Steeds meer mensen hebben moeite rond te komen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Steeds meer mensen hebben moeite rond te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 14:34

http://www.nu.nl/economie/2275417/meer- ... komen.html

BRUSSEL - Eén op de zes Europeanen heeft voortdurend moeite de gewone huishoudelijke rekeningen te betalen en driekwart is van mening dat de armoede in hun land is toegenomen in het afgelopen jaar.

Dat zijn de voornaamste resultaten van een enquête in opdracht van de Europese Commissie, waarvan de resultaten dinsdag bekend zijn gemaakt.

''De enquête toont dat armoede een belangrijk probleem is in de EU en dat de crisis de toestand nog verergert. Een aanzienlijk percentage Europeanen heeft moeite de eindjes aan elkaar te knopen'', concludeerde EU-commissaris László Andor (Sociale Zaken).

De EU houdt zich sinds kort ook bezig met armoedebeleid, ondanks tegenstribbelen van de Nederlandse regering.

Sociale uitsluiting

De regeringsleiders van de 27 EU-landen besloten vorige week te proberen om 20 miljoen Europeanen uit de armoede en sociale uitsluiting te verlossen voor 2020. Daarvoor verschijnen de komende maanden actieplannen.

In de periode dat de enquête werd afgenomen (mei 2010) had 20 procent problemen met het betalen van rekeningen en het afbetalen van kredieten.

Zorg

Ongeveer drie van de tien Europeanen gaven aan dat het in de afgelopen zes maanden moeilijker geworden was de kosten van gezondheidszorg, kinderopvang of langdurige zorg voor henzelf of verwanten te dragen. Elf procent meende dat dit 'veel moeilijker' geworden was en 18 procent vond het 'iets moeilijker'.

Een op de vijf maakt zich ernstige zorgen dat hun inkomen op hun oude dag ontoereikend zal zijn om fatsoenlijk rond te komen.

Maatregelen

De crisis en de bezuinigingsmaatregelen treffen vooral Grieken. Van de ondervraagde Grieken meent zelfs 85 procent dat de armoede in Griekenland is toegenomen. Van de Fransen zegt 83 procent dat, evenals 82 procent van de Bulgaren.

In sommige landen meent een meerderheid dat de problemen nog zullen toenemen - zo verwachten zeven van de tien Roemenen en Grieken dat hun persoonlijke financiële situatie verder achteruit zal gaan.

Wijdverspreid

Van de ondervraagde Nederlanders zegt 75 procent dat de armoede in eigen land is toegenomen in de afgelopen twaalf maanden.

Zelf heeft nu 8 procent van de geënquêteerde de Nederlanders problemen om gewone rekeningen, voeding of andere dagelijkse goederen te betalen. Ruim een op de drie Nederlanders vindt armoede in ons land wijdverspreid.

75 % van de NL zegt dat de armoede is toegenomen... vind het nogal wat! En dat alleen maar in de afgelopen 12 maanden! Een voorbode voor meer? Zeker nu bezuinigingen op de stoep staan? En persoonlijk vraag ik mij dan af wat er onder armoede wordt verstaan? Praat je dan over die genoemde 8% onder aan het verhaal? De dagelijkse kosten? Of is armoede niet meer op vakantie kunnen?

Toen het begin van de crisis daar was, spraken veel mensen over het aanhalen van de broekriem en dat was dan bezuinigen op een nieuwe auto, vakantie, luxe dingen. Dat noem ik geen armoede. Maar inmiddels lijkt het toch serieuzere vormen aan te nemen. Dus ik ben dan ook wel benieuwd waar we nu over praten.
Is armoede bijv. het niet meer kunnen laten studeren van je kind? Het geen hobby kunnen bieden? Nooit op vakantie kunnen? Is dat armoede of toch nog luxe? Of misschien is dat wel matige armoede....

Anoniem

Re: Steeds meer mensen hebben moeite rond te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:16

Er bestaat geen echte armoede in NL imo.
Uiteraard moet de een zuiniger leven als de ander, maar er is voor iedereen eten en drinken, een dak boven je hoofd, een bed om in te slapen..... Als je werkloos word krijg je WW, als je niet kunt werken een uitkering.....
Bezuinigen op een nieuwe auto is geen armoede. Armoede is imo geen geld hebben om je fiets te laten repareren..... Vroeger had je in Nederland wel echt armoede, je kind kunnen laten studeren was luxe, op vakantie gaan was luxe......
Elke dag vlees was luxe. Maar anno 2010 hoeft geen Nederlander een vitaminetekort te hebben, zijn er mogelijkheden voor iedereen om te sporten, je hebt zelfs low-budget fitnessmogelijkheden..... Voor iedereen is er eten, er zijn voedselbanken, kun je geen huis kopen, en je hebt een minimuminkomen, dan kun je altijd nog huren via de sociale woningbouw en je krijgt huursubsidie. Armoede in Nederland, nee, daar geloof ik niet in.
Mensen komen over het algemeen vooral in de moeilijkheden door geld te lenen en niet terug kunnen betalen, luxer leven als ze zich kunnen veroorloven..... maar iedereen kan op basisniveau rondkomen. Echt.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:21

