Kabinet besluit tot geleidelijk verminderen zorgtoeslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizoan

Kabinet besluit tot geleidelijk verminderen zorgtoeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 08:11

Het Kabinet heeft vrijdag besloten de zorgtoeslag gedurende een periode van 30 jaar geleidelijk te verlagen. De maatregel gaat 1 januari 2011 in en is onderdeel van het pakket aan crisismaatregelen.

In het Aanvullend Beleidsakkoord is in maart 2009 vastgelegd dat voor 2,4 miljard euro bezuinigd moet worden op de curatieve gezondheidszorg. Ten minste de helft van dat bedrag moet voor rekening komen van de zorgtoeslag. Uiteindelijk wil het kabinet voor 1,8 miljard euro bezuinigen op de zorgtoeslag, met name door te voorkomen dat de uitgaven eraan te hoog oplopen. Gezinnen met een laag inkomen zullen daardoor per jaar rond 3 euro minder zorgtoeslag krijgen. Voor gezinnen met een modaal inkomen gaat het om 7 euro per jaar.

Ook worden maatregelen genomen om te voorkomen dat in de genoemde periode te veel huishoudens aanspraak kunnen maken op de toeslag. Huishoudens worden daartoe niet meer voor 100 procent van de nominale premiestijging gecompenseerd. Het kabinet verwacht namelijk dat ook na invoering van de doelmatigheidsmaatregelen de zorguitgaven (en dus de verzekeringspremies) sneller zullen stijgen dan de inkomens. Het aantal huishoudens dat aanspraak kan maken op zorgtoeslag zal naar verwachting daarom wel blijven stijgen.

Bron http://www.mednet.nl/nieuws/id3706-kabi ... eslag.html

Mijn mond viel open toen ik net het nieuws op de radio hoorde.
Zorgverzekeringen zijn al schrikbarend duur, we hebben al best een pittig eigen risico, dus voor vele is de zorgtoeslag een kleine tegemoetkoming in deze behoorlijke kosten en nu gaat men daar ook nog in snijden.

Nou bokkers brand los met de discussie :D

Abiola

Re: Kabinet besluit tot geleidelijk verminderen zorgtoeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:14

Ik vind drie tot zeven euro op jaarbasis eerlijk gezegd niet zo schrikbarend. We wisten dat er harde maatregelen aan zaten te komen, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:17

Ja ik betaal van die zorgtoeslag mijn medicijnen en dat is best fijn, maar het is al zo weinig, moet nu ook weer een deel terug betalen...en ik heb niet eens het hele jaar gewerkt...zit nu ook zonder inkomen..

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:17

Ik kreeg toch al geen zorgtoeslag, dus wat mij betreft zal het me een worst zijn.
We moeten nu eenmaal met z'n allen de broekriem aanhalen, dus ik zou zeggen : schaf al die toeslagen af, dat scheelt ook weer een hoop administratie, dus kunnen er ook weer een stapel ambtenaren worden weg gesaneerd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:18

Ik heb laatst ook gehoord dat er in de loop der jaren een eigen risico ingevoerd gaat worden van 750 euro.
Dit gaat ook per jaar met beetjes.
Die hele ziektekosten is een grote ellende naar mijn idee.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:19

jesito schreef:
Die hele ziektekosten is een grote ellende naar mijn idee.

Al die managers de zak geven, en niet meer alle verpleegsters met z'n allen tegelijk koffie drinken.
Verder geen karrevrachten medicijnen meer naar Marokko en Turkije.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:21

Michel123 schreef:
Ik kreeg toch al geen zorgtoeslag, dus wat mij betreft zal het me een worst zijn.
We moeten nu eenmaal met z'n allen de broekriem aanhalen, dus ik zou zeggen : schaf al die toeslagen af, dat scheelt ook weer een hoop administratie, dus kunnen er ook weer een stapel ambtenaren worden weg gesaneerd.

Als die toeslagen afgeschaft gaan worden krijgen ze er denk ik een hoop administratie bij van mensen (zoals ik) die gewoon niet zonder kunnen.

Snap overigens wel dat er op bezuinigd wordt, maar ik baal er wel flink van aangezien mijn medicijnen ook ergens van betaald moeten worden.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:23

Nijn schreef:
Als die toeslagen afgeschaft gaan worden krijgen ze er denk ik een hoop administratie bij van mensen (zoals ik) die gewoon niet zonder kunnen.

