Steeds meer automobilisten met ondeugdelijke verlichting?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Steeds meer automobilisten met ondeugdelijke verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 12:09

Al geruime tijd valt het me op dat er steeds meer automobilisten rijden met kapotte lampen.
Is het geen achterlamp dan is het wel een voorlamp.

Het is toch de verantwoording van de automobilist om zijn/haar verlichting te controleren?

Valt mij ook op dat ik voornamelijk peugeot's tegenkom waarvan het een en ander aan verlichting niet deugt.

Zeker met deze periode van het jaar lijkt mij dat juist je verlichting in orde moet zijn.
Zal hierop strenger gecontroleerd moeten worden?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:12

De lampen van mijn peugeotje doen het prima.. :+
maar het valt me indd op dat veel verlichting van auto's niet in orde is.
Zag van de week een auto waar beide koplampen het niet van deden, veelste gevaarlijk als je het mij vraagt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:12

Ja dat valt mij ook ontzettend op! Ook vaak dat ze verkeerd afgesteld staan, is ook irritant!!
Vind zeker dat ze daar beter op moeten controleren!

Noeps

Re: Steeds meer automobilisten met ondeugdelijke verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:16

Inderdaad. Ik zie het veel op mijn werk (tankstation aan A7) en waarschuw mensen ook als een dimlicht het niet doet. Soms wel meerdere keren in een uur...
Krijg vaak de reactie "Ja maar hij doet het nog een beetje" :roll:. Nee, dat is je stadslicht. Een dimlicht doet het of doet het niet.
Of ze vinden het lampje te duur om te kopen en te verwisselen, een boete is nog altijd duurder.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:17

Ik kom juist enorm veel mensen tegen die geen licht aandoen. En dat gewoon in de ochtendspits terwijl het nog schemert.

lekker handig in een sneeuwbui zoals afgelopen zondag. 8)7

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:18

Plien, Dat meen je niet :+
En niet alleen koplampen, maar volgens mij werkt bij 3/4 van de auto's de richtingaanwijzers niet...
Hier de afgelopen tijd opvallend veel (grote) aanhangers waar de verlichting het niet van doet, geen achterruitrijlichten, terwijl ze wel degelijk achteruit rijden, hangende remlichten of juist niet-werkende remlichten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:18

Volgens mij is hier een tijdje geleden ook een topic over geweest. Je ziet ze teveel met 1 koplamp kapot of de lichten verkeerd afgesteld waardoor je helemaal verblind word (xenon verlichting moegen ze van mij ook afschaffen :( )

Wat ik veel erger vind zijn de mensen die de verlichting achter niet in orde hebben. Zo zie ik steeds meer auto's waarvan het 3de remlicht het niet doet en van de week 2 exemplaren waar de remlichten bleven hangen en dus continu aan stonden. Dat waren in beide gevallen hele jonge auto's die voorlopig nog niet nagekeken worden voor de apk.

Zeker met deze weersomstandigeheden is slechte verlichting levensgevaarlijk. Daar mag de politie van mij best wat strenger op zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:19

Mootje schreef:
volgens mij werkt bij 3/4 van de auto's de richtingaanwijzers niet...
of de rechter hand van de bestuurder is met iets anders bezig ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 12:19

simongek schreef:
Ik kom juist enorm veel mensen tegen die geen licht aandoen. En dat gewoon in de ochtendspits terwijl het nog schemert.

lekker handig in een sneeuwbui zoals afgelopen zondag. 8)7

Vind ik ook superirritant.
Gisteren (en vandaag) was het hier potdicht van de mist.
Ik moet de drukke weg oversteken, maar kom genoeg mensen tegen die geen licht aan hebben. Levensgevaarlijk.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:20

Jaa, het viel mij gisteravond in de mist op, ik stond op de bus te wachten en zag in die vijf minuten wel 3 auto's met maar 1 goede lamp langs komen. Best gevaarlijk, helemaal in de mist. Maar toen bedacht ik me ook dat ik het zelf ook niet altijd nakijk als ik de auto instap. Allemaal wel gaan doen dus :P

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 12:21

Ik voer iedere avond de paarden nogmaals in het donker en neem dan de auto mee (anders zie ik het niet). Dat is voor mij ook direct de check of mijn lampen het nog wel doen.
Want ik moet dan toch een rondje om de auto lopen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:21

Mij viel het ook al op idd! De een na de ander komt voorbij met kapotte verlichting.

Als we het dan toch over verlichting hebben, dat helblauwe/witte is toch ook niet fijn :n

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 12:23

Nee vind ik ook totaal niet fijn.
M'n broertje heeft het ook in z'n auto gebouwd, maar ik moet wel zeggen dat het als automobilist wel veel fijner is. Wat een lichtopbrengst zeg!

