en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moon

en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:35

Eerlijk is eerlijk, ik vond de hoofddoekjes maar niets.
Nee, ik was niet pro-wilders, pro-kopvoddentax. Ik zou iemand met een hoofddoek echt niet minder behandelen dan iemand zonder. Maarja, wat een boer niet kent dat vreet hij niet..... Op onze school (2000 man) heb ik in 7 jaar welgerekend 1x een meisje met hoofddoek gezien.
Totdat ik gisteren in de trein zat. Tegenover mij stonden een man, vrouw, kindje van ongeveer 5 of 6 en een kinderwagen.
De vrouw was geheel gesluierd. Een groot zwart kleed. Je zag geen huid, je zag geen haar en wat mij het meest stoorde, was dat je dus ook geen ogen zag. Het kindje wat er bij stond had al een hoofddoekje om.
En bah, wat gaf mij dit een naar gevoel.
Misschien komt het doordat ik in een klein stadje woon en dit dus nooit tegen kom. Maar het was echt intimiderend.
Er kwamen een hoop vragen in mij op. Waarom had dat meisje een hoofddoek? Dat hoefden moslima's toch pas vanaf hun 1e ongesteldheid? Dat is mij tenminste altijd geleerd.
De vrouw had handschoentjes aan. Zouden die kinderen dat niet missen? De aai over de bol?
De man was heel donker, toch was het meisje heel licht, en het kleine stukje haar wat ik zag... was niet zwart zoals je zou verwachten. Zou er dan een blanke vrouw onder het kleed zitten?
Maar de grootste vraag was: Waarom? Waarom sluiert deze vrouw zich helemaal?

Nee, bij nader inzien heb ik geen moeite meer met hoofddoekjes.

hoopt hier keurig antwoord te kunnen krijgen, en hoopt niet op een slotje!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:53

Als iemand of iets je zoveel vragen oproept dan kun je dat toch beter aan de persoon zelf stellen, dan er later via internet over praten? Lijkt mij, als je het normaal brengt, en geintresseerd vraagt je ook nog eens een leuk gesprek had kunnen hebben. Vind dat je deze mensen nu wel heel erg in een hokje stopt met deze post.

Aan het eind van de dag zijn we toch allemaal gewoon mensen.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 28-11-10 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Het staat wel verkeerd ;)

Ik heb er totaal geen moeite mee, ik hoef niet iedereen te zien, het is vaak toch niet zo plezant :')

Ik heb veel moslimse meisjes in mijn vriendenkring gehad en wat ik heb geleerd is dat het de vrouw vrij staat :j Zo had ik een Marokkaanse vriendin die geen hoofddoek droeg, haar moeder wel en haar zussen ook. Zij vond het niet nodig en dat was prima, ook volgens haar vader :+

LuvdaTossa

Ik heb zelf een aantal weken met een hoofddoekje moeten lopen, dus daar heb ik helemaal geen problemen mee.

De verdere besluiering heb ik meer problemen mee, in ieder geval in Nederland. In eigen land en als het al jaren een gewoonte is; wie ben ik dan om te zeggen dat ze zich moeten ontsluieren? Het is ook een soort bescherming voor je vrouw-zijn. Al zien wij dat in het westen natuurlijk niet zo. In Nl heb ik liever het gezicht toonbaar, dan weet je wie je tegenover je hebt...

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:56

Thats_Me schreef:
Als iemand of iets je zoveel vragen oproept dan kun je dat toch beter aan de persoon zelf stellen, dan er later via internet over praten? Lijkt mij, als je het normaal brengt, en geintresseerd vraagt je ook nog eens een leuk gesprek had kunnen hebben. Vind dat je deze mensen nu wel heel erg in een hokje stopt met deze post.

Aan het eind van de dag zijn we toch allemaal gewoon mensen.

Ben vergeten te melden in de OP, dat we daar niet als een stel bange boeren zaten te staren.
Op een gegeven moment ging er een zak snoep in de rondte, en vroegen we of het meisje ook een snoepje mocht/wou.
Meer dan een 'Nee', kwam er niet vanaf.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:57

Als het goed is kun je dit antwoord ook wel vinden op internet ergens. Ik heb laatst de hele uitleg bekeken in een programma maar ik weet het niet meer.

Ik weet wel dat de meeste mensen best uit willen leggen waarom ze dingen doen, dus zoals hierboven ook aangegeven wordt, waarom heb je het niet gewoon gevraagd?

