zeg NEE tegen het bevriezen van de persoonsgebonden budget!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_haf

zeg NEE tegen het bevriezen van de persoonsgebonden budget!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 19:19

Hallo allemaal
Zoals vele van jullie hebben gehoord, is 1 juli 2010 het persoonsgebonden budget helemaal afgeschaft door meneertje KLINK!!!
Hierdoor moeten veel kleine instellingen sluiten als dit aanhoud!!!
daarom wil ik jullie vragen om dit filmpje te bekijken en een reactie te plaatsen als je ermee eens bent dat het niet afgeschaft moet worden!!!!

http://www.zorgboerderijintzadel.nl/

NAMENS mensen met een PGB bedankt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:52

Ik heb de indruk dat de informatie in jullie artikel niet helemaal juist is. Bestaande pgb'en worden uitgekeerd en het pgb is niet helemaal afgeschaft, alleen nieuwe budgethouders worden op een wachtlijst geplaatst (in elk geval tot het nieuwe jaar). Nog steeds onwenselijk maar niet hetzelfde.

Ik zou mensen die een signaal af willen geven willen oproepen om ten eerste de informatie goed na te lezen ( http://www.pgb.nl/persaldo of ) en ten tweede liever de breder gedragen petitie http://petities.nl/petitie/stop-wachtlijst-pgb te tekenen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:00

euhm... bevriezen is toch niet hetzelfde als afschaffen? En verder, tsja, er moet bezuinigd worden. Daar hebben we allemaal last van. Dan kan iedereen wel een petitie beginnen, maar bezuinigd moet er toch. Ik werk in de zorg en vind het ook niet leuk dat er bezuinigd moet worden, maar zo heeft iedereen er in zijn straatje last van. Het komt vast goed ;) Drastisch iets afschaffen gebeurt er toch niet, het wordt alleen iets minder :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:06

En hier op bezuinigen is dus een ontzettend slecht idee, bezuinigen doen ze al tijden op het pgb. Mijn oma ging van 16 uur naar 3,5 waardoor er geen geld meer was voor eet begeleiding, resultaat ze zakt door haar benen en breekt haar heup. Heel gezeik pgb omgezet en nieuwe regels die niet te volgen zijn voor mantelzorgers. Resultaat pgb verloopt, moest opnieuw aangevraagt worden maar dat was niet duidelijk. NIeuwe indicatie 30 juni en dus te laat want nieuwe mensen krijgen niks meer. Probleem Oma zit al 15 jaar hier bij. En nu geen hulp meer? moet mijn vader die al niks van het pgb kreeg nu alles doen. Hij gaat nu al 3x per nacht er uit om er heen te lopen. Bezuinig aub op de juiste dingen!

@verootjoo in ons geval gaat dat niet op, wij zijn alles kwijt

verootjoo

Re: zeg NEE tegen het bevriezen van de persoonsgebonden budget!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:12

ik werk ook in de zorg, met de awbz, en daar wordt ook op bezuinigd. Met als gevolg dat ik allerlei omwegen moet nemen om iets aan te vragen. Of dat de instelling zelf meer moet betalen.
Maar jouw oma heeft toch gewoon te maken met ZZP's? Niet met pgb's? Of woont ze nog thuis?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:13

ze woont nog thuis, in een verpleeghuis is het snel afgelopen en dat willen we ook niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:15

tussen thuis en een verpleeghuis zit nog een heel groot gebied hoor ;)
woning met verzorging, aanleunwoning, seniorenflat, verzorgingshuis... Overal woont je oma zelfstandig, functioneert ze zelfstandig. Het verschil met thuis is dat ze alarmering heeft, en dat ze op elk moment geholpen kan worden, met wat niet zo goed meer lukt.
In een verpleeghuis kom je pas als je niet zelfstandig kan functioneren ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:20

Mijn vriend is arts in een instelling voor verstandelijk gehandicapten en maakt dus alle gevolgen van dit soort bezuinigingen mee.
Hij beseft zich ook wel dat er bezuinigd moet worden, maar niet alles moet komen van de sociaal zwaksten die genieten van allerlei dagbestedingen, die voor een deel ook betaald worden uit dit soort potjes.
Maar goed, het is nog maar even afwachten wat bevriezen betekent en wat er daarna gedeurt als we ooit een functionerend parlement krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:26

Nickeltje schreef:
Hij beseft zich ook wel dat er bezuinigd moet worden, maar niet alles moet komen van de sociaal zwaksten die genieten van allerlei dagbestedingen, die voor een deel ook betaald worden uit dit soort potjes.

