Rutte spreekt met vijf kandidaat ministers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Rutte spreekt met vijf kandidaat ministers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 10:45

Citaat:
DEN HAAG - Formateur Mark Rutte spreekt vrijdag met de eerste vijf beoogde ministers van zijn nieuwe kabinet. Als eerste komt Maxime Verhagen (CDA) op bezoek als kandidaat voor het ministerschap van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Hij wordt ook vicepremier.
bron: http://www.nu.nl/politiek/2351606/rutte-spreekt-met-vijf-kandidaat-ministers.html

Ik ben erg benieuwd welke poppetjes uiteindelijk aan de touwtjes gaan trekken.
Wat zijn jullie verwachtingen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:48

Ik heb niet zoveel verwachtingen van dit kabinet.
Wel vind ik het raar, dat de CDA net zoveel ministers/staatssecretarissen mag leveren als de VVD.
Het CDA heeft immers veel minder stemmen gekregen.
Verhagen heeft dus heel goed onderhandeld.

jantergouw

Re: Rutte spreekt met vijf kandidaat ministers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:17

Ik denk dat dit kabinet veel stabieler gaat blijken te zijn dan menigeen denkt.
Deze drie heren hebben al zoveel stormen doorstaan, dat dat hun band en ferme wil alleen maar versterkt heeft.

Vooral de post van Opstelten op Veiligheid is er een waar ik veel van verwacht. Tijdens zijn burgemeesterschap van Rotterdam heeft hij al duidelijk laten zien wat zijn visie is op een veilige maatschappij. Hard en zakelijk optreden, en zo moet het volgens mij ook.

Volgens Elsevier blijft Jan Kees de Jager (CDA) minister van Financiën, wordt informateur Ivo Opstelten (VVD) minister van Veiligheid, Piet Hein Donner (CDA) krijgt Binnenlandse Zaken en europarlementariër Hans van Baalen (VVD) Buitenlandse Zaken. Oud-minister van Defensie Henk Kamp (VVD) zou minister van Ruimte worden.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:04

We zullen het zien. In ieder geval heb ik in Opstelten veel vertrouwen, Jan Kees de Jager lijkt me ook ok, Donner ben ik ook wel over te spreken. Met Henk Kamp heb ik ietsje meer moeite, als minister van defensie vond ik hem prima (althans, dat wat ik er van gemerkt heb), daarna zei hij wel eens dingen die ik minder kond waarderen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:11

Verhagen wordt minister van Economische Zaken en landbouw. Ook wordt hij vice-premier. Kamp is beoogd minister van Sociale Zaken. Donner dingt mee naar de post minister van Binnenlandse Zaken.

Oud-informateur Ivo Opstelten wordt minister van Veiligheid en Justitie en Melanie Schultz is beoogd minister van Infrastructuur en Milieu.

Vooralsnog een capabele groep mensen.

Ben wel heel blij dat Hirsch Ballin niet meer in aanmerking komt voor een functie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:22

Ongetwijfeld een CDA-er als minister van landbouw. :+
De reacties die jullie nu geven, zijn deze gebaseerd op wie jullie graag zouden willen zien als minister of de speculaties die reeds gaande zijn? (zonder een negatieve lading aan het woord speculaties te geven)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:33

Iris82 schreef:
De reacties die jullie nu geven, zijn deze gebaseerd op wie jullie graag zouden willen zien als minister of de speculaties die reeds gaande zijn? (zonder een negatieve lading aan het woord speculaties te geven)

Die van mij zijn inderdaad gebaseerd op de berichtgeving in de diverse media.
Over het algemeen zitten die er niet naast, want de lekken zijn ook met dit nieuwe kabinet nog niet gedicht. ;-)

Rutte heeft vandaag afspraken met;

Verhagen
Schulz
Kamp
Opstelten
Donner

http://www.fd.nl/artikel/20455064/eerst ... ten-bekend

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:34

Iris82 schreef:

Er komt dus geen minister(ie) van Landbouw mee. Landbouw wordt naar Economische Zaken geschoven, en volgens de geruchten gaat Verhagen dat doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:45

Ik heb gisteren op tv er een stuk over gezien maar helaas geen namen onthouden. Wel was er een discussie of de gevestigde orde een ministerpost moest krijgen of dat ze jong bloed moesten zoeken. Ik weet niet hoe jullie daar over denken?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:50

Ik ben voor een goede combinatie van beiden. Het is niet mijn partij, maar ik waardeer bv Minister Donner heel erg. Natuurlijk kan je vanalles op z'n inhoudelijke keuzes aanmerken, maar die man heeft zo'n enorme kennis van politiek, bestuur en recht. Ik denk dat het belangrijk is om zo iemand er in een kabinet bij te hebben.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:50

Ik denk persoonlijk dat jong bloed beter een staatssecretarisschap kunnen bekleden. In dit kabinet is het belangrijk dat je ministers hebt die het klappen van de zweep kennen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:18

Ik heb zo'n idee dat dit kabinet veel langer gaat zitten dan links denkt.

