Voedselbank hoeft geen snoep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 17:30

Citaat:
Haarlem - De Voedselbank Haarlem zit niet te wachten op zes dozen vol Sint-Maartensnoep van basisschool De Rozenbeek. De kinderen hadden het snoep speciaal voor de voedselbank ingezameld.

"Het is natuurlijk lief bedoeld en we zijn blij met de betrokkenheid van de school, maar we hebben meer dan genoeg lekkers hier. De kinderen van de voedselbank lopen namelijk zelf Sint Maarten," zegt Anga Veldhuizen van de voedselbank in het Haarlems Dagblad.

Juf Martine de Mooij van groep 3 is verbaasd, maar het snoep heeft toch nog een bestemming gevonden. "Ons snoep is naar de voedselbank in Velsen gegaan."

Ik heb het idee dat er steeds meer voedselbanken zijn die eten weigeren.
En dat terwijl goederen nog gewoon goed zijn.
Bv houdbare chocolademelk (2 dagen over datum), wordt geweigerd.
Er zijn mensen die hier met smart op zitten te wachten. En je wordt er echt niet ziek van.

Hoe denken jullie er over?
Zijn er voedselbanken die in een luxepositie verkeren dat ze voedsel weigeren?

Odysseus

Re: Voedselbank hoeft geen snoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:31

Pff wat een reactie, snoep is sowieso echt bijna eeuwen houdbaar. Dus dan had het wel in de maand december gekomen.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:33

Heb inderdaad wel vaker gehoord dat de voedselbank eten weigert.
Zo is er hier in de buurt wel eens fruit geweigerd, was nog gewoon een paar dagen goed. Alleen ivm het weekend moest de winkel ervanaf. De winkel wilde de voedselbank er een plezier mee doen, maar nee ze hoefde het niet..

Vind het erg raar..

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:33

luxe positie ? jammer dat ze nodig zijn .maar weigeren vind ik raar

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:34

ik vind dat de voedselbank dat niet kan maken , al die kindjes hun best doen met sintemaarten en hun snoep inleveren.
en toch weigeren ze het :=

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:34

Wat een rare reactie van de voedselbank? Er zijn toch zat gezinnen die bij de voedselbank komen en hun kinderen graag een snoepje geven?
Net als Focussed zegt snoep is bij eeuwig houdbaar, had je er ook een zakje snoepgoed van Sinterklaas voor de kinderen mee kunnen maken.
Kinderen blij, ouders blij.
Erg raar en banketstaaf tegenover de kinderen die alles in hebben gezameld en afgegeven hebben.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 17:36

werk bij een groothandel.
Ook wij deden in het verleden erg veel spullen naar de voedselbank. Vooral zuivel- en koelproducten die nog net die dag houdbaar waren. Van de een op andere dag hoefden ze het niet meer.
En dat terwijl het dezelfde dag nog werd uitgegeven.

Afgelopen maand hadden we een paar pallets met houdbare melk, chocolademelk en fristi wat net 2 dagen over datum was.
Kun je nog gerust drinken, maar ook dat wouden ze niet aannemen.

Ik ken een aantal mensen die bij de voedselbank lopen, en die zouden er maar wat blij mee zijn!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:39

Vind het ook apart, neem het aan en kijk welke filiaal het dan wel nodig heeft. Beetje raar om dit te weigeren.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:40

Dit vind ik echt niet handig van die voedselbank. Ze geven aan de kinderen, die met z'n allen een inzameling gehouden hebben, een verkeerd signaal.
Het is juist goed om kinderen te motiveren om iets voor een ander te doen. Nu worden ze eigenlijk voor hun goede werk teleurgesteld.
Blij dat de voedselbank Velsen het wel aangenomen heeft.
Daarbij kort door de bocht reactie: de kinderen van de voedselbank lopen zelf.....
Hierbij worden veel mensen overgeslagen: er zijn ook mensen die geen kinderen hebben...

