I will survive..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

I will survive..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:36

Ik kreeg net van een vriend deze video toegestuurd:

Citaat:
On a recent trip to Europe, a family of three generations (a Holocaust survivor, his daughter and his grandchildren) dance to Gloria Gaynor's pop song - 'I Will Survive' at concentration camps and memorials throughout Europe.

This clip was first edited with the help of my friend Pisithpong Siraphisit who runs Compeung Art Village, Chiang Mai, Thailand.

This dance is a tribute to the tenacity of the human spirit and a celebration of life.

Despite the systematic brutality and cruelty endured, we have still survived
bron: janekorman, commentaar bij de video

Deze man, de oudste van het stel heeft Auschwitz overleefd. Op het initiatief van zijn dochter en kleinkinderen zijn ze dus gaan 'dansen' op deze plek waar er tot 65 jaar geleden miljoenen mensen van het leven zijn beroofd op de meest afschuwelijke wijze.

Ik vind dit een best interessant onderwerp en vroeg me af.. Wat zou Bokt hiervan vinden?

Sok

Re: I will survive..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:44

Dansen kunnen ze in ieder geval niet.. :')
Het idee vind ik wel mooi, al kan ik ook wel begrijpen dat sommige mensen het wat smakeloos vinden.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:52

Kan me echt volledig in Soks reactie vinden, mooi idee, maar kan ook smakeloos overkomen.
De muziek geeft zeker de spirit goed weer, maar aan de andere kant vind ik dat je zulke plaatsen moet 'laten rusten'. :)

Moest overigens wel net bijna huilen toen die oude meneer duidelijk in beeld kwam, hij lijkt onwijs op mijn overleden opa. ;(

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:53

Ik vond het ook wel een mooi idee. Oude man, heeft Auschwitz overleefd.. en ik vind wel dat je daar blij mee mag zijn en zelfs misschien stiekem een beetje trots. Maar die blijheid gaan aan de andere kant wel weer 'ten koste' van de miljoenen mensen die daar wél om zijn gekomen..

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:36

Ik vind het juist indrukwekkend...
Er wordt al zoveel herdacht in stilte, misschien is het ook wel goed om te herdenken op een andere manier.

Naast dat ik vind dat je trots mag zijn op het overleven van zo iets, denk ik niet dat het ten koste gaat van....
Veel mensen die in de oorlog zijn omgekomen worden nog steeds herdacht, pas is er ook een tocht geweest waarbij namen worden voor gelezen, die mensen worden herdacht en blijven op die manier ook voortleven in gedachten, is dat ook niet een manier van overleven denk ik dan....

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:40

Citaat:
This dance is a tribute to the tenacity of the human spirit and a celebration of life. Despite the systematic brutality and cruelty endured, we have still survived.

Smakeloos... :)

Elke actie die mensen ertoe beweegt om even stil te staan bij de wereldproblematiek uit het verleden en het heden moedig ik aan! Alleen krijg ik bij deze groep het gevoel dat ze een feest houden op het graf van een ander, met als reden dat zij het wél overleefd hebben. Misschien heb ik het doel achter deze actie verkeerd geïnterpreteerd, maar dit is wat ik vind op basis van de OP.

Het is niet aanvallend bedoeld, maar zijn jullie wel eens in een concentratiekamp geweest? :) De keren dat ik daar was, was (uitbundig) dansen wel het laatste waar ik aan dacht.

Aan de andere kant voel ik me een beetje opgelaten. Wie ben ik om de man te veroordelen die in een concentratiekamp heeft gezeten? :o

Anne. schreef:
Oude man, heeft Auschwitz overleefd.. en ik vind wel dat je daar blij mee mag zijn en zelfs misschien stiekem een beetje trots.

Trots? :) Het lijkt mij meer op z'n plaats om heel nederig te zijn voor het geluk dat je hebt gehad. Velen hebben dat geluk niet gehad!

