Nederland gaat (te) ver bij binnenhalen WK Voetbal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nederland gaat (te) ver bij binnenhalen WK Voetbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:43

Ik heb gisteren met open mond naar het journaal zitten kijken.
Nederland wil graag het WK voetbal in 2018 of 2022 binnenhalen.

Hartstikke leuk natuurlijk, zo'n groot evenement naar ons land halen.

Maar.... het eisenpakket van de FIFA is op z'n zachts gezegd buitenproportioneel en Nederland lijkt als een kwijlende puppy achter de FIFA aan te lopen, want alle eisen worden zonder problemen ingewilligd.

Ik vind het van de zotten, de eisen gaan te ver en dat deze dan ook klakkeloos ingewilligd worden..om maar het WK binnen te kunnen halen, :n
Als we uitgaan van het ergste, kan het ons een schuld van een miljard euro opleveren.

Dat geld kunnen we toch veel beter gebruiken?
Of is het juist goed dat we zo ver gaan en is het WK voetbal belangrijker dan dat?

Citaat:
Nederland gaat heel ver bij binnenhalen WK

Nederland wil heel ver gaan om het WK 2018 binnen te halen. De eisen zijn bizar: de FIFA wil geen cent belasting betalen, de investeringen zijn enorm en ook de wet moet worden aangepast om bijvoorbeeld de Bavaria-meisjes uit het stadion te weren. Lees verder voor alle eisen en documenten.

Akkoord
Nederland gaat zonder protest akkoord. Minister De Jager van Financiën geeft de FIFA zelfs een totale belastingvrijstelling, ondermeer BTW, winst- en inkomsten-belasting hoeft niet te worden betaald. Het scheelt Nederland honderden miljoenen euro's aan inkomsten. Genereus, oordelen deskundigen en mogelijk in strijd met Europese regels. Het zou namelijk gaan om verboden staatssteun. Opvallend feit is dat de Tweede Kamer het Bid Book (nog niet) heeft gekregen.

Geen BTW
Een kamer in een mooi hotel kost normaal 250 euro, maar de FIFA betaalt slechts 200 euro. Zelfs bij de Albert Heijn en bijvoorbeeld een tankstation hoeft de president van de FIFA en al zijn personeel geen BTW te betalen.

Maar de FIFA heeft nog meer eisen:

Er moet voor 900 miljoen euro in stadions worden geïnvesteerd, daarvan is nu al bekend dat 470 miljoen euro onrendabel is.
Wij draaien op voor de beveiligingskosten van minimaal 200 miljoen euro
De kosten voor extra wegen en stations lopen tot zo'n 500 miljoen euro

Eisen
Een stevig pakket eisen, dat Nederland zonder een enkele tegenwerping lijkt te gaan inwilligen. Maar is het al dat geld waard? Met andere woorden; verdienen we aan het organiseren van een WK?

Winst of verlies
Het kabinet denkt van wel; In een brief aan de Tweede Kamer wordt zelfs gesuggereerd dat er geld verdiend gaat worden, maar economisch onderzoek komt tot heel een andere conclusie. Onderzoekers van SEO denken dat we na een WK in Nederland met een verlies van ruim 150 miljoen Euro blijven zitten. In het ergste geval blijven we zelfs zitten met een schuld van een 1 miljard euro.

Bron+volledige artikel met documenten: http://www.rtl.nl/%28/financien/rtlz/ni ... len_WK.xml

Floortje88

Re: Nederland gaat (te) ver bij binnenhalen WK Voetbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:46

Mij lijkt het wel leuk!!

Maar fifa heeft idd belachelijke eisen, bv over de belasting..