Aankomend minister Kamp 'koestert samenwerking met PVV'

CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen is buitengewoon blij met zijn nieuwe baan als minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. VVD’er Henk Kamp, heeft ook vertrouwen in het nieuwe kabinet en koestert de samenwerking met de PVV. 'Ik denk dat dit een effectief kabinet zal worden.'

Henk Kamp en Wilders werkten samen toen Wilders nog een VVD'er was
Bekijk ook Miss Moneypenny: Meneer Rutte, u verzwaart juk op werkende mensen

Dat zeiden de aankomende bewindslieden na hun gesprek met aankomend premier Mark Rutte over een ministerspost.

Antillen
Kamp zei de Antillen wel erg te gaan missen. De Antillen worden zondag opgeheven: Bonaire, Saba en Sint Eustatius worden bijzondere gemeenten in Nederland, Sint Maarten en Curaçao worden autonome landen binnen het Koninkrijk. Aruba was al een autonoom land. 'Nederland wordt vanaf 10 oktober een stukje mooier,' zei Kamp.

Kamp zei als minister te willen werken aan goede verhoudingen met sociale partners. Kamp is vier jaar lang woordvoerder sociale zaken en werkgelegenheid geweest voor de VVD.

Uitdaging
Ook CDA-leider Maxime Verhagen heeft vrijdagmorgen een gesprek met Rutte gehad. Verhagen is buitengewoon blij dat hij minister van de samengevoegde departementen van Economische Zaken en Landbouw wordt.

Hij vindt het een 'enorme uitdaging' om de werkgelegenheid in Nederland en de belangen van het bedrijfleven in het buitenland veilig te stellen.

Screenen
De AIVD moet de kandidaten voor ministersposten nog screenen, maar dat zal voor oud-ministers Kamp (VROM en Defensie) en Verhagen (Buitenlandse Zaken) geen probleem opleveren.

Vrijdagmiddag gaan ook CDA'er Piet Hein Donner, die minister van Binnenlandse Zaken wordt, VVD'er Ivo Opstelten die in beeld is voor minister van Veiligheid en VVD'er Melanie Schultz die minister van Infrastructuur en Milieu zal worden, langs bij Rutte.

Ministersploeg
De aankomend premier hoopt volgende week donderdag met zijn nieuwe ministersploeg op het bordes te staan. Er moeten nog zes namen van ministers bekend worden gemaakt. Zeer waarschijnlijk wordt CDA-senator Hans Hillen minister van Defensie, melden verschillende bronnen. Het nieuwe kabinet zal uit twaalf ministers en acht staatssecretarissen bestaan.

Het demissionaire kabinet Balkenende IV hield vrijdag voor de laatste keer de ministerraad. Voor aftredend premier Jan Peter Balkenende (CDA) was er applaus en taart. Hii is precies drieduizend dagen minister-president geweest.

Bron

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:18

Inmiddels is de complete ploeg bekend en zullen ze morgen (Donderdag 14 oktober) samen met de koningin op het bordes staan.
Ik ben heel blij met dit kabinet en verwacht veel daadkracht de komende jaren.

De bewindspersonen van het kabinet-Rutte zijn:

Ministerie van Algemene Zaken
Minister-president Mark Rutte (VVD)

Ministerie van Binnenlandse Zaken
Minister Piet Hein Donner (CDA)

Ministerie van Buitenlandse Zaken
Minister Uri Rosenthal (VVD)
Staatssecretaris Ben Knapen (CDA)

Ministerie van Defensie
Minister Hans Hillen (CDA)

Ministerie van Veiligheid en Justitie
Minister Ivo Opstelten (VVD)
Staatssecretaris Fred Teeven (VVD)

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Minister Edith Schippers (VVD)
Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten-Hyllner(CDA)

Ministerie van Infrastructuur, Ruimtelijke Ordening en Milieu
Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD)
Staatssecretaris Joop Atsma (CDA)

Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
Minister Maxime Verhagen (CDA)
Staatssecretaris Henk Bleker (CDA)

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Minister Marja van Bijsterveldt (CDA)
Staatssecretaris Halbe Zijlstra (VVD)

Minister voor Immigratie en Asielzaken
Minister zonder portefeuille Gerd Leers (CDA)

Ministerie van Financiën
Minister Jan Kees de Jager (CDA)
Staatssecretaris Frans Weekers (VVD)

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Minister Henk Kamp (VVD)
Staatssecretaris Paul de Krom (VVD)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:55

Ik ben het wel min of meer met je eens. Ik denk dat dit een hele gedegen ploeg minsters is. Zitten echt goede mensen tussen. Ik ben zelf wel benieuwd naar de voor- en nadelen van het verminderen van het aantal ministeries.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:27

Henk Bleker op dat department is denk ik een goede zaak voor paardenhouders. Tenminste iemand met enige kennis van zaken van de paardenwereld, afgezien ook van zijn vele andere kwaliteiten.

Tenslotte zijn we hier vooral een paardenforum en mogen we gerust eens denken wat de politiek gaat doen met onze dierbare viervoeters.