RTL snijdt in jurycommentaar Gordon na klacht deelneemster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

RTL snijdt in jurycommentaar Gordon na klacht deelneemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:55

http://www.nu.nl/achterklap/2285646/rtl ... ordon.html

AMSTERDAM - RTL en tv-producent Blue Circle laten een ''vernietigend'' commentaar van jurylid Gordon weg uit een aflevering van de talentenjacht Holland's Got Talent.

Dit bleek maandag tijdens een kort geding dat kandidate Jacqueline Wensing (39) uit Coevorden had aangespannen om uitzending van haar auditie voor een boe roepend publiek te voorkomen.

Gordon heeft de sopraan volgens haar advocate afgeslacht. ''Gordon heeft haar geportretteerd als een operadiva die geen noot kan zingen en klinkt als een brandweersirene'', aldus de advocaat.

De tegenpartij erkende dat het jurylid vernietigend commentaar had geleverd, maar toonde de gemonteerde versie zoals ze die op 16 juli wil uitzenden met een ''keurig jurycommentaar''.

Gordon zegt letterlijk: ''Ik kan hier geen chocola van maken. Het is echt heel slecht.'' Medejurylid Patricia Paay voegt daaraan toe: ,Lieverd, het klinkt voor geen meter''.

Jacqueline is volgens haar advocaat na de auditie ingestort en is bang dat haar gezin last gaat ondervinden van de uitzending. Ze beschuldigt de programmamakers van sabotage en manipulatie. Zo was het geluid tijdens haar auditie in Barneveld technisch niet in orde en haperde de cd, waardoor haar optreden ''gruwelijk mislukte''.

Om te bewijzen dat ze wel degelijk kan zingen, liet de zangeres in de rechtbank een geluidsfragment horen van onder meer Spente le stelle, het lied waarmee ze dinsdag 29 juni auditeerde. Het lied emotioneerde haar erg tijdens de zitting.

Blue Circle en RTL ''betreuren'' de situatie en hebben begrip voor de klacht van de zangeres, gaf hun advocaat aan. ''Het is vervelend, maar dit is de aard van het spelletje. Het is iets wat je van tevoren weet als je meedoet aan een talentenjacht'', aldus de raadsman van Blue Circle.

Hij ontkende kwade opzet van de redactie en complimenteerde de sopraan zelfs voor haar zangkwaliteiten. ''Ik geloof in haar carrière.'' Hij spoorde haar aan om vooral door te gaan en zich op te geven voor andere talentenjachten.

De rechter moet deze week bepalen of de zangeres opzettelijk door Blue Circle is vernederd en in de uitzending voor gek staat, zoals ze de zaak in eigen woorden samenvatte. Ze doet donderdagmiddag uitspraak.

Ik vind het een beetje een zwaktebod om een kortgeding aan te gaan spannen tegen een talentenjacht. Misschien is de auditie mislukt, maar misschien heeft deze dame gewoon haar kwaliteiten onderschat en kan ze inderdaad niet zingen. Je wéét vantevoren dat als je meedoet aan een televisieprogramma waarin o.a. Gordon in de jury zit, je misschien wel voor aap gezet kan worden. Hij staat nu eenmaal bekend om zijn relnichterige gedrag en dito commentaar.

Voor mij zou dit feit alleen al genoeg zijn om niet deel te nemen aan dergelijke talentenjachten. Misschien had deze mevrouw beter haar demo in kunnen sturen naar een platenmaatschappij?

Wat is jullie mening? Is het commentaar te hard? Of is het een kwestie van kijkcijfers? Zouden sommigen gewoon beter tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden? Of is het gewoon allemaal "just for fun?" Want zeg nu zelf, je ligt toch soms helemaal dubbel van het lachen als je dergelijke valse kraaien ziet, die overduidelijk 0,0 talent hebben, maar het dénken te hebben?

CtjeLief

Re: RTL snijdt in jurycommentaar Gordon na klacht deelneemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:14

Tja je weet dat je zoiets kan verwachten als je aan een talentenjacht op tv meedoet.. ik kan slecht tegen dat gejank achteraf! Als je niet kan zingen tja dan krijg je zulke opmerkingen, that's showbizz!! Ik kan er niet van wakkerliggen, deze mevrouw zet zich op deze manier alleen nog maar meer voor paal vind ik..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:30

Ze kwam er toch om de mening van die juryleden te horen? Moet ze ook niet gaan zeiken als het niet is wat ze wil horen... Je weet dat zij nogal hard kunnen zijn in hun oordelen en dat het niet bepaald om de zangkwaliteiten gaat tijdens die audities. Het is entertainment. De opmerkingen van Gordon en consorten vind ik vaak niet eens grappig, de reacties van de verontwaardige auditant dan weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:07

Als je bang bent dat je gezin eronder lijdt als je aan een talentenjacht op teevee meedoet, dan kun je misschien beter inderdaad niet meedoen. Aan de andere kant worden je kinderen er alleen maar sterke mensjes van.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:10

Echt behoorlijk overtrokken.. Net als wat jullie zeggen: ze weet van te voren waar ze aan begint. En IEDEREEN weet dat Gordon (en de andere juryleden) niet bepaald voorzichtig zijn met hun commentaar..

