De wietpas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moon

De wietpas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 21:27

Wie o wie kan mij uitleggen hoe de overheid denkt de criminaliteit rond de drugs te verminderen door het invoeren van een wietpas?
Ik lees en hoor hier nu al een aantal dagen veel over in het nieuws. Maar de logica ontgaat mij nogsteeds.
Je geeft een selecte groep zo'n pas. En de rest, die waarschijnlijk wel door blijft gebruiken, die stuur je regelrecht het illegale circuit in.
En eenmaal in dat illegale circuit beland, word de stap naar een harddrugs veel groter.

Ik zag net een stuk op tv waarin ze vertelden dat het was om Duitsers te weren uit de coffeeshops.
Maar dan nog ontgaat mij het nut van die pas. Want iedereen is toch in bezit van een identiteitsbewijs of paspoort?
Het enige wat ze achter de bar hoeven te doen is vragen:' mag ik je paspoort zien?'. Geen paspoort = geen wiet, Buitenlands paspoort = geen wiet?
Mij lijkt het een vrij eenvoudige, maar ook een stuk goedkopere oplossing voor het probleem.

tamary

Re: De wietpas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:39

De logica ontgaat mij ook. Dat je minderjarigen wil weren kan met een id bewijs. Mensen die overlast veroorzaken worden door de eigenaren van de coffeeshops er wel uitgegooid. Hou je vervelend gedrag op straat en extra verkeer over. En dat is een taak waar de politie en gemeente al genoeg middelen voor hebben.
En het drugstoerisme zelf is nog niet eens zo'n probleem, wangedrag is echt niet alleen iets wat daar vandaan komt. Dan kan NL beter een afspraak maken met Duitsland etc. om burgers die zich hier misdragen in eigen land een tijdje in de cel te stoppen. Toeristen die zich netjes gedragen zijn goed voor de (lokale) ecomonie en vallen ook niet zo erg op.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:07

Ach, ze willen alleen maar meer en meer criminaliteit blijkbaar ..

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:50

Tja ik snap er ook geen hol van, het is om de criminaliteit te verminderen rondom coffeeshops.
Ten eerste hier in Breda zie ik niet tot nauwelijks criminaliteit rondom de coffeeshops. Criminaliteit rondom drugs in de straatscene is puur onderling. Als er deals gesloten worden op straat die fout aflopen handelen ze dat onderling af. Heeft helemaal niemand last van.

Wat er daar in oost-Brabant gebeurd is een vast staand feit. IK ben zelf een tijdje daar veel geweest en veel jongeren van de straat leren kennen. Er wordt daar fors meer hard-drugs gebruikt (pillen) dan hier in west-Brabant. Veel jongeren hebben daar gewoon echt helemaal niks te doen. Logisch dat ze hun energie kwijt moeten. Maar heb zelden mee gemaakt dat mensen uit de drugsscene mensen lastig gaan vallen die er helemaal niks mee te maken hebben.

Door de coffeeshops te sluiten of die wietpas veranderd er helemaal niks in deze criminaliteit. Het zal echter alleen maar verslechteren.

Maar ach ze doen maar, ze komen er vanzelf op terug want dan kunnen die ministers zelf ook hun jointje niet meer halen..

Het enige wat ze kunnen doen is inderdaad wat minderjarige betreft beter in de gate houden hoeveel iemand komt halen op een dag. Minderjarige komen sowieso bijna de shop niet in vanwege strenge controle. Minderjarige laten andere voor hun halen evenals met sigaretten en alcohol. Dus daarin zou je wat kunnen veranderen door middel van die wietpas. Want die hangt vast aan een bepaalde shop en daar mag je dan max. 5 gram per dag komen halen. Daar zou je dan nog bijv. max. 3 gram van kunnen maken. Want de gene die haalt blowt zelf natuurlijk ook en die gaat zijn eigen grammetjes niet opgeven aan iemand anders.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:26

Weer een extra pasje, weer extra geld in een industrie waar we het geld niet willen hebben, en weer een (dure) geldgrap voor de burger die om de zoveel tijd zijn pasje moet vernieuwen en bla bla bla...

dit is wat ik er van heb begrepen :=

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:16

Ik zie de logica ook niet :=

Enige logica die ik zie is dat je het tegendeel bereikt.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:18

Ze zeiden hier in de shop dat dan bv mensen die bij de voedselbank zitten geen pas kunnen krijgen om wiet in de shop te halen, zo kunnen ze dan bv van dat geld ook net zo goed boodschappen halen.Ik vind dat wel terecht.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:27

misschien is het terrecht maar je bereikt er gewoon geen fluit mee
want dan gaan ze toch naar iemand die wel een pas heeft?
dat gebeurt ook zonder pas dus waarom niet met pas ?
er zijn nu ook genoeg minderjarigen die aan oudere jongeren vragen
om wiet voor ze te halen, dus wat zal deze pas hierop helpen ?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:34

Inderdaad :j
Ook is de 'zwarte handel' er ook nog natuurlijk.

Ik zeg legaliseren de boel en lekker belasting ontvangen, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:39

het is het zelfde als roken eigenlijk..en drank..

je houdt het toch niet tegen, dus idd nies gewoon legaliseren dan en belasting ontvangen.
en laat ze voor de rest zich met nuttige dingen bezig houden waar ze wel wat aan kunnen doen om het te verbeteren :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:35

Men is toch al verplicht een ID kaart bij zich te hebben?
Dan lijkt me deze pas bijzonder overbodig.

Geldklopperij dus.