Hoog opgeleide Marokkanen stellen brief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Hoog opgeleide Marokkanen stellen brief op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 09:31

Hoog opgeleide Marokkanen stellen brief op voor het nieuwe kabinet.

AMSTERDAM - De vestiging van hoogwaardige culturele instellingen in achterstandswijken buiten de gebruikelijke ‘elitaire’ locaties, herwaardering van nabuurschap, de ontwikkeling van ‘een eigen Harvard’, bedrijven die parken en natuurgebieden sponsoren, het stimuleren van ‘circulaire migratie’ in plaats van de deuren te sluiten. Dit zijn enkele punten uit de toekomstvisie NL 2023 die een groep hoogopgeleide Marokkaanse Nederlanders heeft ontwikkeld in een poging het gepolariseerde maatschappelijke debat te doorbreken.
‘Wij willen over de schaduwen van angst, wantrouwen en de waan van de dag heen springen’, schrijft NL 2023 in een open brief aan het ‘toekomstig kabinet’. Een politiek manifest is het initiatief niet, beklemtoont de groep, maar een burgerinitiatief van een groep biculturele Nederlanders die een bijzondere positie inneemt in de maatschappij. Zij kunnen, zeggen ze, een verbindende schakel zijn tussen de Nederlandse gemeenschap en de migrantengroepen, die ze beide goed kennen.

Blinde vlekken
Toenmalig CNV-voorzitter René Paas waarschuwde op zo’n conferentie voor de ‘blinde vlekken’ van het heden. In de jaren zestig werd gedacht dat de computers van toen nooit sneller zouden kunnen. Kortom: ‘Van de toekomst weten we geen moer.’ Niettemin omarmde Paas het initiatief. Hij plaatste het in de context van het Amerikaanse rapport Global Trends 2025: A transformed World, van de National Intelligence Council.

Daarin wordt beklemtoond dat het ‘fossiele Europa’ alleen een kans maakt economisch te overleven als het erin slaagt de moslimminderheden met succes te integreren. Met andere woorden: we hebben de Marokkaanse, Turkse, islamitische arbeidskrachten broodnodig. ‘Wat nu als groot probleem wordt beschouwd, kon wel eens de oplossing zijn. Autochtonen moeten NL 2023 niet alleen uit welwillendheid omarmen, maar ook – en misschien wel vooral – uit eigenbelang’, aldus Paas, thans voorzitter van Divosa, de vereniging van directeuren van sociale diensten.

In de open brief zet NL 2023 zijn ambities uiteen op allerlei beleidsterreinen: onderwijs en opvoeding, religie en publiek domein, kunst en cultuur, arbeidsmarkt, sport, ruimtelijke ordening, veiligheid en buitenlands beleid.

http://www.nl2023.nl/index.php?option=c ... 9&Itemid=2

bron Volkskrant

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:10

Ik had waarschijnlijk in de kop moeten zetten Marokkaantjes zorgen voor rellen of zo :+ .
Marokkanen die het goed doen kunnen hier op weinig interesse rekenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:17

_O- :=

Vind het een goed initiatief en een hele goede, mooie open brief :j
Hopelijk zet dit initiatief aan tot meer van dit soort goede dingen.

Apple

Re: Hoog opgeleide Marokkanen stellen brief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:21

Sarabande, of een sneer als: 'zelfs al zijn ze hoogopgeleid zijn er nog meerdere van nodig voordat ze een goede brief kunnen schrijven' := :+

Ik vind het wel een mooi initiatief. Juist doordat de briefschrijvers zelf een Marokkaanse achtergrond hebben kunnen zij zich waarschijnlijk beter inleven in de problemen die er spelen dan oer-hollandse beleidsmakers.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:22

Mooi initiatief
Laten we hopen dat dit opgepakt word als een voorbeeld en dat er nog vele volgen.

sarabande schreef:
Ik had waarschijnlijk in de kop moeten zetten Marokkaantjes zorgen voor rellen of zo :+ .