Maar ik moet hem niet tegenkomen, want dan doe ik wel m'n groot licht aan ;-)

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:23

Valt mij ook op, maar als ik dan zie hoe lastig het is om een lamp te vervangen bij sommige auto's dan snap ik het ook wel. Ik controleer regelmatig mijn verlichting, maar de keren dat er een lamp mee op hield was dat onderweg. Zeker bij je achterlampen is dat moeilijk te zien als je aan het rijden bent.

Paar weken geleden hield mijn rechterkoplamp er 's avonds tijdens het rijden mee op. Nu heb ik een toyota yaris. Dat is heel leuk zo'n compact en compleet autootje, maar niet als je lampen moet gaan vervangen. Ik krijg het niet voor elkaar. Mijn vader (was ooit monteur) heeft er een uur voor nodig gehad, omdat het allemaal zo dicht op elkaar zit en je er bijna niet tussen komt. Als je de achterlampen moet vervangen dan moet je de halve bumper uit elkaar schroeven. Maar ik had mijn stadslicht toen nog wel, niet ideaal maar toch iets.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:26

ik kijk t ook niet elke dag na voor ik in stap maar als je bv achter een auto stil staat zie je t ook al dat t niet klopt!

laast reed ik in t donker politie achter me en er kwam een auto tegemoet zonder verlichting rijden ze door. maar houden dan een fietser op een af gescheiden fietspad wel aan omdat z'n lampje niet aan maar op de bagagedrager lag.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:28

Vooral als je er op gaat letten dan zie je idd ontzettend veel auto's met kapotte lampen :=

En wat me ook de laatste tijd vaak opvalt is dat veel auto's de mistlampen aan hebben terwijl er helemaal geen mist is! (dat zijn toch de mistlampen, die kleine ronde lampjes die onder de bumper zitten, toch?) Is dat stoer of 'in' ofzo? Kan me niet voorstellen dat ze zijn vergeten om ze uit te doen, want hier is het nóóit zo mistig dat je minder dan 50 meter zicht hebt..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:30

Ik heb ook een tijd met een kapotte voorlamp gereden, gewoon geen tijd om langs de garage te gaan, en in de auto papieren geen serie nummer kunnen vinden om zelf lampen te kopen....

Edit:
8nnemiek dat zie je hier idd ook veel van de mistlampen (zelfs achter := )
Denk dat mensen dan vinden dat ze beter zicht hebben zonder mensen te hinderen...

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:33

8nnemiek schreef:
dat zijn toch de mistlampen, die kleine ronde lampjes die onder de bumper zitten, toch?)

Hoeft niet, mijn ouders hebben een auto die dat gewoon standaard heeft onder de grote koplampen en die kleine lampjes draaien dan met de bochten mee. Mistlampen herken je aan het fellere/andere soort licht

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:34

het valt mij ook op dat veel automobilisten met slechte verlichting rijden maar mijn ervaring is dat dat toch wel van alletijden is net als geen licht op de fiets.

ik zit nu bijna 20 jaar op de weg voor mijn werk en 20 jaar geleden was het net zo erg als nu alleen was het toen minder druk op de weg en dus was het toen minder erg als er eens iets niet werkte naar behoren.

nu het steeds drukker wordt worden de eisen aan voertuig en chauffeur ook hoger, alles moet passen en goed gaan anders staat er meteen een file van 10km

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:34

het viel mij ook al op,
afgelopen weekend deed mijn koplamp het ook ineens niet meer, gelukkig heb ik altijd 2 reserve lampjes in me auto liggen, voor zowel voor als achter, dus gelijk probleem verholpen ( ik rij in een Nissan )

@8nnemiek, volgens mij zijn dat geen mistlampen, ik heb gisteravond voor het eerst me mistachterlicht aangehad ( heb ook alleen maar achter ) en had minder dan 10 meter zicht, was erg eng om naar huis te rijden, door de polder, durfde niet over de snelweg heen, was veelste bang voor een aanrijding, dus maar door de polder met 20 km/per uur.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:40

Ook bij mij valt het elke dag weer op. Rij elke dag over de A1, A8 en de A10 en zie altijd mensen met kapotte lampen.
Heb het ook wel eens gehad, maar dan zorg ik dat ie bij thuiskomst vervangen wordt.

8nnemiek: Bedoel je zulke lichtjes? Dat noemen ze dagrijverlichting
Afbeelding
http://www.audi.nl/nl/brand/nl/tools/ad ... coupe.html

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:43

Nee, ik bedoel deze lampen, die onder de bumper zitten:
Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:45

Die kunnen onder bermverlichting/corneringlights vallen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:46

Naja, wat het ook is, ik vind het ontzettend vervelend als mensen die aan hebben, je wordt er gewoon door verblind :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:49

Wij hebben ze ook op de auto zitten, maar dan staan ze alleen aan als we zonder ander wegverkeer op smalle dijkjes/wegen rijden zodat we de berm goed kunnen zien. Vooral in een gebied waar je veel water langs nogal smalle wegen hebt is het fijn dat je goed kan zien waar de berm begint