Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

dorientjuh

Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 15:07

Ik ben opgegroeid in een gezin met twee hoogopgeleide, werkende ouders. Mijn zus en ik zijn ook hoogopgeleid (althans, ik zit in mijn vierde jaar van mijn HBO opleiding). Mijn zus werkt al en ik ben dit ook van plan.

Kortom: ik ben opgegroeid in een gezin waarbij het normaal was / is om twee werkende ouders te hebben. Ik vind dit ook normaal en ik vind dat in de huidige maatschappij iedereen zijn steentje moet bijdragen wanneer dit mogelijk is.

Bij een ander gezin dat ik ken is het echter zo dat vader werkt en moeder thuis is. Beide zijn hier tevreden over, maar feit is wel dat er natuurlijk minder geld overblijft voor luxedingen zoals uitjes, nieuw meubilair enzovoorts.

Persoonlijk vind ik het egoistisch van een vrouw wanneer zij thuis blijft omdat ze geen zin heeft om te werken en dus in feite teert op de beurs van haar man. Eventuele kinderen moeten het eveneens doen met minder geld dan wanneer beide ouders zouden werken, waardoor bijvoorbeeld de kinderen volledig zelf hun studie moeten betalen, terwijl dit niet het geval zou zijn wanneer beide ouders zouden werken.

Je zou als argument kunnen aanvoeren dat het huishouden ook veel tijd kost maar in de praktijk blijkt dat het huishouden doen ook lukt wanneer beide partners een fulltime of parttime baan hebben.

Nu wil ik hier een discussie openen: hoe zie jij de rol tussen man en vrouw qua werken tegenwoordig?

Daarom is de stelling: een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Hierbij gaat het dus NIET om:
- vrouwen die niet kunnen werken door lichamelijke of psychische problemen;
- vrouwen die tijdelijk (een paar maanden of jaren) thuis blijven om voor de kinderen te zorgen totdat zij naar school gaan;
- vrouwen die parttime werken.

Kortom: het gaat hier over vrouwen die hun hele leven niet (willen) werken, dus ook niet als de (eventuele) kinderen bijvoorbeeld al uit huis zijn.

Anoeska

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:12

Ik moet er zelf niet aan denken om de hele dag alleen maar thuis te zitten en me bezig te moeten houden met huishouden en kinderen. Ik ben bang dat je dan heel erg afstompt als je alleen maar gesprekken met de kinderen hebt, en je bezighoudt met wassen en strijken. Zeker als je man dan 's avonds thuiskomt en wel vanalles heeft beleefd, en jij alleen maar verhalen over boodschappen doen kan vertellen.

Maar dat is mijn mening, en mijn idee over het leven. Als je als vrouw nergens gelukkiger van wordt als van de badkamer schoon hebben (zoals m'n beste vriendinnetje), dan kan dat prima zijn. En als je partner het daar ook nog mee eens is, helemaal mooi.

Het hangt voor mij dus helemaal van de afspraken af die je samen maakt. Voor mezelf zou ik het niet willen, maar voor ieder ander kan het prima zijn.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:13

Ieder zijn ding toch. Als de man ermee instemt enige kostwinner te zijn en de vrouw haar onafhankelijkheid wil opgeven, wie ben ik dan om daarover een mening te hebben. Misschien is de vrouw in kwestie wel ontzettend actief op vrijwillersgebied, of helpt ze actief mee op de school van haar kinderen. Niet te snel oordelen.

Wat mijzelf betreft: ik zou me nooit financieel afhankelijk op willen stellen t.o.v. een an. Buiten dat vind ik werken en studeren belangrijk voor mijn persoonlijke ontwikkeling.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:13

Wat mijn mening is? Dat iedereen dat lekker zelf moet weten ;)
Als de man een goede baan heeft en vrouw en man vinden het samen prettig dat de vrouw huisvrouw is, wie houdt ze tegen? Tja, dan hebben ze minder geld, dat is hun keuze.. Dat de vrouw op de zak van de man teert, is ook hun keuze.. Het gaat mij te ver om te zeggen dat de kinderen dan ook minder geld/luxe hebben.. Die kunnen er op een gegeven moment zelf voor gaan werken. Persoonlijk vind ik kinderen die hebben moeten werken voor de leuke dingen vaak leuker dan kinderen die alles van paps en mams krijgen zonder er iets voor te hoeven doen..

