Straf voor motoragent die voetgangster doodde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mano88

Straf voor motoragent die voetgangster doodde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:54

AMSTERDAM - Een 32-jarige motoragent die in oktober in Amsterdam-Zuid een 41-jarige vrouw doodreed moet van de rechtbank in Amsterdam een werkstraf uitvoeren van 120 uur.

© NU.nl/Jelle BrandsmaVerder legde de rechtbank hem donderdag een ontzegging van de rijbevoegdheid op van een jaar, waarvan een half jaar voorwaardelijk. De rechtbank vindt dat de agent ''zeer onvoorzichtig, onoplettend en onachtzaam heeft gereden''.

De agent was onderweg naar een collega om assistentie te verlenen bij een aanhouding. Daarbij reed hij te hard door rood en gaf hij de voetgangster geen voorrang.

De officier van justitie had een voorwaardelijke celstraf van twee maanden geëist, maar die straf vindt de rechtbank niet passend. De politieman was nooit eerder veroordeeld en het ongeval heeft diepe indruk op hem gemaakt, zo motiveerde de rechter de beslissing.

Maatregelen
De man van het slachtoffer roept de korpsleiding van de politie Amsterdam op disciplinaire maatregelen te treffen tegen de motoragent. ''Deze man hoort volgens mij niet langer thuis op een politiemotor.''

Ook zou het korps een signaal moeten afgeven aan andere agenten die aan het verkeer deelnemen. ''De politie hoort je een gevoel van veiligheid te geven. Tegelijkertijd beseffen we heel goed welke risico's politieagenten lopen, welke risico's zij soms moeten nemen om ons burgers te helpen.''

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2282697/str ... oodde.html

Ik vraag me af hoe wij hier nou naar kijken, als normaal persoon zijnde (dus niet in dienst bij de overheid) zou dit veel grotere gevolgen hebben. Is dit nou echt eerlijk? Wat vind bokt hiervan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:56

Ik ken de situatie niet, dus kan er niet over oordelen.. Maar als je toch een politie-sirene hoort, dan ga je toch zeker niet nog even snel oversteken?
Verder vind ik dat politie en burger even zwaar gestrafd moeten worden, dat sowieso. Maar wat is 'veel te hard'? De politie en ambulance en brandweer mág gewoon door rood, als er dan iemand voor de auto/motor springt dan is dat niet direct de schuld van de hulpverlener, toch?

Anoniem

Re: Straf voor motoragent die voetgangster doodde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:02

Ik ken meer gevallen van dood door schuld waarbij een vergelijkbare straf wordt toegekend, dus dit is geen lagere straf omdat het een agent was..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:13

Wat er gebeurd is weet ik niet.
Waar ik me bijvoorbeeld wel over verbaas als ik op de weg kijk, er komt een ambulance, brandweer of politie met sirenes en zwaailichten, dan gaat echt niet iedereen aan de kant, mensen steken gewoon nog rustig over.

Dan komt bij mij de vraag, reed de agent met sirenes en zwaailichten?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:13

Ik dacht precies hetzelfde. Voorrangstekens, voorrangsvoertuig?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:11

8nnemiek schreef:
Ik ken de situatie niet, dus kan er niet over oordelen.. Maar als je toch een politie-sirene hoort, dan ga je toch zeker niet nog even snel oversteken?
Verder vind ik dat politie en burger even zwaar gestrafd moeten worden, dat sowieso. Maar wat is 'veel te hard'? De politie en ambulance en brandweer mág gewoon door rood, als er dan iemand voor de auto/motor springt dan is dat niet direct de schuld van de hulpverlener, toch?

Inderdaad, in principe mág de politieagent hard rijden en door rood, dus ik denk dat dit ook voor de rechtbank heel anders bekeken is. Ik vind deze straf eerlijk gezegd wel passend, ik denk dat de agent zijn les wel geleerd heeft door het ongeval. :\