Vuurwerk uit particuliere handen halen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Vuurwerk uit particuliere handen halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:19

Elk jaar hetzelfde liedje met oud en nieuw. Heel heel heel veel vuurwerk. Het ene nog mooier dan het ander, maar toch he...
Elk jaar gewonden
Elk jaar doden
Elk jaar overlast
Elk jaar mensen die de straat niet meer op durven
Elk jaar doodsbange (huis) dieren
Etc....

Waarom niet het vuurwerk uit particuliere handen halen en in de handen van profs zetten?
Op centrale punten vuurwerkshows door brandweer of vuurwerkvereniging oid...

Op deze manier is er ook veel beter te controleren op illegaal vuurwerk.

Nadelen zijn er uiteraard ook, want als al het vuurwerk illegaal is, is het natuurlijk ook weer stoer om dat ergens vandaan te plukken.
Daarnaast zal het economisch waarschijnlijk geen strakke zet zijn, maar goed, als ik dan weer kijk wat voor voordelen je eraan hebt....

Wat zijn jullie meningen over deze stelling?

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:23

Het is zo ontzettend goed voor de economie. Daarbij zou ik er ook enorm van balen en ik denk met mij miljoenen anderen. Dan wordt het dus inderdaad illegaal en dan krijg je dat weer.
Ik hoop echt dat het lekker blijft zoals het nu is. Iedereen moet zelf gewoon zorgen voor veiligheid (beschermbril op en geen illegaal vuurwerk kopen enz.) en meer politie op straat of zo iets.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:24

Ik ben in principe wel voor maar ik denk dat het niet gaat werken.
De gemeentes willen hier vast niet voor investeren, met alle bezuigingen is het inhuren van bedrijven/brandweer vrij prijzig.
De vuurwerkhandel gaat enorm op zijn gat omdat het soort afnemers veranderd die door de bezuinigingen heel goedkoop willen inkopen.
Daarnaast zullen mensen over de grens gewoon alles gaan halen en het alsnog afsteken.

mirror666

Re: Vuurwerk uit particuliere handen halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:26

Ik ben voor!

hoewel..
Ik heb het hierover gehad met iemand afgelopen week..
Australie, Sydney, die pakken groots uit met een show van een uur ofzo? overheidsgeld. Maar als je dan bedenkt wat daar voor ramp over dat land trekt.. dan snap ik weer niet zo goed waarom zo'n overheid daar z'n centen niet in steekt...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:27

Ik vind het niet nodig. Ieder jaar gewonden, en ook eigenlijk ieder jaar als gevolg van verkeerd gebruik van vuurwerk. Zelfde voor de doden.

Ik zie zelf meer in een leeftijdsgrens en meer voorlichting.

Er vallen veel meer doden in gewonden in het verkeer en toch mogen we allemaal nog de straat op... Die ene week per jaar dat vuurwerk daadwerkelijk een beetje actueel is, kan er niet mee zitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:29

En wat betreft de overlast Vjesta? De bange huisdieren? Wilde dieren die compleet van de leg raken? Schade aan het milieu? Oude mensen die het huis niet uitdurven? Etc

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:32

momenteel is het op vele plaatsen al illegaal , en wat je koopt verschilt ook heel erg ..
Maar hoeveel hollanders ik hier in Belgie vuurwerk heb weten kopen ( vriend werkt in vuurwerk ) ....
Illegaal of niet ... hier stompen ze hun busje vol en gaan gewoon de grens over. Makkelijk en niemand weet het

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:34

stef schreef:
En wat betreft de overlast Vjesta? De bange huisdieren? Wilde dieren die compleet van de leg raken? Schade aan het milieu? Oude mensen die het huis niet uitdurven? Etc

Ik denk dat het allemaal heel erg meevalt. Vuurwerk is maar 1 week per jaar echt actueel, 5 dagen voor en 2 dagen na oud en nieuw. Tuurlijk zijn er altijd gekken die het hele jaar door stunten, maar dan vind ik het een beter idee om er strenger op te controleren en af te straffen dan om het maar te verbieden.