Waarom kun je dan niet zonder ?
Misschien ben ik dan wel een harde, maar ik moet ook gewoon iedere dag keihard werken voor mijn geld. En dan baal ik ervan dat ik andere mensen geen bal zie uitvoeren, en iedere dag op hun nest liggen te meuren, maar wél klagen dat ze het zo slecht hebben.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:25

Michel123 schreef:
Nijn schreef:

Misschien ben ik dan wel een harde, maar ik moet ook gewoon iedere dag keihard werken voor mijn geld. En dan baal ik ervan dat ik andere mensen geen bal zie uitvoeren, en iedere dag op hun nest liggen te meuren, maar wél klagen dat ze het zo slecht hebben.

Ik zit in de Wajong, geen vetpot maar wel te doen. Echter doordat mijn medicijnen niet volledig vergoed worden heb ik die extra toeslagen daarvoor nodig.
Het is overigens niet zo dat ik niet wil werken, heb zo meteen ook een sollicitatiegesprek omdat ik graag eigen inkomen wil hebben, maar helaas is dat niet voor iedereen volledig mogelijk.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:26

Michel, als je alle managers de zak geeft, wie houdt er dan toezicht op de verpleegsters? Ik vind je oplossing nogal kort door de bocht ;)
Nijn, ik moet mijn medicijnen ook betalen hoor, en moet daar hard voor werken, want zorgtoeslag (of welke toeslag dan ook) kom ik niet voor in aanmerking. Anyway 3 tot 7 euro, op jaarbasis, dat is in het ergste geval 58 cent per maand!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:27

PattyOosten schreef:
Michel, als je alle managers de zak geeft, wie houdt er dan toezicht op de verpleegsters? Ik vind je oplossing nogal kort door de bocht ;)

Je zult met me eens zijn dat er te veel managers in de zorg zijn, die daarnaast ook nog eens slecht presteren.
Als ik mijn werk zo slecht zou doen, zou ik gewoon de zak krijgen. En terecht.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:28

Dat ben ik wel met je eens. Een efficiency-slag is daar zeker te maken!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:29

PattyOosten schreef:
Dat ben ik wel met je eens. Een efficiency-slag is daar zeker te maken!

Zeker weten. Dat riep Pim Fortuyn 10 jaar geleden al, maar daar is helaas niks mee gedaan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:48

Ik vraag me af of de bedragen in de openingspost wel juist zijn, op het nieuws hoorde ik dat het om honderden euro's per jaar kon gaan voor een modaal inkomen? En wrsl. gaat het eigen risico ook nog omhoog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:50

Michel123 schreef:
Nijn schreef:

He, geen bal uit zien voeren....volgens mij is het wel wat genuanceerder. Wat denk je van iemand van 48 die geen werk kan vinden en bij uitzendbureau's aan het lijntje wordt gehouden....maar wel al van af 17e werkt???? Even vanwege ziekte beroep niet meer kunnen uitvoeren gewoon simpel kantoorwerk wil gaan doen en er gewoon niet mee tussen komt? Liggen die ook heel de dag op hun nest??? Ik heb wel ondertussen al meer belasting betaald dan jij leeft, zou ik zo kunnen zeggen, duh...

Dan heb ik hier nog een leuk topic voor je

[STW] Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet! :D :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-08-10 08:53, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:51

ik gebruik per jaar ongeveer zoveel medicijnen als mn eigen risico, dus ik heb weinig aan de verzekering (gelukkig heb ik die dus niet nodig... )
de zorgtoeslag moet ik steeds terugbetalen, dus dat schiet ook niet op.

maar ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen best een probleem gaat worden als ze de toeslag afschaffen of verminderen.

tja, er moet bezuinigd worden, dat snap ik ook wel, maar helaas worden hier weer de mensen die het het minst kunnen missen de dupe van.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:54

3 tot 7 euro op jaarbasis minder zorgtoeslag en een besparing van 1.8 miljard :? Laat mij die berekening eens zien?
Tja, we mogen sowieso al in onze handjes knijpen dat we in een land als NL wonen qua zorg(verzekering) en niet in bijvoorbeeld de VS.
Ik heb nooit zorgtoeslag gehad, dus ik zal er niets van merken!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:00

russel schreef:
Ik heb wel ondertussen al meer belasting betaald dan jij leeft, zou ik zo kunnen zeggen, duh...

Dat denk ik toch niet, dame.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:02

Dan vind ik je knap ongenuanceerd denken......en verwacht jouw posten van puberale gedachtengangen. Genuanceerd denken komt toch wel met de jaren, zeker na een levenservaring op onze leeftijd.!

