Iedereen kent hem volgens mij wel... voornamelijk bekend van Wikileaks.
Wat vind Bokt van hem? En van de aanklacht die nu speelt? Wat heeft Amerika er mee te maken en wat vind jij van al die staatsgeheimen op internet? En het blijven uitlekken daarvan?
Het leek mij een erg interresant discussie onderwerp, dus brand los. Ik heb overigens de zoekfunctie gebruikt en er werden geen zoekresultaten weergeven.
Hou het netjes en respecteer elkaars mening.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 07-12-10 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik denk zelf dat Washington achter de klopjacht zit en hem willen opsluiten. Ik ben een absolute voorstander van hem omdat hij dingen uit de doofpot haalt en verschrikkelijke geheimen onthult. En hoe komt Julian Assange aan staatsgeheimen, als het staatsGEHEIMEN zijn? Dan mist er toch iets aan je beveiliging zou ik denken.
Ik zeg: go ahead Assange!
kjoetie
Geplaatst: 07-12-10 20:39
Julian Assange is mijn nieuwe persoonlijke held. Heb er in het paypaltopic al een post aan gewijd, maar deze hele zaak laat wéér het ware gezicht van de politieke leiders van de VS zien, en wéér hobbelt de rest van de wereld er braaf achteraan, net als met Irak en Afghanistan. Assange wordt nu beschuldigd van verkrachting en is bejaagd door de internationale opsporingsdiensten, hoeveel vermeende verkrachters overkomt dat? Het is gewoon een stok om de hond mee te slaan. De arrogante, censurerende en bijkans brainwashende 'happy few', grotendeels residerend en macht uitoefenend vanuit de VS is imo gevaarlijker dan welk ander land op aarde.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 07-12-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt
petrea
Geplaatst: 07-12-10 20:41
Laat ik even voorop stellen dat ik niet VOOR hem ben ,maar hem aanklagen voor verkrachting e.d. is gewoon gebruikt om bij de amerikanen de hielen te likken
Wiwabalia
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-10 20:42
Ik vind hem ook een groot voorbeeld, iemand die niet in de grijze massa meehobbelt maar spreekt, en er tegen in gaat.
Flabbergast
Geplaatst: 07-12-10 20:43
Ik vind het in ieder geval een machtig interessant verhaal.. En ik vraag me ook af hoeveel mensen er op interpol hebben gestaan voor 1 verkrachting..
joopie7
Geplaatst: 07-12-10 20:43
Ik zou hem niet als een held bestempelen maar ik vind wat hij doet wat betrefd het lekken wel een super goede actie! De reactie van Amerika is imo hypocriet, aan de andere kant overtreed hij wel de wet. Wat ik niet snap is dat ze hem gewoon niet via de legale weg aanklagen, want hij kan gewoon berecht worden voor het lekken van geheime documenten.
PussInBoots
Geplaatst: 07-12-10 20:47
Oei, ik vind dit nog steeds een erg moeilijk vraagstuk. Het is zeker dat regeringen dingen achterhouden voor "het volk" die simpelweg in de openheid moeten komen. In een democratisch land vertegenwoordigen de bestuurders het volk, dus heeft het volk er recht op om te weten wat er speelt.
Maar...........er zijn zeker "geheimen" die de wereld geen goed zullen doen als ze naar buiten komen, om de simpele reden dat er nog heel veel níet democratische landen zijn waar mensen aan de macht zijn die nogal...ehm...gevaarlijk uit de hoek kunnen komen. Een derde wereldoorlog uilokken kan nooit de bedoeling zijn neem ik aan.
Moeilijk dus...
Als persoon heb ik weinig te melden over meneer Assange, in ieder geval is hij onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Net als iedere andere verdachte.
Peperkroket
Geplaatst: 07-12-10 20:49
Ik verbaasde me al dat er nog geen topic over was
Ik vind het een heel moeilijk onderwerp. Maar in principe vind ik dat hij dingen die hij weet, naar buiten moet kunnen brengen, onder het mom van vrijheid van pers en vrijheid van meningsuiting Het is wel een eng idee dat hij zoveel dingen weet en ik ben zeer benieuwd hoe Amerika en andere landen die de 'dupe' zijn zich hieruit gaan vechten..
