Praatverbod in treinen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Praatverbod in treinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 13:56

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7083 ... tml?p=25,2
Citaat:
Praatverbod in delen van trein

AMSTERDAM - In het diepste geheim werkt de NS aan een totaal andere inrichting van oude dubbeldekstreinen. Zo komen er beneden meer staanplaatsen door banken dwars in het rijtuig te plaatsen. En in grote delen van de trein mag straks niet langer worden gepraat of getelefoneerd.

De NS heeft verregaande plannen om de dubbeldekkers anders te gaan inrichten...

Fluisteren en naar muziek luisteren mag slechts als medereizigers er geen last van hebben.

Zones

De treinen worden ingedeeld in verschillende zones. De zone 'werken en rust' op de bovenverdieping en de zone voor 'ontmoeten en gezelligheid' beneden.

Deskundigen hebben hun twijfels bij het concept. De treinen zijn in de spits zo vol, dat reizigers waarschijnlijk geen keus hebben een geschikte zone te zoeken. Ze mogen van geluk spreken als ze een zitplaats bemachtigen. De grote vraag is ook hoe de NS dit gaat handhaven. En wat te doen met kinderen die in dubbeldekkers liefst bovenin zitten?

Uit vertrouwelijke stukken blijkt dat reizigers volgens de NS meer stille plaatsen in de trein willen.

Ik kan me er inderdaad af en toe ook aan ergeren in de trein.... dat mee moeten luisteren naar dingen die je niet wilt horen. Complete familieruzie's en roddels worden je luidkeels toegeroepen omdat met dat in zijn mobiele telefoon staat te tetteren.

Anderzijds vind ik dit toch het toppunt van betuttelen...

Hoe denken jullie erover?

_Tara_

Re: Praatverbod in treinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:57

Dit gaat nooit werken. Zeker in de spits ben ik vaak al blij als ik kan zitten. En staanplaatsen in een trein? Dat schiet toch niet op :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:58

Wat een onzin :=
Straks mag je je mond niet eens meer open doen op straat :)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:59

Wordt het goedkoper dan? met staanplaatsen?
Ik sta nu elke ochtend en betaal me blauw.....

bellen mogen ze van me verbieden :j
Praten is een beetje overdreven maar ik zou er geen moeite mee hebben als ze het doorvoeren :+

Apple

Humm, zie me in de spits al als een haring opgeprikt staan :\ Dan krijg je dus meer het beeld dat je hebt in de metro, met banken langs de zijkant.

Rebeccatjuh

Meer staanplaatsen en zeker wel weer de kaartjes duurder maken?

Gek dat mensen nauwelijks de auto laten staan.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:00

Soms is het beter dat sommige spraakverbod krijgen, als ze nog iets harder roepen hebben ze geen GSM meer nodig := .
Anderzijds de meeste mensen praten gewoon rustig zonder de boel bij elkaar te krijsen dus vind ik praatverbod een beetje overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:00

Telegraaf.
'In het diepste geheim'.
:=
Moet je dit wel zo serieus nemen?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:01

Stilte zones hebben ze allang in de Deense treinen, werkt fantastisch en ben er erg blij mee +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:03

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:04

dat werkt echt niet ben ik bang. :') in de spits is het zo druk dat mensen geen keus meer hebben.
als je er echt last van hebt zijn er toch ook van die kleine hokjes (geen idee hoe dat heet :=) waar je in kunt werken en stil moet zijn?
de telegraaf geloof ik trouwens ook niet zomaar.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:04

Er zijn toch inderdaad al stilte coupes?
Ik ga daar het liefste zitten, en als mensen luidruchtig zitten te tetteren wijs ik ze op de stickers op de ramen :)
In de spits zal dat alleen niet werken denk ik :n

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:04

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:06

Ik vind het altijd wel leuk om gesprekken van anderen af te luisteren, en als ik met een vriendin ofzo ben wil ik gewoon kunnen praten. Wat een onzin

