Asielprocedure.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kanniet

Asielprocedure.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 09:32

Blue_Eyes

Re: Asielprocedure.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:10

Ik moet zeggen dat ik de bron nogal dubieus vind... John van den Heuvel in samenwerking met de Telegraaf. Ik zou ervanuit gaan dat er maar minder dan de helft van waar is, en de rest erbij is verzonnen of is aangedikt.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:16

Heel bijzonder aangezien een van de eerste dingen die de vreemdelingenpolitie controleerd VOOR het begin van de procedure de vingerafdrukken zijn. Als die niet te controleren zijn gaat een asielzoeker niet de procedure in tot die hersteld zijn en alsnog door het systeem gehaald kunnen worden.
Een sofinummer krijgt men overigens pas na het verkrijgen van een verblijfsvergunning en gratis reizen... Er wordt een trein of buskaartje verstrekt als men kan aantonen dat men een medische of advocatenafspraak heeft en dat is alleen zolang iemand nog in de procedure zit en niet meer na het verkrijgen van een verblijfsvergunning.

Sok

Re: Asielprocedure.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:12

Er staan zelfs typfouten in dat juridische stuk wat even in beeld komt :)) Lijkt me eerlijk gezegd een bijzonder sterk verhaal dit.. Ik vind de telegraaf nou ook alles behalve een betrouwbare bron.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:20

Niet gelogen maar wel enigzins overdreven, er worden zaken bijgehaald die niet kloppen. De VP controleerd voor zover mij bekend is via europol, jammer dat ze in Amerika de gegevens van gezochte mensen blijkbaar niet doorgeven aan organisaties buiten de USA.
Als mensen benieuwd zijn naar het traject dat een asielzoeker moet doorlopen...op 20 november heeft het aanmeldcentrum in Ter Apel een open dag waarbij je het traject zelf kunt doorlopen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:52

Hmm, ik ben benieuwd wat voor een staartje dit krijgt. Laten we even wel wezen: iemand die asiel aanvraagt is in eigen land niet gewild. Dat kan aan een aantal zaken liggen, maar meestal is het zo dat de betrokkene een wet gebroken heeft in land van herkomst en daardoor vervolgd wordt. Als wij vinden dat de vervolging onterecht is, kunnen we de persoon in kwestie asiel aanbieden.

Hier is ook een leuk voorbeeld van een asielzoeker:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Christoph_Meili

Die meneer heeft wel degelijk wetten gebroken in Zwitserland, maar aangezien de VS het daar niet mee eens waren, hebben ze de persoon in kwestie asiel aangeboden.

Nou is het in vele landen zo dat je al een (al dan niet geschreven) wet breekt als je iets zegt waarmee de regering het niet eens is. Die regeringen hebben er dan ook geen problemen mee om zo iemand van het leven te beroven. Ook is het zo dat vele landen geheime diensten hebben die het vonnis ook graag buiten het eigen land voltrekken. Uitgebreid navraag naar iemands geschiedenis doen, helpt vooral om te zorgen dat die geheime diensten vooral snel de asielzoeker vinden, waarna betrokkene alsnog terechtgesteld kan worden.

Dus dat nazoeken blijft mijns inziens erg problematisch. Zoals dat filmpje is, lijkt het allemaal wel heel eenvoudig, maar zo eenvoudig ligt het -denk ik- niet. Vraag is altijd in hoeverre we de dictatuur van andere landen willen helpen en in hoeverre we kunnen bewijzen dat vluchtelingen onschuldig zijn en wat het persoonlijke risico van terugsturen is.

Lijkt me wel dat dit professionele criminelen zijn, als je die loslaat lossen ze zomaar in het niets op.... Dan kan je ze beter nog even in het AZC houden ;)

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:00

dblijham schreef:
Heel bijzonder aangezien een van de eerste dingen die de vreemdelingenpolitie controleerd VOOR het begin van de procedure de vingerafdrukken zijn. Als die niet te controleren zijn gaat een asielzoeker niet de procedure in tot die hersteld zijn en alsnog door het systeem gehaald kunnen worden.
Een sofinummer krijgt men overigens pas na het verkrijgen van een verblijfsvergunning en gratis reizen... Er wordt een trein of buskaartje verstrekt als men kan aantonen dat men een medische of advocatenafspraak heeft en dat is alleen zolang iemand nog in de procedure zit en niet meer na het verkrijgen van een verblijfsvergunning.

idd dat is de normale procedure ...ik heb jaren gewerkt bij Vluchtelingenwerk in mijn woonplaats.