Staking 21 januari te Den Haag, tegen boete studievertraging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Staking 21 januari te Den Haag, tegen boete studievertraging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 15:46

Mri

Re: Staking 21 januari te Den Haag, tegen boete studievertraging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:56

Ik snap niet dat mensen gaan "staken" voor zoiets. Vanmij had het al veel eerder ingevoerd mogen worden.
Je mag 1 jaar langer over je studie doen (dus IMO moet dat MAKKELIJK haarbaar zijn, er staat niet voor niks 4 jaar voor een opleiding :+ ). Dus als je als student wil gaan voor de commissies, jaarclubs, studenten verenigingen of whatever dan moet je dat zelf weten. Als je daar een jaar mee bezig bent en dus een jaar vertraging hebt is dat je eigen keuze :+

(ik heb vanuit wat studenten vooral geklaag gehoord omdat ze dan dus niet een jaar in de commissie van de studievereniging/studenten vereniging kunnen omdat ze dan in de problemen komen omdat ze dan meer dan een jaar vertraging oplopen :+ )

dus tja, ga vooral staken, ga vooral niet studeren/naar school. Mis je weer een dag, en weer een reden om nog wat studievertraging op te lopen :+

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:10

Makkelijk gezegd ma_rie_tje.

Als je van de middelbare school af komt en op kamers gaat wonen kan je jezelf pas echt ontplooien. De studie past misschien lang niet zo goed bij je als je vooraf dacht, of misschien blijken je talenten bij een hele andere studierichting te passen. Het eerste jaar zijn er ook altijd enorm veel uitvallers. Liever stoppers en switchers in de eerste 2 jaar van de de studie die uiteindelijk toch een passende opleiding afmaken dan mensen die vanwege de kosten helemaal stoppen met studeren, of toch doorgaan en met een burnout thuis komen te zitten.

Het is trouwens wel leuk om te zien hoe lang de ministers zelf over hun studie hebben gedaan :+

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:15

Toevallig ben ik die dag vrij anders zou ik niet gaan. Maar wat nou als de studievertraging niet aan jou te verwijten valt maar aan medische dingen ;) Want dan gaat deze regel ook in. Zoals bij mij ;)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:32

knabbelgirl schreef:
Toevallig ben ik die dag vrij anders zou ik niet gaan. Maar wat nou als de studievertraging niet aan jou te verwijten valt maar aan medische dingen ;) Want dan gaat deze regel ook in. Zoals bij mij ;)

Hier ben ik het helemaal mee eens, onze dochter kan niet verder leren of ze kan alleen nog lenen.Ook zij heeft een schuld opgebouwd door ziekte en daardoor langer over haar studie gedaan. Was ze niet ziek geworden dan had ze haar hbo opleiding in 3 jaar klaar en kon ze haar master nog halen.Nu zit ze vast. Nou wat een optie.
Ik geef jullie groot gelijk, ga ervoor.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:37

Kijk in mijn geval blijft het met een half jaar beperkt zoals het er nu uitziet, en was het langer dan waren er manieren geweest om het gedekt te krijgen. Maar precies zoals het voorbeeld hierboven, dat stoort me. Mensen die er een jaar tussenuit gaan kiezen er vaak zelf voor, maar zieke mensen niet :n

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:08

Je mag een jaar langer over de studie doen! dus in veel gevallen kan men, bij medische noodzaak, ook gewoon optijd afstuderen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar ook daar zullen vast regelingen voor komen, net zoals dat deze er nu ook al zijn als je door medische/ernstige/gewichtige redenen studie vertraging hebt en daardoor buiten jou schuld om een lening zou krijgen (omdat stufi afloopt, je kan nl via bv de hogeschool/uni een tegemoedkoming krijgen voor de maanden dat je nog wel studerende bent maar geen stufi krijgt. Hoe dit precies zit weet ik niet, ik heb er zelf geen gebruik van hoeven maken maar ben wel op de hoogte dat deze regeling bestaat)

Vooralsnog zijn er meer feestbeesten/luie studenten met studie vertraging dan mensen die een medische reden hebben voor studievertraging. En voor die eerste groep zal dit zeker een goed middel zijn om mensen sneller te laten afstuderen en minderlang van hun studenten leven te laten " genieten"

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:15

knabbelgirl schreef:
Kijk in mijn geval blijft het met een half jaar beperkt zoals het er nu uitziet, en was het langer dan waren er manieren geweest om het gedekt te krijgen. Maar precies zoals het voorbeeld hierboven, dat stoort me. Mensen die er een jaar tussenuit gaan kiezen er vaak zelf voor, maar zieke mensen niet :n

Maar jij zegt het zelf, in geval van ziekte zijn er manieren voor om het gedekt te krijgen.

Wanneer er minder " gewone" studenten zijn die lang (in sommige gevallen belachelijk lang) over hun studie doen blijft er meer geld over om regelingen te treffen voor de mensen die vanuit een medische oorzaak langer doen over hun studeren.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:53

Bij mij kan het alleen gedekt worden omdat mijn ziekte (rugblessure die het reizen onmogelijk maakte) door school veroorzaakt is. Zou dit anders liggen had ik ook gewoon geen keus gehad.
Dus nogmaals, ik vind het goed voor de mensen die gewoon geen zin hebben (zoals mijn neef :" ) maar voor zieken niet

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:23