45 Scooter op een 50 weg.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie van een 45 scooter op een 50 weg?

1. Geen last van
30 (54%)
2. Ik erger me eraan
9 (16%)
3. Ik erger me eraan zelfs al zijn ze opgevoerd
4 (7%)
4. Ze horen op het fietspad
8 (14%)
5. Geen mening
2 (3%)
6. Anders namelijk...
2 (3%)

Totaal aantal stemmen: 55

NOVEMBERx92

45 Scooter op een 50 weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 15:01

ik ben benieuwd of mensen zicht ergeren aan een 45 scooter op een 50 weg.

JENNx

Re: 45 Scooter op een 50 weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:07

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 9 van de 10 keer harder rijd op mijn scooter dan is toegestaan. Maar dat wanneer ik op een 50 weg rijd en ik harder ga dan 50 er automobilisten zijn die zelf ook veel harder gaan dan 50 en die dan heel opdringerig achter me gaan rijden.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:09

Ik ga meestal harder als de meeste auto's. En kan mij (meestal) op zondag ongelovelijk ergeren aan mensen in auto's die overal 35 rijden...

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:25

Mijn scooter is ook niet opgevoerd en loopt ook 60.

Maar ik erger me niet aan auto's die te langzaam rijden en vooral niet in de 30 km zones. Dan vind ik het juist hartstikke netjes dat ze zich zo aan de snelheid houden want er zijn weinig automobilisten die dat echt doen heb ik wel gemerkt ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:40

TS: misschien handig je af te vragen waarom scooters niet op het fietspad mogen?

NOVEMBERx92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 16:24

Ik bedoelde met dat fietspad.. meer van dat ze op dat gedeelte waar het 50 is ze op het fietspad moeten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:29

Nou nee liever niet. Ik heb zelf een snorscooter en ik vind het al een crime om me tussen alle zwenkende en wiebelende scholieren te manouvreren. En mocht je scooter nog sneller zijn, dan is het helemaal geen doen meer. Dan kun je beter op de weg rijden. Bovendien heb je je zeker in een 50 km weg, gewoon aan de snelheid te houden als automobilist.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:30

scooters met geel plaatje echt op de weg.. Rijd er zelf op 1 die 48 loopt. Op fietspaden vind ik het ook gevaarlijk vanwege kinderen die daar op spelen etc.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:32

Ik heb er inderdaad ook vaak moeite mee op het fietspad.

Vooral met groepjes, dan horen ze je niet omdat ze te druk aan het kweppen zijn en dan kun je wel 3 keer toeteren voordat ze eens achterom gaan kijken. En dan moeten ze nog aan de kant ... is ook ontzettend moeilijk!

Oh en ouderen .. Die gaan NIET aan de kant. Die durven blijkbaar niet dichter naar de berm te gaan fietsen, waardoor ik vaak met mijn scooter zowaar door de berm moet omdat die ouderen het FIETSpad opeisen.

Als het heel druk is op het fietspad ga ik soms stiekem gewoon over de weg als ik buiten de bebouwde kom rijd. Dan passen de auto's zich maar een beetje aan.

Een 45 km autootje mag toch ook niet op het fietspad? Wat als je achter zo'n ding rijdt? Vaak gaan scooters nog harder dan die autootjes hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:56

Dat was mijn hele punt..... je kunt je er wel aan ergeren als ze op de weg rijden waar je 50 mag, maar scooters en brommers op het fietspad is veel gevaarlijker.

Je hebt je als automobilist gewoon aan de snelheid te houden, en een schooter rijdt 45, dus je hoeft maar 5km/u zachter.....

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:38

Precies, fietspaden zijn te smal om 45 op te rijden, teveel honden/katten die uit de bosjes schieten, fietsers waar je last van heb, kleine kinderen die aan het spelen zijn en nergens op letten.. Nee hoor, lekker op de weg houden, automobilisten passen zich maar aan en halen anders veilig en wel in.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:31

Ik vind het allebei verrot. Ik rij auto en (sporadisch) scooter en ik kan me als automobilist ergeren aan scooters, maar als scooterrijder kan ik mij ook ergeren aan auto's.

