Angela Merkel:Multiculturele samenleving is volkomen mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is in Nederland de multi-culti samenleving ook mislukt?

Ja
116 (78%)
Nee
31 (21%)

Totaal aantal stemmen: 147

jantergouw

Angela Merkel:Multiculturele samenleving is volkomen mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:42

Waar Angela Merkel twee weken geleden nog pal voor de multiculturele samenleving stond, is ze nu als een blad aan een boom omgedraaid.
Gisteren heeft ze in een toespraak gezegd dat de multi-culti samenleving in Duitsland volledig mislukt is.
Dit zet langzamerhand de PVV en Geert Wilders wel in een ander daglicht. De twee grootste landen van Europa, Duitsland en Frankrijk, hebben nu beiden verklaard dat de multi-culti maatschappij mislukt is. Frankrijk is inmiddels begonnen met scherpe aanpassing en Duitsland zal over niet al te korte tijd volgen.

'Multiculturele samenleving volkomen mislukt'
POTSDAM - De poging om van Duitsland een multiculturele samenleving te maken, is mislukt. Dat zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel zaterdag op een bijeenkomst in Potsdam met jongeren van haar christendemocratische partij CDU.

Merkel stelde dat Duitsland zichzelf een tijd voor de gek heeft gehouden, door te denken dat de gastarbeiders die in de jaren '60 naar het land kwamen weer weg zouden gaan. ,,Maar dat is niet de realiteit'', aldus Merkel. ,,De poging om een multiculturele samenleving op te bouwen en naast elkaar te leven, is mislukt, volkomen mislukt.''

Merkel sloot zich daarmee aan bij eerdere uitspraken van politici. Afgelopen week zei Horst Seehofer, de leider van regeringspartij CSU, al dat de multiculturele samenleving mislukt was: ,,Multiculti is dood!'', aldus Seehofer.

Merkel reageerde verder op uitspraken van bondspresident Christian Wulff, die stelde dat de islam inmiddels bij Duitsland hoort, net als het christendom en jodendom. Merkel erkende dit, maar benadrukte dat immigranten meer moeten doen om goed te integreren, waaronder het leren van de taal. ,,Iedereen die niet meteen Duits spreekt, is niet welkom.''

In Duitsland heerst al enige tijd een verhit debat over integratie en de aanwezigheid van islamitische mensen. Het debat barstte los in augustus toen Thilo Sarrazin, een hoge medewerker van de Duitse centrale bank, een boek publiceerde waarin hij onder meer schrijft dat moslims de Duitsers dommer maken. Sarrazin verloor zijn baan door zijn uitgesproken mening, maar in de samenleving werd zijn mening door veel mensen gedeeld.

Volgens een recent onderzoek van de denktank van de Friedrich Ebert stichting gelooft meer dan een derde van de Duitsers dat de 16 miljoen immigranten alleen voor de uitkeringen naar Duitsland zijn gekomen. Een ongeveer even groot aantal mensen vindt dat Duitsland overspoeld wordt door buitenlanders. De denktank liet weten bezorgd te zijn over de zeer rechtse meningen van het Duitse volk. (ANP)

Lees hele artikel

jantergouw

Re: Angela Merkel:Multiculturele samenleving is volkomen mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:52

Ook ik vind dat de multi-culti samenleving in Nederland mislukt is. Vele regeringen hebben de afgelopen tientallen jaren alleen maar de kop in het zand gestoken voor de problemen die overduidelijk steeds groter werden. Men vond in Den Haag dat Nederland multi-culti moest worden en als dat niet goedschiks ging, dan maar kwaadschiks.
Inmiddels is de stem van het volk zo massaal en sterk geworden, dat Den Haag hier niets meer tegenin kan brengen.
De politiek heeft Wilders en de PVV gemaakt!
Zij hebben iedere kritiek direct de kop ingedrukt onder het mom van racisme. Maar het volk laat zich de mond niet snoeren als ze iets echt na aan het hart ligt.
In heel Europa speelt momenteel hetzelfde, echt niet in Nederland alleen.
Wij waren alleen wat sneller met de constatering, zoals we wel vaker voorop gaan in de ontwikkelingen en trends.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:11

