taboes, leeftijdsgebonden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_JL_

taboes, leeftijdsgebonden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 20:49

Denken jullie dat taboes leeftijdsgebonden zijn?
Welke taboes zouden jullie toeschrijven aan tieners, twintigers, dertigers,... ?

ik ben bezig aan een portfolio met als onderwerp taboes, en ben dus benieuwd naar de mening van anderen hierover.
Vinden jullie drugs bijvoorbeeld eerder een taboe bij veertigers dan bij twintigers? etc.

ook minder stereotiepe taboes als egoïsme etc zijn welkom.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:58

Ik vind drugs bij jonge mensen (15) eerder een taboe dan bij ouderen. De huidige ouderen/ ouders hebben soms geen idee wat dat voor invloed heeft en durven hun kind niets te verbieden.
Mensen die nu 30- 40 zijn en altijd al hebben geblowd weten vaak precies wat de drugs voor gevolgen heeft en kiezen er bewust voor.

Nog een taboe: fetisjisme. Dat komt naar mijn idee eerder voor bij ouderen (40'ers) dan bij jongeren.
Ik ben zelf 30+++++ en geen kinderen hebben (en/ of geen vriend) is ook wel een soort taboe; er zal toch wel wat mis met je zijn ofzo.

Of dat je 30+++++ bent en je leven is eigenlijk helemaal niet zo flitsend als je om je heen lijkt te zien en je huis is standaard een chaos.

Een extreem taboe (denk ik) is nog steeds als je al 30-jarige vrouw op een jongen van 18 valt.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Reader)

Urielle

Re: taboes, leeftijdsgebonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:36

Ik zie taboes eerder als periodegebonden. Mijn moeder is opgegroeid in de zestiger jaren en die staat veel opener tegenover (soft)drugs, alcohol en seksuele vrijheid dan ik (opgegroeid in de jaren '80), ik lijk daarin weer meer op mijn oma :o
Mijn moeder moedigde mij aan om piercings te nemen (die ik dus niet wou :D ).
Zij is ook nog veel meer bezig met feminisme, emancipatie en de verbetering van de positie van minderheden.
Het grappige is dat ik merk dat ik veel onbewuster omga met milieu en gezonde voeding dan haar, maar ook dan de mensen die zo'n 10 jaar jonger zijn dan mijzelf (opgegroeid in de jaren '90). Daarmee heb ik gestudeerd en die zaten aan de biologische groenten, vegetarisch eten of verantwoord vlees en op college kwamen massaal flesjes water op tafel.