Ik ben benieuwd waar die 75% van de ondervraagde Nederlanders, die zeggen dat armoede in eigen land is toegenomen, die wijsheid vandaan hebben gehaald? :?

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:21

Citaat:

Hier ben ik het toch niet mee eens. Hier in België bestaat er zeker echte armoede. Mensen die geen geld hebben om eten te kopen etc ... Het bestaat hoor!
Ik ben student en merk dat het leven inderdaad erg duur is! Als ik eens optel wat ik kwijt ben aan vaste kosten, dan is dit meer dan de helft van het minimumloon en dan heb ik het eten er nog niet bijgeteld!
Ik woon samen met mijn vriend, dus we kunnen de kosten delen, maar stel dat je als alleenstaande moeder met een aantal kinderen van een minimumloon moet leven?
Tja, maar volgens mij kan de overheid hier weinig aan veranderen. Er is nu al geld tekort ..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:25

Ik geloof wel dat armoede in Nederland is toegenomen.

Ik ben het ook niet eens met Yamcha, die zegt dat echte armoede in Nld niet bestaat en dat het vooral overbesteding en leningen zijn. Daar geloof ik niet in, voor een deel wel, maar voor een groot gedeelte helaas echt niet.

Kijk voor de lol maar eens naar de hoeveelheid vacatures in de schuldhulpverlening, het aantal opleidingen in die sector en het aantal bedrijven dat daar nu in werkzaam is. Zoek ook voor de lol maar eens op hoeveel mensen gebruik maken van schuldhulpverlening vergeleken met een jaar of 4 terug.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:26

Er bestaat wel degelijk armoede in NL, al is hij niet te vergelijken met bijvoorbeeld Afrika. De wachtlijsten van de voedselbanken zijn ellenlang en daar kom je echt niet zomaar voor in aanmerking :n

Aangezien dit een enquete is geweest, is dit grotendeels gebaseerd op het gevoel / meningen van de bevolking, welke niet per definitie ook getalsmatig klopt. Dat er zoveel meer mensen het gevoel hebben dat de armoede stijgt komt i.m.o. door de media en de onzekerheid die er momenteel heerst betreffende economische & politieke zaken!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:32

Dat armoede niet bestaat in Nederland klopt niet.

Ik ken mensen die aan het eind van het geld van de uitkering (ziek, niet mogelijk om te werken al willen ze graag) nog een stuk maand over hebben. Deze mensen doen alles al zo goedkoop mogelijk: huren een 2 kamerflatje met huursubsidie, er wordt simpel en goedkoop gegeten, alles wat er in huis staat komt bij de kringloop vandaan, nieuwe kleding kopen alleen als er iets echt kapot is en dan ook nog vaak bij de kringloop vandaan. Als je dan steeds aan het eind van de maand afhankelijk bent van familie die wat "doneren" omdat je anders gewoon niets te eten hebt, dan noem ik dat armoede. Toen ze weer een paar uur per week konden gaan werken, werd dit minimumloontje dat ze daarmee verdienden direct van de uitkering gehaald. Ze gaan wel door, ze willen werken zoveel als kan, maar het brengt geen brood op de plank.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:35

Er is wel degelijk armoede in NL, het feit dat er voedselbanken nodig zijn zegt genoeg vind ik...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:37

liseke schreef:
Citaat:

Hier ben ik het toch niet mee eens. Hier in België bestaat er zeker echte armoede. Mensen die geen geld hebben om eten te kopen etc ... Het bestaat hoor!
Ik ben student en merk dat het leven inderdaad erg duur is! Als ik eens optel wat ik kwijt ben aan vaste kosten, dan is dit meer dan de helft van het minimumloon en dan heb ik het eten er nog niet bijgeteld!
Ik woon samen met mijn vriend, dus we kunnen de kosten delen, maar stel dat je als alleenstaande moeder met een aantal kinderen van een minimumloon moet leven?
Tja, maar volgens mij kan de overheid hier weinig aan veranderen. Er is nu al geld tekort ..

Yamcha heeft anders wel een punt. Ook in België is het sociaal vangnet (of hangnet, noemt het zoals je wil) enorm sterk. Er zijn hier en daar gaten in, maar er zijn maar heel weinig mensen in België die in échte armoede leven. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet moeilijk is voor een alleenstaande moeder met een minimumloon, maar daar zijn sociale woningen voor, daar is kindergeld voor, daar is allimentatie voor de kinderen voor, daar is het maximumfactuur in de gezondheidszorg voor, daar zijn studiebeurzen voor.

Degene die hier nog in echte armoede leven, zijn vooral illegalen. Mensen die geen asiel gekregen hebben, nooit asiel aangevraagd hebben, uitgeprocedeerd zijn en zonder papieren hier zijn. Die 'bestaan' officieel niet in de bevolkingsregisters, hebben geen recht op iets van uitkeringen, worden uitgebuit als ze ergens een job vastkrijgen,....

Er is een groot verschil tussen 'armoede' in Europa. Ga eens in landen als Roemenië, Bulgarije, Moldavië kijken... Dan let je op je woorden voordat je stelt dat er veel armoede is in België/Nederland.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:38

enerzijds zijn er inderdaad mensen die op/onder de armoede grens leven, en dat vind ik echt erg

anderzijds hoor ik van mensen die zeggen dat ze crisis hebben omdat ze niet 2 x per jaar op vakantie kunnen.
Of hebben het heeeeeeel krap elke maand, maar wel een breedbeeld lcd, want ja, je moet toch tv kunnen kijken.

beetje moeilijk onderwerp dus.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:40

In Nederland wordt voor ieder mens in de eerste levensbehoefte voorzien. En nee dan heb ik het niet over een lcd tv maar over eten drinken en een dak boven je hoofd. Niemand hoeft te zwerven en niemand hoeft honger te lijden.

Maar omdat wij vinden dat naar de efteling gaan bij de eerste levensbehoeften horen en een lcd tv mogen we ook niet vergeten leven er mensen in armoede.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 15:45

vanLotje schreef:
enerzijds zijn er inderdaad mensen die op/onder de armoede grens leven, en dat vind ik echt erg

anderzijds hoor ik van mensen die zeggen dat ze crisis hebben omdat ze niet 2 x per jaar op vakantie kunnen.
Of hebben het heeeeeeel krap elke maand, maar wel een breedbeeld lcd, want ja, je moet toch tv kunnen kijken.

beetje moeilijk onderwerp dus.

Dat bedoel ik dus.... Ik heb ooit een collega gehad die zei: "Armoede in NL is dat je iig nog één keer per jaar naar de Efteling kunt" en dat vond ik wel treffend.....

Wat is armoede? Is dat daadwerkelijk op dat tweekamerflatje zittend, 3x per week frietjes etend en de rest van de week macaroni met ketchup of brood met kaas, nooit ergens naartoe kunnen, geen hobbies, nooit kleding tenzij het kapot is en dan nog van de Wibra, Zeeman oid, geen abonnementen, geen computer, noem maar op?
Of is armoede datzelfde flatje maar boodschappen bij de Aldi, 1 x per jaar een weekendje naar de camping in Zeeland, kleding in de uitverkoop, 3 keer per jaar uit eten in een goedkoop restaurant en tweedehands meubels, computer en andere spullen?

Ik vind beide niet ideaal, maar wat de ene als armoede ziet, zou de ander al als "niet zo heel erg" zien.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:49

Het is gewoon jammer dat je tegenwoordig je te pletter moet werken om een beetje rond te kunnen komen terwijl andere mensen met een uitkering een lcd scherm op de muur kunnen hebben een een dikke mercedes diesel voor de deur hebben.
Er zijn helaas mensen die profiteren en mensen die 70 uur in de week moeten werken om voor hun kinderen te kunnen zorgen.
En ja wat versta je onder armoede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:50

tantjeuh schreef:
Er is een groot verschil tussen 'armoede' in Europa. Ga eens in landen als Roemenië, Bulgarije, Moldavië kijken... Dan let je op je woorden voordat je stelt dat er veel armoede is in België/Nederland.

Dat bedoel ik. Dát is armoede...... en dat is veel, veel erger als het ooit kán zijn in NL.
seren schreef:
In Nederland wordt voor ieder mens in de eerste levensbehoefte voorzien. En nee dan heb ik het niet over een lcd tv maar over eten drinken en een dak boven je hoofd. Niemand hoeft te zwerven en niemand hoeft honger te lijden.

