Advocaat klagers ontevreden over proces tegen Geert Wilders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij dat Wilders schuldig verklaard moet worden?

Ja
64 (32%)
Nee
135 (67%)

Totaal aantal stemmen: 199

jantergouw

Advocaat klagers ontevreden over proces tegen Geert Wilders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 11:05

De advocaat van de aanklagende partij in het proces tegen Geert Wilders, Thies Prakken, is niet te spreken over de gang van zaken.
Zij vindt dat het OM duidelijk laat blijken welke kant het OM gekozen heeft in deze zaak.

Haar verwijt houdt in dat het OM geen enkele getuige heeft opgeroepen die het ongelijk van Wilders of zijn deskundigen zouden moeten aantonen.

Ook vindt zij het ongelooflijk dat het OM de, in haar ogen, meest belastende uitspraak van Wilders niet in de aanklacht hebben opgenomen.

Ze heeft daar een brief over naar het OM gestuurd met het verzoek om deze uitspraak (Er is een strijd gaande en we moeten ons verdedigen) ook in de aanklacht op te nemen.

Het OM heeft al laten weten hier niet in mee te gaan en in de aanklacht zullen derhalve ook geen wijzigingen worden aangebracht.

De drie deskundigen zijn de Nederlandse arabisten Hans Jansen en Simon Admiraal en de Syrisch-Amerikaanse islamcritica Wafa Sultan. Ze gaven Wilders in de rechtzaal gelijk op bijna alle punten en zeiden dat Wilders de waarheid sprak met de uitlatingen die hij heeft gedaan.

Ze stellen dat er geen gematigde Islam bestaat, alleen gematigde moslims.
Ook vonden ze de vergelijking tussen 'Mein Kampf' en de Koran een gerechtvaardigde vergelijking.

De twee rechtsgeleerden die een getuigenis hebben afgelegd, vonden beiden dat Wilders geen strafbare uitlatingen heeft gedaan.
Deze twee rechtskundigen zijn ook de adviseurs van het OM geweest op basis waarvan het OM destijds besloot om Wilders niet te vervolgen.
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 08-10-10 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige caps verwijderd

Electra63

Re: ADVOCAAT KLAGERS ONTEVREDEN OVER PROCES TEGEN GEERT WILDERS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:08

Waarom staat de kop van dit bericht in hoofdletters?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:14

de titel komt idd onwijs schreeuwerig over, normaal lettergebruik brengt de titel ook gewoon over

of Wilders wel of niet schuldig verklaard zou moeten worden ga ik me niet over uitlaten, daarvoor zou ik me eerst meer moeten verdiepen in het proces en de randzaken

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:17

ik vind schuldig. Als hij nou zegt "ik VIND de Islam een achterlijk geloof" had ik het anders gezien, maar hij gebruikt altijd "is" alsof het een feit is en dan is het geen vrijheid meer van meningsuiting vind ik dus zelf persoonlijk :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:18

Ik geloof dat het niet meer de bedoeling was om Wilders-achtige / politieke topics te openen. Omdat 'wij' ons niet kunnen gedragen op bokt, en het dus altijd uit de hand loopt. Ik TeM even.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:20

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:21

Sorry, ik had het blijkbaar verkeerd begrepen. Wilde het alleen gezellig houden. Y;(

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 11:25

Electra63 schreef:
Waarom staat de kop van dit bericht in hoofdletters?

Een kop staat bijna altijd in hoofdletters.
Kijk iedere krant maar na.

Anoeska schreef:
Sorry, ik had het blijkbaar verkeerd begrepen. Wilde het alleen gezellig houden. Y;(

Gezellig of niet, dit is een van de meest besproken nieuwsitems van het moment. Zou raar zijn om daar dan geen topic over te openen, daar de uitspraak nog hele lange tijd van invloed zal zijn op het debat.
Mocht Wilders inderdaad vrijgesproken worden dan zijn er heel veel uitspraken, die nu nog als niet correct beschouwd worden, wettelijk toegestaan.
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 08-10-10 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:26

Maar dit is het enige topic hier op Bokt met hoofdletters?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:29

in de regels staat dat je geen overmatig hoofdletter gebruik mag gebruiken hier op bokt :)

jantergouw

Re: Advocaat klagers ontevreden over proces tegen Geert Wilders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 11:32

Is al gewijzigd.
Zo beter?
De strekking blijft hetzelfde.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:37

Ik geloof ook dat het OM voor vrijspraak gaat. Het is niet voor niets dat deze vervolging pas in gang is gezet na een beklagprocedure. Het OM zag namelijk ook niets in vervolging.

Wij leven in een democratische samenleving en wat het Europese Hof van Justitie daar heel mooi over heeft gezegd is het volgende:

De vrijheid van meningsuiting geldt niet alleen voor ideeën en meningen die positief ontvangen worden, maar ook voor die welke: "offend shock or disturb the state or any sector of the population. Such are the demands of that pluralism, tolerance and broadmindeness without wich there is no democratic society."
Er moet dus een aantal dingen in dit proces bewezen worden die naar mijns inziens heel moeilijk gaan worden: Met betrekking tot art. 137c sr.

Ten eerste wordt het lastig om te bewijzen dat er sprake is van beledigen. Dit beledigen is niet zo makkelijk aan te tonen. Je mag namelijk wel kritiek hebben op godsdiensten. Je mag ze alleen niet onnodig grieven.

Daarbij moet iedereen wel het onderscheid houden dat het moet gaan om de kritiek op de groep mensen, en niet op de godsdienst. Zoals Wilders dus zelf duizende keren heeft herhaald: "ik heb nog steeds iets alleen tegen de religie, niet tegen de mensen." Kritiek hebben op de godsdienst is niet strafbaar...

En dan nog het belangrijkste: Wilders heeft de meeste uitlatingen gedaan in functie van voorman van de PVV. Dit betekent dat zij in een maatschappelijke context geplaatst moeten worden van een politiek debat. En in beginsel neemt deze maatschappelijke context het beledigende karakter van de uitlating weg..

Dus tja.. ik zou niet graag in de schoenen van de rechters willen staan :+

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 11:59

Daarbij heb ik ook begrepen dat alle uitspraken die in de pers of op het internet zijn verschijnen, heel moeilijk te bewijzen zijn voor het OM. Dat kan een eigen interpretatie zijn van een journalist en hoeven niet perse de letterlijke woorden van Wilders te zijn.
De uitlatingen die hij op beeld en geluid gedaan heeft, zijn alleen in het open debat of in de kamer gedaan, dus ook van die is de strafbaarheid niet aantoonbaar.
Mijn oordeel is inderdaad vrijspraak.
Zal mij benieuwen wat dat oplevert, want dan zullen bepaalde groepen zich niet alleen door de politiek tekort gedaan voelen, maar ook door de rechterlijke macht.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:09

Van rechtspraak en wetgeving weet ik niet zoveel. Wat ik wel vind, is dat wanneer er vrijspraak is, ik dan bang ben dat het einde helemaal zoek is. En iedereen van alles gaat roepen onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting'. Dat lijkt me niet de bedoeling. Op die manier zouden volgens mij het fatsoen en respect voor andere mensen ver te zoeken zijn.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:18

Alet74 schreef:
Van rechtspraak en wetgeving weet ik niet zoveel. Wat ik wel vind, is dat wanneer er vrijspraak is, ik dan bang ben dat het einde helemaal zoek is. En iedereen van alles gaat roepen onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting'. Dat lijkt me niet de bedoeling. Op die manier zouden volgens mij het fatsoen en respect voor andere mensen ver te zoeken zijn.

Dat gaat zeker gebeuren, daar kun je de klok op gelijk zetten.
Daarbij kunnen mensen die Wilders racist noemen dan ook aangeklaagd worden, daar dat na vrijspraak officieel lastering en smaad is.
Ik begrijp niet dat diegenen die dit proces aangespannen hebben, zich dit niet van tevoren bedacht hebben.
Ik beweer dit al sinds bekend is dat de aanklacht er is. Het is zo logisch dat hij niet veroordeeld gaat worden, en als vele rechtsgeleerden het daarover eens zijn, dan had je als klager nog eens heel goed de gevolgen moeten overzien van een vrijspraak.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:00

Veruit de meeste deskundigen zijn het er over eens dat een veroordeling er niet in zal zitten. En terecht!
Er wordt wel door overwegend links geroepen dat Wilders haatzaaiende en discriminerende teksten bezigt, maar tot nog toe heb ik er niet één gezien of gehoord. En als je om voorbeelden vraagt, dan komt men aanzetten met teksten die aan geen van beide criteria voldoen. Ze zijn misschien pijnlijk om te horen of lezen, maar dat is een ander verhaal. De waarheid kan pijnlijk zijn maar mag altijd gezegd worden!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:04

Een vriendin van mij mag de rechtzaak van Wilders bijwonen op 19 en 21 oktober! Tijdens haar stage!!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:05

ik vind het zo,n rare toestand, iemand veroordelen om wat er gezegd is, t lijkt wel een kleuterklasje

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:22

X_Michelle_X schreef:
Een vriendin van mij mag de rechtzaak van Wilders bijwonen op 19 en 21 oktober! Tijdens haar stage!!

