'Leven als een gekooid dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

'Leven als een gekooid dier'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 19:52

Gehandicapte Brandon al drie jaar vastgeketend aan de muur

Al drie jaar lang leeft de 18-jarige Brandon vastgebonden aan de muur van zijn kamer. De jongen woont op 's Heeren Loo, een instelling voor verstandelijk beperkten. Het personeel is bang voor Brandons onvoorspelbare gedrag en daarom zit hij vast.
- 18 jan 2011 - 13:13

Dat zegt een medewerkster van 's Heeren Loo die de situatie van Brandon zo ernstig vindt dat ze besloten heeft met haar verhaal naar buiten te komen. Ook zendt Uitgesproken EO vanavond schrijnende beelden uit van Brandons situatie. Naar aanleiding van de kwestie vraagt de PVDA een spoeddebat aan.

Vast aan een riem

In 2007 besluit 's Heeren Loo dat Brandon elke dag met een tuigje en een riem aan de muur geketend moet worden. Al drie jaar is Brandon niet meer in de buitenlucht geweest. Zijn bewegingsvrijheid is anderhalve meter, de lengte van de riem. De jongen verblijft in een lege, kille kamer die nog het meeste weg heeft van een isoleercel.

Tunnelvisie?

In de uitzending komt de moeder van de jongen aan het woord: "Mijn zoon leeft als een gekooid dier. Het doet pijn om hem zo te zien." De jongen zelf komt in beeld in video-opnames die zijn ouders in de instelling van hem maakten. Een van de begeleiders van Brandon verwijt de instelling tunnelvisie. "Totdat hij zich schikt in zijn lot gaat het tuigje niet uit. Dan geef je iemand in feite gewoon op." Verder zegt ze de situatie van Brandon meerdere keren aangekaart te hebben bij de directie van 's Heeren Loo en de Inspectie voor Volksgezondheid, maar dat bracht volgens haar geen verbetering voor Brandon

Spoeddebat PvdA

Tweede Kamerleden reageren geschokt. De PVDA zal later deze een spoeddebat aanvragen. Agnes Wolbert (PVDA): "Geen aandoening is zo erg dat dit vededigbaar zou zijn. Brandons situatie moet per direct worden verbeterd. Elke dag dat dit langer duurt is een dag te lang." Sabine Uitslag (CDA): "Ik krijg hiervan een knoop in mijn maag. Ik kan me niet voorstellen dat dit de enige manier om deze jongen te behandlen. Iemand drie jaar zo vasthouden, dat kan echt niet."

In de uitzending

In de uitzending van Uitgesproken EO een schokkende reportage over de situatie van Brandon en reacties vanuit de politiek. In de studio een gesprek met Wim Drooger van Platformvg en Frank van der Linden, regiomanager van 's Heeren Loo.

Bron: http://www.uitgesprokeneo.nl/reportage/ ... n-de-muur/

(er is een preview te zien op de site)

Dit is toch ongelooflijk! Hoe kan het nou zo zijn dat iemand al drie jaar zit vastgeketend, zonder dat er iemand is die hier melding van maakt..
Deze jongen zit al drie jaar in een dichte, kille kamer. Frisse lucht.. al drie jaar niet gehad!
Zo kom je toch alleen maar in een neerwaartse spiraal? Hoe kan dit er nu voor zorgen dat deze jongen straks wel 'veilig' te behandelen zou zijn? En hoe is er over de toekomst gedacht? Of waren ze serieus van plan om hem nog tientallen jaren zo te laten leven?

Wat vinden jullie hiervan?
Moet dit tegenwoordig maar een oplossing zijn als iemand 'niet normaal' is?

(edit: voor de geïnteresseerden; vanavond 20:25 op tv)
Laatst bijgewerkt door K_im op 18-01-11 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:57

Ik vind het super triest voor deze jongen, laten we dat voorop stellen.

Maar als dit de enige manier is waarop degenen die belast zijn met zijn zorg veilig met hem om kunnen gaan dan is dit blijkbaar wat nodig is. De overheid bezuinigd aan alle kanten op de zorg, en er is blijkbaar geen geld om iemand te laten investeren in een duurzame oplossing...

Ik ga er vanuit dat niemand het leuk vind om deze jongeman vast te moeten zetten, maar als het de enige manier is...

