BREDA - De 12-jarige Danny Gubbels uit Breda is gisteravond het slachtoffer geworden van een schietpartij op een woonwagenkamp aan de Rijnauwenstraat in zijn woonplaats.
Vijf tot tien mannen drongen woensdagavond het kamp binnen en stormden direct op de woning af. Ze zouden hebben geprobeerd de voordeur in te trappen om binnen te komen, maar die poging strandde. Vervolgens openden enkele mannen met automatische wapens het vuur. Tientallen kogels drongen via deuren en ramen het huis binnen. De jongen werd daarbij geraakt.
Het schietincident gebeurde rond kwart over elf woensdagavond. De jongen raakte zwaargewond en overleed later in een ziekenhuis. Op het moment van de schietpartij lag de vader van de jongen boven te slapen, zijn moeder zat aan tafel in de keuken. Beiden zijn ongedeerd gebleven.
Een poltiewoordvoerder bevestigt dat er in de omgeving van het woonwagenkamp een bestelbusje is aangetroffen dat mogelijk bij de schietpartij is gebruikt. Het voertuig wordt onderzocht.
De politie is op het terrein een grootschalig onderzoek gestart. Het terrein is afgezet met schermen waardoor het politieonderzoek grotendeels buiten het zicht van belangstellenden plaatsvindt. Van afstand is wel zichtbaar dat de ruiten van de voordeur van de grootste woonwagen kapot zijn geschoten of ingeslagen.
Een van de omwonenden heeft acht tot negen knallen gehoord en wist meteen dat het mis was. "Het klonk anders dan vuurwerk. Na de knallen was het even stil en toen klonk er een enorm gegil", zegt een van de omwonenden die het slachtoffer alleen van zien kende. "Hij voetbalde altijd in de buurt."
De politie wil de details van de schietpartij niet bevestigen, maar zegt wel dat het om meerdere daders gaat. „Dit een on-Nederlandse overval. Het is er zeer gewelddadig aan toegegaan, met de trieste dood van de jongen tot gevolg”, aldus woordvoerder Jeroen Steenmeijer.
Volgens Steenmeijer is het te vroeg om iets te zeggen over de achtergronden van de schietpartij. „Het onderzoek is in volle gang. Voorlopig kunnen we in het belang van het onderzoek geen nadere informatie geven.”
Het woonwagenkampje staat bij de autoriteiten als rustig bekend. Ook buurtbewoners zeggen dat er nooit problemen zijn met de bewoners van het kamp.
Dit is gisteravond bij mij in de straat gebeurd. Ik stapte net uit de bus op het moment dat de schoten gelost zijn. Echt heftig, heel de straat staat vol met politie en me..
Ja ik hoop het ook. Vindt dat als je dan zo nodig iemand overhoop moet schieten. Doe dat dan goed en schiet geen kind van 12 neer.. Maar ja hoe dan ook het is zowiezo schandalig dat er mensen rondlopen die zulke gekke ideeën hebben.
ElanFR
Geplaatst: 17-07-10 09:40
Ik fiets daar wel eens langs, woon in de buurt. Echt vreselijk!
Mijn broertje was daar nog geen 200m vandaan toen het gebeurde. Hij had trouwens 'maar' 5 schoten gehoord.
Saskiaatje
Geplaatst: 19-07-10 11:18
Ik las afgelopen zaterdag zijn overlijdensbericht in de krant en vroeg me al af wat er gebeurd zou zijn.. Vreselijke gebeurtenis, hun 'gouden jongen' kwijt.
Nies apart, je ziet op foto en video materiaal al in 1 raam meer dan 5 kogelgaten zitten.
Het blijft een rare gebeurtenis. Vrijdag was er eigenlijk al niks meer van te zien. Alsof er nooit wat is gebeurd. Nu hangen en liggen er een hoop bloemen.
Wat erg dat dat kind ervoor heeft moeten boeten...
Nies_
Geplaatst: 19-07-10 13:40
Als je de roddels moet geloven waren de schoten gemunt op de man, die geen problemen (schulden) oid had, een andere zoon zou wel veel schulden hebben in het illegale circuit, het zou inderdaad ook iets te maken hebben met die wiet plantage.
Hoeveel daar waar van is weet ik ook niet, volgensmij heeft de politie het nog niet bevestigd?
ashley1
Geplaatst: 19-07-10 13:44
Ja inderdaad...afschuwelijk voor het jongetje en evt. broertjes en zusjes.
Voor zijn ouders is het ook afschuwelijk, want wat is er nou erger dan je eigen kind te verliezen (helemaal op zo'n afgrijselijke manier) en vervolgens te moeten begraven? Dit gun je niemand.
Maarrr.... (en dit is mijn bescheiden mening hoor) zulke mensen komen niet voor niets langs lijkt me? Ik denk niet dat dit komt doordat er een parkeerboete niet is betaald? Ik woon, omdat mijn vriend er vandaan komt, nu zelf ook op een kamp(je)...bestaande uit ons huis, de wagen van m'n schoonouders en van m'n schoonzusje, erg klein dus allemaal maar zoiets zou hier niet gebeuren hoor...simpelweg omdat wij geen criminelen zijn en ook niks met louche zaakjes te maken hebben.
Wij werken gewoon, ik heb gewoon MBO gedaan, mijn vriend werkt gewoon enz...niks raars aan. Ook hebben wij geen wietplantages in de schuur staan en zijn er al helemaaaaaal geen wapens of dergelijke te vinden hierzo.
Ik weet wel nu door mijn relatie met vriend, dat een (misschien groot) deel van de kampers toch met regelmaat allerlei rare zaakjes hebben, en ook gewoon ('vaak') crimimeel gedrag vertonen.
Naar mijn mening ben je gewoon een waardeloze ouder als je ondanks dat je kinderen hebt, jezelf toch met rare zaakjes in laat en je dus willens en wetens je gezin in gevaar brengt.
Ik zeg niet dat deze mensen zware criminelen zijn maar zulke lui komen echt niet zomaar aan je deur, dat maak je mij niet wijs.
Nogmaals: het blijft een afschuwelijke gebeurtenis en de ouders zullen er kapot van zijn. Het wordt des te triester als het misschien voor iemand anders bedoeld was... En inderdaad, bizar dat je als mens zoiets kunt doen. Ik zou nog geen mes durven gebruiken waarschijnlijk, laat staan het leven van iemand anders durven beeindigen. Wat een harteloze monsters zijn zulke daders...
Ja er gaan een hoop roddels rond maar ook enkele "waarheden" die niet voor internet geschikt zijn vind ik persoonlijk.
Dit kampje is ook erg klein en over het algemeen erg rustig. maar heb wel eens met een gezin in de friettent samen gestaan en zo lief zijn ze al niet tegen elkaar dus laat staan op straat..
Maar ik wacht de officiële berichten af ookal denk ik er het mijne van...
Wellicht komt er nog een 2de ronde.. Dit schijnt enkel een waarschuwing geweest te zijn.
ashley1
Geplaatst: 19-07-10 14:12
Ja inderdaad, ik denk er ook het mijne van... Zulke mensen komen niet zomaar uit het niets tevoorschijn toch?!