Klopt, ik ben het helemaal met hem eens. Maar ik ben fysiotherapeut in een instelling voor ouderen, en ook dáár wordt bezuinigd op dingen waar de ouderen van genieten, en ook nodig hebben. Dat vind ik ook maar niks. En zo is er in elke sector wel wat. Op de politie wil men niet bezuinigen, op de wegenbouw niet, op het OV niet, op de studenten niet, op de zorg niet. Maar waar dan wel op? Beter dan overal een klein beetje, dan dat 1 groep drastisch de pineut is.

Bovendien denk ik dat zorginstellingen genoeg geld hebben, maar dat het op verkeerde plekken zit. Met een goede reorganisatie zou er ook meer geld naar de hulpbehoevenden kunnen. Ik heb bv al een stuk of 10 managers/leidinggevenden. Als dat aantal eens gereduceerd werd tot 3-4, heb je al heel veel geld over. Lijkt me zo. Maar goed, ik heb geen bedrijfskunde gestudeerd, dus zou niet weten of dat mogelijk is :P

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:26

verootjoo schreef:
tussen thuis en een verpleeghuis zit nog een heel groot gebied hoor ;)
woning met verzorging, aanleunwoning, seniorenflat, verzorgingshuis... Overal woont je oma zelfstandig, functioneert ze zelfstandig. Het verschil met thuis is dat ze alarmering heeft, en dat ze op elk moment geholpen kan worden, met wat niet zo goed meer lukt.
In een verpleeghuis kom je pas als je niet zelfstandig kan functioneren ;)

in een verpleeghuis zijn honden niet toegestaan, ze heeft tot haar 76e gefokt en is nu 88, ze heeft thuisalarmering en wij wonen 2 huizen verder op. Ze heeft alleen wel begeleiding nodig, zonder wil dit niet. Wij hebben haar na de operatie thuis verzorgd, wat achter af ook beter was want in het verpleeghuis waar zij ingestopt zou worden is de zorg niet goed (mensen worden niet gewassen, mogen niet naar buiten, blijven dagen in bed liggen) Ze kan nu weer lopen, en het gaat dus al jaren goed met pgb, geen problemen! nu is er niks meer. want zij is opnieuw in een traject gestopt ondanks dat zij al 15 jaar pgb heeft!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:37

Verootje, daar hoor ik mijn vriend ook veel over. Elke manager heeft weer een manager boven zich... Je vraagt je af hoe veel tijd en geld het zou schelen als daar wat tussen vandaan gaat hier en daar.

En bezuinigen moeten we allemaal vind ik, iedereen moet gewoon wat inleveren als de hele samenleving het moeilijk heeft.
Maar dan moet er overal een beetje gehaald worden en niet bij groepen die minder (kunnen) protesteren gewoon wat meer.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:41

Ik vind bezuiningen prima hoor, maar alsjeblieft niet hierop..
Het alternatief voor PGB is ZIN(Zorg in natura), dit is veel duurder en kan vaak niet de specifieke hulp bieden.
Waarschijnlijk is het duurder door het feit dat er veel meer "tussenpersonen" zijn.

Edit: en wie zorgt er een half jaar voor de mensen die niets met ZIN kunnen, maar wel donders graag aan de slag willen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:43

.
Nickeltje schreef:
Verootje, daar hoor ik mijn vriend ook veel over. Elke manager heeft weer een manager boven zich... Je vraagt je af hoe veel tijd en geld het zou schelen als daar wat tussen vandaan gaat hier en daar.