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:58

Wooow hier schrik ik echt van! Wat erg! Echt niet te geloven dat er nu pas iemand is die dit meldt. Echt walgelijk.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:59

Ik weet niet hoe het zit, ik weet dat mijn zus ook in 's Heerenloo werkt (groot terrein) en ik heb haar er nooit over gehoord. Ik weet wel dat er clienten bij zitten die echt niet leuk zijn, mijn zus komt meestal bont en blauw thuis, wordt gebeten, geschopt, getrapt. Heeft ondertussen meerdere keren een hersenschudding opgelopen door haar clienten (en dat zijn kinderen tussen de 4 en de 10). Maar die lopen gewoon de hele dag gezellig rond op de gesloten afdeling, hebben een persoonlijke begeleider, mogen buiten spelen, naar de kinderboerderij en zelfs mee autorijden (en dus helemaal van het terrein af... ).

Ik weet natuurlijk zijn situatie niet en zoals deze hier wordt geschetst klinkt het niet normaal en ik ben benieuwd wat het hele verhaal is en als het echt zo is dat hij al zo lang 'opgesloten' zit, denk ik wel dat 's Heeren Loo een mooi probleem heeft.

Vind het trouwens ook vreemd van de ouders. Die kunnen die kinderen daar gewoon weghalen en naar een andere instelling brengen als er dingen niet gebeuren zoals zij dat willen zien..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:02

Vjestagirl schreef:
Ik vind het super triest voor deze jongen, laten we dat voorop stellen.

Maar als dit de enige manier is waarop degenen die belast zijn met zijn zorg veilig met hem om kunnen gaan dan is dit blijkbaar wat nodig is. De overheid bezuinigd aan alle kanten op de zorg, en er is blijkbaar geen geld om iemand te laten investeren in een duurzame oplossing...

Ik ga er vanuit dat niemand het leuk vind om deze jongeman vast te moeten zetten, maar als het de enige manier is...

Maar dit is iets wat jaren geleden ook al gebeurde, schandalig dat er niks verbeterd is. jaren geleden hadden we het trieste verhaal van Jolanda Venema, is me tot de dag van vandaag bijgebleven.
De overheid zou zich kapot moeten schamen om wat er gebeurt in instellingen/verpleeghuizen/bejaardentehuizen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:03

Het is duidelijk dat jij nog niet te maken hebt gehad met de ambtelijke molens als het gaat om het plaatsen van een geestelijk minder valide in een instelling.

Wat hier wordt aangekaart is schandalig, maar een symptoom van de tijd waarin wij leven. Als er geen middelen worden vrijgemaakt om meer personeel aan te nemen zodat ook Brandon een menswaardig leven kan gaan leiden, zullen dit soort scenarios blijven voorkomen, en zelfs vaker voorkomen (wil niet zeggen dat ik het goedkeur)

Maar als je met geestelijk minder validen werkt, die heel agressief zijn, ben je bang voor je eigen hachje. En blauwe plekken of zelfs serieuze ongelukken, die kun je nergens gaan verhalen....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:03

's Heerenloo is een landelijke organisatie, hier zit namelijk ook een zorginstelling met verstandelijk gehandicapten ervan ;)

Ik zag het op TV en vind het wel vrij schokkend.

_biondaa

Re: 'Leven als een gekooid dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:06

wow, das toch geen leven meer?...

zonnebloem18

Re: 'Leven als een gekooid dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:08

Als die ouders er in de afgelopen 3 jaar niks aan hebben gedaan zal het wel meevallen.
Als het echt zo verschrikkelijk is plaats je je kind over of neem je hem zelf in huis, dat is blijkbaar niet een mogelijkheid dus dan moet je ook niet zeuren.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:09

Dat ze geen andere oplossing hebben gevonden dat blijkt.. Maar het kan toch niet zijn dat deze jongen straks 50 jaar lang, zo moet leven. In een kamer zonder frisse lucht, die eruit ziet als een isoleercel? Ik denk dat het zo alleen maar erger word. Over tien jaar moet hij nog korter gehouden worden..

Maar ja.. blijkbaar is het nodig dat er steeds meer op de zorg wordt bezuinigt, met alle gevolgen van dien.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:11

zonnebloem18 schreef:
Als die ouders er in de afgelopen 3 jaar niks aan hebben gedaan zal het wel meevallen.
Als het echt zo verschrikkelijk is plaats je je kind over of neem je hem zelf in huis, dat is blijkbaar niet een mogelijkheid dus dan moet je ook niet zeuren.

|o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:13

zonnebloem18 schreef:

:n

Je weet niet wat je zegt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:13

Cassidy schreef:
Het is duidelijk dat jij nog niet te maken hebt gehad met de ambtelijke molens als het gaat om het plaatsen van een geestelijk minder valide in een instelling.

