Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 23:29

Beetje rare titel misschien maar het is helaas zo.
Ik werk in een verpleeghuis met demente ouderen.
Om tijd te besparen moeten we de bewoners wassen met een soort wash and go doekjes.
Dat zijn van die vochtige doekjes die je ook wel in het vliegtuig krijgt om je op te frissen.
Deze doekjes maken we warm in de magnetron en dan moeten we daarmee de bewoners wassen (opfrissen).

De bewoners worden 1x in de week gedouched en dus de andere zes dagen alleen maar wat opgefrist met die doekjes.

Ik vind het zelf heel onfris voor de bewoners want zo schoon als met water een zeep worden ze niet.
Terwijl deze mensen vaak incontinent zijn en daardoor vaal al wat 'sterk ruiken' .

Maar ik moet het doen want laatst gebruikte ik water en zeep voor iemand en kreeg te horen dat ik voortaan de doekjes moet gebruiken. :(
Hoe vinden jullie dit? Dat zulke dingen gebeuren in verpleeghuizen om tijd te besparen.

denice

Re: Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:31

Heel erg! Jammer dat het zo moet.

Arvanti_haf

Klopt, al een heel tijdje hoor! Zeker een jaar of 4, toen ik er ook nog werkte. Ja, ik moet er werkelijk niet aan denken te wonen waar ik 6 jaar heb gewerkt! Niks ten nadele van het personeel hoor! Meer kabinets probleem.

freespirit

oh mén, ik vind dit niet normaal meer....hoe gaan wij toch met onze ouderen om :r

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:32

Ik vind het echt schandalig....mijn oma was ook dement en heeft in een verpleeghuis gezeten...daar deden ze dat ook ...je rook haar gewoon als ze na 3 dagen nie gewassen was...vind dit niet erg menswaardig...ze doen dan wel niet veel maar transpireren ook en zo als je al zegt zijn ze vaak incontinent

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:32

Gatver!

Bij ons is dat echt nog niet zo hoor!
Bij ons wordt er ook aardig wat bezuinigd, maar zeer zeker niet op de hygiëne van de bewoners!

Je laatste vraag is denk ik een beetje onnodig om te stellen. Denk dat er weinig mensen zullen zijn die dit een goede maatregel vinden.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:33

Wat stom zeg, die mensen hebben ook recht op een goede douche!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:33

Het is toch tegek voor woorden dat dit word gedaan ik ga er vanuit bezuinigen?

Bezuinig maar ergens anders op
Weet je hoe luxe gevangenen het hebben neem ze dat maar af die zitten niet voor niets daar

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:35

is dit trouwens is alle verpleegtehuizen en bejaardenhuizen zo?
horen de contact personen dit soort dingen ook te weten of word daar dan tegen gelogen dat er elke dag bv. gedoucht word?
antwoord mag via pb ben erg benieuwd want mijn opa gaat onderhand naar een bejaardentehuis omdat deze niet meer zelfstanidg kan wonen

keshia

meer dan belachelijk vind ik het...!!!!
als je ziet wat mijn opa moet betalen om elke maand daar te eten te krijgen! belachelijk....
hij draagt bijna 1500 euro per maand af, om daar een bed en eten te hebben...
het is dat hij nu zodanige medische zorg nodig heeft, die ik hem niet kan bieden, anders had ik er serieus over nagedacht om de zorg voor mijn opa over te nemen...
zo belachelijk als er tegenwoordig met die mensen word omgegaan.... echt schandalig...
1 keer per week douchen,.. en al helemaal als je incontinent bent, dat vind ik eigenlijk al mensonterend....
niets te wijten aan het personeel hoor, maar echt van bovenaf word het echt slecht geregeld!
en het personeel die andermans billen dagelijks wassen, respect! en dat voor zo'n klein salaris per maand... pffff.... wat een ellende... ik hoop dat het voor mij over is, voor ik in een verzorgingstehuis terecht kom... dat zou voor mij de ergste nachtmerrie zijn... personeel is vaak werkwillig, en willen er alles aan doen om die mensen te helpen, maar helaas zijn daar de middelen niet voor... om gek van te worden!

itsmi

MiSz_SaNdY schreef:
is dit trouwens is alle verpleegtehuizen en bejaardenhuizen zo?
horen de contact personen dit soort dingen ook te weten of word daar dan tegen gelogen dat er elke dag bv. gedoucht word?
antwoord mag via pb ben erg benieuwd want mijn opa gaat onderhand naar een bejaardentehuis omdat deze niet meer zelfstanidg kan wonen

nee.
Bij ons niet!