Maar omdat wij vinden dat naar de efteling gaan bij de eerste levensbehoeften horen en een lcd tv mogen we ook niet vergeten leven er mensen in armoede.

Nederland is Rupsje Nooitgenoeg geworden als je het mij vraagt :j
GamblersCup schreef:
Dat armoede niet bestaat in Nederland klopt niet.

Ik ken mensen die aan het eind van het geld van de uitkering (ziek, niet mogelijk om te werken al willen ze graag) nog een stuk maand over hebben. Deze mensen doen alles al zo goedkoop mogelijk: huren een 2 kamerflatje met huursubsidie, er wordt simpel en goedkoop gegeten, alles wat er in huis staat komt bij de kringloop vandaan, nieuwe kleding kopen alleen als er iets echt kapot is en dan ook nog vaak bij de kringloop vandaan. Als je dan steeds aan het eind van de maand afhankelijk bent van familie die wat "doneren" omdat je anders gewoon niets te eten hebt, dan noem ik dat armoede. Toen ze weer een paar uur per week konden gaan werken, werd dit minimumloontje dat ze daarmee verdienden direct van de uitkering gehaald. Ze gaan wel door, ze willen werken zoveel als kan, maar het brengt geen brood op de plank.

Ze hébben een flat, ze hebben huursubsidie, ze kunnen elke dag vlees eten als ze dat willen, kunnen koffie zetten, kunnen verse groente eten......

We hebben mensen in Zuid-afrika een koffiezetapparaat kado gedaan, met filters en koffie uiteraard...... die mensen huilden van blijdschap, want ze hadden haast nooit echte 'zetkoffie'...... (familie van mij woont daar, we zorgen nu dat ze regelmatig filters en verse koffie krijgen, voor ons is het niets, voor hen is het pure rijkdom...... Als zij geluk hebben, hebben ze oploskoffie, en trust me, dat is geen Nescafé.... )

Ik durf niet meer te zeggen dat er armoede in NL is, dat zou zó verwend klinken :o

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 15:57

@Yamcha - daarom is het zo moeilijk om te bepalen denk ik.

Waar hier de slechtste situatie nog hemel op aarde is voor iemand uit de sloppenwijken Afrika, zouden wij niet mee willen ruilen bij wijze van spreken!
Hier in DLD heerst ook weer andere armoede - Harz IV empfanger, zoiets als bijstand, maar dan gewoon 300 euro per maand krijgen voor een moeder met 4 kinderen.... zie maar hoe je het red. Er zijn dan ook voedselbanken voor zulke gezinnen, nou, je word er NIET blij van hoe die er uit zien - ik heb ze meegemaakt en dan ga je bijna huilen..... bananen die helemaal bruin zijn, bijna rot gewoon... sla die je voor de helft kunt weggooien, appels die voor de helft al verschimmeld zijn, brood waar je iemand de hersens mee kunt ingooien.....ik heb op een school lesgegeven waar zo'n voedselbank 1x per week was... ik ging af en toe bijna over mijn nek van de stank van rot fruit en groente..... En die mensen moesten het er mee doen.
Dat zijn hele andere dingen dan de voedselbanken in NL....

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:00

ja, maar we zijn toch geneigd om de dingen aan onszelf te spiegelen.
Dus Nederlandsche Armoede is voor sommigen inderdaad shoppen bij de Aldi en maar 1 klein autootje.
De definitie van arm zijn ligt bij iedereen anders.

Zelf vind ik 'ons' tot op het bot verwend, en ik walg van de consumptie maatschappij waarin ik leef. Maar ondertussen zit ik wel 'n bak aardbeien van 3 euro te knagen. (totdat die in mijn tuin rijp zijn, dat dan weer wel :D

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:02

vanLotje schreef:
Dus Nederlandsche Armoede is voor sommigen inderdaad shoppen bij de Aldi en maar 1 klein autootje.

Zelf vind ik 'ons' tot op het bot verwend, en ik walg van de consumptie maatschappij waarin ik leef. Maar ondertussen zit ik wel 'n bak aardbeien van 3 euro te knagen. (totdat die in mijn tuin rijp zijn, dat dan weer wel :D

Je hebt hier helemaal gelijk in! Maar het is wel goed om mensen bewust te maken van hoe goed je het hier hebt. En dat je alle kansen van de Wereld hebt als je in Nederland bent opgegroeid.
Mensen vergeten dit nog weleens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:03

