Hoezo crisis?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Hoezo crisis?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 13:22

Ik hoor continue om mij heen: Het is crisis! Het is crisis!
Maar persoonlijk merk ik er niets van!

Het zou nu zogenaamd de tijd moeten zijn om een paard te kopen, omdat de markt daarin zo slecht loopt.
Ik vind zowieso dat er weinig leuke paarden te koop staan, en als er een leuk paard te koop staat is die zo verkocht. En dan heb ik het over de gemiddelde tot hogere prijsklasse.
Echt ontzettend balen!
Ik zag een paard waar ik helemaal verliefd op was (eindelijk) en binnen 2 dagen was deze verkocht. Kennelijk was ik dus niet de enigste die er weg van was.
Maar waar vind je nu nou een leuk paard?

Maar ik merk het niet alleen hierin, maar ook als je via een leuke kleding webshop wat wil kopen moet je er als de kippen bij zijn! De 1e beste dag dat de Zara online was zag ik een prachtig paar laarzen en je raad het al! Uitverkocht! Op de 1e dag!

Als ik zaterdagmiddag een tafeltje wil reserveren in 1 van mijn favoriete restaurants zit alles vol! Ik heb alles afgebeld!

In de winkels sta ik nog steeds in dikke rijen.

Dus ik vraag je:
Waar is die crisis dan??

Vjestagirl

Re: Hoezo crisis?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:24

Ik denk dat de crisis zit bij de mensen die geen geld hebben voor paarden, de zara en restaurantjes. Ik denk dat de crisis zit bij mensen die geen baan meer hebben, die slecht betaalde baantjes hebben, in mensen waarbij in contracten gesneden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:26

Mensen die door de crisis getroffen zijn hebben geen paard (meer), kopen niet bij Zara en gaan niet uit eten ;)

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 13:28

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat de crisis zit bij de mensen die geen geld hebben voor paarden, de zara en restaurantjes. Ik denk dat de crisis zit bij mensen die geen baan meer hebben, die slecht betaalde baantjes hebben, in mensen waarbij in contracten gesneden wordt.

Maar waar bevinden die mensen zich dan?

Waarom worden de rijen in winkels en supermarkten niet kleiner?
Waarom staan paarden niet langer te koop? Waarom zijn laarzen de 1e beste dag uitverkocht?
Waarom gaan mensen nog massaal uiteten? Dat zijn toch dingen die in crisis toch minder worden of niet meer gebeuren??

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:28

Crisis zit bij de mensen die nu voor ..% in de ww zitten, crisis is voor de mensen in het niet meer over kunnen en mogen werken.
Crisis is in dat alles duurder word maar je loon minder.
Ik merk het wel dus.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:29

Of moeten keuzes maken. Niet meer uit eten gaan en niet meer bij de Zara kopen, puur omdat ze hun paard willen behouden. ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:30

BailyKarlos schreef:

Waarom staan paarden niet langer te koop? Waarom zijn laarzen de 1e beste dag uitverkocht?
Waarom gaan mensen nog massaal uiteten? Dat zijn toch dingen die in crisis toch minder worden of niet meer gebeuren??

Omdat de wereld niet zo zwart-wit in elkaar zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:32

BailyKarlos schreef:

Gewoon aan het bureau tegenover me omdat haar man ontslagen is toen het bedrijf failliet ging.
En in een kantoor verderop, omdat hun eigen opstartende bedrijfje over de kop ging en ze nu dus in loondienst weer keihard moeten werken om de schulden af te betalen.
En ook regelmatig aan de koffietafel aan de manege, omdat ze andere dingen laten staan om tóch dat uurtje te kunnen paardrijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:32

BailyKarlos schreef:
Vjestagirl schreef:

Die mensen zitten thuis, bij voedselbanken of kringloopwinkels (of zeeman etc.). Die mensen zijn aan het werk, die mensen wandelen met hun hond, die mensen zijn aan het soliciteren.

Logisch dat de rijen niet korter worden, je moet kijken naar wat er gekocht word. Geen biefstuk maar kipfilet. Geen choco-chip-cookies maar mariakaakjes. Geen verse pistoletjes maar afbak broodjes of boterhammen.

En ja, dat zijn dingen die minder gebeuren sinds de crisis. Ik werk in een restaurant waar veel feesten worden gegeven, en het word minder. Mensen kiezen voor kleinere arrangament, kiezen voor consumptiebonnen ipv open rekening. Ook fooien worden minder...

Je kunt nooit in iemands portomonee kijken, wie weet hebben mensen wel maanden lang gespaard om uit eten te kunnen. Wie weet sparen mensen wel eeuwen voor dat ene paar laarzen..

Overgens denk ik ook dat het segment waarin jij je geld uitgeeft idd weinig last heeft van de crisis...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 08-11-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:34

afgelaste grote concoursen, stop op aankoop van natuurgebieden door de overheid, hogere bijdrage ziektekostenverzekering, versoberig van subsidies, minder vraag naar luxe artikelen - daardoor minder omzet voor mkb, onduidelijkheid over pensioenen en pensioenleeftijd, nouja zo kan ik wel even doorgaan,
wat mij betreft is de crisis duidelijk zichtbaar en ik denk dat het ook niet zo 123 voorbij is of beter wordt.
de vette jaren zijn voorbij, onze generatie heeft de luxe misschien altijd wel voor lief aangenomen omdat we niet anders kennen (ik bedoel nog niet eens luxe in de zin van modaal of boven modaal, ook op minimum is luxe geweest, er is altijd brood in de winkel, je kan altijd naar de dokter etc) maar het kan straks wel eens heel anders worden allemaal.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:50

Tsja mensen met een redelijk loon merken hier niet zo heel veel van....
Mijn vriend komt eind deze maand alleen helaas voor de 2e keer in een jaar tijd zonder werk te zitten omdat er gewoon weg weing werk is in de bouw....