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:10

Dus ze leent zich voor "plat"entertainment en dan mogen de beelden niet gebruikt worden?? Beetje zielig....

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:13

't Wordt steeds gekker, volgende keer als een jurylid wat zegt moet diegene uit gaan kijken op straat?

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:15

De muziekwereld is hard daarom is het juist goed dat de juryleden hard zijn, als je hier niet tegen kan zou zij al heel snel zijn ingestord in de muziekwereld. En je kan het of je kan het niet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:20

Hihi, dat doet me denken aan die horde mensen, veelal jonge meisjes, die trots als een pauw binnenstappen, zeker van de overwinning "want als ze thuis in de woonkamer zingen dan zeggen mama en papa en tante en oom altijd hoe mooi ze wel niet kan zingen." Als de jury die mening dan niet deelt, moet mams haar arme dochter troosten en boos roepen dat het allemaal opgezet spel is en dat zij toch wel heel zeker weet dat haar dochter echt talent heeft hoor... :')

Je weet zelf wat de gevolgen zijn als je aan een talentenjacht op tv meedoet. Denken dat er geen enkele kans bestaat dat je negatieve kritiek krijgt is wel heel erg naïf. Zelfs al zou je eigenlijk goed kunnen zingen, door de zenuwen kan je toch valse noten beginnen maken. Daar moet je altijd op voorbereid zijn.
Alsof het je hele leven en dat van je familie zou ruïneren als je op tv wordt uitgemaakt voor vreselijk zangtalent...er zijn er al honderden voor je geweest die het hebben meegemaakt en die moeten heus niet met een zak op hun hoofd de straat op. Een maandje en iedereen is alweer vergeten dat ze je ooit op tv hebben gezien (tenzij je het wel héél bont maakt :+ ). Je vestigt juist nu de hele aandacht op je door een rechtzaak aan te spannen voor zoiets :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:33

Wat ik niet snap, zijn al die mensen die denken zo goed te kunnen zingen dat ze zo'n talentenjacht kunnen winnen.
Ze staan op de auditie-stip en er komt toch een kattengejank uit hun keel, brrr...
Is er dan niemand in hun omgeving die eerlijk zegt dat het niet om aan te horen is?

En dan nog steeds volhouden dat de jury niet weet waar ze het over hebben als er gezegt wordt het niet goed is.
Onbegrijpelijk dat ze zelf niet horen dat ze absoluut niet kunnen zingen.
Krijg af en toe gewoon een beetje medelijden met ze...

Deze dame lijkt me duidelijk zo'n geval.
Je gaat daar staan terwijl je van te voren weet dat de jury commentaar gaat leveren, positief of negatief, dat kan allebei, maar commentaar krijg je sowieso!

Vind het wel erg zwak dat het commentaar van de opperrelnicht er uitgehaald wordt, heeft ze toch haar zin gekregen.
Verder is Gordon alleen aangenomen om voor wat vuurwerk te zorgen, dus hij deed gewoon zijn werk.

En door alle media aandacht heeft zij ook nog eens haar 15 minutes of fame weten te bemachtigen.
Ik zou zeggen dat de missie voor haar al geslaagd is ;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:42

Even een ander perpectief. Just for the heck of it. :D Misschien zit mevrouw wel echt 'in de muziek'. Er komen toch aardig wat professionals af op dit soort dingen. Als dan een optreden mislukt door gebrekkige techniek waarna je aansluitend ook nog eens wordt afgemaakt door een relnicht, dan kan ik me voorstellen dat je: 1. je tekort gedaan voelt en 2. je ineens realiseert dat dit verschrikkelijk nadelige consequenties kan hebben.

Dan kun je zeggen: joh, hoe naief kun je zijn? Aan de andere kant: het zal je maar gebeuren. Ik denk niet dat je dan verhaal kunt halen bij de hedendaagse programmamakers want die smullen van dit soort TV: amusement over de rug van anderen. Dan heb je verder weinig keus anders dan de gang naar de rechter maken.

Ik verdedig het niet, snap het wel.

