En waarvoor? We kiezen 1 keer er 4 jaar een vertegenwoordiger, moeten we die nou constant in de oren tetteren wat wij overal van vinden, doorgaans niet gehinderd door enige diepgaande kennis?
Zo kan iemand zijn werk toch niet goed doen? Dan wordt een partij toch een slaaf van de waan van de dag? Op die laatste site staat bijvoorbeeld dit:
Kiezer deelt klappen uit
• PVV daalt vijf zetels • VVD en SP profiteren
Als er vandaag verkiezingen zouden worden gehouden dan zou partij zus en zo...blabla
Probeer je gewoon je werk te doen met een lange termijnvisie, komt de partijleider naar je toe (stel ik me zo voor), oh pas op hoor, we zijn op woensdag 2 zetels gedaald door dit onderwerp, misschien moeten we meer zus of zo...om het volk op maandag weer tevreden te krijgen... Lijkt me onmogelijk om zo beleid te maken, kunnen we net zo goed de kamer afschaffen en gewoon over alles referenda houden.
Of zou het gewoon ter vermaak en het ego van onszelf, de burger, zijn, terwijl de grotemensenpolitiek gewoon rustig doorgaat op de achtergrond en denkt "dat zien we tegen verkiezingstijd wel weer"?
Kortom, wat vinden jullie van al die peilingen? Onzin of nuttig?
Eerlijk gezegd vind ik ze onzin. Het is een momentopname gemaakt op een moment dat er geen daadwerkelijke zetelverschuiving mogelijk is, dus helemaal niet relevant imo.
Je hebt er inderdaad net niks aan. Het geeft een beeld van iets wat niet gaat gebeuren. Namelijk wat als er vandaag verkiezingen zou zijn geweest....
flamingoo
Geplaatst: 30-11-10 16:16
Ze verschillen wel erg van elkaar , toch vind ik de eerste erg hoopvol . Maar tergelijker tijd klopt het absoluut niet! Denk ook niet dat er veel rekening mee wordt gehouden , mischien vlak voor het stemmen een beetje bij liegen .
Peilingen zijn wel een belangrijk instrument in het beïnvloeden van de kiezer. Of we daar blij mee mogen zijn is een andere vraag. Daarnaast is het helemaal niet zo zeker dat we nog 4 jaar moeten wachten op de volgende 2e kamer verkiezingen. Daarnaast zijn er voor die tijd nog verkiezingen voor de provinciale staten, voor het Europees parlement en voor de gemeentes.
Maar in principe zijn wekelijkse peilingen gewoon om te zien of het volk de akties van de politieke partijen goedkeuren op dat moment. Dus het geeft een kans tot bijsturing van het beleid binnen het tijdbestek van die 4 jaar. Ook daar kan je lang over discussieren of dat wenselijk is..
verootjoo
Geplaatst: 06-12-10 21:43
Ik vind het echt onzin... Doet iemand eens een iets grovere uitspraak in de kamer, is het gelijk van 'ooh, dat kostte zoveel zetels!' We hoeven (hopelijk) pas over 3,5 jaar weer te stemmen, tegen die tijd is iedereen allang weer opnieuw aan het kiezen, en laat die zich niet beïnvloeden door een peiling van 3 jaar terug, lijkt me.