Kan je gewoon naar vragen op de afdeling of instelling waar je opa heen gaat..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:36

keshia schreef:
meer dan belachelijk vind ik het...!!!!
als je ziet wat mijn opa moet betalen om elke maand daar te eten te krijgen! belachelijk....
hij draagt bijna 1500 euro per maand af, om daar een bed en eten te hebben...
het is dat hij nu zodanige medische zorg nodig heeft, die ik hem niet kan bieden, anders had ik er serieus over nagedacht om de zorg voor mijn opa over te nemen...
zo belachelijk als er tegenwoordig met die mensen word omgegaan.... echt schandalig...
1 keer per week douchen,.. en al helemaal als je incontinent bent, dat vind ik eigenlijk al mensonterend....
niets te wijten aan het personeel hoor, maar echt van bovenaf word het echt slecht geregeld!
en het personeel die andermans billen dagelijks wassen, respect! en dat voor zo'n klein salaris per maand... pffff.... wat een ellende... ik hoop dat het voor mij over is, voor ik in een verzorgingstehuis terecht kom... dat zou voor mij de ergste nachtmerrie zijn... personeel is vaak werkwillig, en willen er alles aan doen om die mensen te helpen, maar helaas zijn daar de middelen niet voor... om gek van te worden!

thuiszorg een idee?
Dan wordt de medische zorg voor je gedaan, en kan jij alsnog voor hem zorgen.
Hoef je niets voor te doen, gaat af van zijn PGB (persoonsgebonden Budget).

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:38

Wel fijn dat niemand het personeel iets verwijt trouwens, echter krijgt het personeel wel altijd de eerste lading klachten op hun bord. Personeel is helaas het 1e aanspreekpunt, terwijl wij ons de poten uit ons lijf rennen voor de mensen!

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:39

oke ik ben erg benieuwd mijn ouders willen alles voor hem regelen en wij mogen zo min mogelijk weten schijnbaar om hun redenen maar dit soort dingen kan ik dus echt niet tegen het liefste zou ik hem in huis nemen word hier zo verdrietig van....
voor het personeel alle respect hoor bij jullie komt dit duidelijk niet vandaan!

Vjestagirl

Als je een ZZP1 hebt, dan heb je recht op tussen de 3 en 5 uur zorg per week. Daar gaat de nachtdienst al vanaf, dat is gemiddeld 1,5 uur per week. Dan houd je dus tussen de 1,5 en 3,5 uur per week over. Daar moeten medicijnen in verdeeld worden, daar moet kleding in worden aangetrokken, daar moeten mensen voor in bed gelegd, daar moeten mensen in gedouched, alles. En ja, douchen duurt een half uurtje... Dus als je kijkt naar 1,5uur per week dan is er gewoon niet meer tijd...

Overgens ook leuke plannen van het kabinet nu, dat personeel met de mensen moet gaan zitten om te vragen wat ze willen, maar als het niet binnen het ZZP past dan is het niet anders...

keshia

nee dat is helaas niet meer te doen, mijn opa heeft letterlijk dag en nacht zorg/bewaking nodig... hij kan niet meer lopen, niet zelfstandig eten, drinken.. kan niet meer praten... erg lastig allemaal...
ook valt hij heel vaak.... kan zijn urine en ontlasting niet meer ophouden... en daarbij heeft hij ook nog eens suikerziekte...
het is helaas niet mogelijk... anders had ik er echt voor gezorgd dat hij zijn laatste tijd hier kon spenderen... zo zielig hoe die man daar zit... (oma is afgelopen augustus overleden) helemaal alleen.....
en dan bezuinigingen, pfffffffffff moe word je ervan!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:40

itsmi schreef:
Wel fijn dat niemand het personeel iets verwijt trouwens, echter krijgt het personeel wel altijd de eerste lading klachten op hun bord. Personeel is helaas het 1e aanspreekpunt, terwijl wij ons de poten uit ons lijf rennen voor de mensen!

Dat vind ik niet terecht...mijn oma werd bijvoorbeeld heel goed verzorgd ze deden alles voor haar...behalve dat wassen...maar helaas waren dat de regels...wij hebben haar daarom maar 1x in de week extra gewassen met water en zeep...heb respect voor de mensen die dit werk doen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 23:42

Wij hebben 1 bewoner waarvan zijn vrouw en zoon elke ochtend komen om hem zelf te wassen.
En 's avonds komen ze weer om hem in bed te leggen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:42

Tsja, dan is het helaas niet anders voor jouw opa...
Hopen maar op betere tijden (mochten die gaan komen).

Ik blijf ondertussen wel gewoon wassen met water en zeep ;) Kom nou, ze hebben er zelf ook niet voor gekozen om in een verpleeghuis terecht te komen!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:42

mika11 schreef:
Wij hebben 1 bewoner waarvan zijn vrouw en zoon elke ochtend komen om hem zelf te wassen.
En 's avonds komen ze weer om hem in bed te leggen.