Geef mij die baan en ik start vandaag! :(

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:04

juval schreef:
tja, er moet bezuinigd worden, dat snap ik ook wel, maar helaas worden hier weer de mensen die het het minst kunnen missen de dupe van.

Dat is altijd zo. Als je meer te besteden hebt, kun je ook wat makkelijker de broekriem aantrekken. Als we allemaal moeten bezuinigen, komt de klap bij de mensen die het minder breed hebben, harder aan. Maar bezuinigen is natuurlijk voor niemand leuk, wel noodzakelijk.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:05

russel schreef:
Dan vind ik je knap ongenuanceerd denken......en verwacht jouw posten van puberale gedachtengangen. Genuanceerd denken komt toch wel met de jaren, zeker na een levenservaring op onze leeftijd.!

Geef mij die baan en ik start vandaag! :(

Jij noemt dat ongenuanceerd, dat is voor jouw rekening.
Ik weet gewoon wat ik elke dag zie, ik weet dat er veel mensen in dit land té makkelijk overal mee wegkomen. Natuurlijk zijn er ook mensen die het moeilijk hebben, mensen die de uitgestoken hand van de overheid nodig hebben en verdienen. Die moeten dat ook gewoon krijgen.
In principe hoeven allerlei voorzieningen wat mij betreft niet te worden uitgekleed of verlaagd, maar de controle op misbruik moet worden opgevoerd. Dáár zit heel veel winst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:13

Nou ik zie het dus niet. In mijn vriendinnenkring zijn we met zijn 4 zonder werk. 1 werkt nu 2 dagen bij haar man in de zaak, de andere heeft nu eindelijk een baggerbaan en hoopt via die baan aan ander werk te komen en is dolblij dat ze de bijstand uit is...hbo-er, de andere is met thuisverkoop in de hoop wat geld te kunnen verdienen en is net als ik met cvjes aan het strooien om aan de bak te komen, ook zij is een altijd werkende vrouw geweest, zoals wij 4en overigens en allen achter in de 40!

Wat jij zegt, die ken ik niet...

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:16

russel schreef:

Dan leef jij zeker in een andere wereld dan ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:21

Ik denk het ja. Maar misschien kijk ik met andere ogen.
Want er zijn er genoeg die werk zoeken en gewoon nette werkwillige burgers zijn.

Jij loopt vast langs de padjakkers van de maatschappij, die heb je overal, dat is gewoon zo, maar die vertegenwoordigen maar een heel kleine groep en die geven ook overlast op andere manieren.

Het overgrote deel die werkzoekend zijn, willen graag een maatschappelijke status behouden, willen een doel in het leven, willen sociale kontakten en bovenal willen boven een minimum uitkomen om mee te kunnen in het leven met leuke dingen en leuke dingen kosten geld.....geld geeft vrijheid, geld verzoet de arbeid en geeft je een ritme in je leven omdat het verantwoordelijkheid in houdt.

Je wilt je huis blijven betalen, je kinderen niets te kort doen, dus ik vind het maar ongenuanceerd om te denken dat je tot de zielige minderheid behoort die werkt en dat de rest lekker in bed ligt.....en financieel dus niets te kort komt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:26

Michel123 schreef:
russel schreef:

Dan leef jij zeker in een andere wereld dan ik.

De meeste mensen in Nederland doen het natuurlijk gewoon netjes hè. De mensen waar jij het over hebt blijven gelukkig de uitzonderingen. Die moeten ook gewoon een schop onder hun kont krijgen zogezegd :Y)

Maar ik ben hier bijvoorbeeld niet blij mee en ik kan er niets aan doen. Heb al 14 jaar reuma, altijd gewoon hard mee gewerkt, maar door zwangerschap is de reuma zo erg geworden dat ik nu al een flinke tijd thuis zit en hoogstwaarschijnlijk de wia in ga. Niet omdat ik dat wil, maar omdat het niet anders kan...

Ik ga straks dus 600/700 euro per maand minder krijgen/verdienen. Als ze dan ook nog het eigen risico zo omhoog gooien (wat ik dan dus ieder jaar meteen in januari af mag rekenen) en ze halen de zorgtoeslag weg... Tja, dan geloof ik toch wel dat ze mij erg hard hebben, terwijl ik het zo niet wil. Ik wil ook gewoon lekker voor de klas staan en doen waar ik voor gestudeerd heb, maar helaas zal ik het met minder moeten doen.