Politieke vraag: Als Wilders schuldig wordt bevonden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Politieke vraag: Als Wilders schuldig wordt bevonden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 09:24

Voor ik uitleg welke vraag ik heb even het volgende:

Dit is GEEN topic om te discussieren over Wilders en of je het ermee eens bent of niet. Ik heb alleen maar een VRAAG aan mensen die hier meer vanaf weten. Dus juristen, politieke deskundigen etc. Want ik ben benieuwd hoe het INHOUDELIJK zit met het volgende:

* Volgens mij moet je als je de politiek in wil een verklaring hebben van goed gedrag en mag je GEEN strafblad hebben.
* Wilders staat momenteel terecht met als aanklacht o.a. het zaaien van haat
* Wilders zit al in de politiek (is tot nu toe strafblad vrij...) en heeft gedoging togezegd aan het nieuw te vormen kabinet

WAT ALS:
> Wilders schuldig wordt bevonden en een veroordeling krijgt: hij heeft dan een strafblad. Mag hij dan nog uberhaupt in de politiek werkzaam blijven?
> Zo nee, wat zal dat dan gaan inhouden voor het kabinet zolang dat nog NIET gevormd is?
> En wat zou dat dan gaan inhouden voor het kabinet als het al WEL gevormd is?

Wie kan mij hier meer over vertellen? En dan wil ik niet ongefundeerde meningen horen hoe men had gezien had willen hebben, maar dus gefundeerd (evt met wetteksten en al) hoe dit soort zaken in Nederland geregeld zijn of wat de afspraken daarover zijn. Volgens mij is dit nml een vrij unieke situatie...

Lyonesse

Re: Politieke vraag: Als Wilders schuldig wordt bevonden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:27

Ben dan wel geen dekundige, maar lees wel even mee. Dit vraag ik mij namelijk ook af :j Ik vrees dat we opnieuw kunnen gaan stemmen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 09:32

Meelezen mag natuurlijk altijd :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:32

Mmm, hier ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk!heb eigenlijk nog niet eens bij de gevolgen stil gestaan.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:34

Over verklaring omtrent gedrag weet ik het volgende: het is niet zo dat je geen strafblad mag hebben, maar van de feiten die op je eventuele strafblad staan wordt bekeken of ze geen belemmering voor je functie zijn. Iemand die een strafblad heeft voor met drank op achter het stuur kruipen zal bijvoorbeeld geen verklaring krijgen als hij taxichauffeur wil worden, maar voor andere functies misschien wel.

Ik heb het afgelopen maandag gevolgd en daar vertelde de journalist van de NOS dat ookal wordt hij veroordeeld er geen gevolgen voor zijn kamerlidmaatschap zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 09:37

OK, dankje. Maar is er ook iets bekend over wat het CDA en VVD zullen doen met iemand die veroordeeld wordt voor haat-zaaien? Lijkt mij onverenigbaar met de christelijke uitgangspunten van CDA? Of zullen zij dat terug "gedogen"?

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:37

Maar het lijkt mij dat een veroordeling tot haat zaaien een behoorlijke belemmering is voor zijn politieke functie.

Overigens denk ik niet dat hij echt veroordeeld gaat worden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:39

Hij verliest niet zijn kamerlidschap als hij wordt veroordeeld. Dus daarmee is je vraag beantwoord lijkt me.

Google even op Wilders en kamerlidschap en je had je antwoord gehad en was het niet nodig geweest het zoveelste topic te openen.

Zilfstar schreef:
OK, dankje. Maar is er ook iets bekend over wat het CDA en VVD zullen doen met iemand die veroordeeld wordt voor haat-zaaien? Lijkt mij onverenigbaar met de christelijke uitgangspunten van CDA? Of zullen zij dat terug "gedogen"?

Nu probeer je tòch een discussie te openen wat je in je openingspost ontkent.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 09:53

slimmerik schreef:
Hij verliest niet zijn kamerlidschap als hij wordt veroordeeld. Dus daarmee is je vraag beantwoord lijkt me.

Google even op Wilders en kamerlidschap en je had je antwoord gehad en was het niet nodig geweest het zoveelste topic te openen.

Zilfstar schreef:

Nu probeer je tòch een discussie te openen wat je in je openingspost ontkent.

Zo... kan het wat minder? Ik vraag alleen maar info van politiek-kenners? Die weten meestal ook wel welke standpunten bepaalde politieke partijen erop na houden.

En ik ben hierover nog geen topic tegen gekomen.
En het staat mij vrij een topic te openen...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 09:54

RoseK schreef:
Maar het lijkt mij dat een veroordeling tot haat zaaien een behoorlijke belemmering is voor zijn politieke functie.

Dat leek mij dus ook, maar kan er op internet verder weinig inhoudelijks over vinden...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:59

Zilfstar schreef:

Het cda wil toch alleen bewijzen dat wilders op zijn muil gaat. Dat stond vanmorgen op nos.nl. Dikke kans dat die wel gaan tegenzitten als dat nog kan. Ze hebben immers wel het regeeraccoord getekend.

Katja

Re: Politieke vraag: Als Wilders schuldig wordt bevonden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:27

Slotje voor overleg

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:07

Moderatoropmerking:
Slotje voor overleg gaat naar een definitief slot.

Op 1 oktober zijn alle topics over politiek en geloof gesloten omdat het helaas redelijk onmogelijk blijkt om op een normale manier met elkaar over die onderwerpen in discussie te gaan.

Ieder nieuw topic, met het zelfde onderwerp, waarin het erg gemakkelijk is om de zelfde vorm van discussiëren weer op te pakken zal daarom worden gesloten.

Voor de specifieke slotpost van één van die topics: Onderwerp: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Toevoeging: [FZ] [dienstmededeling] - over politieke discussies op NM
Laatst bijgewerkt door Mireille op 09-10-10 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: edit