Edit: Ik lees nu pas je stelling van de poll.. Heeft imo helemaal niks met egoistisch te maken, aangezien de man er zelf (als het goed is) mee instemt dat het zo gaat..
Laatst bijgewerkt door Relaxed op 13-09-10 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

denise04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:15

Als mijn vriend en ik tzt kinderen hebben, wordt ik ook huisvrouw (voor een groot deel iig) Mijn vriend werkt in de horeca, dus meer dan 2 dagen in de week werken is dan geen optie meer.... Heb er geen moeite mee hoor, ik geloof dat ik mijn tijd wel vol weet te maken.... Ga waarschijnlijk wel weer iets van een studie volgen ofzo....

* Edit, lees nu je laatste stukje pas..... Ik zal uiteindelijk wel weer gaan werken..... Maar dat is ieder voor zich, als een gezin gezamelijk beslist dat de vrouw huisvrouw wordt, tsja.... Eigen keus
Laatst bijgewerkt door denise04 op 13-09-10 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinschalige Golden Retriever Fokker
www.chefs-special.com

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 15:17

Ik zie bijvoorbeeld in mijn eigen omgeving dus wel een gezin waarbij de kinderen hun studie volledig zelf moeten betalen, maar ouders zijn wel tot het 21e jaar verplicht om hun kinderen financieel te ondersteunen.

Dit vind ik een heel ander verhaal dan dat een kind nooit iets hoeft te doen en alles maar van pappie en mammie krijgt.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:19

Mijn moeder heeft gewerkt toen wij klein waren voor extra dingen. Toen ik 10 was (ben de jongste) is ze gestopt. Dus ze leven alleen op het inkomen van mn vader.
Krijgen geen subsidies of toeslagen oid. Zie niet in wat hier mis mee is, mijn ouders vinden dit beide heerlijk. Mijn moeder zorgt voor een net en schoon huis mn vader doet zijn aandeel en heeft zijn werk.

Ik zie dit ook niet als teren op je man zn zak, sorry je bent getrouwd en die dingen doe je in overleg.

Als mijn vriend (bijna man) genoeg zou verdienen zou ik ook niet hoeven werken. En bij mijn vriend is dit gevoel sterker dan bij mij.

Zie dit niet als iets egoistisch.
En daarnaast als je op 1 salaris prima kan leven waarom zou je? Er is nog steeds werkeloosheid, geef andere mensen dan ook een kans om aan het werk te komen.

♥ ♥ ♥ Isabella ♥ ♥ ♥
26-07-10 - † 26-07-10

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:21

Niet mee eens :)
Mijn moeder is gestopt met werken toen mijn zus geboren werd, en is pas weer begonnen met werken toen ik naar de middelbare school toe ging.
Ze was dus vrijwel altijd thuis als ik van school kwam en hoefde nooit over te blijven of de huissleutel mee te nemen.
Mijn moeder heeft bewust gekozen voor haar kinderen, en daarmee helemaal niet egoistisch.
Dat we het financieel wat minder hadden en niet ieder jaar op vakantie gingen, tja, so be it.

Ik moet wel zeggen dat mijn moeder behoorlijk is opgeleefd toen ze weer is gaan werken, ze kreeg veel meer sociale contacten en dergelijke en uiteraard werd er financieel ook weer wat meer mogelijk...

*edit* Ook ik lees nu je laatste stukje pas...
Laatst bijgewerkt door Nickas op 13-09-10 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle (Plato)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:24

Ach of het egoïstisch is weet ik niet, heb daarom ook niet gestemd.

In elk gezin gaat het anders en als er goede en duidelijke afspraken gemaakt worden in zo'n gezin, wie ben ik dan om er wat van te zeggen ;)

Als mijn vriend en ik het geluk hebben om kinderen te mogen krijgen dan zal ik ook dan blijven werken, wel minder natuurlijk, maar ik zal niet stoppen. Mijn vriend denkt er, na enige twijfel omdat hij vanuit huis ook niet beter weet dan dat zijn moeder thuis is, net zo over als ik. Maar dat is niet eens zozeer om het financiële plaatje, maar ook omdat ik het leuk vind om te werken en dat dus niet kwijt wil.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:24

Ik heb zelf een werkende moeder gehad..... en ik ben heel blij dat ik nu de mogelijkheid heb om thuis te blijven.
Ook mijn man vindt dat gelukkig net zo.

Trouwens kun je het geluk van een kind niet kopen.

Zowel ik als mijn man hebben onze studie zelf moeten betalen.
Mijn schoonouders konden dat niet betalen (agrarischbedrijf) en ik ben vanaf mijn 16de al het huis uit.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 13-09-10 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:25

tja ik vind het eraan liggen... echter vind ik wel dat als ze kan werken ze op zn minst partime kan werken op de dagen dat de kids naar school zijn... in de tijd ervoor vind ik het niet zoon ramp dat ze thuis zijn..verder ligt het ook aan het inkomen van hun...miss verdient dr man handen vol geld... en ach ergens, ik vind dat het geheel eigen keus is! tis wat anders als ze zelf een uitkering trekt ondanks dat ze KAN werken

sorry voor de spelfouten heb dyslectie...

