Brandweer redt 23.000 kippen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XAstorX

Brandweer redt 23.000 kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 11:06

Brandweer redt 23.000 kippen Ureterp - De brandweer van Ureterp heeft vrijdag kunnen voorkomen dat ruim 23.000 kippen zijn gestikt in een te warme schuur.
De temperatuur in de schuur was opgelopen tot ruim 37 graden.

De boer had wel een sproei-installatie aangezet maar dit hielp niet voldoende. Daarop is de brandweer ingeschakeld.

Het dak van de schuur is gekoeld met water. Na een uur koelen was de temperatuur al ruim 6 graden gezakt.

Een aantal kippen is toch gestikt

bron: telegraaf.nl

Met zulk nieuws begint de dag weer goed:D:D

Marijkjuh

Re: Brandweer redt 23.000 kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:48

Goed dat de boer de brandweer had ingeschakeld, zo is het toch goed afgelopen :) Het zijn natuurlijk opeens rare (erg warme) weersomstandigheden waar de gemiddelde schuur niet op gebouwd is.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:57

Super dat de brandweer het dag heeft afgespoten! Dat scheelt veel ellende. En fijn dat de boer actie heeft ondernomen.

Jammer dat zo'n gebouw uberhaupt zo jammer kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:16

Ik snap in de eerste plaats al niet waarom er 23.000 kippen in een schuur zitten... :n Arme dieren.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:19

RedPassion schreef:
Ik snap in de eerste plaats al niet waarom er 23.000 kippen in een schuur zitten... :n Arme dieren.

Dat was ook mijn gedachte. Ik neem aan dat er hier niks te scharrelen viel?
Het kan heel pessimistisch zijn dat ik zo denk, maar die boer moest wel iets doen,
anders was het een grote financiële tegenslag geweest als al zijn kippen waren gestorven.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:02

Jammer dat ze niet gewoon die kippen naar buiten hebben gelaten.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:41

Triest dat dit zover kan komen. :\
Trieste omstandigheden. ;(

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:23

Ik wil jullie niet ontmoedigen maar bij de hedendaagse normale bedrijven zitten er nog wel meer kippen in een schuur samen hoor! En die hebben (zoals de wetgeving netjes voorschrijft) voldoende ruimte om te scharrelen.

En nou niet allemaal de kippen zielig gaan vinden: een kip die niet lekker in haar vel zit legt niet ... reden te meer dus voor de boer om te zorgen dat de dieren wel goed in hun vel zitten.

OVer de temperatuur in de stal: fijn dat de brandweer een helpende hand heeft kunnen bieden en dat de dieren het grotendeelds gered hebben.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:25

Natasja91 schreef:

dat had ook niet uitgemaakt hoor :7
buiten is het even warm
en er stond bijna geen wind

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:11

Wiesje schreef:
Ik wil jullie niet ontmoedigen maar bij de hedendaagse normale bedrijven zitten er nog wel meer kippen in een schuur samen hoor! En die hebben (zoals de wetgeving netjes voorschrijft) voldoende ruimte om te scharrelen.

En nou niet allemaal de kippen zielig gaan vinden: een kip die niet lekker in haar vel zit legt niet ... reden te meer dus voor de boer om te zorgen dat de dieren wel goed in hun vel zitten.

Nee, geen probleem en zeker niet zielig. 23.000 kippen in één schuur bij een temperatuur van zeg maar 30 graden. Lang leve de legbatterijen/verrijkte kooien.
Zolang het maar eieren legt he.

>;) :\

Welke wetgeving bedoel je trouwens? Ontmoedigen doe je mij niet snel, je hoeft niet lang te zoeken om te weten hoe dramatisch het is in de bio-industrie. ;(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:12

En heeft 1 van jullie ook ergens gelezen hoe groot de schuur was?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:13

en hupsakee.... de vrachtwagen in naar de slager!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:17

suuzepuus schreef:

Wat het grootste gedeelte van Nederland dan weer gewoon compleet zonder schuldgevoel op kan eten...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:18

suuzepuus schreef:

Bijna overbodig. De klant had ze gebraden en al bij de kippenboer kunnen halen. :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:21

Wie wete hoe groot die schuur was.
Die schuren kunnen enórm zijn!
Hier zit een scharrelbedrijf, daar zitten ook 20.000 kippen. en die zitten binnen én buiten..
haal ik met een gerust hart mijn eitjes ! :D

Fijn dat de brandweer kon helpen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:23

Vjestagirl schreef:
En heeft 1 van jullie ook ergens gelezen hoe groot de schuur was?

Laten we heel ruim, voor het gemak uitgaan van 1 m2 per kip (wet schrijft 550cm2 voor). Dat zou 23.000 m2 zijn......
Even voor de duidelijkheid: 1 m2 = 10.000 cm2.

[edit]De bedrijven waar de kippen massaal buiten op een open vlakte lopen onder het mom van ''lekker scharrelen'', zijn nog steeds niet diervriendelijk. Kippen hebben beschutting (bijv. struiken/boomstronken e.d.) nodig om zich veilig te voelen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 01:04

ooh, dus zo maken ze kip nuggets...

gemeen, geintje hoor...
Ik schrok ook van het aantal. Wist heus wel dat er veel kippen bij elkaar zitten maar zoveel had ik toch niet verwacht (ben een stadsmeisje :o ).
Hopen dat de boer snel een oplossing vind voor de rest van de zomer als zijn huidige instalatie niet goed werkt.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:39

wopkelover schreef:
Natasja91 schreef:

dat had ook niet uitgemaakt hoor :7
buiten is het even warm
en er stond bijna geen wind

Nah, als ik zelf zou moeten kiezen zou ik liever buiten rondlopen dan met 22999 anderen in een schuur staan.
Maar goed, misschien zou jij wel iets anders kiezen :7

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:26

Toekie schreef:
[edit]De bedrijven waar de kippen massaal buiten op een open vlakte lopen onder het mom van ''lekker scharrelen'', zijn nog steeds niet diervriendelijk. Kippen hebben beschutting (bijv. struiken/boomstronken e.d.) nodig om zich veilig te voelen.

Als dit op mijn voorbeeld slaat.

Hier hebben ze bomen ,struiken, ze kunnen naar binnen, ze hebben nestkasten.
En geloof me, dit zijn er echt 'n paar twintig duuzend.
Dit zijn dus écht scharrelkipjes.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:17

Toekie schreef:
Nee, geen probleem en zeker niet zielig. 23.000 kippen in één schuur bij een temperatuur van zeg maar 30 graden. Lang leve de legbatterijen/verrijkte kooien.
Zolang het maar eieren legt he.

>;) :\

Welke wetgeving bedoel je trouwens? Ontmoedigen doe je mij niet snel, je hoeft niet lang te zoeken om te weten hoe dramatisch het is in de bio-industrie. ;(

Ik doelde met mijn post op de Wet milieubeheer (onder andere want die is op meerdere manieren gekoppeld met weer andere wetgeving, in zijn algemeenheid de Wet milieubeheer dus).
Ook legbatterijen zijn zo slecht nog niet. Zo gauw als de rangorde is vastgesteld in zo'n kooi is er niets meer aan de hand.
maar dat gebeurt in een scharrelstal ook hoor, en dat gebeurt continu!! Vandaar dat daar ook vaak meer uitval van dieren is dan in een legbatterij.
Maar goed: feit blijft dat de consument liever de kippen tussen de stuiken ziet scharrelen, maar vaak geen flauw idee heeft hoe en wat en er al helemaal niet extra voor wil betalen.

Maar goed: dit is een hele andere discussie, ik proef al dat wij het niet eens gaan worden, dus laten we vooral on-topic blijven!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:17

Niets meer aan de hand? :oo
Nee, ik ga het inderdaad niet eens worden met iemand die 18 kippen op één vierkante meter goedpraat
(om maar te zwijgen over de geknipte/weggebrande snavels uit noodzaak).

;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 03:02

RedPassion schreef:

Voor alle mensen die een kipfiletje kopen in de supermarkt :)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:37

Er zitten er wel meer bij elkaar hoor, helaas. Dan vind ik 't ook niet heel verbazingwekkend dat 't daar nogal warm kan worden. Helaas is het voor de meeste mensen heel makkelijk om hun ogen te sluiten voor dierenleed en selectief te 'vergeten' waar hun maaltijd vandaan komt.

Misschien was het beter geweest als de kippen wel gestikt waren. Dan was ze tenminste een aantal verdere weken / maanden in deze schuur, met een manipulatie van dag/nacht en andere natuurlijke omstandigheden, transport naar de slager, en elektrocutie badje bespaard gebleven. Arme dieren. Maarja, mensen willen goedkoop vlees en eieren en de boer moet daar maar aan voldoen. |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:04

Ik denk dat de brandweer deze kippen niet kan redden: http://www.nu.nl/binnenland/2288118/uit ... beers.html ;(

Fitch, het is inderdaad de vraag of de kippen beter af zijn nu ze nog een paar weken/maanden onder erbarmelijke omstandigheden moeten leven om vervolgens alsnog dood te gaan.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:42

OMG afschuwelijk. |(
75.000 kippen. Alsof het niets is. |(