Als ik scooter rij, dan ben ik verplicht op de weg te rijden en vind ik het super irritant als auto's achter me gaan zitten duwen. Dat ding gaat niet harder en ik kan niet anders. Vooral op wegen waar je als automobilist gewoon lekker kan en wil doorkarren is het vervelend. Helemaal rond op en af ritten van de snelweg, maar daar mag je vaak wel op het fietspad en anders doe ik het gewoon. Omgekeert rijden er ook vaak slome duikelaars in een auto voor me en kan ik het gas van die scooter al niet eens open gooien. Op het fietspad is als scooter ook niet ideaal, want daar kan je idd zeker niet je gas open gooien. Met 50 een fietser passeren op een smal fietspad is gewoon gevaarlijk. Zeker als het een slingerende fietser is (kinderen, ouderen, kletsende sufkutten, mensen die aan het dromen zijn met oordopjes in). Met een elektrische scooter wordt het helemaal link.

In de auto vind ik het ook irritant als slome scooters voor me gaan zitten, maar ik weet ook dat ze niet anders kunnen, dus dan ga ik niet irritant lopen drukken. Wel zal ik passeren wanneer ik daar de kans voor heb. Als zo'n scooterjochie even snel voor me schiet en vervolgens langzaam voor me gaat zitten tuffen, terwijl er geen inhaal mogelijkheid is, raak ik wel geirriteerd. Schiet dan niet voor me langs.

Het beste zou zijn als scooters zowel op de weg als op het fietspad zouden mogen. Dan kan je je aanpassen aan de situatie als je op de scooter zit. Maar het is ook wel begrijpelijk dat dit niet zo is, aangezien niet iedereen verantwoord rijgedrag heeft (zeker niet jochies van 16) en die wil je dan liever niet op het fietspad hebben. Het is natuurlijk ook niet voor niets geweest dat die regel is ingevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:10

Knoffer, ik kan me erg goed in jouw stukje tekst vinden :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:14

Ik rijd zelf op een brommer en ik vind het zelf heel vervelend. Maar 60 wegen vind ik nog erger. Ik moet hier op de 60 wegen rijden en mag niet op het fietspad. Mijn brommer kan maar 45 dus iedereen haalt je op de meest gevaarlijke manieren in en ik vind het helemaal niks. Echt afschaffen die regel..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:21

Ik kan me er aan irriteren ja, vooral die 45 km auto's, die rot dingen rijden bij ons namelijk ook op een 80 weg net als trekkers overigens waar ik me ook aan irriteer. Ik weet wel dat trekkers niet anders kunnen en er soms geen fietspaden zijn voor die 45 km karretjes maar toch vindt ik het vervelend, ik houdt overigens wel gepaste afstand en haal op een fatsoenlijke manier in als het mogelijk is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:24

Ik vind dat scooters gewoon minimaal 60 MOGEN rijden. Je mag nu maar 45 en de mijne is niet opgevoert en rijdt dus echt maar 45 maar het is soms levensgevaarlijk als ik op de weg ga rijden als dat moet zeker als het een 60 km weg is.

Je kunt je irriteren aan scooterrijders maar ze houden zich alleen maar aan de regels. Al moet ik eerlijk bekennen dat als ik de weg te gevaarlijk vind ik gewoon over het fietspad ga.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:28

Die van mij is ook origineel .. niet opgevoerd, maar kan toch 60. Daar maak ik altijd graag gebruik van! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:55

JENNx schreef:
Die van mij is ook origineel .. niet opgevoerd, maar kan toch 60. Daar maak ik altijd graag gebruik van! :o

Zo zonde als ze dr weer een van het asfalt moeten schrapen.
Vroegáh reden we gewoon op het fietspad en bezorgden totaal geen overlast, helaas moeten die dingen tegenwoordig allemaal sneller, helmen ergens half op het hoofd zwevend, en kijken wat is dat ik ga gewoon.

