Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber2010

Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 11:46

Ik lees net dat de boerka verboden wordt in Frankrijk...hoe kan dat nou???? :?
Mag dat wel van Europa??? ;( ...ik dacht dat iedereen kleren aan mocht doen die ze willen...of dat er vrijheid van geloof is.
Dit is een gekke regel...mag ik straks ook geen bikini meer aan?...of een rokje of strakke spijkerbroek?

http://www.nrc.nl/buitenland/article262 ... erbod_goed

lientjeds

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:48

Da's in België reeds verboden.

t gaat er hem vooral over dat personen niet meer identificeerbaar zijn, dacht ik, maar k heb daar niet zoveel van gevolgd.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:51

Volgens mij gaat dat niet alleen om boerka's maar om alle gezichtsbedekkende kleding. Dan mag het wel.
Ik vind het een goede regel, want de ambtenaren moeten iemand wel kunnen herkennen in het openbaar. Anders kunnen gezochte criminelen zich de hele dag in een boerka vertonen en niemand ziet wie ze zijn.
Probeer maar eens een bank binnen te wandelen met een bivakmuts op. Dat zul je vlug afgeleerd zijn, dus een boerka mag ook niet.
Wel duidelijk dat in Nederland deze regel dus ook makkelijk ingevoerd kan gaan worden. Wat in Frankrijk kan, kan in Nederland ook. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:51

Zelfs in sommige moslimlanden zijn burka's (en hoofddoeken) verboden dus zo apart is het nu ook weer niet.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:56

gezichtsbedekkende kleding zou hier in NL ook verboden moeten zijn.
in een benzienestation moet ik ook mijn motorhelm afzetten

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:01

Het is ook iets dat niet past in ons straatbeeld.
Ik ben heel blij dat dit kabinet in het akkoord heeft opgenomen dat ze daar een verbod op willen leggen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:59

Citaat:
Wat in Frankrijk kan, kan in Nederland ook. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Dat zullen we de Roma ook maar even vragen dan... Frankrijk staat wat dat betreft nou niet echt bekend als een beschaafd land. Nog afgezien van de burqa-regel.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:01

Leuke woordkeuze Jantergouw van die kappen :D.

Net als Abeltje al zei, in enkele moslimlanden is het verboden om boerka's/hoofddoeken e.d. te dragen in openbare gelegenheden (dus ook scholen enz.).

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:04

Regeerakkoord schreef:
Het kabinet komt met een voorstel
voor een algemeen verbod op gelaatsbedekkende kleding zoals boerka’s. In voorschriften
wordt opgenomen dat de politie en leden van de rechterlijke macht geen hoofddoek dragen.

Dus zeer waarschijnlijk is het er in Nederland binnenkort ook..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:07

Ik vind ook dat een burka / nikaab verboden moet worden. Een hoofddoek - prima, moet je lekker zelf weten. Maar als je per sé je gezicht niet wilt laten zien op straat, vind ik dat je beter in Saoudi-Arabië kan gaan wonen. Ik vind dat mensen zich moeten kunnen identificeren inderdaad.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:11

Wat zou er gebeuren als ik met een bivakmuts de V&D binnen wandel? :D
Hoe je een komplete hoofdbedekking ook noemt, in het openbaar mag het van mij allemaal verboden worden. Gewoon een stukje veiligheid/beleefdheid. Wat je in je huis doet is voor een ander geen probleem.
Ik verwacht van een agent ook dat hij zijn helm af zet als ik aanghouden wordt, maar sommigen doen dat dus niet. Erg onbeleefd.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:28

Helemaal mee eens!
Wij moeten ons daar ook aanpassen! Ieder land met geloof zijn eigen regels.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:54

Pytje schreef:
Leuke woordkeuze Jantergouw van die kappen :D.

Net als Abeltje al zei, in enkele moslimlanden is het verboden om boerka's/hoofddoeken e.d. te dragen in openbare gelegenheden (dus ook scholen enz.).

Jij hebt tenminste een goed gevoel voor humor en leest scherp. +:)+

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:01

:), jij dus ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:31

Ik vind er niks geks aan. Tuurlijk mag je zelf kiezen wat je aantrekt, maar complete gezichtsbedekking gaat gewoon te ver. Je mag ook niet met een bivakmuts op de winkel in, zelfs niet met een helm het tankstation in, dus waarom in vredesnaam wel met een burka :? Het zou in NL ook verboden moeten worden. De wandelende gordijnen over straat vind ik echt niet bij ons land passen. En ik vind het belangrijk dat je iemand gezicht kan zien. Daarbij geld er een identificatieplicht in NL, en daar kan je niet aan voldoen met een burka.