Tot slot: Een oorlog kent alleen verliezers.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 23:58

Ik ben zelf op Auschwitz-Birkenau geweest. Ik zeg verder ook niet dat ik het een goed plan vind om er te gaan dansen.
En met trots bedoel ik niet 'JEUJJ, ÍK HEB HET OVERLEEFD'. Maar dat had je misschien ook wel in de gaten? :) Ik bedoel het meer in jouw zin inderdaad.. Maar nederig vind ik ook niet gepast. Je mag toch best blij zijn dat je daar levend uit bent gekomen (en inderdaad ook van geluk spreken)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:30

Iedereen die een concentratiekamp overleefd heeft mag dat wat mij betreft op elk door hem/haar gewenste plaats, tijdstip en wijze vieren tot de dag waarop 'ie sterft. Ik vind niet dat iemand anders -met uitzondering van andere holocaust overlevers- daar al te veel over te vinden dient te hebben.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:36

Ergens is het niet een plek om te gaan dansen, maar aan de andere kant heeft die oude man nu wel een leukere herinnering aan auschwitz.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:50

...
Dit is echt weer zoiets waarop ik denk,""waarom?"
Dit is niet nuttig voor de nabestaanden van de mensen die het niet hebben overleeft..
Waarom kunnen mensen het niet gewoon laten liggen,
dat hele gedoe over oorlog.
Wat is het nut om steeds andere eraan te herinneren?
Ja, hun zijn blij, hun ouwe kerel heeft geluk gehad. Maar er zijn zo veel die dat geluk niet hebben.
Die wel hun familie verloren hebben..

Dus, Smakeloos.
En als ze toch zo nodig willen dansen, laat ze dan eerst maar eens een paar danslessen nemen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:53

Finstar1991 schreef:
...
<KNIP>
Dus, Smakeloos.
En als ze toch zo nodig willen dansen, laat ze dan eerst maar eens een paar danslessen nemen.

OMG! 8)7

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:54

Vrijheid van meningsuiting :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:55

Hmm ja, dit roept wel tegenstrijdige gevoelens op.
Het idee is best mooi, maar de muziek en dansen zelf vind ik weer bijzonder slecht gekozen. Op de een of andere manier lijkt het daardoor alsof er een beetje de spot wordt gedreven met de gebeurtenissen in Auschwitz. Dat is waarschijnlijk niet de bedoeling geweest, maar ik snap best dat het zo kan over komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:57

ik vind het liedje veel te vrolijk,en daarbij is het nog niet eens gloria gaynor.
nee....niet toepasselijk,te vrolijk,alles...

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:58

Finstar1991 schreef:
...
Dit is echt weer zoiets waarop ik denk,""waarom?"
Dit is niet nuttig voor de nabestaanden van de mensen die het niet hebben overleeft..
Waarom kunnen mensen het niet gewoon laten liggen,
dat hele gedoe over oorlog.
Wat is het nut om steeds andere eraan te herinneren?
Ja, hun zijn blij, hun ouwe kerel heeft geluk gehad. Maar er zijn zo veel die dat geluk niet hebben.
Die wel hun familie verloren hebben..

Dus, Smakeloos.

Niet nuttig?
Misschien is het voor deze man wel een manier om het af te kunnen "sluiten". Hij heeft het overleefd, vele anderen niet. En ik ben van mening dat als je het overleefd hebt, het misschien nog zwaarder is gewesst dan dat je was overleden.

Het is misschien niet netjes om te gaan dansen op een graf waar veel mensen om het leven gekomen zijn, maar ik vind het knap dat hij daar uberhaupt weer naar toe gaat, en dansend of niet, als hij zichzelf daar gelukkig mee maakt waarom niet!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:00

Ik zie het kmap waar ik in Tjechie ben geweest ook voorbij komen.

Tja, over smaak valt te twisten. Als je in zo'n kamp bent geweest voel je je idd erg klein en nederig.