Ik ben het volkomen met je eens. Als wij gaan emigreren moeten we ons ook aanpassen en zorgen dat we zo snel mogelijk de taal spreken. Veel emigranten die hier al een jaar of 30 - 40 wonen spreken nog geen woord of heel gebrekkig Nederlands. Ook de kinderen van 4 jaar die voor het eerst naar school gaan kennen de taal niet terwijl ze hier zijn geboren. Gewoon schandalig!! Daar moeten de Nederlandse kinderen onder lijden. Maar ja, dat mag je niet zeggen want dan ben je gelijk aan het dircrimineren.
Zogauw je maar iets zegt over buitenlanders ben je racist. Er zijn er ook heel veel die wel zijn aangepast!! Maar dat is nu net niet de groep die Wilders bedoeld. Hij scheert ze echt niet allemaal over 1 kam, maar ook dat willen velen niet inzien.
Maar ook in Nederland zal de regering er wel achter komen. Ze weten het wel maar durven het niet te zeggen.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:34

Dat Angela Merkel de multiculturele samenleving mislukt vind betekend niet dat ze er tegen is.

Zoals ze zelf aangaf is de multiculturele aanpak vanaf het begin af aan niet goed gegaan, omdat men er vanaf het begin vanuit ging dat de gast arbeiders terug zouden gaan. Een taal leren was om die redenen niet aan de orde, met de huidige problematiek ofwel de mislukking van dien.

Ik denk dat de Duitsers op een veel volwassenere manier omgaan met deze mislukking dan in Nederland.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:47

Ik heb het idee dat vooral de 3e generatie van de gastarbeiders de boosdoeners zijn. De 'originele' gastarbeiders uit marokko/turkije zie ik voornamelijk de ogen uit de kop schamen voor de jongere generatie. Ik begrijp ook niet hoe het kan, het lijkt wel alsof ook zij hun kinderen niet meer onder controle hebben. Terwijl er in die landen juist altijd veel respect is voor ouderen. Waar het mis gaat begrijp ik niet.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:53

Botsing van culturen. De kinderen groeien op in een andere omgeving dat hun ouders of grootouders.
Ik ben benieuwd hoe dit zich allemaal gaat ontwikkelen en hoe de situatie over een jaar of 2 is.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:26

Daphna schreef:
Dat Angela Merkel de multiculturele samenleving mislukt vind betekend niet dat ze er tegen is.

Zoals ze zelf aangaf is de multiculturele aanpak vanaf het begin af aan niet goed gegaan, omdat men er vanaf het begin vanuit ging dat de gast arbeiders terug zouden gaan. Een taal leren was om die redenen niet aan de orde, met de huidige problematiek ofwel de mislukking van dien.

Ik denk dat de Duitsers op een veel volwassenere manier omgaan met deze mislukking dan in Nederland.

In Nederland is ook het grootste deel van de mensen niet tegen multi cultuur. Waar ze wel tegen zijn is het feit dat wij ons schijnbaar aan moeten passen aan de cultuur die zij meebrengen, terwijl het andersom zou moeten. Wij moeten alles maar normaal vinden zoals gescheiden zwemmen, gescheiden sporten, gescheiden loketten in gemeentehuis. We moeten het heel gewoon vinden dat er zoiets vaags als positieve discriminatie wordt toegepast. Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur naar een allochtoon. Dat zou je eens andersom moeten doen dat bij gelijke geschiktheid de voorkeur naar een autochtoon gaat. Het land zou te klein zijn en links zou er schande van spreken. Maar zodra wordt de allochtoon voorgetrokken, dan heet het positieve behandeling. Discriminatie kan nooit positief zijn, ongeacht op wie deze toegepast wordt.
Dat de politiek nooit heeft ingezien dat juist dit soort zaken een tweedeling in de maatschappij teweeg brengt is mij echt een compleet raadsel.

Wat ook een probleem is, is de hoeveelheid van immigratie. Vooral links vindt dat er schijnbaar geen limiet kan zitten aan immigratie.
Maar het volk voelt die limiet wel. Ze klagen er ook over, en de politiek doet net alsof ze het niet horen. Tsja......zo maak je een partij groot die er dan wel blijk van geeft deze onvrede te horen en deze durft te benoemen.
Dat is wat Merkel volgens mij ook doet nu. Ze heeft geleerd van de ervaringen in de rest van Europa, en ziet dat overal waar de politieke partijen die blind en doof blijven voor de roep van het volk, vele zetels verliezen met als gevolg een grote anti immigratiepartij.
Zij denkt en hoopt nu dit voor te blijven door zelf in dat gat te springen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:42

Ik snap het niet helemaal.
Er zit geen limiet op immigratie?
Misschien kan je wat cijfers geven. Dan kunnen we zien of er een limiet op zit?