Zo heb ik laatst ook een heel gesprek gehad met een moslim-meneer en de studie die hij volgde, omdat hij daarmee in aanraking kwam met varkens en ik vroeg me af of dat wel 'mocht' van zijn geloof. Heel duidelijke uitleg over gehad, zelfs een heel leuk gesprek over het hele geloof op zich en dan begrijp je er veel meer van dan wanneer mensen op internet gaan vertellen wat zij denken wat de beweegredenen zijn voor zo iemand.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:59

Geheel gesluierd vind ik ook best intimiderend, maar dat komt vooral omdat ik het eigenlijk nooit zie. Ik kijk altijd erg naar de gezichten van mensen om te zien wat ze denken en hoe ze zijn. En naar het lichaam. En als dat ineens wegvalt is dat heel vreemd. Daarom ook totaal geen problemen met hoofddoekjes. Ik wil het gezicht zien :D

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:00

Nou ik kan begrijpen dat je het lastig vind om een gesprek aan te gaan met een geheel gesluierde vrouw. Helemaal als er dan ook nog een man in het spel is. Met name van de vrouw zie je geen enkele gezichtsuitdrukking, dat is wel minder makkelijk communiceren.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 23:03

LuvdaTossa schreef:
Nou ik kan begrijpen dat je het lastig vind om een gesprek aan te gaan met een geheel gesluierde vrouw. Helemaal als er dan ook nog een man in het spel is. Met name van de vrouw zie je geen enkele gezichtsuitdrukking, dat is wel minder makkelijk communiceren.

Ik denk, dat jij helemaal gelijk hebt :)
Ben zelf van nature geen terughoudend persoon. Gesprekjes in de wachtrij bij de kassa.. Even een praatje maken met de buschauffeur.. geen probleem. Sterker nog.. dat soort gesprekjes maken me altijd blij :)
Maar geen gezicht/geen ogen. Het was zo'n drempel.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:05

Je kunt dan niet inspelen op emoties van iemand. Als ik niet wil dat iemand tegen mij spreekt of ik versta het niet, dan kijk ik moeilijk ;) maar dat kun je niet bij mij zien als je mijn hoofd bedekt. Het gaat dan heel ongemakkelijk worden.

Zelf heb ik eens geheel bedekt, behalve hoofd (wel haar bedekt), rondgelopen. Voordeel is dat je enorm anoniem bent :+

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:06

ik vraag mij dit ook echt af als ik dit zie, ik snap totaal het nut er niet van in en vind het absoluut niet nodig, als wij met een bivak muts over straat gaan word je er ook op aangesproken. ik vind het echt onzin
( bokt valt nu aan)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:07

Hoofddoekjes heb ik nooit een probleem gevonden, maar zo geheel gesluierd dat je de ogen niet eens ziet wel. Ik vind het onprettig dat ik die persoon dan totaal niet kan inschatten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:09

roybrit schreef:
ik vraag mij dit ook echt af als ik dit zie, ik snap totaal het nut er niet van in en vind het absoluut niet nodig, als wij met een bivak muts over straat gaan word je er ook op aangesproken. ik vind het echt onzin
( bokt valt nu aan)

Tja het kan zijn dat het gewenning is, dat het hun hele leven al zo gegaan is. Dus voor hen 'gewoon' is. Het nut is om de vrouw te beschermen. Een bivakmuts is niet echt een vergelijking, dat associer je met overvallen :+ Wat ze in hun eigen land en cultuur doen, dat moeten ze zelf weten. In een open westers land heb ik er toch iets meer problemen mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:12

LuvdaTossa schreef:
roybrit schreef:
( bokt valt nu aan)

Tja het kan zijn dat het gewenning is, dat het hun hele leven al zo gegaan is. Dus voor hen 'gewoon' is. Het nut is om de vrouw te beschermen. Een bivakmuts is niet echt een vergelijking, dat associer je met overvallen :+ Wat ze in hun eigen land en cultuur doen, dat moeten ze zelf weten. In een open westers land heb ik er toch iets meer problemen mee.

Neen hoor, ik associeer dat niet met overvallen bv. Eerder als heerlijk warm! Het effect is hetzelfde: je bent niet meer te identificeren. ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:16

Iik denk overgens dat als je een gesprek was begonnen je een hele grote kans had dat dit geen positief gesprek was.
Begrijpen jullie wel dat de gesluierde vrouw zich niet voor niks moet bedekken? dat is omdat de man vind dat andere haar niet aantrekkelijk mogen vinden.

Hiermee wil ik ook jou vraag ts beantwoorden. De vrouw moet dit van haar man of vader zich zo kleden om zichzelf onaantrekkelijk te maken voor andere manen.
Ook het hoofddoekje heeft dit als doeleinde. Zodra je delen van je lichaam bedekt kunnen mensen daar niet meer op vallen. Als jij gaat kijken naar een vrouw is een vrouw met lang mooi haar aantrekkelijker dan iemand met vlas haar en 5 cm uitgroei ;).
Zo kan je alles mooi vinden, bedek je dit is die mogelijkheid er niet meer.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:20

Moon schreef:
De vrouw had handschoentjes aan. Zouden die kinderen dat niet missen? De aai over de bol?
[/size]

Daarvan kan ik in ieder geval zeggen dat handschoenen, net als hoofddoeken, niet binnenshuis gedragen worden en dat de kinderen ook gewoon een aai over de bol zonder handschoen kunnen krijgen in de eigen omgeving.

