Citaat:Praatverbod in delen van trein
AMSTERDAM - In het diepste geheim werkt de NS aan een totaal andere inrichting van oude dubbeldekstreinen. Zo komen er beneden meer staanplaatsen door banken dwars in het rijtuig te plaatsen. En in grote delen van de trein mag straks niet langer worden gepraat of getelefoneerd.
De NS heeft verregaande plannen om de dubbeldekkers anders te gaan inrichten...
Fluisteren en naar muziek luisteren mag slechts als medereizigers er geen last van hebben.
Zones
De treinen worden ingedeeld in verschillende zones. De zone 'werken en rust' op de bovenverdieping en de zone voor 'ontmoeten en gezelligheid' beneden.
Deskundigen hebben hun twijfels bij het concept. De treinen zijn in de spits zo vol, dat reizigers waarschijnlijk geen keus hebben een geschikte zone te zoeken. Ze mogen van geluk spreken als ze een zitplaats bemachtigen. De grote vraag is ook hoe de NS dit gaat handhaven. En wat te doen met kinderen die in dubbeldekkers liefst bovenin zitten?
Uit vertrouwelijke stukken blijkt dat reizigers volgens de NS meer stille plaatsen in de trein willen.
Ik kan me er inderdaad af en toe ook aan ergeren in de trein.... dat mee moeten luisteren naar dingen die je niet wilt horen. Complete familieruzie's en roddels worden je luidkeels toegeroepen omdat met dat in zijn mobiele telefoon staat te tetteren.
Anderzijds vind ik dit toch het toppunt van betuttelen...
Hoe denken jullie erover?