Nederlands kind valt in berenkuil Duitse zoo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 14:44

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7432 ... binnenland

LUNEBACH - Een Nederlands meisje (3) uit Zeeland is woensdag in een Duitse dierentuin over een hek geklommen en vervolgens in een berenkuil gevallen. Het kind kreeg van een Aziatische zwarte beer een klap in het gezicht.

De vader van het meisje redde haar, maar ook hij kreeg een uithaal van het 1.90 meter lange beest. Het meisje is lichtgewond, de 34-jarige vader is er slechter aan toe. De twee verkeren niet in levensgevaar.

Het ongeval gebeurde in de Eifelzoo in het Duitse Lünebach. Het kind klom op een onbewaakt moment over het een meter hoge hek en belandde aan de andere kant van het hek in het water.

Verwondingen

Het meisje werd per helikopter naar een ziekenhuis overgebracht. Haar vader ligt met verwondingen aan zijn been in een ander ziekenhuis. De vader, moeder en twee kinderen (3 en 6) uit Zeeland waren een dagje op bezoek in de dierentuin.

,,De twee hebben erg veel geluk gehad. Het had slechter kunnen aflopen'', vertelt een politiewoordvoerder. De politie onderzoekt of er sprake is van nalatigheid van de ouders of van de kant van de dierentuin.

Whaa jeetje, echt een nachtmerrie zoiets. Hoe kan zoiets nou gebeuren? Zijn er geen vangnetten over de rand/muur?
Onoplettend moment van de ouders? Ik ben hier ook weleens bang voor en houd mijn dochterje altijd heel goed vast als we kijken over een muur heen naar de dieren....

Wat een geluk hebben beiden nog gehad zeg!

Blue_Eyes

Re: Nederlands kind valt in berenkuil Duitse zoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:56

Ik moet zeggen dat ik dat hek van slechts een meter hoog dan ook niet erg veilig vind. De ouders hadden beter op moeten letten, absoluut, maar de dierentuin heeft dan ook niet echt gezorgd voor een veilige situatie.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:21

vind ik ook , daarbij komt dat beren niet opgesloten horen die beesten raken zo verveeld en gefrustreerd
dierentuin afschaffen, is de beste oplossing .

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:25

Dierentuinen zijn er niet alleen voor ons maar ook om bedreigde diersoorten in stand te houden dmv fokprogramma's dus afschaffen is niet zo'n goed idee.

Ik vind dat de ouders hier echt tekort zijn geschoten, als je autopech hebt laat je je kind toch ook niet los op de vluchtstrook lopen? Of op het station los op het perron? Of alleen bij een vijver/zwembad? Ook allemaal gevaarlijke situaties, net als een berenput.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:30

Sjuimpje schreef:
Dierentuinen zijn er niet alleen voor ons maar ook om bedreigde diersoorten in stand te houden dmv fokprogramma's dus afschaffen is niet zo'n goed idee.

Ik vind dat de ouders hier echt tekort zijn geschoten, als je autopech hebt laat je je kind toch ook niet los op de vluchtstrook lopen? Of op het station los op het perron? Of alleen bij een vijver/zwembad? Ook allemaal gevaarlijke situaties, net als een berenput.

een meter hek is gewoon niets. vriend van mijn zus van 2 meter kan daar bij wijze van overheen stappen.
vind dat de dierentuin nalatig is geweest. een meter is echt te weinig.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:32

Ik ben in mijn vakantie naar deze dierentuin geweest, sowieso vond ik dat de dierentuin zeer slecht onderhouden was, en over de dieren zal ik helemaal maar niet spreken. ( en ja ik heb een melding gedaan )

Ik heb toen een foto van de beer gemaakt. ( zeer slechte kwaliteit helaas ) http://img15.imageshack.us/img15/6852/p8051268.jpg

Het hek is inderdaad erg laag, je kon er zo overheen klimmen....

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:15

Gedeelde schuld zowel van de vader als van de dierentuin.