Ik kan dr helemaal niets mee, de oude tijd haal ik dr iig niet mee terug.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:59

Ik rijd dagelijks met mijn scooter op een weg waar zelfs 60 gereden mag worden, mijn scooter gaat ergens tussen de 45 en 50 op mijn teller (afhankelijk vd wind). Gelukkig is het daar nooit zo onwijs druk en is het erg overzichtelijk, dus kan ik makkelijk ingehaald worden. Ik snap best dat het voor automobilisten erg vervelend kan zijn, maar helaas is daar geen fietspad.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:19

dat er mensen zijn die hebben gestemd op 'ze horen op het fietspad' dat snap ik echt niet. fietsers worden al zowat van de fiets gereden door de vele snorscooters.. (of door elkaar :+ )

wat denk je van al die scholieren, of gezinnetjes op de fiets of oudere mensen die gezellig een rondje gaan fietsen. daar kan je gewoon geen scooters laten rijden! dat vind ik echt een onverantwoordelijke gedachte... de regel dat ze niet (meer) op het fietspad mogen is er gelukkig niet voor niets.

ik heb gestemd op, ik heb er geen last van,
want van de scooter zelf heb ik geen last en zeker niet als die gewoon netjes rijd.
ook niet zozeer van de snelheid. op veel wegen kan je er gewoon langs en anders blijf je er toch gewoon achter? de meeste scooters rijden toch harder dan 45, want ze komen met 50 uit de fabriek.

soms heb ik wel last van scooters, maar dat is gewoon omdat die gasten zich niet aanpassen aan de verkeersregels. maar het zelfde kan je zeggen over automobilisten en fietsers etc. overal zijn er rotte appels

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:27

breezy302 schreef:
Ik vind dat scooters gewoon minimaal 60 MOGEN rijden. Je mag nu maar 45 en de mijne is niet opgevoert en rijdt dus echt maar 45 maar het is soms levensgevaarlijk als ik op de weg ga rijden als dat moet zeker als het een 60 km weg is.

maar is het niet zo dat je binnen de bebouwde kom op de autobaan moet rijden maar buiten de bebouwde kom op het fietspad? 60km per uur wegen zijn toch altijd buiten de bebouwde kom?

---edit:

excuses, ik heb het op internet gevonden, dat dit dus inderdaad niet altijd het geval is (hier in de buurt in ieder geval wel)

Citaat:
Doorgaans laten de wegbeheerders bromfietsen binnen de bebouwde kom op de rijbaan rijden en buiten de bebouwde kom op het fietspad.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:54

Een scooter die op papier 45 gaat gaat in werkelijkheid altijd tussen de 48 en 52 km p/u (zo worden ze afgesteld in de fabriek). Je hebt er zelfs bij die hoger zijn afgesteld, maar die kom je niet heel veel voor.
Dus als je op een 50 km weg rijdt, dan kun je er vergif op innemen dat je ook 50 kan, of je nu wel of niet een scooter voor je hebt zitten.

Verder vind ik reacties als: Ze moeten/horen op het fietspad, altijd van die dooddoeners. Als er een fiets/bromfietspadbord is heb je volledig gelijk, maar alleen een fietspadbord, dan ben je verplicht als brommer om op de weg te rijden. Ik wil best voor die ene azijnpisser op het fietspad gaan, maar dan mag diegene ook mijn €60,- boete voor "gebruik verkeerde rijbaan" betalen.

Hier op de dijk mag je 60 en soms zit er wel eens zo'n irritante drukker achter me, die laat ik dan even voor gaan als hij zo nodig moet. Maar iemand die op een 50 km weg zit te drukken die laat ik niet voor gaan, hij mag toch niet harder. (En ik ga niet risico's lopen door veel te dicht op de berm te gaan rijden. Met een scooter hoef je maar met 1 wiel de berm te raken met een beetje snelheid en je ligt onderuit) .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:13

Mossel schreef:
Ik kan me er aan irriteren ja, vooral die 45 km auto's, die rot dingen rijden bij ons namelijk ook op een 80 weg net als trekkers overigens waar ik me ook aan irriteer. Ik weet wel dat trekkers niet anders kunnen en er soms geen fietspaden zijn voor die 45 km karretjes maar toch vindt ik het vervelend, ik houdt overigens wel gepaste afstand en haal op een fatsoenlijke manier in als het mogelijk is :)

Die 45 km karretjes mogen NIET op het fietspad, dus ik weet niet waar je op basseert "soms zijn er geen fietspaden voor die 45 km"? Want al zijn ze er wel, ze mogen er niet rijden.