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:22

Wat voor een paard zoek je dan? :Y)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:27

Wij hebben een eigen bedrijf en merken wel degelijk wat van de crisis!
We krijgen in verhouding tot andere jaren veel meer brieven van curatoren dat een bedrijf failliet is.
We merken het aan de betalingen die gaan vele malen langzamer dan anders. De bedrijven houden allemaal het geld langer vast, proberen zelfs om betalingstermijnen te verdubbelen. Als je te fanatiek om je geld durft te vragen krijg je zelfs een grote b*k terug.....
Grote investeringen hebben we allemaal uitgesteld, ik behoud de reserve liever vast, je weet tenslotte niet hoelang dit door blijft gaan..

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 14:36

Het verschil is er dus wel maar minder "zichtbaar"?
En niet iedereen word geraakt.

Zarena schreef:
Wat voor een paard zoek je dan? :Y)

Leuk dat je het vraagt!
Ik zoek een fijn dressuurpaard, met een fijn karakter, die fijn kan bewegen en een leuk koppie heeft. Tussen de 3 en de 6 jaar. Niet kleiner dan 1.66m en niet groter dan 1.74m
Donkerbruin of zwart.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:47

PP >> NM

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:55

Ik heb het een tijd terug wel gemerkt aan de hoeveelheid vrachtwagens op de weg, die reden er een stuk minder. Kennelijk werd er dus een stuk minder vervoerd. Helaas zitten de wegen er inmiddels weer vol mee, dus het trekt allemaal wel weer recht.

En tja, crisis?? Er was/ is recessie, dat betekent dat de winst minder wordt.
Minder ja, er is dus nog steeds winst, alleen minder dan we gewend zijn. Crisis vind ik wel een heel groot woord.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:12

Moderatoropmerking:
Dit topic staat nu in [NM]. Het is niet de bedoeling verder te praten over wat voor paard de TS zoekt, daarvoor zijn legio andere fora. Dit topic is bedoeld voor de discussie over wel of geen zicht eh... voelbare crisis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:16

Ik merk het aan de minder lange files := Sinds de crisis ben ik veel sneller thuis :? Ofwel bezuinigen mensen op hun auto, ofwel werken er minder mensen... maar dat is echt wat mij opvalt.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 23:25

Zelfs aan de filles merk je hier niks. Het staat nog eeuwig vast hier na half 4 smiddags. Misschien ligt het aan de regio dat ik er niet veel van merk.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:31

waar zijn die mensen dan?

bij de aldi lidl en de action. :+

de mensen die de hogere prijsklasse paarden konden betalen kunnen dat nu blijkbaar nog.
de hogere klassen gaan nog steeds best hard,alles op lagere prijsklasse lijkt op zijn reet te liggen,zie het slachthuis.....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:37

De crisis is gelukkig al weer een redelijk voorbije fase!
En degene die in die tijd 'gewoon' hun baan hebben kunnen behouden, merken er ook niets van!! Niet in hun nadeel tenminste.... Voordelen juist wel, allerlei dingen (zoals bijvoorbeeld diverse reizen en auto's) waren goedkoper.
Maar voor de mensen die wel hun baan zijn kwijtgeraakt, was het heel wat moeilijker om weer aan een baan te komen. Ligt er tenminste wel aan in wat voor 'n sector! Wij zochten bijvoorbeeld loodgieters, maar daar was zelfs in het dieptste dal van de crisis niet aan te komen :P :D

En wij zijn gelukkig niet getroffen door de crisis, maar komen wel graag bij Liddle en Action :+ :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:44

hier ook vaste klant. O:) :D

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 23:45

ik kom ook gewoon bij de action. :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:47

Ik denk dat het idee n beetje is dat het feit dat jij de crisis niet ziet, niet wil zeggen dat hij er niet is.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:51

tja... dan zit je toch een beetje onder een steen... of je woont in een grot.....

je hoort overal in het "paardenwereldje" dat paardenslachters het nog nooit zo druk hebben gehad als nu... paarden worden geslacht vanwege de kosten en dus direct gelinkt met de crisis, ik ben toch al meerdere paarden tegen gekomen die echt voor een prikkie weg gaan... (nee totilas niet nee, maar we zijn niet allemaal geboren met de de naam Shockemohle :+ ) rijen bij de kassa... tja wat had je dan verwacht dat we opeens ons haar niet meer gaan wassen en alleen nog droog brood eten... in mijn omgeving zie ik echt wel de inpact van de crisis, er is ontzettend veel werkeloosheid en al die bezuinigingen dan.. dat gaat ook over jou pensioentje...je kan je kop int zand steken maar meid wees blij dát je het niet merkt... want dan kan jij tenminste lekker je ding doen met je paardje... net zoals ik... zou m toch voor geen goud willen missen....