eens. Wat is dat nou toch voor kolder om een meisje als Sahar terug te sturen - van een land als Nederland naar dat land wat we kennen uit een boek als 'Duizend schitterende zonnen'. Een meisje dat gewend is aan vrijheid, aan onderwijs, aan omgaan met anderen, een intelligent meisje ook nog dat hier een belangrijke taak zou kunnen vervullen - terugsturen naar een land waar ze in een burqa in een achterkamertje gepropt wordt en waar het normaal is om haar zo nu en dan in elkaar te slaan?
Nee.... Minister Leers, waar zijn we mee bezig!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:14

Ik ben het met Silvia eens.

Je kan niet mensen hier laten blijven alleen omdat ze zo'n rotleven hebben anders, dan kan je gewoon iedereen hier laten komen. De procedure moet gewoon sneller en dan is het hele probleem opgelost :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:36

CoronaLime schreef:
en dan is het hele probleem opgelost :)

Niet voor Sahar
Ik vind niet dat je mensen als Sahar de dupe kan en mag laten worden van wanstaltig overheidsbeleid

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:03

Ik ben het er ook niet helemaal mee eens dat de problemen dan zijn opgelost. Ten eerste ga ik met Heino mee. En ten tweede als de procedure wordt versneld zijn problemen misschien voor Nederland opgelost. De mensen die ergens anders niet veilig zijn, zijn dat nog steeds niet. Alleen krijg je niet meer zulke gevallen als Sahar.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:32

Blue_Eyes schreef:
Ik ben het helemaal met Mick eens. Wat is dat nou toch voor kolder om een meisje als Sahar terug te sturen - van een land als Nederland naar dat land wat we kennen uit een boek als 'Duizend schitterende zonnen'. Een meisje dat gewend is aan vrijheid, aan onderwijs, aan omgaan met anderen, een intelligent meisje ook nog dat hier een belangrijke taak zou kunnen vervullen - terugsturen naar een land waar ze in een burqa in een achterkamertje gepropt wordt en waar het normaal is om haar zo nu en dan in elkaar te slaan?
Nee.... Minister Leers, waar zijn we mee bezig!

Maar het is niet alleen Sahar. Er zijn nog een heleboel meer schrijnende gevalleen alleen krijgen die niet zoveel publiciteit als Sahar.

Stel dat al die mensen in NL zouden blijven. Wie gaat dat betalen?
Ben jij bereid om op een gegeven moment bijv. 60% belasting te betalen over je inkomen zodat die mensen hier kunnen komen wonen? Hoe zou jij het vinden dat er voor jou geen sociale huurwoning of studentenflat meer is omdat die vol zitten met toegewezen asielzoekers?

Even voor de goede orde, ik ga ervan uit dat de meeste asielzoekers hier komen met oprechte bedoelingen, want volgens mij is het behoorlijk heftig op huis en haard te verlaten. Ik zou ze ook het liefst allemaal een veilig thuis bieden maar dat is niet realistisch helaas...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:22

Meisjes als Sahar zijn geen meisjes waar wij als Nederlanders op verliezen (Als reactie op Wie gaat dat betalen?). Ze doet het beter dan het gemiddelde Nederlandse kind. Het ligt in de lijn dat ze later een goede baan kan krijgen en navenant belasting gaat betalen. Met onze vergrijzing zouden we hier blij mee moeten zijn.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:07

Dus meiden die niet zo goed kunnen leren als Sahar moeten dan maar wel terug?

Wat jij eigenlijk zegt is dat als mensen hier in het economisch verkeer kunnen deelnemen ze niet terug hoeven. Maar hoe zit het dan met degenen die geen baan kunnen krijgen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:14

Nee Silvia, dat heb ik niet gezegd. Ik heb uberhaupt niets gezegd over rijk/arm/slim/dom met al dan niet in Nederland verblijven want dat speelt voor mij geen rol.
Ik heb alleen aangegeven dat mensen als Sahar onze samenleving kunnen verrijken als reactie op jouw: Wie gaat dat betalen?
Misschien gaan meisjes als Sahar later jouw pensioen wel betalen (als ze tenminste mag blijven)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:25

Maar Myca, niet alle asielzoekers zijn zo slim als Sahar en krijgen een goede baan waardoor ze belasting kunnen gaan betalen.
Wie gaat voor die mensen betalen?