Ik heb laatst in Valkenswaard op het losrijterrein een peuter zien rondrennen en haar vader deed van 10 meter afstand een spelletje van kom maar bij papa. Peuters kunnen ook denken daag papa ik ren de andere kant op...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:32

Wat een domme ouders..

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:41

[quote="gekvanfleureen meter hek is gewoon niets. vriend van mijn zus van 2 meter kan daar bij wijze van overheen stappen.
vind dat de dierentuin nalatig is geweest. een meter is echt te weinig.[/quote]

Maar als ze er een hek van 1.50 meter omheen zetten gaan ouders klagen er staan veel te hoge hekken om heen mijn kind kan niets zien. Ouders hadden gewoon beter op moeten letten.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:48

Sjuimpje schreef:

bedreigde diersoorten zijn meestal bedreigd omdat hun leefomgeving door mensen wordt omgezet in beton of door boomkap , dus is beter om daar wat aan te doen .
In gevangenschap fokken om in het wild niet te kunnen overleven is ook zinloos

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:52

Nee, ik denk dat het aan de dierentuin lag. Het zijn hekken van maar 1 meter hoog. Dit omdat de beren veel lager zitten. Kunnen ze er niet over heen klimmen, maar je kan er makkelijk over heen stappen van de andere kant.

Nou, geluk voor beiden! :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:56

Adriana schreef:
Gedeelde schuld zowel van de vader als van de dierentuin.

Ik heb laatst in Valkenswaard op het losrijterrein een peuter zien rondrennen en haar vader deed van 10 meter afstand een spelletje van kom maar bij papa. Peuters kunnen ook denken daag papa ik ren de andere kant op...

mee eens,
Laatst had ik ook zoiets,
ik fietse van een normale weg het dorp in om om de hoek te stoppen.
Maar een kindje van misschien 1 a 2 jaar die net kon lopen stak precies in de bocht over en de ouders stonden lekker in de etalage te kijken.
Ik zag dat hele meisje niet en ik wou afremmen en kwam dus tegen haar aan en zij viel om en huilen natuurlijk, ik schaamde me dood want het hele dorp stond vol en schrok me echt dood.
Dus ik heb haar naar de moeder gebracht die my negeerde.
Allemaal mensen zeiden dat die ouders beter opmoesten letten dus ik door gelopen werd ze nog een keer bijna aangereden :Z,die ouders moeten hun kind is in de gaten houden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:01

sjonnie48 schreef:
bedreigde diersoorten zijn meestal bedreigd omdat hun leefomgeving door mensen wordt omgezet in beton of door boomkap , dus is beter om daar wat aan te doen .
In gevangenschap fokken om in het wild niet te kunnen overleven is ook zinloos

Je hebt ook helemaal gelijk, laten we steden plat gooien, nieuwe regenwouden aanplanten en alle beestjes weer los laten...
Mooi plan maar niet haalbaar, daarom moeten we blij zijn met wat we nog in dierentuinen hebben lopen en proberen verdere schade aan de natuur te voorkomen.

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:05

als ouders goed op hun kinderen passen hebben deze ook niet de kans om over een hek heen te klimmen.
of deze dan 1m of 2m is, moet dan niet uitmaken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:08

Tja, als de dieren niet bij de mensen komen kan dan is het veilig genoeg. Natuurlijk moet alles nog wat hoger en dieper en of meer afstand zijn, omdat er zoveel mensen zijn die dom doen en denken dat ze het wel even kunnen aaien, voorbeelden zat op You Tube.

Maar tegenwoordig laat mensen de kinderen ook te veel overal los rond rennen en klimmen, en een kindje is heel snel hoor, 1 seconde niet opletten is kindje in de probleem.

Ze hebben veel geluk gehad, en daar ben ik blij om.

Ja ouders moeten gewoon hun kindje bij zich houden en opletten, of als kindje niet luisterd, in de kar zetten en vastzetten, klaar.