Wij zijn in verschillende slaapschuren geweest en hebben via een ontspanningsroute gelopen, in het pikkedonker.

Kippevel echt waar.

Ik denk niet dat deze man en (klein)kinderen dansen op de graf van de andere. Beetje raar om dat te denken.
Denk dat het meer een soort van afsluiting voor hem was.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:01

Ik zag het meer als statement tegen diegenen die die kampen hebben gebouwt en al die mensen erin hebben gestopt en dat ze met dat dansen iets wilden zeggen ála 'You guys who tried to kill me, eat your hearts out!' en ben het ook wel eens met Cowboy55's commentaar 'Iedereen die een concentratiekamp overleefd heeft mag dat wat mij betreft op elk door hem/haar gewenste plaats, tijdstip en wijze vieren tot de dag waarop 'ie sterft'. Ergens ook wel een beetje een statement tegen alles en iedereen die anderen proberen te onderdrukken.

Het lijkt mij dat die meneer dondersgoed weet wat daar gebeurt is en niet zo maar gaat staan 'dansen' op die plekken. Misschien was het voor hem wel dé manier om die gruwelijke tijd af te sluiten en om dat samen met zijn dochter en kleinkinderen dat op die manier te 'vieren'.

Ook al snap ik even goed dat het als smakeloos gezien kan worden, als disrespectvol naar diegenen die daar zijn gestorven of geliefden hebben verloren, dansen op plekken waar zo ontzettend veel mensen hebben geleden en zijn gestorven, het lijkt me het belangrijkst om gewoon nooit te laten vergeten dat er zulke gruwelijkheden zijn gebeurt (en nog steeds gebeuren, vergeet dat niet!) en dat de mensheid verdorie nou eens léért van zijn geschiedenis zodat al die mensen niet voor niets zijn gestorven...

Het is, denk ik, maar net hoe je ernaar kijkt...

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:02

Ja, We hebben allemaal dingen die we moeten afsluiten, en daar doen we ook dingen voor. Als dit voor hem de manier is om die vreselijke gebeurtenis af te sluiten, ben ik er volledig mee eens. Maar had het dan voor jezelf gehouden.
Ipv het openbaar zetten ;)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:03

http://www.youtube.com/watch?v=DpfID7pL ... re=related

Hier is een beetje een uitleg van de familie.
Die man is gewoon hartstikke blij dat hij 65 jaar later met zijn familie hiernaar terug kan komen om het na te vertellen.
Of het smaakvol is is een tweede,maar als deze meneer zijn leven wil vieren, wie kan het hem kwalijk nemen.
Laatst bijgewerkt door nobel1 op 13-07-10 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:03

Pluizebolpum schreef:
Ik zag het meer als statement tegen diegenen die die kampen hebben gebouwt en al die mensen erin hebben gestopt en dat ze met dat dansen iets wilden zeggen ála 'You guys who tried to kill me, eat your hearts out!' en ben het ook wel eens met Cowboy55's commentaar 'Iedereen die een concentratiekamp overleefd heeft mag dat wat mij betreft op elk door hem/haar gewenste plaats, tijdstip en wijze vieren tot de dag waarop 'ie sterft'. Ergens ook wel een beetje een statement tegen alles en iedereen die anderen proberen te onderdrukken.

Het lijkt mij dat die meneer dondersgoed weet wat daar gebeurt is en niet zo maar gaat staan 'dansen' op die plekken. Misschien was het voor hem wel dé manier om die gruwelijke tijd af te sluiten en om dat samen met zijn dochter en kleinkinderen dat op die manier te 'vieren'.

Ook al snap ik even goed dat het als smakeloos gezien kan worden, als disrespectvol naar diegenen die daar zijn gestorven of geliefden hebben verloren, dansen op plekken waar zo ontzettend veel mensen hebben geleden en zijn gestorven, het lijkt me het belangrijkst om gewoon nooit te laten vergeten dat er zulke gruwelijkheden zijn gebeurt (en nog steeds gebeuren, vergeet dat niet!) en dat de mensheid verdorie nou eens léért van zijn geschiedenis zodat al die mensen niet voor niets zijn gestorven...

