Ontruiming Hell's Angels en Aya Sofiamoskee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janesmith

Ontruiming Hell's Angels en Aya Sofiamoskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:46

Dit is nu eens een mooie kans om duidelijk te zien of er in Nederland met twee maten gemeten wordt. Zowel de Aya Sofiamoskee in Amsterdam-West als een deel van het Hell's Angels terrein in Amsterdam-Zuid, moeten door uitspraken van de rechter ontruimd worden. Beide gebruikers van de beide terreinen weigeren dit. Beiden houden zich dus niet aan de wet, en nu ben ik zeer nieuwsgierig hoe er in beide gevallen omgegaan wordt met een identieke situatie.

Hell's Angels terrein
AMSTERDAM - De Hells Angels zijn ook na het verstrijken van het ultimatum niet vertrokken. De gemeente had de Angels tot 0.00 uur vrijdagnacht gegeven om een deel van hun terrein aan de Wenkebachweg te verlaten.

Het gerechtshof bepaalde in maart dat de motorclub een deel van het terrein aan de Wenckebachweg uiterlijk vrijdag moest verlaten. Dat is echter niet gebeurd. Vrijdag kondigden de Hells Angels al aan dit niet van plan te zijn.

"Het is geen verrassing, wel een teleurstelling", aldus een woordvoerder van waarnemend burgemeester Lodewijk Asscher zaterdag over de weigering van de Angels om gehoor te geven aan het gerechtelijk bevel. De gemeente Amsterdam zal zich op zeer korte termijn beraden op vervolgstappen, zo meldde de woordvoerder. "Een ontruiming behoort tot de opties."

De leden van de motorclub gaan er van uit dat de bepaling van het hof begin mei van tafel is geveegd door de voorzieningenrechter. Die bepaalde toen dat de Angels hun clubhuis en twee bijbehorende loodsen niet hoeven af te breken zolang de gemeente geen concrete bouwplannen heeft voor het gebied.

Volgens de gemeente heeft de uitspraak van mei niets te maken met het 'onrechtmatig' bezette stuk grond. De advocaat van de Angels liet destijds al weten wel uit de uitspraak af te leiden dat het onnodig is de duizenden vierkante meters nu al af te staan.

De gemeente en de club liggen al jaren met elkaar overhoop over het terrein. De Angels zitten sinds de jaren zeventig aan de H.J.E. Wenckebachweg, waar ze een gebied van 590 vierkante meter toebedeeld kregen. In de loop der jaren breidden de motorrijders hun terrein uit tot 5000 vierkante meter. Volgens de gemeente heeft de club geen bouwvergunning voor de gebouwen op het terrein. Bovendien wil de stad de Angels weg hebben om het gebied te kunnen herontwikkelen: er moeten woningen komen.

"Wij begrijpen niet dat de gemeente zich niet aan een rechterlijke uitspraak houdt", aldus een woordvoerder van de motorclub. "De rechter heeft bepaald dat wij het terrein pas hoeven in te leveren als hier iemand met bouwtekeningen staat." De leden van de motorclub voelen zich door de gemeente Amsterdam als paria's behandeld. "De bedrijven die hier zitten, hebben ook geen bouwvergunning maar die worden met rust gelaten. Ze moeten ons hebben."

Aya Sofiamoskee
Amsterdam heeft 20.000 brieven verspreid onder omwonenden van de Aya Sofiamoskee in stadsdeel West. Hiermee wil de gemeente de buurtbewoners informeren over de op handen zijnde ontruiming van het gebedshuis, liet een woordvoerster vrijdag weten.
Uitleg

De brief is zowel in het Nederlands als het Turks verspreid. Amsterdam legt hierin nog eens uit waarom ontruiming nodig is, wat de uitspraak van de rechter inhoudt en wat de rol van de gemeente is in het geheel. Ook staat in de brief dat uit veiligheidsoverwegingen niet kan worden aangegeven wanneer de ontruiming van de moskee precies plaatsvindt.

Ontruiming

Waarnemend burgemeester Lodewijk Asscher heeft de gelovigen gesommeerd het pand uiterlijk maandag te verlaten. De zegsvrouw zei dat de gemeente nog altijd hoopt dat ontruiming niet nodig is en dat ze uit zichzelf vertrekken.

Prrrr

Re: Ontruiming Hell's Angels en Aya Sofiamoskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:55

Nja. Dat is al lastig, omdat dit geen gelijke gevallen betreft: voor het pand waar de Aya Sofia Moskee in gevestigd is bestaan concrete bouwplannen, voor het terrein aan de Wenkebachweg niet. (Van de Aya Sofia Moskee wist ik trouwens niks, maar dit is een verhelderend stuk: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... skee.dhtml)

De discussie loopt ook op andere vlakken, omdat de voorzieningenrechter in mei heeft bepaald dat een deel niet ontruimd hoeft te worden, en Hell's Angels dat anders interpreteert dan de gemeente. Daar zal nog wel een procedure over gevoerd gaan worden.

Op zich zou de vergelijking leuk zijn, maar de voorbeelden zijn niet vergelijkbaar.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 14:29

Wat ze wel gemeen hebben is dat Asscher gezegd heeft dat hij beide terreinen wil gaan ontruimen. Zal mij benieuwen wat voor tafarelen dat op gaat leveren. Die Hell's Angels gaan geen geweld gebruiken, daar ben ik zeker van. Kijken of die straatterroristjes zich ook rustig houden in Amsterdam-West. Ik heb er een hard hoofd in.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:42

Dat de Hell's Angels geen geweld gaan gebruiken - daar zou ik mijn geld niet op inzetten (laatst nog een mooie veroordeling gelezen van aan HA die om zijn punt kracht bij te zetten een boormachine in iemands knieschijven zette - slachtoffer heeft het niet overleefd). Ik weet niet wie je bedoelt met straatterroristjes. Een gemiddelde moskee in mijn woonplaats trekt geen mensen die ik zo zou omschrijven...

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 15:13

Nee, ik bedoel niet de gebruikers van de moskee, want van die mensen ben ik overtuigd dat ze geheel geweldloos en rustige mensen zijn. Ik bedoel die gasten die dit als een mooi excuus zien om weer eens te rellen, die gasten die dagelijks het nieuws bepalen.
Zo'n Hell's Angel waar jij het over hebt, die doet dat als individu, maar nu het om hun clubhuis gaat en ze dus als groep benaderd worden, zullen die zich koest houden als de ME komt. Dat zijn mannen van de straat, die weten dat je geen kans maakt tegen de ME, en je beter stil kunt zitten als je geschoren wordt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:08

Wanneer de panden ontruimd gaan worden is nog niet duidelijk. Of het überhaupt doorgaat is nog niet duidelijk en of er overlast van komt en hoeveel valt ook nog niet te voorspellen. Het heeft dus niet zoveel zin om vooraf op de tribune te gaan zitten in de verwachting dat er gevochten zal gaan worden.

Hier dus een slotje.