En bezuinigen moeten we allemaal vind ik, iedereen moet gewoon wat inleveren als de hele samenleving het moeilijk heeft.
Maar dan moet er overal een beetje gehaald worden en niet bij groepen die minder (kunnen) protesteren gewoon wat meer.

er wordt ook overal een beetje gehaald :) Beetje van de hypotheekaftrek, beetje van de politie, beetje van de stufi, beetje van de zorg, en beetje van de hulpbehoevenden.
Het probleem is alleen denk ik, dat als er iets gekort wordt in het 'gewone leven' iedereen op z'n achterste benen staat. Maar dat de zorg voor ouderen/gehandicapten alles maar gewoon pikt := Er is niemand die het in z'n hoofd haalt te gaan staken, omdat dat tenkoste van de bewoners gaat

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:45

Bewoners die zichzelf niet kunnen weren...
Pas als er iemand voor ze opstaat worden ze gehoord.
Het blifjt zowiezo een moeilijk discussie want niemand wil iets inleveren of ergens ineens aan mee gaan betalen natuurlijk...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:46

Als ze eens iets minder subsidie zouden verstrekken aan al die zgn. zorgboerderijen, bleef er meer geld over voor bv. pgb's. Die zorgboerderijen schieten werkelijk als paddestoelen uit de grond. Kennelijk een lucratieve business mensen met een pgb opvangen .... misschien moet ik mijn stallen ook maar eens gaan ontdoen van de paarden en mensen met een pgb gaan opvangen. Dan kost het niet maar brengt het wat op :D Even serieus, de goede daargelaten, het is goed dat er instanties zijn die bepaalde mensen op kunnen vangen, maar slaan we niet een beetje door? Zijn er niet een beetje te veel gekomen van dat soort instanties?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:49

Dit "treft" natuurlijk niet alleen de bejaarden.
Ook de "anders gehandicapten" die begeleiding nodig hebben, of op zoek zijn naar dagbesteding, ondersteuning op het sociale vlak e.d. zijn de dupe.

Overigens vind ik inleveren niet eens erg, meebetalen ook niet(moet ook al met een PGB als je inkomen hoog genoeg is).
Maar in dit geval krijg je iig een half jaar helemaal niets meer zoals het er nu naaruit ziet.

@Hoogendroog: ik geef je helemaal gelijk :j
Zorgboerderijen zijn "goed" veel mensen hebben baat bij dagbesteding, maar het hoeft IMO niet zoveel te kosten.
"vroegah" had mijn vader ook jongens te stage lopen die wat ondersteuning nodig hadden, dat ging gewoon vanuit school, als ze wisten dat ze nog veel moesten leren en wat "raar" waren kwamen ze vaak hier, geen probleem.
Dat kan je ook met een PGB doen, en dat hoeft niet zo belachelijk veel te kosten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:51

Je pakt er ook nog jongeren met een beperking mee, jeugdhulp kan ze nu nauwelijks helpen (gister een discussie over gehad met iemand van jeugdzorg)
Minder zorg is ook prima te doen, bezuinig zou ik zeggen! maar zet niet iemand zonder zorg. Dat gaat de maatschappij alleen meer geld kosten. Wat als al deze mensen bijvoorbeeld ziek worden en in het ziekenhuis terecht komen. Wat kost dat wel per dag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:57

lenaa_tje schreef:
Je pakt er ook nog jongeren met een beperking mee, jeugdhulp kan ze nu nauwelijks helpen (gister een discussie over gehad met iemand van jeugdzorg)
Minder zorg is ook prima te doen, bezuinig zou ik zeggen! maar zet niet iemand zonder zorg. Dat gaat de maatschappij alleen meer geld kosten. Wat als al deze mensen bijvoorbeeld ziek worden en in het ziekenhuis terecht komen. Wat kost dat wel per dag.