Van familieleden moet je het vaak hebben.
Te triest voor woorden!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:43

Ulrika schreef:
itsmi schreef:

Dat vind ik niet terecht...mijn oma werd bijvoorbeeld heel goed verzorgd ze deden alles voor haar...behalve dat wassen...maar helaas waren dat de regels...wij hebben haar daarom maar 1x in de week extra gewassen met water en zeep...heb respect voor de mensen die dit werk doen

Ik vind het ook niet terecht, maar toch gebeurd het!
Je wil niet weten hoevaak mensen tegen me tekeer zijn gegaan voor dingen waar ik niks aan kan doen.
Achteraf zeggen ze wel vaak, ach sorry, jij kan er natuurlijk ook niks aan doen, maar je voelt je er wel rot over, omdat ze ook echt gelijk hebben!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:44

Hier worden de doekjes gewoon ook in het ziekenhuis gebruikt, onderzoek toont aan dat het even proper is en zelfs aangenamer is voor de patient omdat het sneller droogt en minder koud is.
Enige nadeel is dat er minder kans os op sociaal contact.
Voor de rest doen ze het zeer goed, en worden ze gewoon gebruikt in universitaire ziekenhuis.

Ben je zeker van besparing, ze zijn duurder dan water en zeep in ieder geval. Want als er op een afdeling teveel van word gebruikt, wordt het te duur en weer afgeschaft

ooh tijd ik dacht geld, zou je dus even wat in lezen! even mooi en vooral beter voor de huid die doekjes. Alleen niet voor je gevoel
Laatst bijgewerkt door lesilla op 14-01-11 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:45

itsmi: nou is het ook wel zo dat als je een lage ZZP hebt, je dus ook veel dingen nog zelf kan. En ik vind het ergens ook wel logisch dat je als familie zorgen voor je ouders.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook vaak zie hoe familie het met hun ouders voor heeft. Nieuwe vloerbedekking? Nee hoor, zonde van het geld. Nieuwe stoel voor moeder? Nee hoor, er zal eens iets van de erfenis af gaan. Moeder wordt dement en geen familielid meer te bekennen...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:45

Wat erg. Hebben die mensen daar hun hele leven zo hard voor gewerk om maar 1x per week te mogen douchen.

Ik werk met geestelijk/lichamelijk gehandicapten (in Duitsland) Deze mensen worden s'morgens gedouched en s'avonds gewassen

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:47

ja inderdaad het is helaas niet anders nee... hij overtrefd al alle verwachtingen... mijn oma is eigenlijk vrij plots gegaan, heup gebroken, drie weken later was ze er al niet meer... en dat terwijl we allemaal dachten dat opa het niet lang meer zou maken....
hij heeft PSP dat is een snelle variant van parkinson, hij trilt dus, kan niet meer praten, heeft geen fijne motoriek meer, weinig evenwicht, en kan letterlijk niets zelf.... ook loopt hij vrij snel weg... of denkt hij nog dingen te kunnen wat gewoon niet meer gaat, denk aan traplopen....
als hij hier in huis zou komen, wat in principe qua ruimte makkelijk kan ( slaapkamer op begane grond ed) zou heel het huis aangepast moeten worden....
en helaas kamp ikzelf met rugklachten, waardoor ik hem bijvoorbeeld niet kan tillen, of oprapen als hij gevallen is..
en daarbij komt ook nog dat de zorg thuis zeker niet toereikend zou zijn, want hij kan geen tel alleen blijven! dus boodschappen doen, of even snel douchen zit er dan niet in... zonder dat er iemand is die op hem let....
erg jammer.... maar het is niet anders... wij zeggen allemaal, hopen dat het voor de beste man niet lang meer duurt... hij zegt zelf ook... ik wil naar oma... het is genoeg.... ik wil dood... en daar doet hij dan een kwartier over om dat te zeggen.... pffffffff

@vjestagirl... zo zijn er inderdaad vele... mijn opa krijgt wel veel visite, we zorgen voor alles wat hij nodig heeft... hij heeft nieuwe meubels gekregen, een nieuwe televisie, en een dvd speler, zodat hij klassieke concerten op de tv kan zien... en heeft als enige op de afdeling een koelkast op de kamer.... ik vind die mensen moet je niets ontzien... het zijn hun centen... en als de tijd gekomen is, dan gaat eerst de helft naar de belasting... daar wachten wij niet op... laat hem maar lekker die centen opmaken!
Laatst bijgewerkt door keshia op 14-01-11 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt