Mensen vroeger met uitsterven bedreigd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Mensen vroeger met uitsterven bedreigd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 16:09

Maar goed dat het duizenden jaren geleden was anders zaten we nu diep in de poep!

AMSTERDAM – De voorouders van de moderne mens werden ongeveer 1,2 miljoen jaar geleden met uitsterven bedreigd. Dat concluderen Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie.

De onderzoekers van de Universiteit van Utah berekenden dat er 1,2 miljoen jaar geleden slechts tussen de 18.500 en 26.000 vruchtbare voorouders van de mens op aarde rondliepen.

Dat zou betekenen dat de oermensen op dat moment net zo ernstig met uitsterven bedreigd werden als gorilla’s en chimpansees nu, zo meldt nieuwssite Physorg.com.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Flessenhals

De wetenschappers kwamen tot hun conclusie door zogenaamde Alu-sequenties in het menselijk genoom te bestuderen. Dat zijn onderdelen van het DNA die zich soms in het genoom voegen en generaties lang op hun plek blijven.

Alu-sequenties kunnen worden gebruikt als een soort markeerpunten aan de hand waarvan de oudheid van een bepaald deel van het genoom kan worden bepaald. Ook is uit het aantal mutaties van het omringende DNA op te maken hoe groot de genetische variëteit en het aantal individuen op dat moment ongeveer was.

Genetische variatie

Het is al langer bekend dat moderne mensen veel minder genetische variatie vertonen dan andere primaten. Dat wijst er volgens hoofdonderzoeker Lynn Jorde op dat het menselijk ras in de loop van de evolutie een aantal keren door een zogenaamde ‘flessenhals’ is gegaan.

Mogelijk heeft zich verschillende malen een natuurramp voltrokken waarbij slechts een beperkt aantal individuen overleefde. Die kleine groep oermensen moest er vervolgens voor zorgen dat de soort in stand bleef.

Volgens de wetenschappers is het echter ook denkbaar dat de populatie van de voorouders van de mens in de afgelopen twee miljoen jaar lange tijd chronisch laag is geweest.

http://www.nu.nl/wetenschap/2167956/men ... reigd.html

8nnemiek

Re: Mensen vroeger met uitsterven bedreigd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:11

Ik heb zelfs eens op Discovery gezien dat er op een gegeven moment nog maar minder dan 10.000 mensen waren..

Haha dus we zijn eigenlijk allemaal een grote familie ^^
:')

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:15

Vandaar al die mensen met slechte ogen en andere afwijkingen; allemaal inteelt. :D

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:20

Angelita schreef:
Vandaar al die mensen met slechte ogen en andere afwijkingen; allemaal inteelt. :D

hihi, wat een reactie :+

Idd, maar we zijn toch bij adam en eva begonnen, dus zijn we toch zo iezo allemaal familie?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:22

Dus dat wil zeggen dat we allemaal van elkaar moeten houden net als bij een echte familie haha

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:50

Nou ja het is betwistbaar of we bij Adam en Eva begonnen zijn, ga er maar niet vanuit want dat zou betekenen dat we allemaal mongooltjes zouden moeten zijn nu. :(:)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:07

Ik geloof niet in de "Adam en Eva" theorie, maar in de evolutie theorie. Dus heeft de Alu-sequentie toch nog een functie, wij hebben er een "onderzoek" naar gedaan op school wie de Alu-sequentie heeft. Dat waren van de 25 maar 3 mensen, erg weinig dus...

Dus wat je nu echt met de Alu-sequentie kunt terug halen als meer dan 3 kwart deze niet heeft? Vind het een beetje vaag onderzoek, eerlijk gezegd.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:53

Quir schreef:
Ik geloof niet in de "Adam en Eva" theorie, maar in de evolutie theorie. Dus heeft de Alu-sequentie toch nog een functie, wij hebben er een "onderzoek" naar gedaan op school wie de Alu-sequentie heeft. Dat waren van de 25 maar 3 mensen, erg weinig dus...

Dus wat je nu echt met de Alu-sequentie kunt terug halen als meer dan 3 kwart deze niet heeft? Vind het een beetje vaag onderzoek, eerlijk gezegd.

Maar dat mag jij niet zo zeggen ;) Om zoiets te kunnen beweren, moet de groep toch al minstens 1000 man groot zijn (en man-vrouw-verhouding ongeveer gelijk).

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:56

Was niet alleen in onze groep zo, maar altijd zo geweest sinds ze dat doen... Wel frappant als dat in de overige bevolking niet zo zou zijn.

Dat het die aantallen niet zijn, oké. Alleen geloof ik er niet in dat iedereen het wel heeft behalve bij "deze groep", die toch vrij groot is.

Dus ik vind dat ik dat wel zo mag zeggen. :j
Ik noem geen precieze aantal of percentage, verder is het redelijk wetenschappelijk onderbouwd.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:29

LZP --> NM

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:59

Quir schreef:

Ehm, ik vraag me af wat jullie dan gedaan hebben, want íedereen heeft Alu sequenties. Er zijn verschillende subtypes, maar iedereen heeft ze :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:01

Dit is niet nieuw iig. Er wordt hier 10.000 gezegd, volgens sommige bronnen waren dat er zelfs maar 5.000. :) Een stuk gezondere hoeveelheid dat dat er nu rondloopt :=

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 23:02

Wordt dan een beetje crowded op deze aardbol, hè? :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:24

En het wordt alleen maar erger. Laatst een zeer interessante docu gezien over de gevolgen daarvan voor onze planeet (en onszelf)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 23:26

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:12

bizar idee dan zeg, dan we dus van zo'n 5000 tot 10.000 oerouders afstammen.
en die zullen onderling natuurlijk ook wel familie connecties hebben gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:56

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:13

Dat gaat erover dat we gaan uitsterven :+
Ik vraag me alleen af hoe we dan in godsnaam uit kunnen sterven, op welke manier?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:21

was er ook niet een onderzoek die aantoonde dat er 2 'start' vaders waren?

en ach zo was er ook iemand die minimaal 1/5 van de bevolking uitgeroeid zou hebben in z'n uppie.... of was het 1/3 van de wereldbevolking?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 07:30

Chiqa schreef:
[NM] Mens sterft binnen 100 jaar uit!
Volgens mij loopt hier al een topic over?

Nee hoor, dit gaat over het VERLEDEN en dat andere gaat over de TOEKOMST... (die hopelijk nooit zal komen)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:06

Goh interessant dit :j Dit wist ik helemaal niet!

Ben ik even blij dat we 1,2 miljoen jaar geleden niet zijn uitgestorven :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:12

Dit was toch al heel lang bekend? Bottleneck enzo... Geloof dat 55 (mens)apen dezelfde genetische diversiteit hebben als de hele wereldbevolking aan mensen!