En daarbij... wat denk je dat er gebeurd als ik in het midden-oosten (iran, irak, saoedi-arabië) met mijn normen en waarden en zonder hoofddoek? Dan kom ik niet eens het vliegtuig uit. Je past je aan aan de normen&waarden van dat land, dus ik trek wel een doek over mijn hoofd. Maar pas je dan ook aan als je hier komt, en haal je burka voor je gezicht weg.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:55

Ik vind ook dat het absoluut verboden moet zijn.Laatst was er ook weer zo'n probleem met een moslima die de bus in wilde met zo'n boerka.De chauffeur wilde haar weigeren maar dat mocht niet van de directie van de busmaatschappij.Het is te hopen dat de voorgenomen wet er in Nederland heel vlug is.
Dat die wet komt is geen eens een vraag meer alleen wanneer.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:22

Regeerakkoord schreef:
voor een algemeen verbod op gelaatsbedekkende kleding zoals boerka’s. In voorschriften
wordt opgenomen dat de politie en leden van de rechterlijke macht geen hoofddoek dragen.

mooi een rechter dient onpartijdig te zijn en geen geloof uit te dragen
ze hebben niet voor niets een toga aan, dat is vooral bedoeld om die onpartijdigheid uit te stralen en dan zou een hoofddoek daar boven op wel mogen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:02

alex66 schreef:
Regeerakkoord schreef:

mooi een rechter dient onpartijdig te zijn en geen geloof uit te dragen
ze hebben niet voor niets een toga aan, dat is vooral bedoeld om die onpartijdigheid uit te stralen en dan zou een hoofddoek daar boven op wel mogen.

Was allemaal al lang zo. In de eigen richtlijnen van politie en justitie zijn geloofsuitingen al lang niet toegestaan. Ook uitkeringen worden al lang geweigerd aan vrouwen met een burka omdat ze zo niet kunnen solliciteren. De PvdA heeft zich daar 6 jaar geleden nog hard voor gemaakt.

Dus het is een hoop symboolpolitiek, maar handig dat ze het nu ook op papier gaan zetten ;)

Overigens zijn er naar schatting maar zo'n 150 vrouwen die een burka dragen in NL. Ik snap de ophef dan ook niet zo. Maar in de kern ben ik het er zeker mee eens dat volledig gelaatsbedekkende kleding in het openbaar niet kan ivm veiligheid en sociale omgang :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:15

Aangezien het inderdaad al een tijdje een ongeschreven wet was, is het goed dat die wet nu officieel ingevoerd wordt.
Zolang dat niet zo is, heb je altijd mensen die menen naar de C.G.B. of rechter te moeten stappen omdat ze het verbieden van zulke kleding, discriminerend vinden.
Door dit nu op papier te zetten en echt wettelijk te maken, vermijd je dat soort zaken.

Misschien dat het nu nog symboliek is maar deze wet zorgt er ook voor dat er niet op een dag heel veel mensen besluiten om massaal, uit protest of enige andere overweging, deze boerka's te gaan dragen.
Regeren is vooruitzien en ik vind het ook wel belangrijk dat er een maatschappelijk signaal van dit verbod uitgaat.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:36

Toch heb ik het gevoel dat bij deze kwestie helemaal niet gaat om veiligheid. Ik heb heel erg het idee dat mensen het gewoon niet willen hebben dat iemand in een burka loopt. Waarom weet ik niet. Maar ik heb het gevoel dat het vooral te maken heeft met het feit dat het islamitisch is dan dat het is voor de veiligheid. (Ik vind het nog steeds grote onzin, het verbod, voor die 150 vrouwen)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:06

In een Westerse samenleving die gebaseerd is op zowel vrijheid van man als vrouw vind ik het niet meer dan normaal dat een vrouw zich niet gaat verstoppen achter een boerka..Wil ik niet eens een geloof hierin aanhalen, maar het feit dat het ontzettend vrouw-onvriendelijk is..

Deze praktijken hebben we al heel lang achter ons gelaten en om dit toe te gaan staan vind ik persoonlijk van den gekke..

Heel vrouwonvriendelijk.. een boerka..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:09

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Wat in Frankrijk kan, kan in Nederland ook. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Dat zullen we de Roma ook maar even vragen dan... Frankrijk staat wat dat betreft nou niet echt bekend als een beschaafd land. Nog afgezien van de burqa-regel.

Hoezo is Frankrijk geen beschaafd land??
Waar is dat op gebaseerd?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:25

Jesser schreef:
In een Westerse samenleving die gebaseerd is op zowel vrijheid van man als vrouw vind ik het niet meer dan normaal dat een vrouw zich niet gaat verstoppen achter een boerka...

Maar wie zijn wij dan als wij beslissen wat een ander wel of niet aantrekt?
Ontnemen we dan zo die vrouwen niet hun eigen vrije keuze om te dragen wat ze willen?

en als het opgelegd is door hun echtgenoot... dan worden ze tot het eind van leven opgesloten in huis en is het dan wat je niet ziet wat niet je deert?

en hoofddoeken, de meest vreemdsoortigen mutsen mogen worden gedragen, maar een hoofddoek is dan weer ongepast..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:29

Liezel1 schreef:

Op het feit dat ze een hele bevolkings groep de deur uit stampen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 14:31

sporter schreef:
Liezel1 schreef:

Op het feit dat ze een hele bevolkings groep de deur uit stampen.

dan moeten ze zich maar aanpassen
moeten ze hier ook doen