Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:24

Maar Heino, waarom zou jij dat gewicht op je schouders nemen? Steek energie in die wat er niet zo over denken en laat die wat wel zo denken geheel links liggen... :) Neem enkel dat mee waar je wat mee kan en geen overbodig ballast... :)

Ik "snap" je frustraties trouwens wel ergens maar k betwijfel of het zin heeft. :)

Yamcha: Inderdaad. Ik heb bv heel veel leuke mensen leren kennen op bokt :D Als ze mij vragen naar bokt denk ik ook eigenlijk enkel daar aan :') Zelden aan de negatieve dingen. En zo'n positief mens ben ik ook niet dus als ik het kan dan iedereen :')

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 23:30

Welk gewicht neem ik op m'n schouders? Heb inmiddels wel geleerd om een bepaald type mensen van me af te zetten ;)

Maar nu gaat het weer specifiek over Bokt, terwijl dat meer als voorbeeld diende, omdat het vrij lastig is concrete voorbeelden uit de media te halen. Al vind ik het ook wel interessant om te weten waarom Bokt voor dit beleid gekozen heeft (oftewel het groepen beledigen mag, maar individuen niet).

Wat ik in elk geval om me heen zie, irl en op het Internet, is dat generaliseren doorgaans een minder groot probleem vormt dat een individu uitschelden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:33

Ik heb ook erg leuke mensen leren kennen op Bokt, en ik vind Bokt eigenlijk ook best heel leuk, anders was ik er niet meer, hoor. Ik ga mijn tijd niet verdoen door mij te ergeren aan mensen die ik niet eens ken.

Natuurlijk vind ik sommige posts een voorbeeld van ehh..... kortzichtig denken, of een totaal gebrek aan begrip en inzicht, maar dat kom ik in het dagelijks leven ook regelmatig tegen, en ik hecht nog altijd zeer aan mijn leven :) De één is nu eenmaal intelligenter dan de ander, en heeft misschien ook meer verstand van zaken. C'est la vie.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:35

Ik denk dat bokt niet zozeer vindt dat groepen beledigt "mogen" worden... Maar eerder dat ze ergens een lijn moeten trekken van waar ze mensen op aan spreken omdat bokt zo inmens is... :) Een politieman zal je niet opsluiten omdat je tegen hem zegt dat het een eikel is maar je moet dat eens tegen de koning(in) gaan zeggen... Is die politieman dan zoveel waardelozer dan die koningin? Neen, maar ergens moet je een lijn trekken van wat je aanpakt en wat niet, want álles even streng aanpakken is nagenoeg onmogelijk. Wanneer men het over een groep heeft dan gaat het meer om een mening waarbij niemand persoonlijk aangesproken of beledigt wordt, beetje het "wie de schoen past trekke hem aan" idee. Wanneer ik zeg: "yamcha ik vind je een stomme geit!" dan zal het voor Yamcha onmogelijk zijn te denken van "joh t past niet bij mij" terwijl wanneer ik zeg "Ik vind dat alle nederlandse vrouwen die dit en dit en dit doen stomme geiten" dan kan Yamcha denken "joh, k doe dat en dat en dat niet" en zich niet aangesproken voelen. :)

(Ja Yamcha sorry dat ik jou nu als slachtoffer uit kies maar Heino hebk al gehad O:) :P)

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 23:38

Ik heb het verder ook best gezellig op Bokt hoor, laat daar geen misverstand over zijn. Maar bepaalde subfora ben ik wel gaan mijden, en dat vind ik zonde.