En ik woon in een multi-culti-wijk.
Maar bij het zwembad in mijn buurt is geen gescheiden zwemmen.
Er is één x per week speciaal uur voor mannen.
Één x per week speciaal uur voor vrouwen.
Meerdere keren zwemmen speciaal voor ouderen of gezinnen.
Tevens is er bij mijn deelgemeente geen speciaal loket voor buitenlanders.
Dus van al die "positieve" discriminatie merk ik niet zoveel.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 01:05

jantergouw schreef:
Volgens een recent onderzoek van de denktank van de Friedrich Ebert stichting gelooft meer dan een derde van de Duitsers dat de 16 miljoen immigranten alleen voor de uitkeringen naar Duitsland zijn gekomen. Een ongeveer even groot aantal mensen vindt dat Duitsland overspoeld wordt door buitenlanders. De denktank liet weten bezorgd te zijn over de zeer rechtse meningen van het Duitse volk. (ANP)
[/i]
Lees hele artikel

Best wel bizar dat zeer rechtse sentiment. Wat is het verschil tussen zeer rechts en extreem rechts? Ben je als semiet in Europa nog veilig? Het is goed dat Merkel de situatie adequaat benoemd, inshAllah komen de zeer rechtse mensen tot inkeer om in te zien, dat niet iedere semiet uit is op de poen van het westen. Aan de andere kant, over zoveel jaar is het westen niet meer de #1 van de wereld, de wereld zal er anders uit zien. Een zeer rechtse mening doet men veranderen in white euro trash. We leven namelijk allemaal samen op een wereld, en zijn afhankelijk van elkaar. Het isoleren van zichzelf kan uiteindelijk alleen maar het benadelen van zichzelf zijn. De onvrede van het zeer rechtse volk over de huidige internationaal progressieve politiek, is dus gebaseerd op emoties in plaats van rationaliteit.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:26

Redelijke onzin. In dit land leven Katholieken en Protestanten en zelfs atheisten al eeuwen redelijk vreedzaam samen. Om maar niet te praten over verschillen tussen Zeeuwen, Friezen en Limburgers. Ook nemen we al vele eeuwen buitenlanders binnen en dat blijven we doen.

Op mijn middelbare school barstte het ook van de cultuurverschillen door de verschillende groepjes op school. Diversiteit hebben we nodig om verder te komen. Stilstand is nog steeds achteruitgang. (ik ben liberaal, niet reactionair).

Wel is het zo dat meer en meer mensen grensverleggend bezig willen zijn. Die vinden we evengoed bij de moslims, maar nog sterker bij de PVV en ook bij de linkse kant. Grenzen moeten ook verkend worden om verder te komen, maar hier en daar zijn er gewoon grenzen aan wat mogelijk is.

Dus nee, multiculti samenleving is niet mislukt (we wonen nog steeds met 6 Miljard mensen op deze planeet met een aantal denkbeeldige lijntjes ertussen), maar er zijn grenzen aan hoe je in die multiculti samenleving kan gedragen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:42

De cutuurverschillen tussen Nederland/westerse landen en islamitische landen zijn gewoon op dit moment nog té groot voor een goed werkende multi-culturele samenleving. Ik bedoel maar, er zijn bijvoorbeeld nog islamitische landen waar een zware straf of zelfs de doodstraf staat op homosexualiteit!! Er zijn daar wetten tegen andere geloven, tegen vrouwen, en de mentaliteit is gewoon heel anders. Je kan de mensen wel hierheen halen en integreren, prima, maar zodra je de cultuur hierheen gaat halen dan gaat het mis. Een multiculturele samenleving werkt dus niet in mijn ogen. Immigranten horen zich aan te passen aan onze cultuur, zoals wij ons ook aan hun cultuur moeten aanpassen als we daar op vakantie gaan.
Het is jammer dat veel mensen, vooral ook in de politiek, daar pas achter komen als het éigenlijk al te laat is.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:23