Ik maak het vaak mee dat kinderen zomaar los rondlopen waar het gevaarlijk is, mammie en of pappie doen er veel te makkelijk over.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:13

Pfoe, ik las het gister in de krant, een heel artikel. Echt idioot... Ik vind dit de schuld van de ouder, een kind van 3 dat over een hek van een meter klimt? Waar heb je dan gezeten als je dat over het hoofd hebt gezien... Je houd je kind toch in de gaten als je op "vreemd terrein" bent...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:24

Het gaat er niet om of je over een hek kan stappen, het gaat erom dat het niet mag!
Er is ook nog een stukje eigen verantwoordelijkheid als dierentuinbezoeker.
Blijf gewoon achter de hekken! Natuurlijk weet een kind van drie dat niet. Daarom dien je als ouderzijnde je kroost dermate in de gaten te houden, dat ze dus niet over hekken klimmen.

Ergens vind ik ook dat je je kinderen moet leren om respect te hebben voor hekken. Dat schiet er jammer genoeg bij veel ouders in.

Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat het eigen schuld, dikke bult is. Deze mensen zijn wel heel zwaar gestraft voor een foutje.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:31

HBVisser schreef:
Het gaat er niet om of je over een hek kan stappen, het gaat erom dat het niet mag!
Er is ook nog een stukje eigen verantwoordelijkheid als dierentuinbezoeker.
Blijf gewoon achter de hekken! Natuurlijk weet een kind van drie dat niet. Daarom dien je als ouderzijnde je kroost dermate in de gaten te houden, dat ze dus niet over hekken klimmen.

Ergens vind ik ook dat je je kinderen moet leren om respect te hebben voor hekken. Dat schiet er jammer genoeg bij veel ouders in.

Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat het eigen schuld, dikke bult is. Deze mensen zijn wel heel zwaar gestraft voor een foutje.

Inderdaad dat wel. Ik geloof dat er een punt gemaakt is. Ouders letten gewoon niet op hun kids.
En dat gebeurd dus overal. Kinderen zien geen gevaar, die zal waarschijnlijk een lieve knuffelbeer gezien hebben in plaats van een grote gevaarlijke beer.

En nee een dierentuin afschaffen. In mijn ogen nogal gemeen. Waar laat je al die dieren. Die overleven niet in het wild. Omdat ze in het wild in aantallen afnemen zijn hier jaren werk en intensief fokplannen gemaakt. Alle dierentuinen staan in verbinden. En ja, dat niet iedere dierentuin er super uit ziet, dat kan ook kloppen. Ik vind sommige dierentuinen ook niet goed. Ik keur persoonlijk Blijgaarde en Ouwehands af.

Prachtig park ja, maar ik kijk met een ander oog naar de dieren. Hier lopen de dieren 100 keer per dag het zelfde rondje. Waarom? Pure verveling. Als ik een dierentuin moet opnoemen die dit niet hebben zeg ik met 100% Burgers Zoo en Emmen.

Dus dierentuinen afschaffen is gewoon not done.
Bovendien als die tijger niet meer in nederland te zien is, gaat iedereen naar afrika om dat dier op te zoeken. Veel tourisme, leuk, maar niet voor de tijger. er zullen hotels komen, vakantie parken en dat gaat ten koste van het leefgebied van de Tijger. Onder andere...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:48

Mensen met kids zijn soms zo makkelijk... Ik heb een paar jaar bij Stichting De Paardenkamp gewerkt en op een gegeven moment hadden we springbokken en die sprongen ook over het hek van de wei heen, waar ze in stonden. Dus er was een stroomdraadje schuin achter de bovenkant van het hek geplaatst. Meestal staat dat dan een paar dagen aan en overdag als de bezoekers er zijn gaat dan vaak het stroom eraf.