Bange huisdieren. Tsja, wat zullen we daarvan zeggen. Trainen. Onze kat krijgt een kattenbak en blijft lekker binnen met oud en nieuw. Maar goed, zoals het geld voor alles, je kunt alles trainen wat je wilt, alleen als je daar met oud en nieuw pas aan denkt ben je te laat. Ga bij een hondenclub en regel met de gemeente en de politie dat je rotjes af mag steken om te trainen. Neem je paard mee te bak in en train op die harde geluiden...

Wilde dieren die van de leg raken zullen ook van de leg raken van vuurwerk shows van een gemeente, die kan het echt niet schelen wie het afschiet.

En schade aan het milieu, ik denk dat er dingen zijn die we met zijn allen prima vinden die veel erger zijn voor het milieu dan dat ene weekje per jaar dat er vuurwerk afgestoken wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:37

iedereen weet het bonte... er wordt alleen niks aan gedaan
Vjestagirl schreef:
stef schreef:

Bange huisdieren. Tsja, wat zullen we daarvan zeggen. Trainen. Onze kat krijgt een kattenbak en blijft lekker binnen met oud en nieuw. Maar goed, zoals het geld voor alles, je kunt alles trainen wat je wilt, alleen als je daar met oud en nieuw pas aan denkt ben je te laat. Ga bij een hondenclub en regel met de gemeente en de politie dat je rotjes af mag steken om te trainen. Neem je paard mee te bak in en train op die harde geluiden...
niet alles is te trainen, niet overal ben je op tijd bij zonder dat het jou schuld is

Wilde dieren die van de leg raken zullen ook van de leg raken van vuurwerk shows van een gemeente, die kan het echt niet schelen wie het afschiet.
niet als het vuurwerk centraal op een plein in het dorp afgestoken wordt, dan blijft de polder vrij (bijv)

En schade aan het milieu, ik denk dat er dingen zijn die we met zijn allen prima vinden die veel erger zijn voor het milieu dan dat ene weekje per jaar dat er vuurwerk afgestoken wordt.
Tuurlijk zijn er dingen die erger zijn, maar moet het dan altijd maar de overtreffende trap zijn? Bij alle vervuiling die er al is, komt dit ook nog bovenop

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:37

Ik ben het opzich helemaal met je eens en dan niet eens zozeer door de redenen die jij noemt (dieren etc).
Maar door het feit dat half nederland als losgeslagen gekken rondlopen zodra het oud&nieuw is.
Alles moet zonodig kapot, de knallen moeten harder etc. Je kan 3 dagen van te voren niet meer normaal over straat (dan heb ik het over de stad) zonder dat er met vuurwerk wordt gegooit e.d.

Mensen denken gewoon dat alles kan en mag rond die tijd daar heb ik echt een hekel aan :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:38

showteam: Dat valt bij mij dus onder het kopje overlast ;)

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:38

Toch Politie is heel streng op belgen die over de grens gaan met vuurwerk . Maar hoe is het ook mogelijk om elke hollanse auto te controleren ?

Voor de belgen is het meestal iets duidelijker. ... grote busjes met een wit - rode nummerplaat

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:40

stef schreef:
showteam: Dat valt bij mij dus onder het kopje overlast ;)

Ja dat snap ik :D maar ik bedoel dat derest van de redenen voor mij niet eens doorslaggevend zijn :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:41

stef schreef:
iedereen weet het bonte... er wordt alleen niks aan gedaan
Vjestagirl schreef:

niet alles is te trainen, niet overal ben je op tijd bij zonder dat het jou schuld is

niet als het vuurwerk centraal op een plein in het dorp afgestoken wordt, dan blijft de polder vrij (bijv)

Tuurlijk zijn er dingen die erger zijn, maar moet het dan altijd maar de overtreffende trap zijn? Bij alle vervuiling die er al is, komt dit ook nog bovenop

Ik ben van mening dat je eigenlijk bijna alles wel kunt trainen, je moet er alleen wel tijd en moeite in steken. Nee, niet overal kun je bij zijn, maar veel eigenaren bedenken ook pas half december dat hun dier bang is voor vuurwerk. Ja, dan ben je te laat ja, dat zijn dingen waar je in juni op controleerd.