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:01

We moesten toch bezuinigen??
waar willen ze dit allemaal van gaan betalen vraag ik me dan af?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:03

Ja precies Jordy! Hoe gek ik ook op voetbal ben van mij hoeft dit hele circus niet.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:05

in België komt net dezelfde discussie op gang stilaan! Maar onze kanditatuur is dan ook samen he...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:36

Wat een onzin! Vind het heerlijk om het WK te kunnen kijken, maar ik hoef het niet zo nodig in Nederland, als dat ons NOG dieper in de schulden werkt met die belachelijke eisen van FIFA! :n

Kunnen wij, de normale burgers, straks krom liggen als de populaire baasjes zich weer hebben laten gelden tegenover de rest van de wereld.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:40

nederland moet en wil bezuinigen..het liefst over ons burgers hun rug heen..wij mogen werken voor de schulden van de staat(denk aan geld naar het buitenland enz)
en nu ook nog even op hangende pootjes achter de FIFA aan lopen omdat het zo leuk is al die mensen in ons kleine volle landje?ja okee,die mensen moeten allemaal eten,drinken en slapen..maar goed halen we die kosten terug als we alles belasting vrij maken?denk niet dat we dat gaan redden..

1e en 2e kamer heeft het plan voor het WK al goedgekeurd zeiden ze op het nieuws..zonder er naar te kijken :S

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:42

Het zijn natuurlijke allemaal hoge bedragen.. Maar vergeet niet dat er ook hoge bedragen binnenkomen. Misschien dat het voor de economie best goed is.

Neemt niet weg dat ik de eisen van FIFA onnozel vind. Gewoon btw betalen, zou niet weten waarom niet?

Ik ben wel benieuwd naar de cijfers over 2-3 jaar wat het gedaan heeft met de economie van Afrika.

Zijn er eigenlijk cijfers over wat het in het algemeen doet met de economie? ( dus die van 4 jaar terug)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:57

Zuid Afrika heeft heel veel geleend en zich gigantisch in de schulden gestoken voor extreem mooie stadions die nauwelijks meer gebruikt gaan worden.

Nederland heeft genoeg grote stadions, volkomen onzin om daar alleen voor die ene maand zoveel geld voor uit te geven

Ik zeg laat maar lekker naar een ander gaan zolang de Fifa door de maffia geregeerd wordt.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:00

het is trouwens al dubbel en dik bewezen en uitgerekend geweest dat een WK NIET loont. het excuus 'jamaar het betaalt zichzelf terug' is totaal niet waar.

zuid afrika zit momenteel met een serieus gat en de enigen die er aan verdiend hebben, zijn de officiële sponsors. de lokale bevolking mocht niet eens in de buurt van de stadiums komen naar het schijnt. ze moesten gewoon een stuk terrein afgeven aan de FIFA.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:01

Wat mij betreft gaat deze eer aan ons voorbij. Ook al zouden door de extra inkomsten de kosten gecompenseerd worden, die absurde eisen van de FIFA vind ik not done.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:03

Ik zeg NIET DOEN! Laten we eerst maar eens investeren in onze minderheden en zorgen dat de economie weer lekker draait.

Ik wil ook wel van de Nederlandse staat eisen dat ik geen belasting hoef te betalen. Zou me een hoop cash schelen!

@TS Doe eens een poll!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:04

Ik ben vanuit de overheid bij dit traject betrokken geweest en zowel NL als Belgie kunnen met gemak aan alle eisen van de FIFA voldoen...er wordt absoluut niets klakkeloos ingewilligd, wij hebben meerdere kantekeningen richting FIFA gemaakt. En het zal de economie JUIST stimuleren, daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan...daar laat ik het bij. Het is medio mei ingediend, begin december maakt de FIFA haar keuze.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 16-07-10 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:07

Fifa verdiende: 3,4 miljard dollar
Adidas en Nike ook genoeg zo te lezen.

Volgens Visa:
In de Washington Post meldt het bedrijf 74 procent meer transacties in Zuid-Afrika te hebben verwerkt, wat goed zou zijn geweest voor een injectie van 200 miljoen dollar (159 miljoen euro) in die economie.

Bron: http://www.z24.nl/bijzaken/artikel_1564 ... ow&imgID=7

Dus er komt toch heel wat geld binnen, wel is onduidelijk of het voor de middenstanders in Afrika wat heeft opgeleverd.. Ik ben benieuwd naar de cijfers, als die naar buiten komen. ( want die zijn er nog niet, volgens verschillende nieuws sites,dus dat is niet meer dan speculeren)

Die 159 miljoen moet ergens gebleven zijn toch? En volgens mij zijn dat de cijfers excl de mensen die daar verbleven in hotels, die cijfers moeten nog binnen komen. Dus alleen de cijfers van pintransacties van Visa.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:11

Overigens is dit een opmaat naar de Olympische Spelen voor 2024 dei NL ook zeer graag binnehaalt en die nog veel grootser zijn.....