Ayasha, heb je idd een punt, dat ze ergens een lijn moeten trekken. Maar op basis waarvan trek je die lijn? Ik denk dat generaliseren gevaarlijker kan zijn dan iemand persoonlijk beledigen, omdat je daarmee een groep stigmatiseert. En helaas zijn er genoeg domme mensen die zo'n stigma gewoon overnemen, zonder verder te kijken dan de neus lang is. En op die manier werkt Bokt in mijn ogen deels mee aan stereotyperingen in de hand werken/in stand houden :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:41

Misschien zou daarvoor eens een mod in het topic uitgenodigd moeten worden... Ik denk dat zij daar het beste antwoord op kunnen geven want ik kan het met de beste wil van de wereld niet. :)

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 23:44

Reacties die ik tot nu toe van mods gekregen heb is "kom jij dan maar met bewijzen tegen hetgeen zij beweren", maar dat lijkt me omgekeerde wereld. Plus dat er geen beginnen aan is alle onzin te ontkrachten :+

Misschien draaf ik door, maar ik vind dat Bokt inmiddels met haar grote gedeelte jonge leden een soort voorbeeldfunctie gekregen heeft. En ik vind het niet juist dat men indirect leert dat iemand uitschelden niet mag, maar dat hele bevolkingsgroepen zwart maken wel mag :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:47

Mwa dat vind ik een rare reactie... Ik denk dat je vraag heel normaal is. Ze moeten toch een richtlijn kunnen geven van waar ze hun grens trekken om een reactie te bestraffen/verwijderen of niet?

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:51

Waarom mensen rechtstreeks uit gaan schelden wanneer je in subtiele bewoordingen en zonder iedereen over 1 kam te willen scheren zodanig je woorden kunt kiezen dat degene die jij een poedersuiker vindt niet op jouw bericht kan gaan temmen maar ondertussen wel precies weet (als ze goed tussen de regels door leest) dat jij haar bedoelt? :+

Dat is sociaal geaccepteerd en een sport bovendien :D

Damn, wat een briljante zin weer :+

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 23:51

@Ayasha: geen idee, degenen die ik gesproken heb niet. Begrijp wel dat zij het ook lastig vinden om die grens te trekken hoor, maar dit vond ik ook een rare reactie mja. Wel een beetje een gevarieerd topic aan posters dit zeg :))
Heeft er dan verder niemand een mening over?

Anoniem

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:03

Ik heb het ook altijd gedaan :+

Heino: heb een vaag vermoeden dat dat iets met het tijdstip te maken heeft :+

Maikeltje: dat heet onder de gordel, toch? Is niet zo mijn stijl geloof ik, ik voel me nooit aangesproken door zulke dingen, en ik ben niet subtiel genoeg om het zo te kunnen doen.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:05

Yamcha, dat klopt. Ik gebruik het ook niet vaak maar wanneer iemand het op me gemund heeft dan kan hij/zij het krijgen. En ik ben niet van plan er een OW voor te incasseren. Dus mods: beware }>

Anoniem

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:09

:))


Whahaha PAK ZE!!!!! GRRR!!

:))

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:11

Tot waar dat reikt? Tot Bokt, kwam ik zojuist weer eens achter ;) hihi

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 00:16

Yamcha schreef:
Heino: heb een vaag vermoeden dat dat iets met het tijdstip te maken heeft :+

Dat zou zomaar eens kunnen :P
Ik duik mijn bed ook maar eens in ;)

Onder de gordel schijn ik af en toe te doen, maar da's dan niet bewust. Ik doe juist mijn best om niet alles te zeggen wat ik denk, wordt Bokt niet vrolijker van ;)

Anoniem

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:18

Zeg wel wat je denkt, alleen wees beleefd. Levert je hooguit een OW op.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:20

Eens met Yamcha. Een tip: schrijf op wat je wil zeggen, herlees je post en pas hem net zo lang aan tot er staat wat je wil zeggen maar wel op een beschaafde manier. Dus geen posten schrijven met een stoot adrenaline in je lijf en gelijk op "verstuur" rammen :D

Anoniem

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:22

:j

Dan ben je gelijk al rustiger.

Heel vaak verstuur ik hem dan bij nader inzien niet eens, ben de ergste boosheid dan toch al kwijt :D

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:21

Heino schreef:
Waarom mag ik niet zeggen dat ik Bokker XY een gigantisch k*twijf vind, maar mag een ander wel zeggen dat Moslims geitenn*ukers zijn?


