Jeetje, ik ben echt geschrokken. Ik had een boek bij de bib geleend over een meisje (nu vrouw) dat is opgegroeid tussen de Papua's op West Papua (het vroegere gedeelte van Nederland). In het begin was het een heel aardig boek, maar hierin stond ook de huidige toestand beschreven

Ik ben er een beetje onderzoek naar gaan doen en dat klopt dus! (ik heb mensen die er geweest zijn/ gewoond hebben gevraagd hoe het zat, boeken gelezen, etc).

* In 1963 heeft Nederland onder druk West Papua afgestaan aan de Indonesische autoriteiten.
* De kopermijnen zijn in handen van Freeport - een amerikaans bedrijf dat de winst op strijkt terwijl de bevolking in bittere armoede leeft
* Papua's worden met massa's vermoord (in de afgelopen 40 jaar is het grootste gedeelte van deze mensen uitgeroeid of op mysterieuze wijze verdwenen - ik heb het nu over honderdduizenden mensen).

* Eerst werden er massagraven gegraven bij de grens met Papua Nieuw Guinea, maar nu varen ze gewoon met een bootje de zee op, schieten ze neer en weg zijn die mensen.
* Het leger dat nu op West Papua martelt en moord was eerst actief op Oost Timor. Mensen worden zomaar zonder reden 's nachts gearresteerd en nooit meer terug gevonden. (dit is de beschaafde versie over wat daar gebeurt!)

De Papua's zijn een overwegend vredelievend volk. De tijd van kannibalisme en stammenoorlogen is voorbij. Het volk is naar schatting 9000 jaar oud en ervan overtuigt, dat iemand hen op den duur wel komt helpen. Maar omdat deze kwestie door alle ministeries opzettelijk doodgezwegen wordt, weet niemand ervan.
Ben je er nog?

Waarom schrijf ik dit?
Ik hoop dat jullie dit lezen en door willen vertellen. Ik hoop dat iemand hier eens een groot artikel aan wil wijden en het bekend wil maken bij iedereen zodat er actie ondernomen kan worden!
Voor ik het boek las, wist ik dit helemaal niet. De mensen die er wonen en/of familie hebben durven uit angst niets te zeggen, want de volgende keer dat ze naar West Papua gaan, zal zeker de laatste zijn. Of hun familie verdwijnt van de ene op de andere dag.
De Indonesische regering profiteert ontzettend van de winsten van het eiland (de mijnen, kapping van het regenwoud, milieuvervuiling)
Amerika doet niets, want de winsten van Freeport zijn zó gigantisch, dat willen ze niet missen. Ik heb via via vernomen dat er verschillende mensen geprobeerd hebben in Amerika een artikel geplaatst te krijgen maar dat wordt geweigerd.
Gevolg is dat de rest van de wereld ook niets onderneemt want iedereen hobbelt achter amerika aan (irak, afghanistan)
Mijn doel van dit artikel is, dat meer en meer mensen dit te weten komen. Het overgrote deel van de wereld heeft geen idee dat dit gebeurt. Iedereen is zó druk bezig met de islam, dat niemand naar dit verlaten plekje op aarde omkijkt. En tegen de tijd dat er weer aandacht komt voor iets anders is het te laat.
Mocht iemand een verslaggever / journalist / etc. kennen die hierover een artikel zou willen plaatsen, PB me. Ik geef graag meer info!
Bedankt voor het lezen!