Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Er bestaat geen echte armoede in NL imo.
liseke schreef:Citaat:Er bestaat geen echte armoede in NL imo.
Hier ben ik het toch niet mee eens. Hier in België bestaat er zeker echte armoede. Mensen die geen geld hebben om eten te kopen etc ... Het bestaat hoor!
Ik ben student en merk dat het leven inderdaad erg duur is! Als ik eens optel wat ik kwijt ben aan vaste kosten, dan is dit meer dan de helft van het minimumloon en dan heb ik het eten er nog niet bijgeteld!
Ik woon samen met mijn vriend, dus we kunnen de kosten delen, maar stel dat je als alleenstaande moeder met een aantal kinderen van een minimumloon moet leven?
Tja, maar volgens mij kan de overheid hier weinig aan veranderen. Er is nu al geld tekort ..
vanLotje schreef:enerzijds zijn er inderdaad mensen die op/onder de armoede grens leven, en dat vind ik echt erg
anderzijds hoor ik van mensen die zeggen dat ze crisis hebben omdat ze niet 2 x per jaar op vakantie kunnen.
Of hebben het heeeeeeel krap elke maand, maar wel een breedbeeld lcd, want ja, je moet toch tv kunnen kijken.
beetje moeilijk onderwerp dus.
tantjeuh schreef:Er is een groot verschil tussen 'armoede' in Europa. Ga eens in landen als Roemenië, Bulgarije, Moldavië kijken... Dan let je op je woorden voordat je stelt dat er veel armoede is in België/Nederland.
seren schreef:In Nederland wordt voor ieder mens in de eerste levensbehoefte voorzien. En nee dan heb ik het niet over een lcd tv maar over eten drinken en een dak boven je hoofd. Niemand hoeft te zwerven en niemand hoeft honger te lijden.
Maar omdat wij vinden dat naar de efteling gaan bij de eerste levensbehoeften horen en een lcd tv mogen we ook niet vergeten leven er mensen in armoede.
GamblersCup schreef:Dat armoede niet bestaat in Nederland klopt niet.
Ik ken mensen die aan het eind van het geld van de uitkering (ziek, niet mogelijk om te werken al willen ze graag) nog een stuk maand over hebben. Deze mensen doen alles al zo goedkoop mogelijk: huren een 2 kamerflatje met huursubsidie, er wordt simpel en goedkoop gegeten, alles wat er in huis staat komt bij de kringloop vandaan, nieuwe kleding kopen alleen als er iets echt kapot is en dan ook nog vaak bij de kringloop vandaan. Als je dan steeds aan het eind van de maand afhankelijk bent van familie die wat "doneren" omdat je anders gewoon niets te eten hebt, dan noem ik dat armoede. Toen ze weer een paar uur per week konden gaan werken, werd dit minimumloontje dat ze daarmee verdienden direct van de uitkering gehaald. Ze gaan wel door, ze willen werken zoveel als kan, maar het brengt geen brood op de plank.
vanLotje schreef:ja, maar we zijn toch geneigd om de dingen aan onszelf te spiegelen.
Dus Nederlandsche Armoede is voor sommigen inderdaad shoppen bij de Aldi en maar 1 klein autootje.
De definitie van arm zijn ligt bij iedereen anders.
Zelf vind ik 'ons' tot op het bot verwend, en ik walg van de consumptie maatschappij waarin ik leef. Maar ondertussen zit ik wel 'n bak aardbeien van 3 euro te knagen. (totdat die in mijn tuin rijp zijn, dat dan weer wel
vanLotje schreef:ja, maar we zijn toch geneigd om de dingen aan onszelf te spiegelen.
Dus Nederlandsche Armoede is voor sommigen inderdaad shoppen bij de Aldi en maar 1 klein autootje.
De definitie van arm zijn ligt bij iedereen anders.
Zelf vind ik 'ons' tot op het bot verwend, en ik walg van de consumptie maatschappij waarin ik leef. Maar ondertussen zit ik wel 'n bak aardbeien van 3 euro te knagen. (totdat die in mijn tuin rijp zijn, dat dan weer wel
Mootje schreef:Er bestaat wel degelijk armoede in NL, al is hij niet te vergelijken met bijvoorbeeld Afrika. De wachtlijsten van de voedselbanken zijn ellenlang en daar kom je echt niet zomaar voor in aanmerking
Barmat schreef:Aardbeien van 3 euro de bak? Nou.... dat zijn dus dingen die ik niet kan betalen.... en ook belachelijke prijzen vind overigens.
Die consumptiemaatschappij vind ik overigens ook behoorlijk van de zotte - mensen die klagen en ondertussen wél drie keer per jaar het vliegtuig pakken zijn bij mij ook aan het verkeerde adres.
Dan heb je het dus niet slecht. Maar dat merk ik wel vaker - de mensen die vaak het hardste zeuren, kunnen vaak ook het meest :P Ik heb aan beide kanten buren wonen die altijd zeggen dat ze nooit iets kunnen, maar altijd feesten en voor duizenden euro's in de tuin pompen(waarvan ik dan denk: dat is toch niet prio nummero uno of wel dan?)
Super aardige mensen, maar dan denk ik: zeur dan toch niet zo joh!