Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janine1990 schreef:Respect is toch niet te veel gevraagd? De mensen die zo respectloos zijn naar lager opgeleiden, bouwen zelf niet aan de weg, die zitten liever aan hun bureautje.
Lalidan schreef:Uit je stukje krijg ik eerder het gevoel dat jij jezelf wel heel erg achtergesteld voelt, je heel erg schaamt en je oordeel over "die hoog opgeleiden" al klaar hebt.
Misschien met een wat opener vizier de wereld tegemoet treden, je wat minder van andermans mening aantrekken en je minder schamen voor wie je bent en wat je afkomst is. Respect krijg je in eerste instantie niet van een ander, maar van jezelf. En als je dat hebt, komt het respect van de rest van de wereld vanzelf.
JessicaD88 schreef:Als jij nu HBO doet heb je er toch ook geen last meer van?Even zonder gekheid, ik denk dat je geen gelijk hebt. Het is maar net hoe je er zelf in staat. Wanneer iemand tegen jou over een audi of wat dan ook begint zeg dan gewoon mijn ouders hebben een peugeot. Met lef kom je in het leven het verst. En de mensen gedragen zich er vaak ook naar. Als jij haast al niet durft te zeggen dat je ouders in de huishouding werken, tja dan kan je niet verwachten dat de mensen om je heen er wel normaal over doen. Wees trots op je ouders! Denk dat het probleem eerder in je houding zit dan in de mensen om je heen.
Menino schreef:ja maar ik snap ook niet dat sommige mensen ontkennen dat de gemiddelde MBO'er op een ander denkniveau presteert dan een gemiddelde HBO'er.
Daar kun je je in ontwikkelen, mits je de intelligentie hebt.. En dan kun je evt. doorstromen naar 't HBO en dan hoef je je verder niet meer achtergesteld te voelen. Niet dat het terecht is dat een MBO'er zich achtergesteld voelt... Het is niet per sé minder...
Maar komop, verschil moet er zijn.
Kijk, ander denkniveau bedoel ik niet per definitie negatief, want voor 't MBO heb je wel bepaalde kwaliteiten nodig. Ik kon daar niet in 't onderwijs meekomen iig, terwijl op de Havo alles uitstekend gaat. Maar aan de andere kant is het naar mijn bescheiden mening wel een feit (ok, ik ben me er van bewust dat dit een contradictie is) dat 't MBO vrij weinig voorstelt.. Maargoed, da's verder niet de schuld van de leerlingen die erop zitten, meer van 't onderwijs
@TS, ik vind dat toch raar... Ik zit nu ook wel op een school die een reputatie heeft als kakschool, mijn eerste school was dat absoluut niet, maar daar volgde ik respectievelijk Gymnasium, Havo/Vwo, atheneum. Nou, ik heb nooit het gevoel gehad dat iemand daar een mening had over 't beroep van mijn ouders(mijn vader is bouwvakker, mijn moeder heeft een hondenschool/dagopvang... Had vroeger wel een hogere functie in 't bedrijfsleven. Maar toen ze haar geld kon verdienen met hondjes is ze dat lekker gaan doen, dat moet ergens geweest zijn toen ik in de 2e zat
) Dus dat zijn nou ook geen beroepen om nou heel hard mee te gaan pochen... op mijn huidige ' kakschool ' doe ik dan Havo, mss dat dat uitmaakt. Sfeer op mijn school is wel goed vind ik en totaal niet veroordelend naar elkaar toe. En wederom heb ik niet het gevoel dat het iemand ook maar iets kan schelen wat het beroep van mijn ouders is... En in wat voor auto ze rijden..
Ik heb altijd een beetje het gevoel dat mensen er zelf heel erg mee zitten dat ze 'maar' MBO doen ofzo, of daar onzeker over zijn... En daar dus meteen van maken ' de wereld accepteert mij niet als ik alleen maar MBO heb gedaan en geen geld heb voor merkkleding' bv.
tantjeuh schreef:Hoewel ik nooit ben 'neergekeken' door mensen met dure auto's of merkkleding, herken ik je verhaal toch wel hoor. Het hoeft helemaal niets te maken te hebben met frustraties, gevoel van achtergesteld te zijn of de manier waarop je er zelf tegenover staat. Het is gewoon een stukje sociale werkelijkheid. Als je uit een laaggeschoold gezin komt, kom je simpelweg ook uit een andere sociale klasse dan het merendeel van je medestudenten op unief bv.
Mijn beide ouders hebben enkel hun lager onderwijs gedaan, beide maar tot hun 14 naar school gegaan. Mijn moeder komt uit een boerengezin en is nu poetsvrouw, mijn vader is jaren van de ene naar de andere job gehopt met heel wat jaren werkloosheid ertussenin. Ik heb nooit te klagen gehad, heb een fantastische jeugd gehad en alle kansen maar mogelijk gekregen van mijn ouders. Maar in mijn les zit ik inderdaad tussen mensen die een heel andere leefomgeving hebben, die hun reizen betaald krijgen van hun ouders, die merken dragen, die een auto krijgen thuis... Fantastische mensen allemaal, en ik ben ook helemaal niet jaloers, maar ik zal ook wel niet snel naar voren komen met hoe het bij ons thuis zit..
Allesinds, ik hoor rond me vaak genoeg ook commentaren en opmerkingen. Je hoort ze heel vaak, maar meestal zijn ze ook heel ongefundeerd en slaan ze nergens op. Je kan ze niet voorkomen, maar je kan ze wel gefundeerd weerleggen, en degene die van die uitspraken doen de mond snoeren. Ik moet zeggen, ik heb zo al menig mensen het zwijgen opgelegd omdat ze geen kant meer op konden met hun dwaze uitspraken over laaggeschoolden/lagere klassen.
Sizzle schreef:Blond waarschijnlijk.....maar wat heeft opleiding en merkkleding danwel automerk met elkaar te maken?
Ik weet niet in welke wereld je precies leeft, maar veel hoger opgeleiden hebben in eerste instantie uberhaupt geen auto omdat ze nog een studieschuld af te betaen hebben.