Ook waterschap vol groene graaiers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Ook waterschap vol groene graaiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 10:42

Citaat:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7911 ... buitenland

AMSTERDAM - Niet alleen in de Amsterdamse binnenstad lijkt er door oudbestuurders oneigenlijk gebruik te worden gemaakt van wachtgeld, ook bij het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht wordt flink misbruik gemaakt van de ruimhartige vergoeding voor ex-bestuurders, voornamelijk door ?groene? bestuurders.

Gisteren meldde deze krant dat twee voormalige GroenLinks-bestuurders in Amsterdam Centrum, Wil Codrington en Loes de Jong, hun wachtgeld ten volle claimen. Intern is druk op De Jong uitgeoefend om intensief te gaan solliciteren.

Dat heeft haar nu per 1 november een baan opgeleverd, zo liet de partij gisteren weten.

In het waterschap zijn het vooral leden van de partij Water Natuurlijk (een samenwerkingsverband tussen GroenLinks en D66) die het financiele potje prima weten te vinden. De partij heeft vijf gekozen leden in het waterschap waarvan er nu drie een salaris als dagelijks bestuurslid hebben van circa 4000 euro per maand. Alleen Wiegert Dulfer voert die taak ook daadwerkelijk uit. Peter Korzelius en Lammy Garming ontvangen dat bedrag aan wachtgeld en krijgen dat tot aan hun pensioen. De twee zijn allebei geruime tijd dagelijks bestuurder geweest. Dagelijks bestuurslid zijn is niet meer dan een bijbaantje waar iemand maximaal twintig uur per week aan kwijt is.

De regels voor het verkrijgen van wachtgeld in het waterschap zijn mogelijk nog ruimhartiger dan in de lokale politiek. Dagelijks bestuurders die hun functie verlaten hebben minimaal recht op twee jaar wachtgeld. Daarna geldt voor elk jaar een extra jaar wachtgeld. Iemand die tien jaar dagelijks bestuurder is geweest en boven de vijftig is, kan tot zijn vijfenzestigste op wachtgeld rekenen.

Goed salaris

GroenLinks-bestuurder Korzelius was elf jaar lid van het dagelijks bestuur en claimt zijn wachtgeld. Pikant is dat hij tegelijkertijd hoogste baas is van woningbouwcorporatie SWW. Daar ontvangt hij een goed salaris. „Voor dit soort mensen is het wachtgeld niet bedoeld”, vindt Annemarie Willems van de partij Eigen Woning en Water!

Garming kwam in 2003 in het dagelijks bestuur als lid van de partij Groene Waterschapsbestuurders. Zij heeft een eigen bureau voor advies en coaching, is landschapsarchitect en woont in het centrum van Amsterdam. In juni van dit jaar trad zij af. Officieel worden gezondheidsredenen aangegeven, maar niemand kent de aard en oorzaak daarvan

Het lijkt mij niet verkeerd dat er hierop bezuinigd gaat worden, zeker in deze tijd van crisis

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:54

Wat mij betreft meteen stopzetten en terug laten betalen wat al gekregen is.

Yessy

Re: Ook waterschap vol groene graaiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:08

Heel bijzonder dit. Misschien moet ik dat er ook bij gaan doen als bijbaantje. Bij m'n huidige baan kan ik alleen maar dromen van zo'n salaris en ik werk er een stuk harder voor heb ik het idee...
Het idee achter wachtgeld snap ik wel, maar 4000 euro p/m wachtgeld voor iets wat hoe dan ook een extra baan is geweest?
Ik krijg helemaal niks als ik morgen ontslag neem...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:19

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:48

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:52

linkse hobby's zijn vrij kostbaar :D

Kinke

Re: Ook waterschap vol groene graaiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:57

zijn jullie verbaasd hierover? Wachtgeldregelingen zijn helaas heel normaal in Nederland. In de politiek zijn ze er ook heel erg goed in.