Wanneer gaan mensen als Paul de Leeuw zich eens aanpassen aan onze cultuur? Die van hem is zeker niet die van mij...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:25

jantergouw schreef:
Ook ik vind dat de multi-culti samenleving in Nederland mislukt is. Vele regeringen hebben de afgelopen tientallen jaren alleen maar de kop in het zand gestoken voor de problemen die overduidelijk steeds groter werden. Men vond in Den Haag dat Nederland multi-culti moest worden en als dat niet goedschiks ging, dan maar kwaadschiks.
Inmiddels is de stem van het volk zo massaal en sterk geworden, dat Den Haag hier niets meer tegenin kan brengen.
De politiek heeft Wilders en de PVV gemaakt!
Zij hebben iedere kritiek direct de kop ingedrukt onder het mom van racisme. Maar het volk laat zich de mond niet snoeren als ze iets echt na aan het hart ligt.
In heel Europa speelt momenteel hetzelfde, echt niet in Nederland alleen.
Wij waren alleen wat sneller met de constatering, zoals we wel vaker voorop gaan in de ontwikkelingen en trends.

ik kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn,
mij valt het vooral op de verworven vrijheden als sneeuw voor de zon verdwijnen nu de islam zo in opkomst is.

de hier wonende islamieten hebben dankbaar gebruik gemaakt van de vrijheid van geloof en meningsuiting als mede het verbod op discriminatie.

helaas wordt ik toch echt alleen maar door islamieten gediscrimineert als lesbienne zijnde

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:49

Het ligt eraan wat je als multicultureel beschouwt.

Als je praat over het 'implementeren' van de moslims met het idee dat ze westers moeten worden, dan zeg ik ja.

Een hoop mensen uit moslimlanden zijn vanuit hun cultuur helemaal niet zo multicultureel.
Een hoop mensen beschouwen zich daar nu de dupe van; homo's, Koptische christenen, Surinamers, Joden, Nederlanders zelf.

Ik denk dat Nederlanders misschien niet een heel warm en verwelkomend volkje is, meestal is hier het motto 'zolang ik er zelf maar geen last van heb zal het mij een zorg zijn'.
Dat beschouw ik ook als een deel desinteresse en een van de redenen waarom nooit iets is gedaan aan de problemen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:03

Nee ik denk dat er nog niet genoeg tijd verstreken is, ik denk dat het beter word na een aantal generaties.
Dat denk ik omdat dit eerder is geweest onder het mom 'bruine huidskleur niet welkom'.
Nu nog steeds is het niet 100% geintergreerd, heb je wel wat tegenstanders, maar het is niks meer in vergelijking tot hoe het vroeger was (gescheiden scholen, gescheiden woonwijken, blanke mensen niet mogen aanspreken).

Ik denk dat de nederlandse cultuur echt niet meer totaal terug gaat komen, maar dat we met onze tijd mee moeten gaan en een gedeelde cultuur gaan krijgen, in het verloop van volgende generaties.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:00

Pentax schreef:
Ik denk dat de nederlandse cultuur echt niet meer totaal terug gaat komen...

Inderdaad, ik denk dat we niet helemaal teruggaan naar aardappelen met vlees en groenten.. Hoewel.. Aardappelen? Die hadden we vroeger helemaal niet, hutspot werd vroeger helemaal niet met aardappelen gemaakt.

Cultuur staat onder een continue verandering. En niet alle verandering is slecht. Dat we meerdere culturen naast elkaar hebben lopen is helemaal niet verkeerd, zolang iedereen zich maar aan de wetten houdt. En daar zit hem voor een groot deel de kneep. Ook wetten veranderen continu, omdat er gewoonweg nieuwe omstandigheden komen.

Zolang we maar goed begrijpen dat de wereldlijke wetten wel boven de kerkelijke wetten gelden voor wat strafrecht betreft, kan het probleem onder controle gehouden worden. In sommige gevallen zijn er mensen die stellen dat ze de wereldlijke wet moeten overtreden omdat hun kerkelijke wet dat hun gebiedt. Dat soort excuses moeten we gewoon niet toestaan worden.