Niezel
Geplaatst: 07-12-10 20:54
Onvoorstelbaar hoe regeringen je voor kunnen liegen! En vooral onvoorstelbaar hoeveel invloed Amerika heden ten dage heeft; Assange als meest gezochte 'crimineel' bij Interpol, Paypall/Visa/Mastercard die geen geld meer naar hem willen maken, bankrekeningen die worden opgezegd.... Het lijkt wel een hele slechte film, je zal er maar inzitten! Zoveel waar over gelogen is door regeringen, ik kan er echt niets mee, had niet gedacht dat het mogelijk was maar er wordt ons allemaal een rad voor ogen gedraait door alle regeringen en nu ze er niet meer zo makkelijk mee wegkomen moet degene die dat heeft aangekaart het bekopen. Wat mij betreft laten ze hem vrij en krijgt een pluim mee!
Wat Alexander Klopping zegt in DWDD zit een hele hoop waarheid in vind ik. De overheden komen steeds meer te weten over de burgers, zonder dat wij daar iets tegenin kunnen brengen. Nu is het punt aangebroken dat burgers dingen weten over overheden, zonder dat zij er iets tegenin kunnen brengen.
misschien een hele foute theorie, kan hem ook niet bekrachtigen, maar wat ik denk, en meerdere mensen met mij (om mij heen), is dat dit allemaal in scene is gezet, juist door de machtige regeringen, om mensen af te leiden van de dealtjes welke onderling gesloten worden tussen de regeringen, en waar eigenlijk niemand van af mag weten.
Bellona_K
Geplaatst: 07-12-10 21:03
Ik vind hem zo gek als een deur, compleet gestoord
Maar ik vind zijn Wikileaks-werk GE-WEL-DIG!!
Wat de aanklacht betreft, ik zat net even DWDD te kijken en het schijnt dat de het verkrachtingsverhaal niet zo letterlijk genomen moet worden. Tijdens de s.ex is een keer het condoom gescheurd, en in Zweden wordt dat al gezien als verkrachting.
Verder ben ik behoorlijk pro-wikileaks. Het is op zich jammer dat het hier om correspondentie gaat tussen ambassades en het ministerie, de pers focust nu om de niet heel diplomatieke omschrijvingen van wereldleiders en daarmee wordt de inhoud van die cables nogal onrecht aan gedaan. Ik kan er niet mee zitten dat de ambassadeur in Frankrijk geen hoge pet op heeft van Sarkozy, is IMO ook niet relevant en dat soort dingen mogen wat mij betreft best geheim blijven. Het is niet handig als er binnen een regering ook de hele tijd compleet politiek correct gecommuniceerd moet worden, dat maakt alles niet heel duidelijker/makkelijker.
Maar goed, het idee achter wikileaks an sich is IMO erg weinig mis mee.
joopie7
Geplaatst: 07-12-10 23:38
Intressante link! De hele aanklacht komt over al twee verbitterde vrouwen die zich door hem gebruikt voelen, misschien ging het allemaal niet heel netjes maar van verkrachting lijkt er geen sprake te zijn. Maar goed een normale verkrachtingszaak is het ook niet, want anders zou je niet zomaar op een lijst worden gezet waar de grootste criminelen opstaan. Deze aanklaging heeft duidelijk een politieke lading.
Ik ben er benieuwd hoe het verder gaat, gezien ze geen bewijslast tegen hem hebben zullen ze hem wel vrij moeten laten. Misschien dat hij uitgeleverd gaat worden aan Amerika maar dan zullen ze toch echt eerst een aangifte tegen hem gaan doen. Ik persoonlijk denk dat deze hele klopjacht en tegenwerking vanuit Amerika alleen maar een positieve bijdrage leverd aan zijn imago, veel mensen beschouwen hem al als een held. Mocht hij toch achter slot en grendel komen, zullen vele mensen in de rij staan om zijn functie over te nemen.
Komt ze wel heel gelegen, de heren van de Amerikaanse Overheid, die hele verkrachtingszaak, is opgeklopt of iig in scene gezet. Denk dat er heel wat is gesjoemeld om de heer Assange de mond te snoeren. Het is gevaarlijk om te dicht bij de waarheid te komen...en dan niet mbt eventuele verkrachtingen, maar wat er op Wikileaks bekend is gemaakt....
kjoetie
Geplaatst: 07-12-10 23:53
Cassidy schreef:
Denk dat er heel wat is gesjoemeld om de heer Assange de mond te snoeren. Het is gevaarlijk om te dicht bij de waarheid te komen..
Moeilijk iets, kan dat hij het gedaan heeft, maar geloof eigenlijk ook wel in snode plannen. Daarom spreek ik me er niet over uit, te gevaarlijk onderwerp. Want als hij het wel gedaan heeft is het erg pijnlijk voor slachtoffers, niet gedaan voor hem.