Bovendien, wat is het alternatief? Zelfmoord plegen zoals die meneer die pas na de uitzending van 'Sex voor de Buch' snapte hoe onsterfelijk belachelijk hij zich had gemaakt en die zijn sociaal netwerk binnen 2 weken in elkaar zag pletteren?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:04

Ik vind het wel moeilijk. Ik heb namelijk wel iets tegen die auditie-rondes. Heel Nederland gaat er gewoon even smakelijk om zitten lachen en daarmee haalt zo'n programma kijkcijfers. Dat concept staat me een beetje tegen. Als iemand met zijn volle verstand instemd.. oke.. Maar soms denk ik wel eens iemand zou bepaalde deelnemers in bescherming moeten nemen. Sommige mensen zijn gewoon 'niet helemaal goed' en doen dan mee en dan kan heel Nederland lachen.. Een beetje smakeloos. Ik kan niet oordelen over deze mevrouw omdat ik haar auditie niet gezien heb. Zong ze echt heel slecht en wist ze wat ze deed, dan zeg ik, gewoon uitzenden. Was deze mevrouw geestelijk beperkt of zong ze gewoon wel goed maar waren het andere redenen, dan zou ik het niet uitzenden.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 18:00

Aan de andere kant... zelfs met haperende techniek moet je kunnen bewijzen dat je kunt zingen.... zelfs zónder muziek moet je nog kunnen laten horen dat je kunt zingen. Jammer dat je CD het op dat moment niet doet of beperkt doet, als je écht kunt zingen, dat kun je dat ieder moment van de dag, hoe dan ook. Maar sta je dan vervolgens te krijsen als een valse kraai in barensnood..... tja, dan kun je niet méér verwachten dan dat je met de grond gelijk gemaakt wordt.

Je moet denk ik je eigen beperkingen kennen. De ene zanger kan prima een popnummer zingen, maar bij de Opera van Verdi gaat hij of zij ook volledig de mist in, gewoonweg omdat het bereik te hoog/laag is. Je moet wel wéten wat je aankan.
Je ziet op youtube bijvoorbeeld heel veel van die meisjes die Within Temptation of Nightwish willen zingen: hardrock met klassieke invloeden. Je weet soms niet of je moet lachen of huilen zo slecht. Maar veel van die meisjes weten niet eens dat ze dat bereik niet hebben en ook dat je stem daar geschoold voor moet zijn.

Hoe vaak kom je bij die audities wel niet meiden tegen die Beyoncé willen zingen? Dat is verrekte moeilijk als je geen geschoolde stem hebt. Zelfde geldt voor Christina Aguillera. Maar het is populair en daarom willen ze allemaal dat nummer zingen. Terwijl een ander, makkelijker nummer misschien beter zou passen. Kies iets uit wat bij je bereik past, denk ik dan.

Maar het klopt dat sommigen gewoon tegen zichzelf in bescherming genomen zouden moeten worden, maar goed..... hoe breng je dat een beetje leuk? Sorry, maar jij bent geestelijk niet in staat om in te zien dat je 1.) niet kunt zingen 2.) er uitziet als een trol 3.) jezelf belachelijk staat te maken voor heel NL ?

Ik vind dat de taak van ouders/verzorgers/vrienden. Niet die van programma-makers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:26

Ik kijk ook vaak met verbazing naar sommige "zangers" bij zulke talentenshows. Ik vraag me altijd af of die kandidaten geen familie/vrienden hebben, die ze eerlijk vertellen hoe het met hun "talent" is. Als één van mijn kinderen mee zou willen doen, dan zou ik toch echt zeggen dat ze voor geen meter kunnen zingen.
Maar ik denk dat veel deelnemers gewoon met hun hoofd op TV willen, 15 minutes of fame.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:30

Ik heb het stukje vanmorgen gehoord op de radio, maar ze kon echt niet zingen. Heel vervelend, maar that's life, moet je maar niet meedoen met een talentenjacht...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:33

Dan moet ze er niet aan beginnen en meedoen vind ik, je weet wat je kunt verwachten...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:34

Het eerste wat ik dacht toen ik het hele verhaal hoorde is een reclamestunt. Het komt wel héél erg mooi uit zo voor een nieuw programma.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:42

ik ga eigenlijk met de rest mee (de 1e 5 reacties... zo denk ik er ook over. )

katja heeft ook zeker een punt!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:53

Wat mij vooral opvalt is dat er mensen zijn die in andere topics de mond vol hebben over onnodig beledigen en/of grieven en respect hebben, maar het hier goedkeuren als iemand gefileerd wordt.
Kuddedieren zijn jullie. Als er één de sloot in springt, springt de rest er achter aan!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:59

janesmith schreef:
Wat mij vooral opvalt is dat er mensen zijn die in andere topics de mond vol hebben over onnodig beledigen en/of grieven en respect hebben, maar het hier goedkeuren als iemand gefileerd wordt.
Kuddedieren zijn jullie. Als er één de sloot in springt, springt de rest er achter aan!

