Einde Studiefinanciering nabij.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janesmith

Einde Studiefinanciering nabij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:01

Een zeer verontrustende ontwikkeling vindt plaats momenteel. Als er een paars kabinet komt dan betekent dat het einde van de StuFi.
Hoe kan het dat 3 links georiënteerde partijen zo naar de pijpen dansen van één rechtse partij?
Een einde maken aan de StuFi is de doodsteek voor Nederland als kennis natie. Studeren zal op deze manier alleen nog toegankelijk zijn voor de rijken onder ons. Als iets een inbreuk is op onze grondwet, dan is het wel dit voorstel.

DEN HAAG - De partijen die aan een paars kabinet werken, hebben het einde van de studiefinanciering voor ogen. Het betekent dat studeren in de toekomst alleen nog voor studenten met rijke ouders lijkt weggelegd, schrijft het AD.

Volgens een ingewijde hoeven de programma's van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks alleen nog maar naast elkaar gelegd te worden om tot een akkoord te kunnen komen. Studentenvakbond Lsvb heeft al laten weten bang te zijn dat dit studenten zal afschrikken.

Bron

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:13

Moderatoropmerking:
Het lijkt overbodig NOG een discussietopic over al dan niet paars dan wel paars+ te starten. Het onderwerp 'toekomst van studiefinanciering' lijkt me echter discussiewaardig genoeg. Een voortzetting van de wel-of-niet-paars-discussie die elders al gevoerd wordt zal dus een slotje op dit topic opleveren. Inhoudelijke discussie over de toekomst van de studiefinanciering is echter van harte welkom.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:19

Dank je, Prrr, want dat is precies de bedoeling. Geen discussie over andere zaken dan de StuFi. En ook geen persoonlijke vetes uitvechten. Heb ik geen zin in. Ik vind dat de StuFi nooit onderdeel mag zijn van bezuinigingen, want daar is deze veel te belangrijk voor. Er zijn 2 zaken waar wij als Nederland niet aan mogen knibbellen, dat zijn Studie en Gezondheidszorg. Bezuinigingen moeten we maar ergens anders halen. Het afschaffen van de wachtgeldregeling zou al heel veel geld in het laatje brengen, maar daar hoor ik, behalve de verfoeide PVV, niet één politieke partij over.

Vjestagirl

Re: Einde Studiefinanciering nabij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:22

Het lijkt me dat ze het niet van vandaag op morgen af kunnen schaffen. En ze kunnen lijkt me ook niet de regeling veranderen voor mensen die al studeren...

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:24

zou wel heel erg zijn. Of inderdaad je moet rijke ouders hebben, of je moet willen studeren en lenen, maar dan ben je afgestudeerd en heb je een megalening..... Denk dat op deze manier veel minder mensen gaan studeren! Een zeer slechte zaak lijkt mij!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:27

Hoewel ik er niet blij mee ben, en mijn ouders zeker niet. (wij studeren met zijn 3en thuis, mijn volgende broertje volgt over 3 jaar) Snap ik het zeker wel. Want stufi kost nederland gewoon een hoop geld. En voor mij zal dat ook zeker inschikken betekenen, en ook een lening opbouwen, maar er valt voor heel veel studenten een heleboel te bezuinigen waardoor uiteindelijk meer van het geleende geld naar de studie gaat, de studies sneller afgerond worden en er sowieso minder geld geleend gaat worden. Ook zal er meer naast de studie gewerkt worden en daardoor zullen mensen eerder wat bijdragen aan de maatschappij. Snappen doe ik het dus wel, maar ook van de andere kant.

Er zullen altijd lijken komen bij bezuinigingen, waar dan ook. Ik hoop wel dat de aanvullende beurs blijft, want al hebben wij hier thuis geen recht op, dit voorkomt wel dat het aantal lijken hoog op loopt. Allen kan je niet voorkomen, maar alles wat voorkomen kan worden is meegenomen.

Edit: Je hoeft geen megalening te ontwikkelen, Wees bereid een stukje van je studentenstad te gaan reizen, ga er wat naast werken, afbakpizza's zijn geen verplichting, feesten is net zo goed geen verplichting. Zelfs schoolboeken kan je bijna altijd in de bibliotheek gewoon gebruiken. Dan zou je alleen de readers moeten kopen (scheelt zomaar een paar honderd euro per jaar).

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:30

De stufi zou in dat geval omgezet worden in een leenstelsel. Dat studeren dan alleen mogelijk zou zijn voor kinderen met rijke ouders is dus niet waar. Ik kan me echter wel voorstellen dat het je tegen kan houden om bijvoorbeeld een tweede (of misschien wel derde) studie te beginnen.

Ik denk echter wel dat lenen in dat geval wel sociaal geaccepteerd wordt. En ja... dan moet je een flink bedrag terug betalen als je klaar bent met studeren. Je moet alleen niet vergeten dat 200,- een enorm bedrag voor een student kan zijn, maar als je een full-time baan hebt is 200,- op een salaris van bv 2500,- per maand al niet zo heel veel meer.