Wat hier wordt aangekaart is schandalig, maar een symptoom van de tijd waarin wij leven. Als er geen middelen worden vrijgemaakt om meer personeel aan te nemen zodat ook Brandon een menswaardig leven kan gaan leiden, zullen dit soort scenarios blijven voorkomen, en zelfs vaker voorkomen (wil niet zeggen dat ik het goedkeur)

Maar als je met geestelijk minder validen werkt, die heel agressief zijn, ben je bang voor je eigen hachje. En blauwe plekken of zelfs serieuze ongelukken, die kun je nergens gaan verhalen....

Klopt. Het ís schandalig, maar toont ook aan hoe een prioriteit de zorg in NL echt heeft. Iedereen klaagt erover, maar ik help een mevrouw regelmatig met douchen, en haar dochter moppert dat het haar van mw maar 2x in de week gewassen wordt. Maar ik heb maar 30 minuten om haar wakker te maken, te douchen, aan te kleden en haar ontbijt te maken. Ik heb geen tijd om haar haar te doen. De dochter wel. Maar die maakt er geen tijd voor. Ze maakt wel tijd om te klagen, en ze kan ook een half uur bellen met het zorgkantoor. Maar haren wassen kan en wil ze niet.

Met dit geval zal er ook wel een heleboel geklaagd worden. Maar niemand heeft tijd om als vrijwilliger daar rond te gaan lopen, zodat die jongen tijd in (relatieve) vrijheid door kan brengen. En we klagen ook dat er geld van ons salaris afgaat voor zorgpremie.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:14

Ik vind het heel moeilijk om hier als leek meteen "iets van te vinden" want ik lees nergens wat die jongen mankeert, waarom hij daar zit en wat hij 'doet'.
Mijn eerste reactie is dat dit "heel jaren 70" is qua 'behandeling', als je dit al behandeling mag noemen. Wat lokt het "onvoorspelbare gedrag" van Brandon uit? Is het niet te voorkomen, of in andere banen te leiden?

Maar zoals gezegd, ik ben een leek op mensengedrag-gebied.
Ik krijg er echter wel een Jolanda Venemagevoel bij...

Ik ga dit volgen en hoop van ganser harte dat dit wederom een doorbraak betekent in behandelmethodes die sommige instellingen nog steeds hanteren.

Overigens wens ik iedereen die vindt dat ouders zelf maar in hadden moeten grijpen of "het kind gewoon over hadden moeten plaatsen" wat meer wijsheid toe. Lijkt me vreselijk om zo kortzichtig te zijn en zo weinig inzicht te hebben.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:16

Jezus wat erg.. krijg er een knoop van in mijn maag.

Dit moet veranderd hoor, gelukkig is er een spoeddebat, dit is mens onterend.

Edit: Zonnebloem, makkelijk praten. Jij hebt blijkbaar geen ervaring met dit soort dingen. Hou dan ook je mond, in plaats van met modder te gaan gooien.
Mens, je denkt toch niet dat die ouders niks gedaan hebben. En denk jij dat als je tegen een instantie zeg, "ja ik wil mijn kind terug". Dat dat dan gebeurd. Sorry, maar over dit soort ondoordachte reacties kan ik mij zó ontzettend boos maken. Hier gaat een hele malle molen aan vooraf, je draagt je kind over aan een instantie, en weet jij veel, misschien wel aan reclassering. En gelukkig zijn overal zat plaatsen om dit soort mensen op te vangen. NEE dus.

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:16

K_im schreef:
Dat ze geen andere oplossing hebben gevonden dat blijkt.. Maar het kan toch niet zijn dat deze jongen straks 50 jaar lang, zo moet leven. In een kamer zonder frisse lucht, die eruit ziet als een isoleercel? Ik denk dat het zo alleen maar erger word. Over tien jaar moet hij nog korter gehouden worden..

Maar ja.. blijkbaar is het nodig dat er steeds meer op de zorg wordt bezuinigt, met alle gevolgen van dien.

Blijkbaar is het nodig dat deze jongen vast zit. Ik kan erg veel redenen op gaan noemen waarom hij zo zit en ik ben het er ook mee eens. Als de ouders het zo schandalig vinden dan hadden ze er allang wat aan gedaan of hem weer in huis genomen.

Niet vergeten hoe sterk en agressief sommige gehandicapten kunnen zijn, Als je als verzorgende dagelijks kapot geslagen thuis komt dan worden dit soort maatregelen genomen.

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:18

Navanja schreef:
Jezus wat erg.. krijg er een knoop van in mijn maag.

Dit moet veranderd hoor, gelukkig is er een spoeddebat, dit is mens onterend.