Er zijn genoeg mensen die wat extra's kunnen gebruiken, en in die zin is weigeren van voedsel natuurlijk heel jammer.
Ik weet niet wat de reden is waarom het voedsel geweigerd wordt, dus ik wil daar ook geen uitspraak over doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:10

Aan de andere kant heeft een mens snoep niet echt nodig om te overleven....... ergens snap ik dat dus wel.

Aan de andere kant is het idd een verkeerd signaal aan de kinderen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:01

Zuur voor de kinderen die hiermee denken een steentje te kunnen bijdragen :j

Ik heb ooit ook een mail gestuurd naar de voedselbank, toendertijd had ik zelf geen nagel om aan mijn reed te krabben maar ik had alle levensmiddelen uit de kerstpakketten van mezelf, mijn partner, onze ouders en mijn collega, ik had geloof ik een doos of 6 staan :n geen reactie gekregen en uiteindelijk alsnog weg kunnen gooien :(

Soms denken mensen dus iets goeds te kunnen doen voor de medemens met de beperkte middelen die zij zelf hebben maar het is blijkbaar niet goed genoeg in de ogen van de voedselbank..........

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:29

Het weigeren van vers producten die over de datum zijn begrijp ik helemaal. Die producten kunnen beter naar de varkensboeren. Je wilt als voedselbank neem ik aan niet op je geweten hebben dat mensen ziek worden van de producten die je verstrekt.

Het weigeren van lang houdbare producten die over de datum zijn snap ik ook, maar persoonlijk zou ik dat allemaal niet zo erg vinden. Inderdaad een pak fristi of chocomelk dat 2 dagen over de datum is kun je nog gerust nuttigen. Maar ik begrijp de beweegredenen van de voedselbank echt.

Wat ik veel minder begrijp is het weigeren van snoep. Snoep is dan wel een luxeproduct en behoort absoluut niet bij de broodnodige dagelijkse behoeften, maar ook kinderen waarvan de ouders naar de voedselbank gaan lusten wel een snoepje. En wat mij betreft mogen ze het hebben, Sinterklaas is toch voor alle kinderen? Jammer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:32

miep1979 schreef:
Zuur voor de kinderen die hiermee denken een steentje te kunnen bijdragen :j

Ik heb ooit ook een mail gestuurd naar de voedselbank, toendertijd had ik zelf geen nagel om aan mijn reed te krabben maar ik had alle levensmiddelen uit de kerstpakketten van mezelf, mijn partner, onze ouders en mijn collega, ik had geloof ik een doos of 6 staan :n geen reactie gekregen en uiteindelijk alsnog weg kunnen gooien :(

Soms denken mensen dus iets goeds te kunnen doen voor de medemens met de beperkte middelen die zij zelf hebben maar het is blijkbaar niet goed genoeg in de ogen van de voedselbank..........

Uhmm waarom heb je het zelf niet opgegeten dan?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:55

Zinia schreef:

:o Das een goeie := ondertussen relatie over gegaan en ben ik bij mijn ouders gaan eten :P en de dozen kwam ik weer tegen toen ik de boel overhoop haalde voor het schilder en kluswerk ;) anders had ik het zeker of opgegeten of iemand anders er misschien blij mee kunnen maken :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:57

Zinia schreef:

Ja dat snap ik ook niet helemaal.... Als je zelf al zo weinig hebt ben je toch blij met voedsel zou ik denken.
*edit je hebt al geantwoord zie ik ;)

Spullen over datum is echt balen, je kan er nog makkelijk mensen blij mee maken maar we zijn hier zo gestresst over datums :\

Dat van dat snoep vind ik vrij... jammer.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:58

Mireille schreef:
Wat ik veel minder begrijp is het weigeren van snoep. Snoep is dan wel een luxeproduct en behoort absoluut niet bij de broodnodige dagelijkse behoeften, maar ook kinderen waarvan de ouders naar de voedselbank gaan lusten wel een snoepje. En wat mij betreft mogen ze het hebben, Sinterklaas is toch voor alle kinderen? Jammer.

