Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 12:53

Stamceltherapie, IVF, donorschap, reanimatie, chemotherapie...
Waarom laten we de natuur niet gewoon haar gang gaan? Hoe ver moeten we gaan met het rekken van het leven van mensen en het vervullen van wensen die de natuur ons niet vanzelf geeft?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:54

Waarom?
Waarom niet? Als het mogelijk is en de persoon er verder geen pijn bij lijdt en de vooruitzichten enigzins positief zijn + de betrokkenen er volledig achter staan, dan zie ik het probleem niet :)

MaaikeMo

De rede waarom we de natuur hun gang niet laten gaan, omdat we onze dierbare niet kwijt willen..
En omdat personen zelf nog willen genieten van het leven..

Anoniem

Waarom zouden we de natuur wel zijn gang laten gaan als we mensen een prettiger en gelukkiger leven kunnen geven door in te grijpen?

(ben het met je eens dat mensenlevens niet oneindig moeten worden gerekt, maar waarom zouden we mensen met bv HIV/aids geen medicijnen geven als ze dan nog een tijd gelukkig kunnen leven? )

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:55

Cayenne schreef:
Waarom?
Waarom niet? Als het mogelijk is en de persoon er verder geen pijn bij lijdt en de vooruitzichten enigzins positief zijn + de betrokkenen er volledig achter staan, dan zie ik het probleem niet :)

voledig mee eens.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 12:55

Blijheid schreef:
(ben het met je eens dat mensenlevens niet oneindig moeten worden gerekt, maar waarom zouden we mensen met bv HIV/aids geen medicijnen geven als ze dan nog een tijd gelukkig kunnen leven? )

Maar waar leg je de grens?
En waarom niet? Omdat wij op deze manier voor God/Moeder natuur gaan spelen en ik vraag me af of dat slim is :)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:57

Als we de natuur zijn gang zouden hebben laten gaan, zouden er al vele mensen om het leven zijn gekomen die nu nog heerlijk van hun leven kunnen genieten. Tuurlijk moet je niet alles willen doen/veranderen, maar een handje helpen kan naar mijn idee helemaal geen kwaad, en helpt veel mensen.

ecyoj

Re: Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:58

Ik denk dat we moeder natuur meer kwaad doen met andere dingen (gat in de ozon laag bomen kappen etcetc) dan het verlengen van mensen levens.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:00

Interessante stelling.

Ik zeg ook 'waarom niet', zolang het etisch verantwoord is. God heeft naar mijn mening niet voor niets bepaalde mensen de gave van genezing (slaande op operaties, transplantaties, medicijnontwikkeling etc.) gegeven.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:01

Heino schreef:
Blijheid schreef:

En waarom niet? Omdat wij op deze manier voor God/Moeder natuur gaan spelen en ik vraag me af of dat slim is :)

Dus jij wil zeggen dat wij moeder natuur haar gang moeten laten gaan??

Dus jij gaat nooit naar de dokter of haalt een VA bij je paard?

ecyoj

precies dat was ook "gods" wil (als ie zou bestaan dan)

bulck

Dan was ik allang dood. Heb een zwaar ongeluk gehad met coma en revalidatie en ondertussen al twee keer chemo.

Dus leven de wetenschap en technologie!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:02

Zonder Chemo, had ik geen moeder meer :\ ..

Zolang het niet misbruikt wordt, zie ik er het kwaad niet van in :)
Laatst bijgewerkt door Meraki op 16-07-10 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:03

Heino schreef:
Blijheid schreef:

Dat moet iedereen zelf bepalen.
Ik zou nooit als kasplantje willen leven en dan liever euthanasie willen. Er zijn ook mensen absoluut tegen en die willen liever "wachten" op hun dood, hoe lang dat ook duurt. Het hangt dus echt van de persoon af.

Ik vind het zelf helemaal geen probleem dat mensen voor God/Moeder natuur spelen zoals jij dat noemt. Liever dat dan dat mensen/dieren heel lang met pijn rondlopen omdat de mens niet wil ingrijpen.

RoosIris

Wel een beetje tegenstrijdig...

Jij bent studeert voor psycholoog.... geestesziekte zijn er dan toch ook door moeder natuur??? waarom dan wel dat proberen te behandelen?