Het probleem tegenwoordig is wat mij betreft dat we (en dan bedoel ik: wij als maatschappij) onze energie erin steken om te bedenken wat voor enge/lompe/grove dingen we tegen elkaar zouden mogen zeggen zonder er problemen mee te krijgen in plaats van ons af te vragen waarom we dat soort kwetsende dingen zouden willen zeggen......

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:26

Cowboy55 schreef:
Heino schreef:
Waarom mag ik niet zeggen dat ik Bokker XY een gigantisch k*twijf vind, maar mag een ander wel zeggen dat Moslims geitenn*ukers zijn?


Het probleem tegenwoordig is wat mij betreft dat we (en dan bedoel ik: wij als maatschappij) onze energie erin steken om te bedenken wat voor enge/lompe/grove dingen we tegen elkaar zouden mogen zeggen zonder er problemen mee te krijgen in plaats van ons af te vragen waarom we dat soort kwetsende dingen zouden willen zeggen......


Goed gezegd Cowboy.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:30

Yamcha schreef:
Blue_Eyes schreef:
-------
maar het doel is niet om iemand ermee te beledigen, het doel is slechts je mening geven over een persoon.
-------
En wat is dan het doel van het geven van je mening over die persoon, anders dan om die te kwetsen?

Gewoon zeggen wat je van die persoon vindt?

Ja, maar wat is daar dan het doel van?

@Ayasha, tja, wie weet ;) Meestal zijn ide mensen toch in dezelfde topics te vinden, als het dan over Bokt gaat.

Edit: verkwoot een qloot ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:46

Blue_Eyes schreef:
Ja, maar wat is daar dan het doel van?

@Ayasha, tja, wie weet ;) Meestal zijn ide mensen toch in dezelfde topics te vinden, als het dan over Bokt gaat.

Edit: verkwoot een qloot ;)

Simpel, dat het je van't hart is. :D Geeft een opgelucht gevoel. :D

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 12:26

Cowboy55 schreef:
Het probleem tegenwoordig is wat mij betreft dat we (en dan bedoel ik: wij als maatschappij) onze energie erin steken om te bedenken wat voor enge/lompe/grove dingen we tegen elkaar zouden mogen zeggen zonder er problemen mee te krijgen in plaats van ons af te vragen waarom we dat soort kwetsende dingen zouden willen zeggen......

Eens :)
Iedereen lijkt overal een mening over te moeten hebben, en iedereen moet die mening ook persé delen lijkt het wel :)

Anoniem

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:55

Niet delen, je door de strot duwen, want ze hebben recht op vrijheid van meningsuiting, en dus moet het maar van de daken geschreeuwd worden...... hoe vulgair en banaal het ook is, wat er gezegd wordt.
Iedereen praat maar, en niemand luistert.......

En idd: als ík het maar kwijt ben, het gevoel van de ander daarbij doet dan niet terzake. Uitermate egoïstisch in mijn opinie. Wat dat berteft begrijp ik de opmerking van Blue_Eyes heel goed. Soms is het wijs om gewoon even niets te zeggen. Geen mening hebben. Of er wel een hebben, maar die, in het kader van fatsoen en wellevendheid, niet ventileren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:02

Yamcha schreef:
Niet delen, je door de strot duwen, want ze hebben recht op vrijheid van meningsuiting, en dus moet het maar van de daken geschreeuwd worden...... hoe vulgair en banaal het ook is, wat er gezegd wordt.
Iedereen praat maar, en niemand luistert.......

En idd: als ík het maar kwijt ben, het gevoel van de ander daarbij doet dan niet terzake. Uitermate egoïstisch in mijn opinie. Wat dat berteft begrijp ik de opmerking van Blue_Eyes heel goed. Soms is het wijs om gewoon even niets te zeggen. Geen mening hebben. Of er wel een hebben, maar die, in het kader van fatsoen en wellevendheid, niet ventileren.

ach, als iemand zich opgelucht voelt en rustiger is als die mij een achterlijke gans genoemd heeft dan met alle liefde hoor. :D
Zulke mensen laat je gewoon links liggen (tenzij je in een bui bent die het aan kan om wat inzicht er in te proberen steken. :D)

Groepen en mensen hebben macht omdat anderen ze die geven. ;)