Het is, denk ik, maar net hoe je ernaar kijkt...

dat is nu juist het probleem....mensen leren niet...in de jaren '90 werden er treinen met moslims afgevoerd...we stonden erbij en keken er weer naar.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:10

Anne. schreef:
Je mag toch best blij zijn dat je daar levend uit bent gekomen?

Volgens mij zijn we het in grote lijnen met elkaar eens (niet helemaal), maar gebruiken we andere woorden. :) Om terug te komen op je vraag: Absoluut! Alleen vind ik blij iets anders dan trots.

Sommige overlevenden vertellen vol trots over hun daden in de oorlog of/en het feit dat zij het wél hebben overleefd. Zelfbenoemde helden. Aan de ene kant heb ik diep respect voor iedereen die zijn leven in de waagschaal heeft gelegd voor mijn vrijheid! Aan de andere kant ben ik van mening dat trots niet gepast is, omdat het niet respectvol is tegenover de mensen die minder geluk hadden en overleden. Er waren een hoop verschrikkelijk moedige mensen in de oorlog, maar ik spreek liever niet van helden. Een oorlog kent alleen verliezers.

Er staan nog een paar video's online waaruit blijkt dat deze man zich ervan bewust is dat hij domweg geluk heeft gehad. Dat vind ik tekenend voor zijn persoonlijkheid en mooi om te zien! :) Jammer genoeg zijn deze video's ook een beetje smakeloos, want ik had gehoopt dat ik meer waardering zou krijgen voor deze actie.

Cowboy55 schreef:
Iedereen die een concentratiekamp overleefd heeft mag dat wat mij betreft op elk door hem/haar gewenste plaats, tijdstip en wijze vieren tot de dag waarop 'ie sterft. Ik vind niet dat iemand anders -met uitzondering van andere holocaust overlevers- daar al te veel over te vinden dient te hebben.

Als je vindt dat ík daar niks over te zeggen heb, dan ben ik het helemaal met je eens! :)

Verder ben ik het niet met je eens. Aan de ene kant heb ik ontzettend veel respect voor de overlevenden, maar aan de andere kant dient hij zich ook aan de wet en de normen en waarden te houden. Het gaat hier niet alleen om het belang van dit individu, maar om álle mensen die in een concentratiekamp hebben gezeten en hun nabestaanden.

Wat er mogelijk is binnen de normen en waarden, is een kwestie van smaak. Mijn mening is dat ze te ver zijn gegaan door (uitbundig) te dansen op het graf van een ander (een concentratiekamp) en het beeldmateriaal online te plaatsen. Maar, nogmaals. Wie ben ik om de man te veroordelen die in een concentratiekamp heeft gezeten? :o

Tot slot, ik hoop ook van harte dat deze man en zijn familie de gebeurtenissen nu voor zover mogelijk hebben afgesloten. :)

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 00:46

Cayenne schreef:
Hmm ja, dit roept wel tegenstrijdige gevoelens op.
Het idee is best mooi, maar de muziek en dansen zelf vind ik weer bijzonder slecht gekozen. Op de een of andere manier lijkt het daardoor alsof er een beetje de spot wordt gedreven met de gebeurtenissen in Auschwitz. Dat is waarschijnlijk niet de bedoeling geweest, maar ik snap best dat het zo kan over komen.

Hier ben ik het mee eens. ;) Het dansen is idd niet indrukwekkend, het idee is opzich wel mooi, maar het komt naar mijn idee best wel vrolijk over.
Natuurlijk is het voor de man fijn dat hij het heeft overleefd maar zoveel mensen hebben het niet overleefd. ;]
Maar het idee is natuurlijk mooi!