Ylana

Heino schreef:

Maar God* heeft mensen toch slim genoeg gemaakt om dat te kunnen en te ontwikkelen.
Dat zal met reden geweest zijn.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:04

Andere kant,
Medicijnen kunnen juist ook zorgen voor een vredig einde.
Ipv te stikken, rustig inslapen bv.
Ik denk dat als we de natuur zijn gang laten gaan we terug naar af gaan. Dus terug in de tijd.
En in mijn ogen zou dat ook niet positief zijn.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:04

Ik ben het deels met je eens, maar het feit dat chemotherapie mijn tante (met zoontje van 8 & man), mijn oma (met 3 kinderen en 3 kleinkinderen)
& moeders collega (met dochtertje van 3 & man) heeft gered/leven heeft verlangd zou ik er niet aan moeten denken om 'de natuur z'n gang te laten gaan'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:05

Omdat "natuur" eigenlijk niet meer bestaat. Moet je kijken hoe onnatuurlijk je leeft, in het ritme dat de commerciële maatschappij je oplegt, het gemanipuleerde voedsel dat we in de winkels kopen, de kleding waarin je je kleedt, de "frisse lucht" die vol roet en andere ellende zit die je inademt.

Dus hoezo, laat de NATUUR z'n gang gaan?

Bovendien is het ieders eigen keus hoever hij/zij wil gaan met dergelijke dingen. Ik ken net zoveel mensen die NIET voor bv chemo hebben gekozen dan die dat WEL gedaan hebben...

RoosIris

Ylana schreef:
Heino schreef:

Maar God* heeft mensen toch slim genoeg gemaakt om dat te kunnen en te ontwikkelen.
Dat zal met reden geweest zijn.

Precies....wat moeten al die mensen die hoogbegaafd zijn dan doen met hun hersens?? Die hebben ze van moeder natuur gekregen :)

Charica

NonaWen schreef:
Zonder Chemo, had ik geen moeder meer :\ ..

Zolang het niet misbruikt wordt, zie ik er het kwaad niet van in :)

Hier hetzelfde... ;(

lesilla

Omdat je al lang niet meer met de natuur bezig bent, veel dingen zijn veroorzaakt door een onnatuurlijke externe factor.
De tijd dat de natuur is, is lang voorbij. Snap niet dat mensen zo selectief natuurlijk willen leven..

Waarom wel natuurlijke selectie, maar wel in de auto rijden en naar de toilet gaan en niet besprongen worden door het eerste beste alpha mannetje met een pet recht op zijn hoofd en goud aan zijn hals.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:07

lesilla schreef:
Omdat je al lang niet meer met de natuur bezig bent, veel dingen zijn veroorzaakt door een onnatuurlijke externe factor.
De tijd dat de natuur is, is lang voorbij. Snap niet dat mensen zo selectief natuurlijk willen leven..

Waarom wel natuurlijke selectie, maar wel in de auto rijden en naar de toilet gaan en niet besprongen worden door het eerste beste alpha mannetje met een pet recht op zijn hoofd en goud aan zijn hals.

Precies...de "natuur" is verandert....als god en moeder natuur het zo erg vonden dan hadden ze wel ingegrepen.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:08

Aan de ene kant ben ik het volledig eens met de mensen die zeggen van waarom zou je het niet doen als het kan.
Want ook ik vind het verschrikkelijk om dierbaren te verliezen.

Maar aan de andere kant ooit zullen we toch allemaal ooit is moeten gaan...
We zijn nou eenmaal mensen en hebben niet het eeuwige leven.

Maar ik vind het wel heel mooi omtezien wat ze nu allemaal bereikt hebben met de wetenschap.
Voor allerlei ziektes is er nu al een medicijn etc, zodat mensen ermee geholpen kunnen worden en een beter leven kunnen lijden.
Ik ben erg blij dat er pijnstillers etc bestaan zodat mensen niet onnodig pijn hoeven te lijden.

Maar of we er echt goed aan doen dat zou ik niet weten, voor mij is dat een heel moeilijke vraag.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:10

omdat een mens emoties boven rede stelt
(al weet ik niet zeker of rede het juiste woord is :o )

het zit in een mens