Er zullen maar weinig dorpen zijn die een centraal plein hebben dat groot genoeg is om én veilig het vuurwerk af te steken én iedereen te laten kijken. Dan kom je toch al snel weer in weilanden, op dijken en boven rivieren uit. En ja, daar leven dieren.

En nee, het moet niet allemaal overtreffende trap zijn, maar als je je zorgen maakt om het milieu, dan zou ik me eerder zorgen maken over dat heel Nederland 's morgens in de file staat, 's middags weer en omdat we dat niet willen plempen we heel Nederland vol met asfalt. We verbruiken gigantisch veel water en bedrijven vervuilen de rest. Dáár zou ik me zorgen om maken, ipv die ene week per jaar vuurwerk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:46

Van mij zou dat vandaag nog mogen. Jammer dat het waarschijnlijk nooit gaat gebeuren.
Ik spreek zoveel mensen die een hekel hebben aan vuurwerk.
Persoonlijk snap ik ook niet zo goed dat in een land waar iedereen zegt dat alles zo duur is en dat het slecht gaat er voor 64miljoen de lucht in gaat.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:47

ik ben zelf ook voor een vuurwerkshow ipv iedereen apart vuurwerk, behalve alle voordelen die al genoemd worden qua veiligheid en overlast (wat dacht je van alle spullen die opgeblazen worden?) is het ook gewoon véél mooier om te zien, kijk idd maar naar sydney, daar wil ik echt nog eens een keertje oud en nieuw vieren!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:49

Zoals ik zei: Dat komt er nogeens extra bij.
De meeste dorpen die ik ken hebben meerdere pleinen of bijv voetbalvelden, ik noem maar even wat.

Betreft het trainen. Ja, mijn hond is bang, die zit om 12 uur een half uurtje/uurtje te bibberen, en dat was het. Zo ging het alle voorgaande jaren. Ik woon niet in een dorp, ik woon in buitengebied, dus we hebben hier nooit last van vuurwerk (gehad) alleen tja, nu heb ik ineens een buurjongetje van 8 wat dagen van te voren al loopt te klappen... dus daar ga je dan. Das even voor mij persoonlijk dan.

Verder sta ik nog steeds achter mijn punten, en wat showteam roept is ook een héle goede.
Vuurwerk in combinatie met losgeslagen dronken mensen... is niet handig :n

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:22

Ik ben voor! Misschien dat het toch ook in particuliere handen mag op speciale plekken onder toezicht? Om het niet helemaal illegaal te maken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:29

nee gaan ze niet doen de belasting vangt er veel teveel centen van ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 23:58

dat ze het niet gaan doen snapt mn neus ook shilady, daar gaat de discussie ook niet over. Het gaat erover wat JIJ vind, niet of er wat mee gedaan wordt ja of nee

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:03

ik ben tegen.
Elk jaar denk ik wel aan alle rotjochies die het leuk vinden om rotjes aan dieren te binden.
Oude mensen met voetzoekers te bekochelen etc.
Kan er ook heel naar van worden dat zulke schoften der zijn. die gewonden? degene die zelf vuurwerk gingen binden / maken / illegaal. Is heel jammer dan eigen schuld. Jammer. DOEI! ga het zelf maar naaien.
zo stoere vent om het af te steken , ook een stoere vent / vrouw om het zelf te maken.
Maar de gewonden door andere vind ik wel erg... mesnsen die worden bekogelt en dat er `1 net blijft haken..
zo verschrikkelijk.. ,maar toch ben ik tegen het anti vuurwerk.

