Eetstoornis is een welvaarts 'ziekte'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toveren

Eetstoornis is een welvaarts 'ziekte'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 15:55

Mijn huisgenootje heeft sinds 4 jaar anorexia;

Het begon met het normaal afvallen en op een gegeven moment werd het obsessief, ze at alleen nog maar appels en dronk alleen nog water en koffie.
Ik vond het altijd enorm sneu voor haar, en zelf had ik ook moeite met het begrijpen van het probleem.
Hoe kan je leven met een honger gevoel, hoe kan je slapen met een honger gevoel?
Nog erger, hoe kan je gaan sporten met maar 2 appels in je maag?

Ze is uiteindelijk langere tijd opgenomen in een kliniek; Het ging een tijdje beter maar op den duur at ze wederom bijna niets.
Veel verder dan een groente burger en een slaatje 's avonds kwam ze gewoon niet. Cruesli werd precies afgewogen, calorieen werdern bekeken en ga maar door.
Haar is toen verteld dat ze terug moest naar de kliniek voor op z''n minst dag behandelingen.
Dit 'aanbod' heeft zij afgeslagen.

Mijn andere (mannelijke) huisgenoot vond het probleem heel simpel: 'Het is een welvaarts ziekte'.

Dit topic is niet bedoeld als discussie of modder gooi topic; Ik wil gewoon een interessant gesprek voeren.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:59

Ik vind het altijd heel lastig met dit soort onderwerpen. Ik vergelijk het altijd een beetje met de dierenwereld. Dieren kunnen ook allerlei virussen, bacterien, ziektes krijgen. Maar nooit zoiets als Anorexia of Boulimia. Dus het is wel iets heel menselijks wat aangepraat word. Ik vind het in zekere zin ook een welvaartsziekte. Een ziekte waarvan ik ook echt niets maar dan ook niet begrijp.

Twaalf

Re: Eetstoornis is een welvaarts 'ziekte'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:00

Anorexia en andere eetstoornissen gaan niet om het afvallen of eten.
Het gaat vaak om een minderwaardigheidscomplex en het onder controle willen houden van iets.
En laat je eetpatroon nou net iets zijn wat je totaal in de hand hebt.
Ik denk niet dat het aangepraat wordt bij iemand, het is een psychische stoornis.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:01

Anorexia is een geestelijke ziekte, en ik denk dat het niet te begrijpen is als je het niet hebt. Ik vind dat er ook erg makkelijk over gedaan word, een klasgenote van me zei ooit 'ja, ze doet het toch zelf, moet ze maar meer eten'. Het is zoiets als een virus krijgen: de een is er gevoeliger voor dan de ander, maar je kunt het niet tegenhouden...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:01

Welvaart ziekte? Hoe bedoel je dat?

Ik (boulimia-vechter) kamp al jaren met een eetstoornis. Hoe ik het ervaar: tis allemaal psychisch :)

En het komt veel vaker voor dan men denkt of doet vermoeden...

*stipje*
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 14-01-11 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:03

Op het moment dat je alles hebt, eten, onderdak, mogelijk tot school en werk, zeg maar alle basisbehoeften, dan heb je de tijd om naar jezelf te gaan kijken. Dit kan twee kanten op gaan.

In landen waar eten niet vanzelfsprekend is, waar je moet vechten voor een toekomst, waar je moet overleven, daar hebben ze geen tijd om naar zichzelf te kijken. Die mensen hebben ook hun issues, maar de situatie laat niet toe dat dit zich uit.

Ik denk dus wel dat in westerse landen, of in welvaart, psychische ziekten heel snel opvallen.
Maar ook in minder ontwikkelde landen komt dit voor, er word alleen niet zoveel aandacht aan gegeven.

Daphx93

urselin schreef:
Het gaat vaak om een minderwaardigheidscomplex en het onder controle willen houden van iets.
Ik denk niet dat het aangepraat wordt bij iemand, het is een psychische stoornis.

Je haalt de woorden uit me mond...
Wou het precies zo neer zetten.

Ik een eetstoornis patient heb het gekregen door psychische redenen.
Een eetstoornis of iets kan je niet begrijpen als je het nooit hebt gehad.
Bij iedereen is het ook anders.
Daarom is het om te behandelen ook zo moeilijk :)

Ook een stipje voor mij.

