Illegale slachtplaatsen ontmanteld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mebianca

Illegale slachtplaatsen ontmanteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 15:52

Citaat:
Rechercheurs werkzaam bij de nVWA-Inlichtingen- en Opsporingsdienst (nVWA-IOD) hebben onder leiding van het Functioneel Parket en in goede samenwerking met de politie Twente, op dinsdag 14 december 2010 doorzoekingen gedaan op 4 locaties in Overijssel. Dit omdat er een vermoeden was dat er illegaal geslacht werd. Het ging om 2 woningen, 1 stal en 1 auto. Bij deze doorzoekingen zijn 2 slachtplaatsen en 1 illegale uitsnijderij aangetroffen. Er zijn 2 mensen aangehouden: een slachter en een veehandelaar. De betrokkenen worden verdacht van het in gevaar brengen van de volksgezondheid door ongekeurd vlees in de handel te brengen.

Er werd slachtafval gevonden, een illegaal geslacht paard, tientallen huiden, gestroopt wild, 1300 kilo vlees van dubieuze herkomst, diverse administratie, slachtgereedschap en een pistool met munitie. Het ingestelde onderzoek richt zich onder andere op de vermoedelijke overtreding van de Europese wet- en regelgeving die geldt voor het slachten van dieren.

Genomen maatregelen
Na de doorzoekingen zijn de karkassen, het vlees, de administratie en overige spullen in beslag genomen. Het dierlijke materiaal wordt ter destructie aangeboden.

Bron:
http://www.vwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2010420

Brrr..smerig bericht.. Denken jullie ook niet dat er zoveel regeltjes zijn in NL waaraan slachterijen aan moeten voldoen dat er meer van zulke praktijken plaats vinden? Ik moet er niet aan denken dat je dier vermist is en dat hij gewoon illegaal wordt/werd geslacht

petrea

Re: Illegale slachtplaatsen ontmanteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:56

hoezo smerig ? ik weet dat er veel meer illegaal geslacht word ,het komt heus niet in de supermarkt hoor.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:02

Triest triest triest. Hoop dat de dieren geen pijn hebben gehad, dat ze bijvoorbeeld op andere manier gelacht zijn...
Die mensen moeten gestraft worden!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 16:02

Nou ik vind het niet bepaald een prettig idee dat er zo'n hoeveelheid dieren illegaal worden geslacht. Maarja zit ook te denken..vroeger op de boerderij werd er wel eens een varken tussenuit gehaald voor thuis in de diepvries.. Maar er moet tegenwoordig aan zoooooveel regeltjes voldoen dat dat gewoon onmogelijk is. Daarom vind ik het ook wel eigenlijk knap dat hun dat voor elkaar hebben gekeken.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:03

Ik ben benieuwd waar dat gebeurt is hier := vind het ontzéttend luguber bah.. :\

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:07

Bah! verschrikkelijk zeg het zouden je buren maar zijn of nog erger je dieren :n

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:10

Nou.... wie weet is het wel mijn buurman..
Die is paardenhandelaar en zal niet de eerste keer zijn datie buiten zijn boekje gaat.. }>

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:16

Nou weet ik toevallig een adres van iemand die slager is geweest, en helaas niet meer kon voldoen aan alle regels die er door de overheid opgelegd werden. De man werkt schoon, de dieren die hij krijgt aangeboden zijn goed, maar hij moest de slagerij sluiten.
En of daar nu niet af en toe voor eigen gebruik een dier wordt geslacht durf ik niet te zeggen. De slagerij staat er namelijk nog.

Stropen en illegaal slachten is van alle tijden, en het vlees daardoor niet automatisch minderwaardig.
En of iemand, die weet waar hij mee bezig is dit nu doet met toestemming van de wet of zonder....

(dit alleen even ter illustratie dat mensen het smerig vinden als het illegaal wordt gedaan, en een luguber idee vinden als het ineens wel je buurman blijkt te zijn..)

En over illegaal slachten van gestolen dieren: dacht je nou echt dat bij ieder legaal slachthuis naar de chip wordt gekeken en wordt gecontroleerd of het echt om het paard gaat dat in een paspoort staat? Als dat er al bijzit?
Even wakker worden! Ook bij een legaal slachthuis wordt er niet op chips gecontroleerd en kun je zo met een gestolen paard terecht!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:34

jeeetje.... Wat een bericht weer.
Aan de tekst te lezen werd er wel normaal geslagen (een geladen masker) maar het gaat om de keuring van het vlees, na het slachten. Dus tot het uitbenen!
Dit was illegaal. Ongekeurd vlees de handel inbrengen.

Cassidy, bij een legale slachtplaats(in nederland!) wordt de chip gecontroleerd, anders komt het paard de schietruimte NIET binnen. Heeft je paard geen chip, dan kan er door de aanwezige DA een chip ingedaan worden, hier betaal je gewoon registratiekosten voor. Maar je paard mag dan NIET meer ter consumptie!

Geef geen informatie waar onwaarheden instaan. Alsjeblieft zeg.
Dit gaat om een illegale slachtplaats, en dus het illegaal verhandelen van ongekeurd vlees.
Dus niet over gruwelijke slachtpraktijken.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:07

Jolliegirl schreef:
Cassidy, bij een legale slachtplaats(in nederland!) wordt de chip gecontroleerd, anders komt het paard de schietruimte NIET binnen. Heeft je paard geen chip, dan kan er door de aanwezige DA een chip ingedaan worden, hier betaal je gewoon registratiekosten voor. Maar je paard mag dan NIET meer ter consumptie!
.

Zou niet best wezen als ze niet op hun chip worden gecontroleerd! ik ben wel benieuwd hoe ze hier achter zijn gekomen en sinds wanneer waren ze al bezig...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:09

Voor zover mijn ervaring is, wordt er altijd op chip gecontroleerd.
Vandaar dat ik die uitspraak ook niet netjes vind.

Ben ook erg benieuwd hoe ze hierachter zijn gekomen.
Niet gekeurd vlees, daar kan zoveel mis mee zijn! bah...!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:56

Ik word bij ieder bericht blijer van het feit dat ik vegetariër ben! :oo

Ik hoop ook dat de dieren op normale wijze geslacht zijn..

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:43

illegaal slachten komt veel vaker voor dan wij denken, en ik moet bekennen dat ik ook wel eens een kip heb geholpen om haar loopbaan als hoofdgerecht voort te zetten.

nou was die kip van mezelf en niet gejat bij de buren uit de ren maar het zal je maar gebeuren dat je paard wordt gestolen en hij eindigt daar omdat ze toch de chip niet controleren.

er zijn inderdaad veel regeltjes in dit land maar wat slachten betreft nog niet genoeg en er mag ook wel wat beter op worden na gezien

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:50

Alex66, dat is dus iets héél anders, het kip verhaal.

Dit gaat om het VLEES. Wat dus niet gekeurd is.
Heeft weinig met het doodmaken van het dier te maken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:30

wij slachtte ook zelfs de konijnen en kippen in stal (en ik vertrouw mezelf beter dan de slachthuizen, dus het hoeft niet per direct zielig te zijn voor de dieren).. wat mag je eigenijk wel en wat niet zelf slachten? kleine dieren zijn toch toegestaan? volgens mij mogen kippen wel, maar schapen dan weer niet?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:54

NonaWen schreef:
Ik ben benieuwd waar dat gebeurt is hier := vind het ontzéttend luguber bah.. :\

Ik ben inderdaad ook nieuwsgierig geworden. Ook Twentenaar..