_/-\o_

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:34

sarabande schreef:

Waarom zouden ze apart gelauwerd moeten worden?
Ik ben een allegaartje van Joods, frans en Amerikaans-Nederlands, en uiteindelijk streven we toch allemaal naar hetzelfde. Dat lees je ook uit die brief. Dus wat doet het ertoe wie het geschreven heeft?

Opleiding en educatie zijn in de westerse maatschappij ingeworteld, dus daarom vind ik de titel al vreemd overkomen.
Ik houd niet van mensen of groepen die zich in een slachtofferrol duwen of laten duwen. De meeste zaken heb je zelf in handen, en onderwijs, zeker in onze contrijen, is daar 1 van.
Of de personen dat daadwerkelijk aanpakken, dat is een ander probleem/vraag.

Maar nu las ik, 'hoog opgeleide marokkanen' en had ik direct zoiets van >;) is dat een speciaal ras ofzo of uberhaupt iets speciaal dat ontzag moet opwekken?
Dat is toch enkele het resultaat van die mensen hun inzet en werk, los van hun geloof of afkomst. Snap niet dat anno 2010, zo'n titels gebruikt worden. Komt precies over alsof de Marokkanen een onderdrukt volk zijn, met geen of weinig mogelijkheden.

Verder vind ik de brief mooi opgesteld en getuigt het van interculturele samenwerking met een visie naar de toekomst

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:45

bulck schreef:
sarabande schreef:

Ik ben een allegaartje van Joods, frans en Amerikaans-Nederlands, en uiteindelijk streven we toch allemaal naar hetzelfde. Dat lees je ook uit die brief. Dus wat doet het ertoe wie het geschreven heeft?

Opleiding en educatie zijn in de westerse maatschappij ingeworteld, dus daarom vind ik de titel al vreemd overkomen.
Ik houd niet van mensen of groepen die zich in een slachtofferrol duwen of laten duwen. De meeste zaken heb je zelf in handen, en onderwijs, zeker in onze contrijen, is daar 1 van.

Maar nu las ik, 'hoog opgeleide marokkanen' en had ik direct zoiets van >;) is dat een speciaal ras ofzo of uberhaupt iets speciaal dat ontzag moet opwekken?
Dat is toch enkele het resultaat van die mensen hun inzet en werk, los van hun geloof of afkomst. Snap niet dat anno 2010, zo'n titels gebruikt worden. Komt precies over alsof de Marokkanen een onderdrukt volk zijn, met geen of weinig mogelijkheden.

Verder vind ik de brief mooi opgesteld en getuigt het van interculturele samenwerking met een visie naar de toekomst

Beetje rare reactie.
Overal om ons heen, in NL ten minste gaat het over marrokkanen en wat ze allemaal verkeerd doen.
En nu doen ze iets positief en zou het er ineens niet meer bijgezet hoeven worden? Zou het overbodig zijn?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:46

bulck schreef:
[
Ik ben een allegaartje van Joods, frans en Amerikaans-Nederlands, en uiteindelijk streven we toch allemaal naar hetzelfde. Dat lees je ook uit die brief.

Dat zijn volksgroepen waar niet door een groot deel van de Nederlandse bevolking op neergekeken wordt en die door een politicus en vervolgens een groot deel politiek als veroorzaker van het kwaad in dit land aangemerkt worden waarbij met name hun geloof het moet ontgelden.

Kijk eens hoeveel toics hier in negatieve zin over Marokkanen gaan, of de politieke topics die er altijd weer op uitdraaien.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 28-06-10 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:48

bulck schreef:
sarabande schreef:

Hoe kun je als individu nu zelf in de hand hebben in welke rol de groep word geduwd waar je toevallig bij hoort omdat je ouders uit dat land komen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:55

Ach er komen de komende decennia honderdduizenden banen vrij door vergrijzing en het weer aantrekken van de economie...

http://nos.nl/artikel/166996-tekort-vra ... reigt.html

We zullen álle mensen in dit land nog hard nodig hebben, en als allochtonen meer kansen krijgen, en er minder concurrentie is op gebied van werk en wonen dan zal de integratie ook soepeler verlopen.