Overigens is een Europees land niet te vergelijken met een achtergestelde landen als Zuid Afrika, en Brazilie.
Waar deze landen voor het WK in hebben moeten investeren, hebben wij dat voor een groot deel al gedaan......

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:53

Eerlijk gezegd loopt Nederland als een kwijlende puppy achter alles aan dat met internationale dingen te maken heeft. Ze willen er te graag bij horen en missen daardoor eigenlijk de boot een klein beetje.

Bovendien zou ik niet zo blij zijn als ik die Fifa eisen aan mijn broek kreeg inderdaad. Dus ze doen iets te hard hun best, ja.

Edit: Overigens als ze daardoor het geld binnenhalen dat we nodig hebben om toch nog stufi te behouden - ga je gang. Doe wat je wilt. Echt!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:00

Hierboven zijn al een paar goed evoorbeelden van economic benifits aangegeven..jammer dat hier snel overheen wordt gestapt, want voor ons is dat echt geen broodje aap.
Afrika en Zuid Amerika zijn niet met een Europa te vergelijken....

Nogmaals, aan de FIFA eisen kunnen we prima voldoen. En waar het wat lastiger is, hebben we dit ook heel duidelijk kenbaar gemaakt (richting FIFA aangegeven 'tot hier en niet verder'). Dit weet ik echt eerstehands omdat ik vanuit overheid bij traject betrokken ben......

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:27

OKHannes schreef:
Ik ben vanuit de overheid bij dit traject betrokken geweest en zowel NL als Belgie kunnen met gemak aan alle eisen van de FIFA voldoen...er wordt absoluut niets klakkeloos ingewilligd, wij hebben meerdere kantekeningen richting FIFA gemaakt. En het zal de economie JUIST stimuleren, daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan...daar laat ik het bij. Het is medio mei ingediend, begin december maakt de FIFA haar keuze.

Dan maar hopen dat FIFA voor een ander land kiest en Nederland de kans mooi mist! :D
Zou voor ons een hoop schelen. We hebben misschien al een groot deel aan investeringen klaar, maar het geld wat daar voor de rest nog ingepompt word....... Kijk naar je inwoners, niet naar de rest van de wereld.
De Nederlandse overheid is volgens mij een beetje aandachtsgeil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:29

OKHannes, waarom spreekt het onderzoek van de SEO dan over andere resultaten dan winst?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:31

Buiten het feit dat het misschien de economie stimuleert, vind ik het volkomen onjuist om toe te geven aan maffia praktijken.
Ik zie die Fifa mensen al AH binnenkomen en overal 6 of 19% minder voor willen betalen, dat is toch te gek voor woorden.

Ik hoor hier op Bokt altijd dat mensen van buiten zich maar moeten aanpassen aan ons, en in dit geval ben ik het daar hartgrondig mee eens.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:31

Het WK in Nederland houden lijkt me harstikke leuk maar al die eisen vind ik erg ver gaan en dan hoeft het van mij echt niet meer :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:44

Lekker aan ons voorbij laten gaan. Als het on iets op zou leveren zou ik het de moeite waard vinden, maar het feit dat de kans groot is dat we me gigantische schulden blijven zitten...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:52

Ik ben wel benieuwd naar de daadwerkelijke cijfers :)
We horen nu wel allemaal wat het kost, maar ben wel benieuwd naar wat het oplevert (en zelfs het proces tot).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:57

Ik vind het belachelijk, Die regeltjes van de fifa. Ze plaatsen zichzelf boven iedere andere sport.
Eigen rechters ect. :n

Vind voetbal leuk hoor daar niet van en helemaal het WK maar dit hoeft van mij dan weer niet.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:09

Laatst werd nog op tv gezegd dat NL zich niet aan die te strengen fifa eisen hoefde te houden.
Maar als het zoveel nadelen heeft hoeft het van mij ook niet meer naar NL te komen.