Het is gewoon iets van het nieuwe jaar vieren.
Vind het siervuurwerk mooi en spectaculair. en het is 1 x per jaar...

Zou wel het liefst alle hand vuurwerk (rotjes etc) en klein vuurwerk (waar mee gegeooit word etc) weg willen.
Allleen nog siervuurwerk > pijlen etc.

maar tegen ? Nee :n

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:19

Voor mij persoonlijk mag vuurwerk direct verboden worden. Dit jaar viel het mee maar hier wordt soms weken voor tot weken na oud en nieuw geknald. Heb 1 bange hond en ieder jaar wordt het gelukkig minder erg, maar de eerste jaren had ik zo bijna 2 maanden dat het beestje amper over straat durfde en hijgend en stressend naar huis probeerde te trekken. Daar is geen lol aan. Helemaal niet als mensen rotjes richting je hond gaan gooien.
Verder geeft het enorme kosten: vuilnisbakken en brievenbussen die allemaal beveiligd moeten worden, op oud en nieuw zelf van alles wat opgeblazen of gewoon vernield wordt, hele stukken straat die opnieuw geasfalteerd moeten worden vanwege brandjes. Particulieren die schade hebben zoals bij die uitgebrande auto's; voor mensen die niet all-risk verzekerd zijn is dat dus vette pech, auto weg... mijn vriend heeft dit jaar ook net zijn auto kunnen redden toen mensen met vuurwerk erop gingen mikken (stoffen dak dus geen goed idee).
Mensen die opgelapt moeten worden omdat ze gewond zijn geraakt. Daar helpt haast geen voorlichting tegen anders dan eens met eigen ogen iemand zien met een half handje.. gebeurde bij ons op school vroeger, stoere bink miste ineens 3 vingers, dat was de enige 'voorlichting' die echt effect had.
Afval wat weken op straat blijft zwerven omdat niemand het opruimt.

Nee wat mij betreft hoeft het niet. Speciale plekken onder toezicht aanwijzen zou ik wel iets in zien, dat mensen zichzelf kunnen opblazen zonder dat anderen daar last van hebben. Of inderdaad georganiseerde vuurwerkshows.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:05

Ik heb weinig last van het vuurwerk gelukkig, de dieren zijn er niet bang voor hier (heb zelfs 31 december de paarden en hond gewoon buiten gehad) en er wordt tot dusver niks vernield bij ons.
Desondanks zou van mij uit milieuoverwegingen en ook omdat ik het kwaliteitsvuurwerk van de gemeente ongeveer 1000 keer interessanter vind dan de duizendklapper van de buurjongen (fictief), particulier vuurwerk verboden mogen worden. Dan wel graag als Europese wet, en niet nationaal.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:08

Ik ben voor!
In de buurt is een ernstig ongeluk gebeurt door illegaal! vuurwerk. Laat het aan de profs over :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:36

ik ben het met je eens stef! niet alleen oude mensen durven het huis niet uit... ik zet ook geen stap buiten omdat ik al vaak genoeg ben geterroriseerd met vuurwerk.

het is gewoon gevaarlijk spul en vooral in handen van jongeren en kinderen, macho en straatculturen. ik vind het onverantwoord.

de kat krijgt ook al een straatverbod rond oud en nieuw, paardrijden is ook niet mogelijk... paarden kunnen amper veilig de stal uit.

mensen willen toch alijd de grens overschrijden. je kan ze wel vertellen dat bepaald vuurwerk illegaal is, maar dan wordt de kick juist groter om illegaal vuurwerk aan te schaffen en te gebruiken.
je kan ze wel vertellen dat je een rotje op de grond moet laten vallen en dan snel weg moet lopen, maar het is natuurlijk veel leuker om er bommetjes mee te maken en rotjes in het rond te gooien of naar elkaar.. dat snap ik zelfs nog wel.