Want het is volgens mij vooral een concurrentiestrijd, in tijden van laagconjunctuur en schaarste aan goedkopere woningen (leve het bijzondere Nederlandse planbeleid) is het makkelijker je bedreigt te voelen door een bevolkingsgroep die in jouw ogen minder rechten heeft dan jij.

Overigens doen de moslima's het in het Nederlandse onderwijs een stuk beter dan hun baldadige broertjes, dus de emancipatie van de moslimgemeenschap zit wel snor. ;)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:58

Super iniatief.
Alleen jammer dat in je begin topic (in de Global2025) wordt gesproken over het feit "dat het fossiele Europa moet zorgen dat de moslims intergreren". Volgens mij is het andersom.
Verder denk ik dat hoog opgeleiden allochtonen verder van de relschoppende minderheden afstaan dan wij.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:00

sarabande schreef:

Of 's ochtends negen uur is niet het bokt spits-uur.. :D

Goed initiatief

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:01

@sporter: ik vind dat eerder denigrerend dan complimenterend. Precies of er zijn maar een hand vol hoog opgeleide marokkanen. Verder zijn die 'hoog opgeleide Marokkanen' 9/10 genaturaliseerde NL's, dus vind ik het helemaal nergens opslaan.
Daarom mijn reactie dus, verder geen commentaar op de brief, (zie eerdere post)

@Sarahbende, dan lees je duidelijk de brief ook niet, want Joden zijn ook nog vaak doelwit.(heb al geluk dat we geen orthodoxen zijn en dus voor de buitenwereld niet opvallen) Dat is men punt ook verder niet.
Als daar moest staan: Hoog opgeleide Nederlanders, Belgen, Joden, of whatever welk ander volk, had ik net zo gereageerd.
Dus als die brief een open dialoog en signaal wil geven richting de politiek, moet men dus afstappen van dogma's en dergelijke associaties waarbij ze volkeren 'gebruiken' om aandacht te trekken.

En dat er een bestaande problematiek is, dat betwist niemand. Maar er wordt te snel geroepen dat het Marokkanen zijn, terwijl het 9/10 genaturaliseerde NL'ers (Nederlanders dus, want vaak al 2 of 3e generatie) zijn en dan vaak zelfs helemaal geen Marokkanen, maar bvb Algerijnen, of andere Noord-Afrikanen. Dus generaliseren en dat dan als statement gebruiken is stemmingmakerij en weeral verschillen onderlijnen ipv gelijkenissen zoeken.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:07

Ik snap idd de toevoeging hoog opgeleide niet. Willen ze zich om een of andere reden onderscheiden van andere, niet hoog opgeleide, allochtonen? Waarom geen brief uit naam van alle Marokkanen? Ze maken nu net als Wilders onderscheid.......

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:10

agja, overal valt wat op aan te merken natuurlijk. dat 'hoog opgeleide' stoort mij ook in zekere zin, maar aan de andere kant zie ik ook iets goeds.

zoals dit:
Citaat:
In 2023 is Nederland een land waarin de achtergrond en religie van ‘de ander’ er niet meer toe doet. We zijn allemaal Nederlanders. We gaan uit van de kracht van het verschil. De maximale inzet van burgerkracht en de rechtsstaat zijn belangrijke ankerpunten. Politicus of burger, ieder heeft een morele verantwoordelijkheid om mensen te binden, niet om hen uit elkaar te drijven. Elkaar op een respectvolle manier aanspreken is het basisuitgangspunt. Mensen zetten op lokaal niveau hun krachten en talenten in. Mensen kijken elkaar weer recht in de ogen aan en nabuurschap verdient herwaardering. Door sociale omgang op wijkniveau ontstaat ook een gedeeld waarden- en normensysteem (een ‘Moreel Esperanto’). Dit leidt tot een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de eigen leefomgeving en daarmee het publieke domein. Belangrijk is dat gemeenten investeren in deze burgerkracht. Als alle gemeenten dit serieus oppakken, zal er een krachtige landelijke sociale structuur ontstaan en zijn we als land weerbaarder. Burgers zullen zich meer medeverantwoordelijk voelen voor het wel en wee van hún land. Nu wordt nog te vaak naar de overheid gewezen.

een mooie missie!