Edit: Zonnebloem, makkelijk praten. Jij hebt blijkbaar geen ervaring met dit soort dingen. Hou dan ook je mond, in plaats van met modder te gaan gooien.
Mens, je denkt toch niet dat die ouders niks gedaan hebben. En denk jij dat als je tegen een instantie zeg, "ja ik wil mijn kind terug". Dat dat dan gebeurd. Sorry, maar over dit soort ondoordachte reacties kan ik mij zó ontzettend boos maken. Hier gaat een hele malle molen aan vooraf, je draagt je kind over aan een instantie, en weet jij veel, misschien wel aan reclassering. En gelukkig zijn overal zat plaatsen om dit soort mensen op te vangen. NEE dus.

Ik geef zonnebloem volkomen gelijk en helaas weet ik er zelf alles van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:18

Ja, nuttig, spoeddebat over dit ene geval. Over deze ene ziekte. Er zijn zo veel mensen in Nederland die last hebben van de tekorten in de zorg...

En idd, er zijn zat ouders (en kinderen!) die wel goed kunnen klagen, maar zelf geen poot uitsteken... Naar de receptie bellen 'moeder wil graag een kopje thee op de kamer, met suiker'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:20

kappa2010 schreef:
Ik geef zonnebloem volkomen gelijk en helaas weet ik er zelf alles van.

Mooie en nietszeggende oneliner, verklaar je nader? Ben je ervaringsdeskundige?

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:21

Oh je hebt zelf jarenlang vast gezeten aan een muur omdat er kennis te kort schoot om met je om te gaan?

Ja echt volkomen terecht.

Mijn paard schopt en bijt mij ook elke dag, ik zal der voor straf maar drie jaar aan een touwtje aan de muur vastbinden. Misschien gaat het dan over.

!Moet je opletten wat er dan gebeurd! Na een week belt er al iemand de dierenbescherming.

Ga toch weg.

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:22

Vjestagirl schreef:
Ja, nuttig, spoeddebat over dit ene geval. Over deze ene ziekte. Er zijn zo veel mensen in Nederland die last hebben van de tekorten in de zorg...

En idd, er zijn zat ouders (en kinderen!) die wel goed kunnen klagen, maar zelf geen poot uitsteken... Naar de receptie bellen 'moeder wil graag een kopje thee op de kamer, met suiker'.

Of ze bellen op " Moeders heeft kleding aan met gaten erin!" Ja dat komt omdat jij voor je moeder geen nieuwe kleding wilt kopen en je moeder zelf helemaal geen kleding meer heeft en dingen aanheeft uit de gevonden voorwerpen!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:23

De menselijkheid hier is weer ver te zoeken, man, man.

Ik ben zo blij dat ik er niet zo over denk.

Vjestagirl: Haha, denk je serieus dat ze het over deze ene gaan hebben? hahaha...

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:25

Ik geef toe, ik ben een leek op het gebied van verstandelijk gehandicapten. Ik werk niet met mensen die een geestelijke beperking hebben, ik ken er persoonlijk ook geen één.
Misschien is hier dan iemand dat wel ervaring heeft op dat gebied en mij misschien het een en ander kan vertellen.
Er zijn namelijk een aantal dingen die ik niet begrijp. En ik snap dat niemand nu alle vragen kan beantwoorden, omdat niemand hier de gehele situatie kent.
Maar is het zo dat er inderdaad mensen, al dan niet met een geestelijke beperking, zijn die het 'niet kunnen hebben' als er frisse lucht door de kamer waait?

Dat het niet anders kan dan dat hij vastgebonden moet leven, daar heb (zo blijkt) ik niet genoeg kennis van om over te oordelen. Blijkbaar is zijn situatie zo ernstig dat het niet anders kan. Neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:25

En daarom zijn er ook mensen als mijn broer: een boom van een kerel, beresterk. Hij werd vaak op dit soort jongens gezet (als we het hier hebben over agressie, maar dat is me in het verhaal ook niet echt duidelijk) en ja, kwam ook wel eens met een kras naar huis, maar kon in verhouding beter met deze jongens omgaan dan zijn vrouw, ook hetzelfde beroep maar klein van stuk. Hier moet toch echt een mouw aan te passen zijn, je kunt toch zo geen mensen vastbinden?!? Barbaarse middeleeuwse methodes...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:26

kappa2010 schreef:
Of ze bellen op " Moeders heeft kleding aan met gaten erin!" Ja dat komt omdat jij voor je moeder geen nieuwe kleding wilt kopen en je moeder zelf helemaal geen kleding meer heeft en dingen aanheeft uit de gevonden voorwerpen!

Moeder heeft toch een PGB? Wie beheert dat?