Dat ben ik helemaal met je eens :j

Eerlijk gezegd vind ik dat je als voedselbank blij mag zijn met alles (wat nog bruikbaar is) wat je krijgt.
Kan me goed voorstellen dat wanneer zij steeds meer en meer gaan weigeren bedrijven e.d. op een gegeven moment geen moeite meer gaan doen om te doneren.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:03

Dat ze voedsel wat over datum is weigeren snap ik nog.. dat mogen ze wettelijk denk ik gewoon niet.
Maar voor de rest begrijp ik er niets van. Als er meer aanbod is, dan maak je de dozen toch groter? Kan mij namelijk niet voorstellen dat zo'n doos voor een week genoeg eten bevat en zeker niet dat het teveel zou zijn.
Eigenlijk een schande als ze dus weigeren?!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:05

Bij ons hebben ze eens aangeklopt of ze de champignons die voor het weekend overbleven, mochten hebben. Dat kon, maar dan moesten ze ze wel zelf ophalen,......nooit meer wat van gehoord!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:06

amsterdam_30 schreef:
Eigenlijk een schande als ze dus weigeren?!

In principe wel, want dan wordt het dus neem ik aan gewoon weg gegooid en dat terwijl anderen mensen er dolgelukkig mee zouden zijn geweest.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:06

Ik vind het erg zonde dat dit geweigerd wordt, er zijn genoeg mensen die je er verschrikkelijk blij mee kan maken. Met name producten met veel zuur of suiker of gesteriliseerde producten zijn na verloop van houdbaarheidsdatum nog goed te consumeren. De houdbaarheidsdatum geeft namelijk alleen aan dat na verloop van deze datum de kwaliteit van het product achteruit gaat (klonterige melk enzo), je hoeft er niet persé ziek van te worden (dat word je van de niet zichtbare pathogene micro-organismen). Wel snap ik dat de voedselbank producten met een verlopen datum niet wil hebben, zij zijn er immers de dupe van mocht een persoon ziek worden en claimen dat dit door het geconsumeerde product komt. Dat is tevens de reden waarom bij veel bedrijven er geen voedingsmiddelen aan de voedselbank worden gedoneerd als deze over de datum zijn, want in dat geval is het bedrijf de dupe.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:12

Ik vind het belachelijk als ze dat durven te weigeren, terwijl er zoveel mensen zijn met honger. En als de producten gewoon goed zijn en niet over datum etc.. Anderen zetten zich ervoor in en dan niet aannemen. Vind het eerlijk gezegt beetje verwend overkomen. Dan denk ik ook zoek het dan ook zelf maar uit..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:15

Ik vindt het eigenlijk gigantisch ondankbaar!!!! Ik vindt het een heel lief initiatief van die kinderen, en om dan zo'n reactie te krijgen?? Verder denk ik dat ze gewoon alles aan moeten nemen, zeker met Sinterklaas op komst zullen er gezinnen baat bij hebben als ze wat snoepies meekrijgen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:31

Hoe leg je dat uit aan de kindjes? Die gaan snoep inzamelen voor een goed doel, snoep wat ze uiteraard zelf ook graag opeten, maar afstaan onder de motivatie dat er kindjes zijn die dat thuis allemaal niet kunnen krijgen, en dan wordt het gewoon geweigerd? Ik vind het echt belachelijk, en ik denk niet dat deze juf/school weer snel een initiatief zal nemen om iets in te zamelen voor de voedselbank. Ik verwacht dat de voedselbank van Haarlem komende tijd ook echt wel minder donaties zal krijgen hierdoor en dat is jammer voor de mensen die er gebruik van moeten maken!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:20

Ze gaan kapsones krijgen!!!!!
De winkeliers kunnen de produkten ook gewoon weggooien, dan hebben ze niks!!

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:26

hoi,

erg raar, helaas gebeurde het op texel ook.
toen heeft mijn voormalig bedrijf gevraagd
welke mensen hulp nodig hadden...
mensen werden gebeld en konden elke week
allerlei producten ophalen:D
Hun blij, wij blij:D
zo kan het ook,
voedselbank wou ook niet alles hebben... erg raar