Cameron pleit voor toetreding Turkije tot EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet Turkije toetreden tot de EU?

Ja
5 (21%)
Nee
18 (78%)

Totaal aantal stemmen: 23

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 13:04

ANKARA - De Britse premier David Cameron zal zich ''gepassioneerd'' inzetten voor toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Hij zal dat dinsdag zeggen tijdens zijn eerste bezoek aan Turkije sinds zijn aantreden in mei. Dat blijkt uit vrijgegeven fragmenten uit de speech die hij zal geven.

David Cameron (L) en de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. ANP''Ik ben groot voorstander van EU-lidmaatschap voor Turkije'', aldus Cameron. ''Samen wil ik de weg plaveien van Ankara naar Brussel.'' De Britse premier staat in de discussie over de Turkse toetreding lijnrecht tegenover de Franse president Nicolas Sarkozy, die tijdens verkiezingen in 2007 nog beloofde zich te verzetten tegen de komst van Turkije.

Parijs ziet net als de regering van Duitsland liever dat Turkije slechts een bevoorrechte partner van de EU wordt. Cameron vindt dat niets: ''Ik geloof dat het niet goed is om te zeggen dat Turkije het kamp wel kan verdedigen, maar niet in de tent mag komen zitten.''

Parallel

Cameron zal tijdens de speech verder een parallel trekken tussen Groot-Brittannië en Turkije. Groot-Brittannië trad pas in 1973 toe tot de EEG, de voorloper van de EU. Eerder had Frankrijk een veto uitgesproken over toetreding van Groot-Brittannië. ''We weten wat het is om buitengesloten te worden van de club. Maar we weten ook dat dit soort dingen kunnen veranderen'', aldus Cameron.

Turkije is sinds december 2004 kandidaat-lid van de Europese Unie. De onderhandelingen verlopen stroef.

Bron: Algemeen Dagblad

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 13:10

Krankzinnig idee van die Cameron.
Geheel nutteloos en ongewenst. Blij dat Frankrijk en Duitsland tegen zijn, en Nederland ook met de VVD in een kabinet.
Wel wrang trouwens, dat juist de toetreding van Turkije tot de EU de scheiding tussen Wilders en de VVD destijds als gevolg had. Wilders was radicaal tegen en de VVD voor. Daar kon Wilders niet mee leven en stapte uit de partij om de PVV op te richten. Nu is de VVD inmiddels ook een groot tegenstander van Turkije in de EU en hebben ze dat ook opgenomen in hun verkiezingsprogramma. Hadden ze dat eerder bedacht dan zou zeer waarschijnlijk Wilders nog bij de VVD zitten en de PVV helemaal niet bestaan. Het kan raar lopen in de politiek.

Sonja_vR

Re: Cameron pleit voor toetreding Turkije tot EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:58

Turkije heeft naar mijn mening nog ene hele weg te gaan voor ze toe zouden moeten mogen treden ...een hele flinke weg
ik zeg voorlopig nog maar eens niet zeg , de laatste paar toevoegingen aan de EU waren wat mij betreft ook nog gigantisch prematuur
die landen zijn er ook gewoon nog niet an toe, eerst maar eens en economische en maatschappelijk niveau bereiken wat een beetje in verhouding staat tot de rest van europa (oorspronkelijk europa)
laat eerst maar eens zien dat e het in je hebt en het echt wilt en kunt

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:45

alsjeblieft niet zeg de economie van dat land is nou niet echt stabiel te noemen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:37

Volgens mij gaat de economie best lekker daar. Ik vind alleen dat ze eerst hun mensenrechten issues maar eens onder controle moeten krijgen.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:46

Ik vind Turkije wel een van de landen die het verst zijn in hun westerse ontwikkeling, in vergelijking met de landen in hun regio.
Helaas is de regering tot nu toe onmachtig gebleken om de mensenrechten dusdanig te verbeteren dat dat IMO EU-waardig is. Tot die tijd hoort zo'n land niet binnen de EU natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:49

Ligt aan de richting van de politiek ;)
Zelf heb ik weinig verstand van de Turkse politiek maar wat ik hoor is dat na jaren van westerse hervorming door Ataturk, er nu weer een meer islamitische richting word ingeslagen. Als de richting westers, of beter gezegd, kerk-staat gescheiden blijft, zeg ik ja. Wordt het toch meer een religieuze richting zeg ik nee.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:40

Met die Erdogan aan het roer heb ik zeer weinig vertrouwen in de Turkse politiek. Maar zelfs al komen ze ooit bij Europa, er wordt nu gesproken over op z'n vroegst 2020. Tegen die tijd zal er in politiek Europa al zo'n verschuiving naar rechts hebben plaatsgevonden dat ik niet zo bang ben dat het er ooit van komt.
Moet er ook niet aan denken dat ineens 50 miljoen Turken zich vrij in Europa zouden kunnen vestigen. Dan is het gewoon wachten eer ergens een Moslimpartij opgericht wordt en zo'n land democratisch overgenomen en getransformeerd wordt in een Islamitische staat. Nederland staat dan uiteraard als een van de eerste op het verlanglijstje omdat je hier maar een paar miljoen stemmen nodig hebt om de grootste partij te worden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:39

erdogan begint steeds meer mijn respect teverdienen.

misschien turkije omruilen voor griekenland :D ??

is het niet zo dat turkije een europees gedeelte heeft en een aziatisch gedeelte?
hoe zit dat precies?

vinden jullie dan niet dat ze moeten kiezen??

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:31

Turkije heeft inderdaad een Europees en een Aziatisch deel. Tot handerd jaar geleden was het Europese en ook zeker het Aziatische deel nog een stuk groter.

Als Turkije aan de voorwaarden voldoet mag dit land wat mij betreft toetreden tot de Europese Unie!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:34

ach alsof het met nederland zo goed gaat :=
Niet geschoten is altijd mis he

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:21

Ik vind persoonlijk dat Turkije pas tot de EU toe mag treden als ze de mensenrechten goed op een rijtje hebben.
Het is geloof ik ook 1 van de voorwaarden, en daar voldoen ze dus niet aan..
Eerlijk gezegd hoef ik geen vrouwonvriendelijk land in de EU-lijst..

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:36

Veel mensen vergeten dat vrouwen in openbare gebouwen geen hoofddoek mogen dragen in Turkije. Vrouwen kunnen hier een enorme boete voor krijgen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:19

jameyskatje schreef:
is het niet zo dat turkije een europees gedeelte heeft en een aziatisch gedeelte?
hoe zit dat precies?

vinden jullie dan niet dat ze moeten kiezen??

Slechts 3% van Turkije ligt op het Europese continent (t/m halverwege Istanbul) Ik begrijp niet zo goed waar de grens dan ligt als Turkije erbij moet. Straks wil Israel ook liever bij de EU. Of Egypte. Maarja, Rusland ligt (ook politiek gezien) in Europa, gezellig kom er allemaal maar bij :Y)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:36

Ingmar_ schreef:
Veel mensen vergeten dat vrouwen in openbare gebouwen geen hoofddoek mogen dragen in Turkije. Vrouwen kunnen hier een enorme boete voor krijgen.

Inderdaad een heel ander beeld dan wat ik had, maar het getuigt ook niet echt van vrouwvriendelijkheid.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:38

Had ik niet verwacht van Cameron, als je bedenkt dat hij van de conservatives is (en niet al te pro europe). Of is dit de invloed van de Lib-Deb's?