Dus multicultureel? Zeker, graag zelfs, want het is een verrijking van onze samenleving. Onder voorwendsel van multiculturaliteit de wet overtreden? Nee, fout is fout. De dood heeft altijd een oorzaak.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 12:10

Cultuur verandert wel, maar in een natuurlijk tempo. Nu is het zo dat er een cultuurverandering gedirigeerd wordt in een veel te snel tempo. Dat is altijd gedoemd te mislukken. Nederlanders hebben al vele honderden jaren bepaalde gewoontes en eigenschappen, die laten ze zich niet afnemen in bestek van maar enkel jaren. Vandaar het grote protest. En we hebben nog lang niet de top gehad, het protest gaat nog veel groter worden dan het nu is. Veel mensen die in hun hart ook protest hadden maar dit niet hardop durfden te zeggen zullen nu door de algemene opinie ook hun stem durven laten horen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:32

joostvangestel schreef:
Pentax schreef:
Ik denk dat de nederlandse cultuur echt niet meer totaal terug gaat komen...

Inderdaad, ik denk dat we niet helemaal teruggaan naar aardappelen met vlees en groenten.. Hoewel.. Aardappelen? Die hadden we vroeger helemaal niet, hutspot werd vroeger helemaal niet met aardappelen gemaakt.

Cultuur staat onder een continue verandering. En niet alle verandering is slecht. Dat we meerdere culturen naast elkaar hebben lopen is helemaal niet verkeerd, zolang iedereen zich maar aan de wetten houdt. En daar zit hem voor een groot deel de kneep. Ook wetten veranderen continu, omdat er gewoonweg nieuwe omstandigheden komen.

Zolang we maar goed begrijpen dat de wereldlijke wetten wel boven de kerkelijke wetten gelden voor wat strafrecht betreft, kan het probleem onder controle gehouden worden. In sommige gevallen zijn er mensen die stellen dat ze de wereldlijke wet moeten overtreden omdat hun kerkelijke wet dat hun gebiedt. Dat soort excuses moeten we gewoon niet toestaan worden.

Dus multicultureel? Zeker, graag zelfs, want het is een verrijking van onze samenleving. Onder voorwendsel van multiculturaliteit de wet overtreden? Nee, fout is fout. De dood heeft altijd een oorzaak.

Eens. Het is ook niets nieuws onder de zon.
En zolang wetten maar niet zo veranderd worden dat een bevolkingsgroep stelselmatig boven of onder de andere worden geplaatst, want dat is op lange termijn altijd vragen om grove ellende.

Citaat:
Nederlanders hebben al vele honderden jaren bepaalde gewoontes en eigenschappen, die laten ze zich niet afnemen in bestek van maar enkel jaren.

Nou vraag ik me sterk af welke gewoontes of eigenschappen jij Nederlanders uberhaupt toedicht, maar ook welke jij denkt dat hen afgenomen zijn of binnen enkele jaren afgenomen zullen worden?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:31

Ik vraag me af wat de bokkers bedoelen onder multi-culti?
Hebben jullie het dan alleen over islamieten hier in Nederland?
Of geldt multi-culti ook voor Surinamers, Indonesiërs, Spanjaarden, Grieken, Polen, etc. etc.
En kinderen van gemengde relaties?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:42

Cultuur veranderd op een natuurlijk tempo?
Hoelang bestaan auto's, vliegtuigen, melkpoeder voor baby's, import/export, ict, vrouwenemancipatie, kinderopvang?
Daar zijn écht geen duizenden jaren over heen gegaan voordat die in onze cultuur kwamen.

Neem volkswagen, een duits automerk, ik denk bij het woordje volkswagen ook aan duitsland, het land van origine, in mijn ogen dus een stukje duitse cultuur.
Ondanks dat het nog niet zo héél oud is.

We moeten niet stil willen blijven staan, maar vooruitgang (=verandering) toewensen.
Alleen zodra het minder leuk is (mensen die in onze leefruimte binnendringen) hebben we er gewoon meer moete mee, dan wanneer het leuk is (auto's die ervoor zorgen dat je niet meer van a naar b hoeft te lopen).

Ik vind dat menig nederlander ook meer zijn best mag doen om te integreren in een multisamenleving, als je een gemiddelde nederlander vraagt wat baklava is (uiterst bekend turks gebakje), dan zullen ze het niet weten.
Ik denk dat dit beter gaat worden na een aantal generaties, net zoals bij gekleurde mensen vroeger.