Ik ben wel tegen de afschaffing van de stufi, om de reden dat een kennis economie dan verloren kan gaan. De impact van het afschaffen zal echter niet rampzalig zijn voor het aantal studenten.

edit: aanvullende beurs blijft dan wel bestaan hoor :)

edit 2: volgens mij kan er ook behoorlijk wat bezuinigd worden door betere studievoorlichting vanuit middelbare scholen en MBO/HBO universiteiten. Deze laatste worden nu gestimuleerd om zoveel mogelijk nieuwe studenten binnen te halen ipv tegen potentiële studenten te zeggen: 'dit is misschien niets voor jou, maar ga eens bij die en die opleiding kijken...'
Laatst bijgewerkt door loesje688 op 14-07-10 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:31

Vjestagirl schreef:
Het lijkt me dat ze het niet van vandaag op morgen af kunnen schaffen. En ze kunnen lijkt me ook niet de regeling veranderen voor mensen die al studeren...

Wat ik er van begrijp is dat ze het heel vlug willen afschafen omdat het een bezuinigingsmaatregel is. Het zou echt een schande zijn als dat gebeurt. Het is ook heel oneerlijk. Aan de ene kant schaffen ze de Stufi af, aan de andere kant zijn de jeugdlonen zo laag dat je niet eens genoeg zou kunnen verdienen om het zelf te bekostigen. Als dan toch de StuFi afgeschaft wordt, zorg er dan in ieder geval voor dat de jeugdlonen gelijk getrokken worden met de rest van de arbeidsmarkt. Dat is gewoon leeftijdsdiscriminatie. Begrijp niet dat de CGB daar niets aan doet. :(

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:32

Als ze deze regeling zo'n 7 jaar geleden hadden ingevoerd dan had ik dus niet kunnen studeren. Door omstandigheden heb ik een lening en dat is door 2 jaar extra te studeren. Laat staan wat er was gebeurd als ik al die jaren moest gaan lenen.
We komen zo met z'n allen alleen maar meer in de schulden...

janesmith

Re: Einde Studiefinanciering nabij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:37

Het is wel heel wrang dat degenen die dit nu beslissen, zelf allemaal wel zitten waar ze nu zitten door de StuFi.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:38

Mijn mening heb ik al uitgebreid uiteengezet in [NM] [POLL] Studiefinanciering kost te veel geld...

Maar het is dus zeker niet zo dat er 3 linkse partijen dansen naar de pijpen van 1 rechtse - de plannen om de stufi af te schaffen zijn er op veel plaatsen en in verschillende partijen al langer.

Ik vind het een slecht idee, nu nog net zo slecht als de eerste keer dat ik het hoorde.

Wat doet het CGB trouwens in deze discussie? Die heeft niets met studiefinanciering te maken.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:38

Nou dan kan ik stoppen met school als het doorzet, ik moet het doen van Stufie :(

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:42

Atalja schreef:
Nou dan kan ik stoppen met school als het doorzet, ik moet het doen van Stufie :(

Idem dito. Studie is te druk om er een baantje naast te doen en mijn ouders zwemmen ook niet in het geld.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:44

Dit gaat gewoon weer nergens over, dan zijn er inderdaad heel veel mensen die niet meer kunnen studeren. Veel studenten zitten ook nog op kamers omdat de studie niet dichtbij huis is. Dus kunnen ze ook dit niet meer betalen dus zijn ze bijna verplicht een studie dicht bij huis te zoeken (mochten ze zelf de studie kunnen betalen). Als de ouders de studie betalen (of een deel) is dit inderdaad een ander verhaal. Maar er zijn zat studenten waarbij de ouders niks betalen, ik moet zo ook mijn studie volgend jaar zelf gaan betalen.

Het enige voordeel dat ik heb dat ik BBL ga doen (en dus sowieso geen stufi krijg), en dus 3 dagen in de week werk en van dat geld dan mijn studie betaal..

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:46

Wat zijn jullie meningen wbt de afschaffing van de basisbeurs voor inwonenden (dus studenten die nog bij hun ouders wonen)?

Ik ken namelijk maar weinig mensen die inwonend zijn en een financiële bijdrage moeten leveren aan het huishouden (tenzij de ouders het niet al te breed hebben, maar daar is de aanvullende beurs dan weer voor :) ).
Toen ik nog thuis woonde had ik het namelijk behoorlijk breed, 90,- stufi per maand, en een bijbaan... Eigenlijk had ik die stufi helemaal niet nodig aangezien ik het geld alleen nodig had voor luxe als winkelen (en dan bedoel ik niet de normale boodschappen), op het terras zitten, uitgaan ed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:48

Je kan dus hetzelfde bedrag gewoon lenen. Feitelijk kan je er voor kiezen om niks te laten veranderen maar dan moet je het naderhand wel terugbetalen. De stufie is nu 275 euro per maand, maak er 300 van om makkelijker te rekenen.
5 jaar studeren is niet raar, maar vaak al wel een jaar vertraging. Je hebt 15 jaar om het na je studie terug te betalen.
Dus 100 euro per maand. Dat is na de meeste studies best te doen.