Kanelly schreef:
_O- :=

Vind het een goed initiatief en een hele goede, mooie open brief :j
Hopelijk zet dit initiatief aan tot meer van dit soort goede dingen.

dit is zeker geen uitzondering. er gebeuren de laatste tijd veel van dit soort goede dingen. juist nu nederland verdeeld lijkt te raken en het woord moslim of marokkaan toch iets negatiefs lijkt te zijn/worden staan er steeds meer moslims en/of marokkanen op om zich hard te maken. er worden juist steeds meer dingen georganiseerd met als doel positieve beeldvorming, elkaar leren kennen etc. enkel haalt niet alles het nieuws, deze heeft de krant wel gehaald en ik hoop inderdaad dat dit anderen nog meer motiveerd om door te zetten (want het is soms heel frustrerend als je dingen organiseer maar er uiteindelijk weinig gehoor voor krijgt. ik hoop dat dit voorbeeld weer een boost kan geven)

zeker een goede zaak :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:13

Super initiatief! En dat er maar vele mogen volgen......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:14

bulck schreef:
@Sarahbende, dan lees je duidelijk de brief ook niet, want Joden zijn ook nog vaak doelwit.(heb al geluk dat we geen orthodoxen zijn en dus voor de buitenwereld niet opvallen) .

De naam is sarabande :D

Maar gelukkig zijn op dit moment geen politieke partijen actief die gericht zijn tegen joden, dat is toch een significant verschil.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:16

sporter schreef:
Hoe kun je als individu nu zelf in de hand hebben in welke rol de groep word geduwd waar je toevallig bij hoort omdat je ouders uit dat land komen.

Daar kan je veel aandoen, maar je moet wel willen uiteraard.
Integratie is er al 1 van. Ik kan amper Jidisch spreken, maar buiten men Frans, heb ik van kleinsaf Nederlands meegekregen(school, vrienden etc).
Mijn moeder spreekt nogal gebrekkig Nederlands, maar zal in het bijzijn van Nederlands sprekenden steeds zichzelf beredderen in het NL.
Verder Geloof /religie afkoppelen van de dagelijkse werking. Ik denk vnl dat dit in de moslimgemeenschap het knelpunt is. Maar dat komt eerder door de interpretatie die verkondigt wordt, dan wel wat eigenlijjk de Koran voorschrijft. Dat is echter een hele andere discussie.

En verder jezelf bewijzen en gaan voor wat je zelf wil bereiken.
Zwakheden omzetten in sterktes, eerder dan te berusten in wat gegeneraliseerd wordt. Want daaruit onstaan extreme minderheidsgroeperingen die zich gaan afzetten/verzetten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:28

sarabande schreef:
bulck schreef:
@Sarahbende, dan lees je duidelijk de brief ook niet, want Joden zijn ook nog vaak doelwit.(heb al geluk dat we geen orthodoxen zijn en dus voor de buitenwereld niet opvallen) .

De naam is sarabande :D

Maar gelukkig zijn op dit moment geen politieke partijen actief die gericht zijn tegen joden, dat is toch een significant verschil.

Extreem rechtse partijen voeden zich altijd op problemen veroorzaakt door 'anderen' (Moslims zijn oa een gemakkelijke doelgroep door hun 'andere' religie). Het is de kiezer die zijn stem moet laten horen. Dus als dergelijke partijen hoog scoren, dan moeten er in jullie geval meer hoog opgeleide Nederlanders komen, die dergelijke partijen doorprikken. Want elk normaal denkend mens, die een beetje in de wereld staat, denkt niet in zo'n extremen, laat staan een oordeel te vellen of mensen categoriek op te splitsen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:33

bulck schreef:
[Extreem rechtse partijen voeden zich altijd op problemen veroorzaakt door 'anderen' (Moslims zijn oa een gemakkelijke doelgroep door hun 'andere' religie). Het is de kiezer die zijn stem moet laten horen. Dus als dergelijke partijen hoog scoren, dan moeten er in jullie geval meer hoog opgeleide Nederlanders komen, die dergelijke partijen doorprikken. Want elk normaal denkend mens, die een beetje in de wereld staat, denkt niet in zo'n extremen, laat staan een oordeel te vellen of mensen categoriek op te splitsen.