Voor degenen die interessen hebben in leuk leesvoer:
Lees Deel I van de Millenium Trilogie van Stieg Larsson. En laat je fantasie de vrije loop...
randalinpony
Geplaatst: 08-12-10 09:49
Tja de waarheid is lastig te achterhalen... Maar dat de VS zo ver gaan als het fingeren van een verkrachting om iemand de mond te kunnen snoeren, is niet zo onwaarschijnlijk als het lijkt.
Ik denk dat Assange zichzelf heeft aangegeven, om te voorkomen dat hij ergens in een steeg wordt gevonden. Ik denk dat hij in bewaring, met de ogen van de wereld op zich gericht, meer kans heeft om dit te overleven.
De grootste fout die je kan maken is trouwens om te denken dat de VS een stuk doorgedraaider zijn dan Nederland. Waar het CDA, toch al de partij die het meest gekant is tegen openheid van bestuur, ijvert om de wikileaks-documenten van PowNed te laten halen.
Waar de telefoontaps de pan uitrijzen en niet alleen vanwege zwaar criminele activiteiten. Waar de bevolking jarenlang geen opheldering krijgt over de motivatie voor deelname aan oorlogen.
Hij is mijn held hoe kun je de wereldleiders bang maken?
Nou.. gewoon zo.. en als Amerika niet zo achterlijk had gereageerd en er om had gelachen was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest en was zijn geloofwaardigheid een stuk minder geweest. Mocht hem ook wat overkomen komen er opeens overal documenten te voorschijn.
Ik vind het een zeer interessante situatie in ieder geval..
storrum
Geplaatst: 08-12-10 09:54
Cassidy schreef:
Voor degenen die interessen hebben in leuk leesvoer:
Lees Deel I van de Millenium Trilogie van Stieg Larsson. En laat je fantasie de vrije loop...
Assange is gewoon een pion in de wereldpolitiek. WikiLeaks maakt zaken wereldkundig die door anderen zijn aangevoerd. Die anderen zijn de hoofdschuldigen in het lek, niet zozeer Assange zelf.
Of hij al dan niet in de honingpot is gevallen is mij niet geheel duidelijk. Als ik het goed begrijp, was in ieder geval één van de dames meteen na het gebeuren niet zo ontstemd over het het samenzijn met Assange (aldus Twitter). Het zou kunnen dat de bal vooral aan het rollen is gekomen door pure jaloezie, oftewel het feit dat het samenzijn niks betekende. Ik denk dat dat een behoorlijk geldige reden is. Aan de andere kant is Zweden toch redelijk vrijzinnig op dit gebied, en met een rivierkreeftenfeestje (dat behelst het nuttigen van rivierkreeftjes, waarbij iedere rivierkreeft met wodka wordt nagespoeld), is het vrij gewoon dat de situatie niet echt onder controle is. een Australier is zich waarschijnlijk niet zo bewust van als de gemiddelde Zweed, zou ik denken.
Maar goed, de grote vraag is in hoeverre alles met voorbedachte rade is gebeurd. Wie schrijft zo'n scenario waarbij een hoofdrolspeler in zo'n kwestie tot twee keer valt voor de charmes van een schone Zweedse, die dus ook in het complot zitten. Hoe hebben beide Zweedse dames dat met voorbedachte rade kunnen doen en wat krijgen die Zweedse dames daar voor terug? Als niet met voorbedachte rade, wat krijgen dames ervoor terug dat ze de man aanklagen? Ik denk dat niet alle bedrogen vrouwen meteen naar de politie stappen met aanklachten over verkrachting.
Inmiddels heeft Zweden al gezegd dat er niet uitgeleverd wordt naar de VS, ik geloof ook niet dat Engeland daarmee bezig is. Of een eventuele uitschakeling van Assange wat uitmaakt weet ik niet. Moord op die man maakt de speculaties alleen heftiger. Wat dat betreft moet hij misschien zelfs meer vrezen voor zijn eigen aanhang dan voor zijn opponenten. Dood is hij meer waard voor WikiLeaks dan levend.
Assange is alleen een boegbeeld voor wat er gebeurt.
Inderdaad Joost, iedereen doet alsof Assange hier de boeman is, maar anderen hebben die informatie naar hem doorgespeeld. Assange zorgt alleen maar dat het beschikbaar is voor de rest van de wereld. Dat hij nu vastzit maakt waarschijnlijk helemaal niets uit, hij heeft vast een team achter zich staan die de website beheren en zorgen dat ook de volgende interessante informatie er gewoon op komt te staan.
Arabesk
Geplaatst: 08-12-10 10:25
poe je moet wel moed hebben om je hoofd zó boven het maaiveld uit te steken, k vind het dapper van hem