Yessy

Als je muizen of ratten verminderd eten geeft en zo'n radje waarin ze kunnen rondrennen krijgen ze ook een soort anorexia symptomen toch?

Ik zou niet weten of het een welvaartsziekte is. Als je 200 jaar geleden niet voldoende at, ging je gewoon dood op het moment dat je weerstand niet meer 100% was... Maar ik denk dat het in de meeste gevallen gewoon een psychisch probleem is, er zijn hier vast wel mensen die weten of dat iets recents is of gewoon een foutje in het menselijk brein wat al honderden jaren soms voorkomt.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:04

Dat hoor je inderdaad altijd; Dat het psychisch is!
Ik geloof het ook, maar het idee dat veel in deze maatschappij je aangedragen wordt en dat je juist door een psychisch probleem stopt met eten dat is misschien de welvaartsziekte variant?
Heel cliche, maar in Afrika zie je zoiets niet gebeuren; Jullie hongeren je uit terwijl zij een moord doen voor eten.

Ik denk dat hij dit bedoelt met welvaartsziekte

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:06

Ik weet niet of het in Afrika niet bestaat.
Weet niet of daar onderzoek naar gedaan is?
Bovendien bestaat er in sommige landen/culturen nog een taboe op psychische stoornissen en andere beperkingen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:06

Hoezo welvaartsziekte? Wat bedoel je hier precies mee?

En in afrika zal het wellicht ook voorkomen, maar daar is zoveel minder controle op elkaar dat je het gewoon niet weet!

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:07

faye1995 schreef:
Dat hoor je inderdaad altijd; Dat het psychisch is!
Ik geloof het ook, maar het idee dat veel in deze maatschappij je aangedragen wordt en dat je juist door een psychisch probleem stopt met eten dat is misschien de welvaartsziekte variant?
Heel cliche, maar in Afrika zie je zoiets niet gebeuren; Jullie hongeren je uit terwijl zij een moord doen voor eten.

Ik denk dat hij dit bedoelt met welvaartsziekte

Ook in Afrika gebeurt het, maar door alle problemen die er al zijn word dit niet uitgelicht. Er word niet onderzocht hoeveel mensen daar aan deze ziekte lijden, omdat er wel 'belangrijkere' dingen zijn om mee bezig te zijn daar.

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:07

Megan_ schreef:
Hoezo welvaartsziekte? Wat bedoel je hier precies mee?

En in afrika zal het wellicht ook voorkomen, maar daar is zoveel minder controle op elkaar dat je het gewoon niet weet!

Inderdaad.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:09

Dat zou inderdaad goedkunnen; Laat ik er van maken de favela in Brazilie; Daar hebben mensen geen geld, ik geloof niet dat daar uberhaupt eetziektes kunnen zijn omdat men daar niet eens verder komt dan een kartonnen huis.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:09

Welvaart, aha...

Ik denk dat het heeft te maken met de opvoeding van mensen. Dus: familie, omgeving, etc.

Iedereen gaat anders om met problemen, de een gaat drinken, de ander rookt, de ander gaat aan de drugs, en sommige mensen doen het in combinatie met eten, zo kan je nog wel door gaan :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:09

Anorexia ontstaat niet door onze welvaart.

Eetstoornisen ontstaan namelijk al doordat er dingen mis gaan in de zwangerschap. Bijv. medicatie of verkeerd eetpatroon bij de moeder kan bij het kind al dusdanig de prille hersenen beschadigen dat er later een eetstoornis optreed. Staat een heel stuk over in het nieuwe boek van neuroloog Swaab: Wij zijn ons brein.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:11

Afrika is een heel ander wereld deel dan Nederland. Een hele andere levenstijl. Zij zullen wel wat hebben, wat wij in nederland niet zo ervaren.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:14

Ik heb ook een oud vriendin die anorexia heeft
diep van binnen wil ze graag normaal gewicht terug krijgen maar haar hersens zeggen nee
als het erop aan komt.. Verschillende keren in het ziekenhuis en kliniek gezeten maar uiteindelijk moet je het echt zelf doen er zijn geen medicijnen tegen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:16

Daarbij: Als buitenstaander ervaar je het zo extreem anders, dat het allemaal anders lijkt dan het werkelijk is.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 16:16

EngeltjeS schreef:
Afrika is een heel ander wereld deel dan Nederland. Een hele andere levenstijl. Zij zullen wel wat hebben, wat wij in nederland niet zo ervaren.