En waarom dan? Je weet toch waar je aan begint of niet?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:05

janesmith schreef:

Ik denk dat dit o.a. op mij slaat i.v.m. de politieke topics op Bokt.
Er is een verschil in hele groepen mensen (moslims) beledigen of meedoen aan een talentenjacht.
Je doet daar aan mee om beoordeeld te worden, en als je dit niet bevalt heb je pech.
Je weet dat mensen als Gordon geen blad voor de mond nemen. Als je dat niet wil, moet je daar niet aan meedoen.
En om dit topic niet verder te vervuilen kunnen we misschien weer verder gaan in het andere topic Janesmith?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 00:08

janesmith schreef:

kijk janesmith,

in je eerste stukje kan ik je best begrijpen (zeg niet dat ik het met je eens ben, maar ik begrijp jou manier van denken en opvatten hierin). ik voel me ook aangesproken want ik was desnoods degene die zei 'ik ga met jullie mee'. dus bij deze ook een reactie.

volgens mij keurt niemand hier het 'onnodig beledigen etc' goed. of wel? men zegt alleen..'je weet van te voren...' een gewaarschuwd mens telt voor 2.

heeft die vrouw het recht om mee te doen? jazeker
heeft die vrouw het recht om respectvol behandeld te worden? jazeker.

dus wat dat betreft zijn we het vast met elkaar eens?

Gordon is af en toe een ontzettende ***. dat is niets nieuws. henkjansmit heeft ook genoeg dingen gezegd die niet door de beugel kunnen. paul de leeuw gaat ook vaak te ver in mijn ogen. en daar verdienen ze hun brood mee. zo oneerlijk is het.

maar kom op zeg, hoe lang bestaan die programma's als idols, xfactor, popstars en al die andere onzin nu al??
staan ze bekend op het 'jurycommentaar' ? ja!
moeten ze het daar van hebben? ja.

keur ik niet goed, maar de programma's staan er bekend om. ieder mens met gezond verstand snapt dat. dus vind ik het zeker dom dat ze achteraf gaat lopen zeuren.

even een voorbeeldje:
stel dat ik ergens naartoe ga, waarvan ik weet dat men anti-moslim is en ik wordt vervolgens beledigd, niet serieus genomen of wat dan ook.. zeggen jullie dan niet 'dat weet je van te voren, had je maar niet.....' (sorry dat ik weer het voorbeeld moslims erbij moet halen. maar ik denk dat dit voor ons beide goed voor te stellen is).

over je laatste zin zal ik mijn mond verder houden. zegt meer over jou.. bam, gelijk er tegenin met beschuldigingen en al, slootspringendekudde dieren (dus schapen ?? :D haha).. :Z

had je ook anders kunnen brengen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:22

Ik ben degene die het in sommige gevallen wel onnodig beledigen vind. Maar toch. Een politicus heeft toch een iets andere rol dan een jurylid van een talentenjacht.

Ik vind het knap dat Janesmith het zelfs hier weer over allochtonen kan laten gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:27

Ik vind het enerzijds belachelijk om jezelf op te geven voor een gekend tvconcept en vervolgens een kort geding aan te spannen.

Anderzijds vind ik het eigenlijk wel heel triest dat omwille van de kijkcijfers mensen vernederd moeten worden met dergelijk afbrekend commentaar. Ik zou het ook niet echt kunnen waarderen als er zondags op mijn protocol staat 'Paard is beter af als kroket dan onder deze amazone' ofzoiets. Ik vind ook vooral de eerste rondes leuk om te kijken omdat ik me net zo goed een kriek lach om al die mensen die oprecht denken dat ze kunnen zingen en er elke noot naast zitten, maar ik vind het ethisch niet juist om mensen door een jury af te laten breken.

Ze zouden ook opbouwend commentaar kunnen geven (en dat kan ook nog best lollig zijn als het echt een understatement is := ), iets in de trant van 'Meer werken aan toonvastheid,' of 'Werken aan bereik.' Maar goed, media en ethiek staan ver van elkaar, het draait om de kijkcijfers. En ik lach er ook om, eerlijk is eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:32

Daar zat ik op te wachten en eindelijk is het dan zover. Die Gordon mag wel eens een toontje lager gaan zingen, althans zijn zangkunsten kunnen mij ook niet bekoren, zijn manier van doen nog veel minder...Een pestvent is het met een hoog gehalte van kapsones.

Kommentaar ok, maar wat hij soms uitkraamt is alle fatsoen voorbij, dat ruit op om mensen anderen volkomen af te branden, uit te lachen en voor gek te zetten. Mensen en soms ook hele jonge mensen die gewoon het lef hebben om voor dat stelletje kwallen te zingen.

Die Paay die denkt dat ze playgirl 2010 is en met die lijkenhandjes haar 10 keer strakgetrokken gezicht beroerd en zich in postorderkledij hult gaat anderen vertellen dat ze er niet uit zien......dat gekras van haar moet ook iedereen maar mooi vinden, liedjes die niemand meer kent, laat staan de generatie die daar staat te zingen....