True love is like good music, it can't be discribed in words, just have to experience it by yourself

Zoekt omg landgraaf vz/bijrijdpaardje, veulen ook welkom.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:25

Ik ruil morgen mijn werk in als ik huisvrouw mag worden!
Ik vind het eerder andersom. Veel kinderen krijgen luxe omdat de ouders nooit tijd hebben. Ik zie liever een moeder die er is tussen de middag en als de kinderen uit school komen.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:27

kohtje schreef:
Ik ruil morgen mijn werk in als ik huisvrouw mag worden!
Ik vind het eerder andersom. Veel kinderen krijgen luxe omdat de ouders nooit tijd hebben. Ik zie liever een moeder die er is tussen de middag en als de kinderen uit school komen.

AMEN ik deel je mening volledig!
Als je een kind wilt moet je er voor 10000 % voor gaan :j en dat heeft overal zijn gevolgen

Jij word nooit vergeten vriend
Ik mis je, dag en nacht

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:29

@Alexandra
Weet je hoeveel commentaar ik kreeg toen ik opperde dat ik evt wel 1 a 2 dagen wilde gaan werken?
Dat ik dan banen bezet hield die een werkloze hard nodig had.....

Ik (en mijn man) hebben niet het gevoel dat ik op zijn geld teer, en mijn man vind het zelf ook goed dat ik thuis voor de kids ben.
Als ik wil gaan werken, mag ik best, maar op dit moment nog niet haalbaar (BSO stopt na groep 8, en dan krijg je dus van die hangjongeren waarvan ma werkt...... :+ )

;)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:31

Ja maar is het dan zo erg als kinderen 2 keer in de week bijvoorbeeld na school een keer een uurtje bij opa en oma zijn?
Ik vind van niet hoor :n

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 15:32

Natuurlijk is het ieders eigen keuze. Maar ookal heeft een stelletje de keuze gemaakt dat de een thuis blijft en de ander de kost verdient, dan wil dat nog niet zeggen dat de werkende dit niet ziet als een ''opoffering'' voor zijn relatie. Wat bijvoorbeeld als de werkende zijn baan eigenlijk helemaal niet (zo) leuk vindt? Is het dan nog steeds niet egoistisch van de vrouw om thuis te blijven en helemaal niet te werken?

Natuurlijk zie ik ook het belang voor aandacht voor de kinderen. Maar er bestaat ook nog zoiets als parttime werk of thuiswerk bijvoorbeeld.

denise04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:34

Die keus is toch aan iedereen voor zich Sakkia? Sommige ouders hebben geen opa/ oma mee of ze hebben er geen contact meer mee. Mijn moeder heeft bijv. een eigen zaak en hoe graag ze het ook zou willen, als zij de tent een dag dicht moet gooien wegens oppassen, dan ontneem ik haar een behoorlijk inkomen....

kleinschalige Golden Retriever Fokker
www.chefs-special.com

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:34

dorientjuh schreef:
Natuurlijk zie ik ook het belang voor aandacht voor de kinderen. Maar er bestaat ook nog zoiets als parttime werk of thuiswerk bijvoorbeeld.

En jij denkt dat bedrijven te springen staan om zulke mensen aan te nemen :=
Dacht het niet :+
Thuiswerken moet maar net mogelijk zijn in je functie en part time werk eigenlijk idem
Daarbij worden de loonkosten voor de werkgever hoger

Jij word nooit vergeten vriend
Ik mis je, dag en nacht

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 15:36

Citaat:
En jij denkt dat bedrijven te springen staan om zulke mensen aan te nemen :=
Dacht het niet :+
Thuiswerken moet maar net mogelijk zijn in je functie en part time werk eigenlijk idem
Daarbij worden de loonkosten voor de werkgever hoger

Er bestaan ook speciale thuiswerkbedrijven. ;) En als je pakweg 30 jaar de tijd hebt om te solliciteren zal het je toch echt wel eens lukken om iets te vinden lijkt mij zo.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 13-09-10 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:36

Bij ons thuis is mijn moeder gestopt met werken toen ze beviel van mij.
Ze is thuis gebleven totdat mijn zusje en ik allebei op school zaten en mijn ouders het verantwoord vonden dat we samen alleen thuis waren. (Bijv. als mijn moeder een half uurtje later thuiskwam dan wij)

Toen is mijn moeder 4 dagen in de week de ochtenden (Tot 11.30/12.30) gaan werken.