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:06

Dit nieuws is al oud! iig ik heb het maanden terug al een keer gevonden toen ik opzocht of je nou wel of niet mag praten in een stilte coupé (het antwoord is fluisteren).
In de nieuwe sprinters heb je al van die banken aan de zijkant en dat is ook vooral heel fijn voor al die vouwfietsen, kinderwagens en rolstoelen.
Mijn enige punt is, de bovenverdieping van zo'n dubbele trein zou dan voor vergaderingen zijn? Moeten mensen daarbij niet juist praten? Wat is er dan voor die mensen die dus wel stilte willen?
Toen ik nog elke dag een uur heen en terug in de trein zat voor m'n studie was ik héél blij met de stilte coupés. Ik kan nou eenmaal niet goed tegen rumoerigheid, zeker niet na een lange dag op school. En dan wil je die schreeuwende (al dan niet bellende) mensen echt niet in je buurt hebben, je kan nou eenmaal niet net als op straat die mensen gewoon ontwijken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:07

Is het niet gewoon een goed idee om de luidruchtige mensen zelf aan te pakken, ik kan bv perfect zacht telefoneren of praten :)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:10

lesilla schreef:
Is het niet gewoon een goed idee om de luidruchtige mensen zelf aan te pakken, ik kan bv perfect zacht telefoneren of praten :)

hoe wilde je dit doen, in elke coupe iemand neerzetten die controleert wie er te luidruchtig is?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:10

Weergegeven op z'n Telegraafs :) Het stuk begint met 'in het diepste geheim' en dan verwacht je toch minstens een fatsoenlijke samenzwering maar helaas.
Verder... boeiuh. Het is in elk geval duidelijk dat er teveel mensen zijn die niet uit zichzelf het fatsoen hebben om de overlast te beperken. Dan krijg je betutteling...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:12

Nijn schreef:
Er zijn toch inderdaad al stilte coupes?
Ik ga daar het liefste zitten, en als mensen luidruchtig zitten te tetteren wijs ik ze op de stickers op de ramen :)
In de spits zal dat alleen niet werken denk ik :n

Ik hoop dat dit nieuwe systeem beter gaat werken, ik heb weleens meegemaakt dat mevrouw A meneer B erop wees dat hij in een stiltecoupe zat, waarna mevrouw A tot op het bot toe werd uitgescholden door meneer B... ik zit graag in een stiltecoupe maar op die manier laat je het wel er wat van te zeggen als iemand luidruchtig is...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:16

Ik ben voor! Kan me behoorlijk ergeren aan te luidruchtige mensen in de trein, of mensen die er een hele DJ carrière op na houden..

En over de staanplaatsen: je betaalt toch voor vervoer en niet voor een zitplek? Ik moet nu ook regelmatig staan. Maar als het voor korte stukjes is (het zijn stoptreinen) vind ik dat geen probleem.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:16

Hmm, het idee is leuk. Ik erger me soms ook dood aan mensen die in de stiltecoupe gaan bellen / zeer luid praten Maar wat in het artikel ook al wordt genoemd, hoe gaan ze dat doen in de spits?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:18

Ik vind het juist vaak heerlijk dat er zoveel gepraat wordt :=
Dus ik ben heel erg tegen :P Als ik rust wil, ga ik wel naar de stilte-coupe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:20

_Pansy_ schreef:
Ik vind het juist vaak heerlijk dat er zoveel gepraat wordt :=
Dus ik ben heel erg tegen :P Als ik rust wil, ga ik wel naar de stilte-coupe.

Probleem is dat ook in de stilte-coupees word gekletst.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:20

Heino schreef:
Ik ben voor! Kan me behoorlijk ergeren aan te luidruchtige mensen in de trein, of mensen die er een hele DJ carrière op na houden..

En over de staanplaatsen: je betaalt toch voor vervoer en niet voor een zitplek? Ik moet nu ook regelmatig staan. Maar als het voor korte stukjes is (het zijn stoptreinen) vind ik dat geen probleem.

Hoe comfortabeler het vervoer is, hoe meer men bereid is te betalen.
Dus als er meer staanplaatsen komen, zou ik het krom vinden als de kaartjes nog verder omhoog gaan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:22

vorige maand heb ik op 1 dage 7 uur in de trein gezeten in mn uppie. er was een stilte coupe. Heerlijk zou je denken!!
nou... nee dus.... gezellige familie uitjes en oude zeurdozen die de hele buurt doorspreken nemen rustig plaats in de stilte coupe.
Ik ben erg blij dat ik verder weinig met de trein reis!