Komt er op een zondag opeens een boze vader naar ons toe, dat zn kind onder stroom is gezet en dat het van de zotte is dat kinder zomaar daarbij konden komen. Dus ik loop mee om te kijken, is het een kind, dat net kan staan en het draad zat ruim een meter hoger dan dat kind groot was! Ik gevraagd hoe het kon dat dat kind erbij was gekomen "ja hij was in het hek geklommen", nou dat vond ik al knap, een kind dat net kan lopen, dat in een hek kan klimmen en dan ook nog eens een stroomdraad vast kan grijpen, die niet eens pal boven het hek zit en papa en mama hadden niets door, yeah sure...

Maar goed, ik probeerde de boel een beetje te sussen, maar die man bleef maar bleren over die stroomdraad, dat het van de zotte was dat er stroom op stond, blablabla. Dus ik had al voorzichtig aangegeven dat het ook niet de bedoeling is dat kinderen in het hek klimmen en dat je altijd op moet passen als er een stroomdraad hangt, ondertussen kijk ik nog eens naar die draad en bedenk me opeens dat er helemaal geen stroom op staat. Nou zegt die man, dat kan niet, ik weet het zeker, er staat stroom op! Ik samen met die man naar het apparaat gelopen, stond er dus helemaal geen stroom op... Dat ding stond hartstikke uit! Toen liep hij boos weg, er kon niet eens een excuus vanaf!

En zo hebben we ook tig mensen gehad die boos zijn geworden omdat hun kind een hap heeft gehad van een paard. Tsja sorry, het zijn nou eenmaal geen pluche knuffeldieren, wil je met je kind paardjes aaien, dat is prima, maar het is wel op eigen risico!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:03

GewoonNoor schreef:
Nee, ik denk dat het aan de dierentuin lag. Het zijn hekken van maar 1 meter hoog. Dit omdat de beren veel lager zitten. Kunnen ze er niet over heen klimmen, maar je kan er makkelijk over heen stappen van de andere kant.

Nou, geluk voor beiden! :)

Maar pa kon er met de kleine dame wel weer uitkomen vanuit de berenkuil. Dus dat gaat waarschijnlijk ook niet helemaal op...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:25

mmm, ouders van tegenwoordig :roll: ;)

niet goed opgelet, kom trouwens regelmatig dingen tegen die ik zo niet vind kunnen ,
van kinders die in burgers zoo rondhupsen en dan jankend langs komen rennen : "aapjes zijn niet lief"nee kleine huppel, daarom hangen er ook overal bordjes dat je de dieren niet moet proberen te aaien
en als je 10 bent, kun je lezen , eigen schuld, dikke bult
als je niet kunt lezen, horen je begeleiders dat voor je te doen

of in rhenen, een gezin met 6 kilo wortels die deze het berenbos in smijt en als je daar dan wat van zegt, berg je

of het hek nu wel of niet hoog is, je moet je kind in de gaten houden, zeker in een omgeving met een hoger risico op rare dingen zoals een dierentuin

ik bedoel wat anders?
moeten we dan maar ieder risico dicht gaan timmeren zodat je niet meer hoeft na te denken ??
gezellig in een plastic bubbel gaan leven?

ik kies dan liever voor met risico's en je hersens gebruiken

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:33

zo kan zo zien welke reactie's van mensen komen die zelf geen kinderen hebben.

Vind het erg treurig en denk dat beide nalatig zijn geweest.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:34

Vraag me af, hoeveel van jullie hier hebben een kind?
Natuurlijk hoor je als ouder je kind in de gaten te houden maar ze zijn soms zo watervlug en dan is een ongeluk zo gebeurd. Kan de beste ouder overkomen.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:39

Ze kunnen ook een hoger hek neer zetten en dan een grote glazen wand plaatsen waar je door kan kijken naar de dieren!

Verder, papa's mama's opa's oma's enz. OPLETTEN!!!
Die kleintjes zijn zooo snel en zien nergens gevaar in!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:48

Ik had vroeger toen ik zo klein was een soort tuigje om,kon nergens ongemerkt heen. Nu bestaat er volgens mij zoiets als een polsbandje.