Mooi verwoord! Probleem is wel dat er ook onder de hoogopgeleiden opportunisten zitten. En sommigen zullen extreem rechts als 'snelste opstap naar een gloedvolle (om in de termen van Kristallnacht te spreken) carrierre' zien

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:34

Bulck: ik begrijp je punt. :)

Hoe de titel ook luidt; ik vind het een goed initiatief.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:38

Het maakt helemaal niet uit wélke bevolkingsgroep wordt gebruikt om een 'vijandsbeeld' te scheppen.

Het gaat om het onderliggende mechanisme, en dat staat in mijn ogen los van enige historische context.

In dit geval is 'De Moslim' doelwit. Dat maakt de Moslimgemeenschap niet tot een stel zielige schapen, ze hebben wel degelijk een aandeel in de beeldvorming, maar je kan hen niet de negatieve beeldvorming in de schoenen schuiven van een media die constant focust op de probleemjongeren die er zijn.

Waar het wel om gaat: moslims realiseren zichzelf dat ze niet in het beeld passen dat van hen gecreeerd wordt en dat nu leeft in de hoofden van mensen die op een man stemmen die anti-moslimpropaganda rondstrooit.

En deze moslims proberen dat beeld op een positieve manier te corrigeren. Dat is hun goed recht. Waarom zouden ze moeten wachten op hoogopgeleide Nederlanders?
Waarom mogen ze niet zélf een positief geluid laten horen?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:49

Cowboy55 schreef:
bulck schreef:
[Extreem rechtse partijen voeden zich altijd op problemen veroorzaakt door 'anderen' (Moslims zijn oa een gemakkelijke doelgroep door hun 'andere' religie). Het is de kiezer die zijn stem moet laten horen. Dus als dergelijke partijen hoog scoren, dan moeten er in jullie geval meer hoog opgeleide Nederlanders komen, die dergelijke partijen doorprikken. Want elk normaal denkend mens, die een beetje in de wereld staat, denkt niet in zo'n extremen, laat staan een oordeel te vellen of mensen categoriek op te splitsen.

Mooi verwoord! Probleem is wel dat er ook onder de hoogopgeleiden opportunisten zitten. En sommigen zullen extreem rechts als 'snelste opstap naar een gloedvolle (om in de termen van Kristallnacht te spreken) carrierre' zien

Idd, maar doel het eerder in het algemeen.
Rechtse partijen maken misbruik van de zwakkeren. Enerzijds oa door hun doelgroep(vaak aan geloof of huidskleur gelinkt), maar anderzijds ook hun publiek. Een publiek dat zich gemakkelijk laat bespelen, niet te veel vragen stelt of gaat aftoetsen.
Zo kan oa media een rol beginnen spelen op stemmingsgedrag etc.
Want mensen 'zien' of 'horen' enkel over het negatieve iets en gaan daar hun mening op baseren

Maar bon laat het duidelijk zijn, ik vind dit een goed initiatief, enkel de titel geeft het weer zo'n gekleurd kantje en staat in contrast met de bedoeling van dat schrijven.
Uiteindelijk zijn we allemaal mensen, komt geloof in grote lijnen op hetzelfde neer en is er nooit plek voor woorden als : 'te' of 'extreem'

sarabande

Re: Hoog opgeleide Marokkanen stellen brief op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:53

Titel is overgenomen uit de kop van de krant maar paste niet helemaal, teveel woorden, vandaar

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:56

sarabande schreef:
Titel is overgenomen uit de kop van de krant maar paste niet helemaal, teveel woorden, vandaar

Ja maar dat wil ik juist zeggen, wederom 'beeldvorming'
Terwijl die groep uit meerdere personen bestaan dan enkel marokkanen en dus eigenlijk de titel al discrimeert tov van de andere medewerkers. Of met andere woorden een 'getinte' krant