Overigens kan je vaak ook in de omringende steden en dorpen gaan zitten waar de kamers behoorlijk goedkoper zijn. Ik heb zelf een kamer van 280, een vriendin van 385, en een ander van 205. Die laatste is zeker minder luxe, maar daar krijg je niks van.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:49

Inwonenden wiens ouders de studie betalen dan?
Want ik ben inwonend, en heb mijn stufi hard nodig om mijn studie te betalen ;) en ik geef het niet uit aan winkelen, uitgaan en op een terrasje niksen, bij mij staat het op een speciale rekening voor school alleen.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:49

loesje688 schreef:
Wat zijn jullie meningen wbt de afschaffing van de basisbeurs voor inwonenden (dus studenten die nog bij hun ouders wonen)?

Ik ken namelijk maar weinig mensen die inwonend zijn en een financiële bijdrage moeten leveren aan het huishouden (tenzij de ouders het niet al te breed hebben, maar daar is de aanvullende beurs dan weer voor :) ).
Toen ik nog thuis woonde had ik het namelijk behoorlijk breed, 90,- stufi per maand, en een bijbaan... Eigenlijk had ik die stufi helemaal niet nodig aangezien ik het geld alleen nodig had voor luxe als winkelen (en dan bedoel ik niet de normale boodschappen), op het terras zitten, uitgaan ed.

En wat als die studenten die nog inwonend zijn toch zelf hun studie moeten betalen?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:50

En zo wordt studeren weer voor elite :roll:

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:50

Nou ik krijg 540 geloof ik uit mijn hoofd, maar ik moet ALLES betalen. Je houd niets over |(

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:51

ligt eraan of je ook zelf je schoolgeld moet betalen he!
Dan ben je dus 150 euro per maand aan kwijt.....

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:52

De aanvullende beurs blijft, dus als ouders je ouders geen of een laag inkomen hebben krijg je nog wel stufi. Dus het is niet zo dat alleen 'de rijke' nog kunnen studeren. Als je nu die 4 jaar lang 275€ moet lenen die je eerst kreeg heb je ongeveer 13.500 schuld, dat loopt natuurlijk wel nog een beetje op door de rente (die mogen ze weleens verlagen trouwens want die is best hoog). 13.500€ is een bedrag wat te overzien is met een goede opleiding en 15 jaar de tijd om het af te lossen. En mocht je nou nooit een baan kunnen vinden/ arbeidsongeschikt worden, dan wordt je lening naar 15 jaar kwijtgescholden.
Wenselijk is het niet, maar ik snap wel dat als er overal bezuinigd moet worden, studenten ook aan de beurt komen.
Het stimuleert niet om een 2e studie te doen, het stimuleert niet om actief te zijn naast je studie bij bv. verenigingen of een half jaar in het buitenland te studeren, stage te lopen etc. Wat wel allemaal dingen zijn die bij het vinden van je 1e baan zeker het verschil kunnen maken. Dus nee goed is het niet, maar om nou te zeggen dat bijna niemand meer kan studeren is natuurlijk onzin, je kunt best nog studeren, je moet er alleen meer in investeren.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:53

Priscilla__ schreef:
En wat als die studenten die nog inwonend zijn toch zelf hun studie moeten betalen?

Persoonlijk vind ik dat ouders die het kunnen betalen ook een (deel van) de studie van de kinderen moeten bekostigen.

En dan nog moet collegegeld te betalen zijn, in termijnen betalen moet mogelijk zijn, +/- 135,- per maand voor mij,
met een bijbaantje moet dat lukken.
Studieboeken verschillen behoorlijk per studie, dus daar kan ik niet overal iets nuttigs over zeggen. Maar tweedehands of lenen scheelt ook al een hoop.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:54

Ik vind het belachelijk. Ik vind dat ze stuffie moeten zien als een investering in de maatschappij. Al deze geschoolde mensen zullen later een goede bijdrage leveren aan Nederland. En ik kan me indenken dat er veel ouders zijn die zonder stuffie hun kinderen niet kunnen laten studeren. Een studie komst gemiddeld 1600 en laten we het dan nog maar niet over die belachelijke dure boeken hebben die er nog bij komen.

Laat ze alsjeblieft bezuinigen op de snot, poep en plas poli. Dat kan allemaal wel overgelaten worden aan de huisarts.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:54

tsja beetje domme zet, ik denk dat er nu dus minder mensen gaan studeren of nog een extra hogere opleiding. Wat dus uiteindelijk weer zorgt voor meer mensen met een uitkering. Die Stufi is trouwens sowieso niet veel...berekent op je ouders in komen, maar wat nou als je ouders niet mee willen betalen? Overal wordt gewaarschuwd voor leningen en dan zouden studenten moeten gaan lenen... :+