Dit zodat ze genoeg tijd had het huishouden te doen en tijd met mijn zusje en mij door te brengen.

Ikzelf vond dit erg fijn!

Ik ben zelf nog bezig met mijn opleiding, maar ben wel van plan part-time te gaan werken zodra mijn vriend en ik kinderen krijgen.

04-03-2015 ons mooie meisje Lana <3

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:37

Tegenwoordig ben je bijna genoodzaakt om beiden te werken aangezien alles duurder is dan 20 jaar geleden en alleen maar duurder word. Wil je dan eens per maand wat leuks of extra's doen dan kom je met 1 inkomen niet echt ver.
Vaak hebben mensen tegenwoordig veel luxe, 2 auto's enz, terwijl vroeger er 1 of geen auto was en alles met de fiets gedaan werd.
Mijn moeder is toen ze getrouwd was direct gestopt met werken omdat mijn vader zei dat hij het 3 keer zo snel verdiende en mijn moeder dan voor het huis en voor de kinderen er kon wezen. Ik weet dus niet beter dan dat mijn moeder er altijd voor ons was en wijn hebben nooit te maken gekregen met buitenschoolseopvang of gastouders.

Voor ons was het dus fijn dat moeders altijd alle tijd voor ons had.
Nu is mijn vader 7 jaar geleden plotseling overleden en mijn moeder is nu na 30 jaar huisvrouw te zijn geweest aan het werk.
Ikzelf ben sinds november 2009 moeder en helaas heb ik bekkeninstabiliteit gekregen tijdens mijn zwangerschap/bevalling waar ik nu nog heel veel last van heb, zoveel dat ik niet kan werken en een revalidatietraject ben in gegaan.

Al met al vind ik het wel fijn dat ik wel het eerste jaar van mijn kind thuis ben al is het onder niet zulke fijne omstandigheden, straks als ik weer ga werken ga ik wel 3 ipv 4 dagen werken omdat ik ook nog tijd voor mijn kind/huis wil hebben anders word het toch wel erg veel. Vaak komen toch heel veel dingen op moeders aan. ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:37

SAKKIA schreef:
Ja maar is het dan zo erg als kinderen 2 keer in de week bijvoorbeeld na school een keer een uurtje bij opa en oma zijn?
Ik vind van niet hoor :n

Ik wel want veel opa's en oma's durven geen nee te zeggen. Ik vind dat je die mensen nogal een verantwoordelijkheid in hun schoenen schuift. Ze zijn het vaak niet meer gewent om kleine kinderen in huis te hebben.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:39

@Sakkia
Opa en oma wonen 90 km verderop.
Enne andere oma (mijn moeder) werkt zelf ook..... maar die woont 125km verderop.

Toen wij daar nog in de buurt woonde paste ze wel eens voor nood op, maar ze willen niet elke week oppassen (ik geef ze groot gelijk).

;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:40

Iedereen moet doen waar bij of zij zich lekker bij voelt. Zie niet in waarom dat egoïstisch zou zijn. Ik werk 60 uur per week en zou af en toe echt wel eens wat minder willen. Je bent 21 en zit op school. Ik denk dat je dit pas kunt beoordelen als je werkt en een gezin hebt. Vroeger dacht ik ook zo zwart/wit, maar dat verandert echt wel. En tja, hoogopleid, wat is daar in dit verhaal de relevantie van? HBO vind ik trouwens nu niet zo bijzonder.
Mijn moeder heeft nooit buitenshuis gewerkt en zorgde voor een stabiele basis bij ons thuis. Geen opvang, geen sleutel onder de deurmat, maar gewoon gezellig thuiskomen. Maakt dat iemand minder? Nou, absoluut niet, ken maar weinig mensen met zo'n algemene ontwikkeling als mijn moeder.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:41

Ik ben zo'n egoistische vrouw die teert op de zak van haar man ;)
Mijn man heeft werk waarvoor hij veel weg is, toevallig vandaag weer vertrokken voor 3 weken. Dit betekend dat ik alles thuis in mn eentje op rolletjes moet laten lopen. Ik zou er graag naast werken maar het kleine bedrag wat ik overhoud na belastingaftrek en kinderopvang is de stress van werken/kinderopvang en naschoolse opvang niet waard voor ons allemaal. Vandaar dat de situatie bij ons nu zo is en tegen de tijd dat de situatie veranderd zullen wij ook wel weer mee veranderen ;)

♥♥♥♥♥ guccio @ [IM] Dag mijn allerliefste Guuc ♥♥♥♥♥
The best move is to follow your heart