Ik ben jaloers op je vriendin.
Dat zou ik ook wel willen.
Hoe je het ook wendt of keert, dit is toch een stukje Nederlandse geschiedenis in de maak.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:05

Ik vind hem schuldig, maar ik vrees dat hij vrijgesproken gaat worden door zijn rol als politicus. Al hoop ik juist dat er met deze rechtszaak eens duidelijk gaat worden dat vrijheid van meningsuiting prima is, maar dat je anderen niet opzettelijk moet gaan kwetsen omdat je dat recht nu eenmaal hebt. "Kopvoddentax" kan net zo goed beschreven worden als "geen hoofddoekjes meer". Je brengt dezelfde boodschap over, maar met het eerste kwets je miljoenen mensen opzettelijk, met het tweede niet.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:26

janesmith schreef:
X_Michelle_X schreef:

Ik ben jaloers op je vriendin.
Dat zou ik ook wel willen.
Hoe je het ook wendt of keert, dit is toch een stukje Nederlandse geschiedenis in de maak.

Tja, lijkt mij ook wel gaaf..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:05

jantergouw schreef:
Ik begrijp niet dat diegenen die dit proces aangespannen hebben, zich dit niet van tevoren bedacht hebben.

Ik vind dit echt behoorlijk dom.

Via Twitter is de rechtszaak te volgen:

http://twitter.com/SaskiaBelleman

verslaggeefster schreef:
Voorlezing * [eerdere beslissing OM om niet te vervolgen] maakt wel duidelijk in welke spagaat het OM verkeert. Veel redenen om niet te vervolgen, en het nu toch moeten doen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 10:08

Geert Wilders vrijgesproken van groepsbelediging

Geert Wilders moet worden vrijgesproken van groepsbelediging van moslims en allochtonen. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft dat dinsdag in de rechtbank in Amsterdam geëist.

Wilders staat terecht voor het zaaien van haat
'Door het beledigen van moslims te bestraffen, lijkt het of gelovigen meer mogen zeggen dan niet-gelovigen. Rechter moet beledigen toestaan, zolang niet wordt aangezet tot geweld.'

Het OM komt vrijdag met een eis tegen Wilders. Het betoog dat aan de uiteindelijke eis voorafgaat, is dinsdag begonnen en wordt in verband met de lengte ervan vrijdag voortgezet en afgesloten.
Dat heeft de officier van Justitie maandag gezegd in het proces tegen Geert Wilders.

De PVV-leider staat terecht voor groepsbelediging omdat hij de Koran met Mein Kampf heeft vergeleken. De officieren van justitie Birgit van Roessel en Paul Velleman vinden dat Wilders van belediging moet worden vrijgesproken omdat de uitlatingen betrekking hadden op de islam en de Koran en niet op moslims.

Schadevergoeding
Naast groepsbelediging verwijt het OM de politicus aanzetten tot haat en discriminatie. Deze feiten komen vrijdag aan bod, als de officieren hun verhaal afmaken en hun eis bekendmaken.

Het OM zei eerder vandaag ook al dat geen van de eisende partijen in het proces tegen Geert Wilders een schadevergoeding moeten krijgen. Het staat volgens het OM niet vast dat de klagers rechtstreeks schade hebben geleden door de uitspraken van de PVV-leider.

Ruzie
Aan het begin van de zitting was er onenigheid over het verstrekken van een kopie van het requisitoir. Het OM wilde de griffier een afschrift van het betoog geven, waarop de advocaat van Wilders, Bram Moszkowicz, ook een exemplaar wilde hebben. Dat weigerde het OM, omdat de verdediging dan vooruit zou kunnen lezen.

Na een kort beraad, besloot de rechtbank dat de griffier zijn kopie zal teruggeven. Hier gingen alle partijen mee akkoord.

De rechtszaak tegen Wilders, die veel publiciteit genereert, begon vorige week. Advocaat Moszkowicz diende toen een wrakingsverzoek in. De rechters zouden de schijn van partijdigheid hebben gewekt. Het verzoek werd afgewezen.

Bron

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:34

Jan, we kunnen het nieuws allemaal volgen :) Wat is nu precies jouw mening over dit artikel?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:46

janesmith schreef:
Er wordt wel door overwegend links geroepen dat Wilders haatzaaiende en discriminerende teksten bezigt, maar tot nog toe heb ik er niet één gezien of gehoord.

Kopvoddentax?