Voor de rest.. tsja. Ik heb ook geen idee waarom een vrouw in NL met een niqaab zou willen rondlopen. Zie er ook wel eens eentje voorbij komen, maar durf het toch niet zo goed te vragen, al ben ik wel razend benieuwd naar haar antwoord. Maar het is best wel persoonlijk om zoiets te vragen aan iemand die je niet kent..

Toch geloof ik niet dat dit iets is van 'dit moet van een of andere man'. Ik hoor ook genoeg geluiden dat dit iets is wat de vrouwen uit zichzelf doen, dat ze dit graag willen. Dat vind ik lastig om voor te stellen, maar daar ga ik niet over oordelen.

LuvdaTossa

Re: en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:23

Een vrouw zal in het bijzijn van haar man toch niet zeggen dat het van hem moet :+

Hoofddoek heb ik echt geen problemen mee, als je er zelf een tijdje mee loopt, wordt het redelijk gewoon. Het is ook nog eens ideaal bij een bad hairday :D Je verneemt hem op een gegeven moment niet meer.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 01:07

LuvdaTossa schreef:
Een vrouw zal in het bijzijn van haar man toch niet zeggen dat het van hem moet :+

Hoofddoek heb ik echt geen problemen mee, als je er zelf een tijdje mee loopt, wordt het redelijk gewoon. Het is ook nog eens ideaal bij een bad hairday :D Je verneemt hem op een gegeven moment niet meer.

Vraag ik me stiekem toch wel af waarom je er mee hebt rondgelopen? Was je moslim of...? Want wat ik uit je antwoorden kan opmaken is dat je er nu geen meer draagt?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 01:17

LuvdaTossa schreef:
roybrit schreef:
( bokt valt nu aan)

Ik vind dit ook. Als je dan toch hier wil komen wonen, mag je je best wat aanpassen aan onze samenleving. Je moet niet al je waarden over boord gooien, maar een beetje rekening houden met elkaar mag wel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 01:32

Ik snap je helemaal en heb ditzelfde ook :j

Nog iets wat ik niet snap is de kledingstukken, ze vrouwelijke vormen mogen niet zichtbaar zijn.... Toch zie ik er genoeg mee lopen.
En laatst was er bij Editie Nl geloof ik een artikel over kleding speciaal voor moslims ontworpen, deze ontwerpster van de kleding vertelde hetzelfde. Maar de kledingstukken waren wel allemaal getaileerd... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:15

Ik heb dus wel een keer een gesprek gehad met iemand die een hoofddoek droeg, dit was een nederlands meisje die zich bekeerd heeft tot de islam. Zij vertelde me dat ze helemaal leefde voor de islam en dat ze deels bekeerd was omdat haar vriend anders niet met haar mocht trouwen.
Ik vind dat naief, want dan doe je het dus niet voor jezelf maar voor anderen. Of zie ik dat verkeerd?

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:15

@Moon, ik kan me heel goed voorstellen dat je het niet zomaar hebt gevraagd. Helemaal als er een man bij was en er al eerder alleen een 'nee' te horen viel.. en als iemand gesluierd is, is dat wel een drempel om iemand aan te spreken. ;)

Zelf zou ik het nieteens durven omdat ik bang zou zijn dat ze zich beledigd voelen of dat die man boos zou worden, haha.

Ik zie niet vaak moslima's helemaal gesluierd (haha ik typte per ongeluk 'geluierd' :+ ) maar ik vind het niet kunnen dat het hele gezicht is afgedekt..

Kon je echt niet zien welk gezicht er onder de sluier zat? Of welke huidskleur?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:49

Ow en ivm met de huidskleur en het haar van dat meisje.
Ik heb eens een meisje zien buiten spelen. Was heel bleek van huid en had blond haar. Kwamen haar ouders buiten, beide wat donkere turken. Allebei zwart haar en het meisje haar broer was ook wat donkerder van haar. Kan misschien te maken hebben met genetica dat er wat blekere kinderen bij zijn.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:55

Ik snap je helemaal! Ik reis ook elke dag met de trein en zie dit ook zo af en toe.. Het ziet er afschrikwekkend uit en vraagt niet bepaald om een glimlachje... Ik vind het altijd heel indrukwekkend en bijna eng om te zien.. Dat ze na gekeken worden.. nou en? Dat wordt ik toch ook als ik morgen in een roze elfenpakje rond ga lopen?

Daarbij snap ik totaal het nut niet van hoofddoekjes.. van sommige wel.. en ik snap dat je er een 'verleidingswapen' mee weghaald.. maar soms zie je ook meiden met hoofddoekjes inclusief een plamuurlaag make up en sexy strakke broeken en oorbellen e.d. Wat heeft het dan voor nut?!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:00

LZP --> NM