Daar gaat het niet om ;)

Ben benieuwd naar dat stukje..
Overigens, ik deel de mening van mn huisgenoot niet echt. Ik heb er eigenlijk niet echt een mening over....
Anorexia ligt toch op je genen heb ik ook begrepen? Tenminste, de soort 'verslavingsvariant'?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het misschien wel een beetje als een verslaving zie, net als roken/drugs/alcohol.
En eerlijk is eerlijk ik vind iedere verslaving een enorme vorm van zwakte.
Dit komt ook in andere landen en werelddelen voor natuurlijk, maar hier stoppen ze bijvoorbeeld met eten terwijl ze in andere landen misschien meer roken oid.
Dan heeft het misschien toch wel een beetje met welvaart te maken? Hier is eten voor handen, maar door een psychisch probleem wil je het niet.
'Daar' is geen eten voor handen maar men smeekt erom. In die zin is het hypocriet natuurlijk.

Overigens; het valt me wel op dat er steeds vaker topics verschijnen waarin mensen vertellen over hun eetprobleem. Ik had nooit gedacht dat het zo veel voor kwam.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:19

TS ik denk dat je beter eerst wat informatie kunt zoeken...
Je kan namelijk menig mensen met een ES kwetsen en heel boos maken... :+
Je kan Afrika absoluut niet met Nederland vergelijken.
Daar is de levenstijl heel anders.
En het is geen verslaving.
Het is gewoon een ziekte. Net zoals andere ziektes die je kan hebben.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:20

Een psychische stoornis heeft nooit één oorzaak.
Het kán in de genen zitten of een fout zijn in de hersenen of whatever.
Maar het hoeft niet tot uiting te komen. Triggers kunnen traumatische ervaringen zijn, omgeving, gevoeligheid, persoonstype etc.

Ik zie een eetstoornis niet als een verslaving, omdat het gaat om controle.
Verslavingen gaan niet over controle hebben, maar om beloond worden.
Je hebt het niet in de hand of je een eetstoornis ontwikkelt of niet.
Geloof me, als mensen konden kiezen, had niemand in de wereld een eetstoornis of andere psychische stoornis gehad ;)

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:22

urselin schreef:
Een psychische stoornis heeft nooit één oorzaak.
Het kán in de genen zitten of een fout zijn in de hersenen of whatever.
Maar het hoeft niet tot uiting te komen. Triggers kunnen traumatische ervaringen zijn, omgeving, gevoeligheid, persoonstype etc.

Ik zie een eetstoornis niet als een verslaving, omdat het gaat om controle.
Verslavingen gaan niet over controle hebben, maar om beloond worden.
Je hebt het niet in de hand of je een eetstoornis ontwikkelt of niet.
Geloof me, als mensen konden kiezen, had niemand in de wereld een eetstoornis of andere psychische stoornis gehad ;)

Inderdaad, alsof het een keuze zou zijn. Natuurlijk niet.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:22

urselin schreef:

Ik denk dat jij het heel goed onder worden brengt.

Yessy schreef:
Als je muizen of ratten verminderd eten geeft en zo'n radje waarin ze kunnen rondrennen krijgen ze ook een soort anorexia symptomen toch?

Ik weet niet of ratten en muizen symptomen krijgen, maar mijn DA heeft heel erg lang geroepen dat mijn hond echt anorexia symptomen had en niks medisch waardoor ze niet wou eten. Ze hongerde zichzelf echt uit en iedereen riep maar die gaat vanzelf wel eten, maar nee echt niet, pas na dwangvoeder en weken infuus, kwam het weer opgang. En ik moet er altijd optijd bij zijn als ze niet meer eet met dwangvoederen anders hebben we straks geen hond meer.

Maar ik heb zelf geen eetstoornis dus ik vind het heel erg moeilijk te bergijpen dat het zover kan komen bij mensen. Maar ik zal nooit roepen, dat ze maar weer wat moeten gaan eten en niet zeuren, want het is wel echt een heftige ziekte.

_Megan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:23

Het gaat inderdaad puur om de controle.
En daar kunnen wel verslavingen bij komen, zoals bijv; Braken, laxeerpillen slikken.
die dingen worden dan een gewoonte en ermee stoppen is onwijs moeilijk ;)