er staat hier toch ook beschreven dat er bezuinigd wordt, en niet afgeschaft ;) Tuurlijk wordt de zorg niet afgeschaft. Maar bezuinigen moeten we nu eenmaal allemaal. Ook in den haag staat geen geldboom.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:58

verootjoo schreef:
lenaa_tje schreef:

er staat hier toch ook beschreven dat er bezuinigd wordt, en niet afgeschaft ;) Tuurlijk wordt de zorg niet afgeschaft. Maar bezuinigen moeten we nu eenmaal allemaal. Ook in den haag staat geen geldboom.

ja nou ja, in ons geval dan niks meer he.. weetje hoeveel mensen niks meer krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:01

dan vraag je een zzp aan. Wat ik hierboven ook al zei. Mensen die geen pgb krijgen, kunnen vaak wel ingeschaald worden in een zzp volgens mij. Of je neemt contact op met het CIZ dat het zo niet kan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:02

verootjoo schreef:
dan vraag je een zzp aan. Wat ik hierboven ook al zei. Mensen die geen pgb krijgen, kunnen vaak wel ingeschaald worden in een zzp volgens mij. Of je neemt contact op met het CIZ dat het zo niet kan.

volgens persaldo niet? maar goed beetje oftopic. Ze gaan natuurlijk weer in discussie in de politiek dus ik ben benieuwd

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:13

lenaa_tje schreef:
verootjoo schreef:

volgens persaldo niet? maar goed beetje oftopic. Ze gaan natuurlijk weer in discussie in de politiek dus ik ben benieuwd

niet als je PGB krijgt, maar jij zegt dat ze uit het PGB is, en dan kun je door het CIZ een indicatie laten vaststellen. Heb je wel iets minder vrijheid. Je krijgt het geld nl niet op je rekening, maar je hebt wel zorg ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:18

@verootje: en kun je precies dezelfde zorg krijgen als met een pgb?
het "zorg" krijgen is niet het probleem, maar het probleem is de specifieke zorg, die begeleider en niet een andere, die dagbesteding en niet een andere.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:20

verootjoo schreef:
Bovendien denk ik dat zorginstellingen genoeg geld hebben, maar dat het op verkeerde plekken zit. Met een goede reorganisatie zou er ook meer geld naar de hulpbehoevenden kunnen. Ik heb bv al een stuk of 10 managers/leidinggevenden. Als dat aantal eens gereduceerd werd tot 3-4, heb je al heel veel geld over. Lijkt me zo. Maar goed, ik heb geen bedrijfskunde gestudeerd, dus zou niet weten of dat mogelijk is :P

Jawel hoor, dat kan :j
Er werken hier zo'n 700 mensen waarboven 6 managers zitten.
Er is een bedrijfsbureau voor de inhoudelijke ondersteuning voor de werkvloer en er zijn wat beleidsmedewerkers en een directeur. Het kan dus zeker :j

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:27

@Siskeh: Wij hebben ook thuis een zorgboerderij waar inmiddels al 10 jongeren wonen en werken. En omdat het pgb momenteel drama is en dus nog erger word. Leggen wij op bepaalde clienten gewoon toe.
En de prijzen lijken idd redelijk hoog maar vergeet niet dat de meeste zorgboerderijen ook personeel hebben wat betaald moet worden. En dat zijn gediplomeerde mensen en die hebben toch minimaal recht op het minimum loon. Wij werken (en dan met name mijn ouders) dag en nacht , zij zijn managers, directie en begeleiders in 1. Verder hebben wij groepsleiding en een schoonmaakster in dienst. Niks overbodigs. Verder investeren we veel geld om het zo opitmaal voor de clienten te maken, zij hebben ruime kamers en een eigen badkamer. Maar al die clienten verbruiken wat stroom , eten , gas , water, licht personeelskosten, uitjes enz enz. En wij vragen geen aparte huur erbij.

Er zijn genoeg instellingen bij die het wel wat duurder maken dan de bedoeling is, zeker door te veel overbodige kantoren en managers. Maar dat het niet zo duur hoeft te zijn ben ik niet helemaal met je eens. TE duur is niet goed, maar het lijkt al gauw duur maar vergeet niet dat er ook heel veel geld alleen nog maar nodig is om het te bekostigen. En mijn ouders willen ook graag eten op de plank.