Ook lijkt het me handig om scholen niet meer op geloof op te delen, en wijken gemengder in te vullen. (ze zeggen wel dat mensen niet op afkomst in een wijk plaatsen, maar volgens mij is dat niet helemaal waar...).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:55

Inkomen bepaalt voor een groot deel waar mensen wonen.
En het is nou eenmaal een feit dat allochtonen, die vaak lagergeschoolde of ongeschoolde banen vervullen en vaker een uitkering hebben, daardoor terechtkomen in bepaalde wijken omdat daar juist woningbouw of huizen staan die zij kunnen betalen.

De problemen van de jeugd daar, zijn ouder dan multiculti. Die horen ook bij het leven in zulke wijken. In mijn witte jeugd waren kroeggevechten tussen groepen jongeren niet ongewoon, de politie durfde dan ook niet in te grijpen. Deze jongeren haalden ook misselijke terreurstreekjes uit in de omgeving. Ze hadden gemeen dat een groot deel van hen uit asociale wijken kwam.

Zo bezien integreren de allochtonen uitstekend, ze verdringen Nederlanders uit de onderste laag van de maatschappij en nemen de gewoonten van deze groep over.

En zodra ze dat doen, wordt de voedingsbodem voor het racisme dat al in mijn jeugd aanwezig was bij mensen op het platteland die notabene nog nooit een 'zwarte' hadden gezien, alleen maar groter.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:56

Nederland zal steeds meer multi-culti worden.
Ook mijn kinderen zijn niet 100% Nederlands en ik ken heel veel gemengde relaties of kinderen uit gemengde relaties.
Dat is de toekomst.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:01

randalinpony schreef:
En zodra ze dat doen, wordt de voedingsbodem voor het racisme dat al in mijn jeugd aanwezig was bij mensen op het platteland die notabene nog nooit een 'zwarte' hadden gezien, alleen maar groter.

Dat valt mij ook vaak op.
Kinderen van het platteland zijn meer bevooroordeeld dan kinderen uit de stad.
Waarschijnlijk komt dat omdat kinderen uit de stad meer opgroeien met kinderen van andere culturen.

Als ik uit het raam kijk, zie ik mijn Nederlandse neefje van 10 jaar voetballen met een stuk of 10 vriendjes.
Van alles wat: ik zie een turk, een marokkaan, 4 nederlanders, een kaapverdiaan, een surinamer en een antilliaan.
En dat gaat gewoon goed, zij zitten bij elkaar op school/in de klas en spelen met elkaar.
Dat is voor mij de toekomst van Nederland.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:04

Multiculti is m.i. niet een samenvoegsel van allerhande rassen, culturen, gebruiken en gewoonten. Het zou dan ook niet het streven moeten zijn om over decennia nog maar één grote mix en dus wederom één cultuur te kennen.

Multiculti is m.i. samenleven met respect voor elkaar, voor elkanders gebruiken en gewoonten, maar altijd binnen de kaderen van de wet die op basis van normen en waarden vorm heeft gekregen.

Waar het mis is gegaan is dat 'bezoekers' zich niet willen of kunnen conformeren aan de wettelijke kaderen in Nederland/ Europa. Ik vraag me dan ook af of we deze 'bezoekers' wel voldoende hebben laten weten wat Nederland van hen verwacht.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:07

Mensen die nu ineens multiculti failliet verklaren zijn een jaar of 40 (of 400, dat ligt aan je perspectief) te laat.

Het staat misschien leuk volksmennerig en je kan ermee scoren. Maar je kan de multiculturele samenleving niet meer ongedaan maken. Tenzij je wilt aansturen op een situatie die voor geen enkele bevolkingsgroep een winsituatie oplevert.

Waarbij Nederlandse neefjes ineens níet meer kunnen spelen met turkjes en Marokkaantjes. Al begrijpen ze zelf niet waarom, haten kun je ze wel leren. En dan is het heel moeilijk dat weer te repareren maar we zitten wel met een miljoen moslims die haten en gehaat worden...
Ik denk dat voormalig Joegoslavie ons wel kan leren waar dat toe kan leiden. Maar wie wil dát in godsnaam?

Ik zeg hiermee niet dat wij extremisme moeten tolereren. Integendeel.
Maar we moeten extremisme ook geen voedingsbodem geven. Maar dat doe je wel als je de tweedeling tussen moslims en nietmoslims telkens probeert te vergroten.