In DLD is het nog anders idd.
Daar in Afrika - ik heb gehuild, gehuild omdat die mensen zo blij waren met (voor ons) iets simpels als koffie......
Als je dat ziet, en de ellende in Roemenië, waar moeders zo blij zijn als hun kinderen naar school kunnen, want dan kunnen ze een belangrijker baan hebben, en geld verdienen, dan schaam je je dood als je zegt dat er in Nederland armoede is, en als die armoede dan blijkt in te houden dat je niet naar de Efteling kunt, heb ik serieus veel zin om met dingen te gaan gooien...... gericht.
vanLotje schreef:

Klopt hoor, kan heel goed invoelen wat je bedoelt. Ik merk die dubbelheid ook bij mezelf, moeilijk is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:05

Macaroni met tomatenketchup of een blik soep over zo veel mogelijk dagen verdelen, tell me about it. Toch is er in NL geen echte armoede op een kleine groep na. Wat alarmerender is aan dit soort berichten is het gevaar voor een negatieve spiraal en doemdenken. Nederland moet hard werken om een tweede knauw van de crisis te weerstaan, maar dan moet wel iedereen erin blijven geloven.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:06

Aardbeien van 3 euro de bak? Nou.... dat zijn dus dingen die ik niet kan betalen.... en ook belachelijke prijzen vind overigens.

Die consumptiemaatschappij vind ik overigens ook behoorlijk van de zotte - mensen die klagen en ondertussen wél drie keer per jaar het vliegtuig pakken zijn bij mij ook aan het verkeerde adres.
Dan heb je het dus niet slecht. Maar dat merk ik wel vaker - de mensen die vaak het hardste zeuren, kunnen vaak ook het meest :P Ik heb aan beide kanten buren wonen die altijd zeggen dat ze nooit iets kunnen, maar altijd feesten en voor duizenden euro's in de tuin pompen :D (waarvan ik dan denk: dat is toch niet prio nummero uno of wel dan?)

Super aardige mensen, maar dan denk ik: zeur dan toch niet zo joh!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:07

Mootje schreef:
Er bestaat wel degelijk armoede in NL, al is hij niet te vergelijken met bijvoorbeeld Afrika. De wachtlijsten van de voedselbanken zijn ellenlang en daar kom je echt niet zomaar voor in aanmerking :n

Precies! Hoeveel mensen er wel niet naar de voedselbank moeten dat kun je je niet voorstellen. En hoeveel mensen kunnen de huur van hun huis wel niet betalen? Hebben geen geld om dagelijks 5 minuten te douchen.. Moeten hun wc doorspoelen met een emmer regenwater.. Het gebeurt nog steeds, ook hier in NL.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:10

Interessant topic :)

Er is wel degelijk armoede in Nederland ik heb er vanuit mijn werk dagelijks mee te maken. Iedereen denkt altijd maar dat alles zo makkelijk te regelen valt in Nederland maar dat is echt niet zomaar waar.
Natuurlijk is de armoede hier in NL totaal niet te vergelijken met armoede in 3de wereld landen. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen het maar goed heeft en verwend is hier in NL :n

Ik kan jullie genoeg voorbeelden geven van mensen die echt ieder dubbeltje om moeten draaien omdat ze gewoon niet rond kunnen komen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:10

Barmat schreef:
Aardbeien van 3 euro de bak? Nou.... dat zijn dus dingen die ik niet kan betalen.... en ook belachelijke prijzen vind overigens.

Die consumptiemaatschappij vind ik overigens ook behoorlijk van de zotte - mensen die klagen en ondertussen wél drie keer per jaar het vliegtuig pakken zijn bij mij ook aan het verkeerde adres.
Dan heb je het dus niet slecht. Maar dat merk ik wel vaker - de mensen die vaak het hardste zeuren, kunnen vaak ook het meest :P Ik heb aan beide kanten buren wonen die altijd zeggen dat ze nooit iets kunnen, maar altijd feesten en voor duizenden euro's in de tuin pompen :D (waarvan ik dan denk: dat is toch niet prio nummero uno of wel dan?)

Super aardige mensen, maar dan denk ik: zeur dan toch niet zo joh!

Zie je met die crisis ook....... iedereen klaagde steen en been, maar de klagers kregen de klappen niet. De klappen vielen bij de ondernemers, mensen die hard gewerkt hebben om een eigen bedrijf op te bouwen, die kregen de hardste klappen..... en gek genoeg heb ik die mensen niet gehoord (ja, een paar, oké). 90% van de klagers heeft NIETS van de crisis gevoeld.

Ik walg af en toe van dat gehuilebalk in Nederland...... verwende nesten zijn het.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:13

Ik heb weinig geklaag gehoord over de crisis eigenlijk.. alleen in de krant hadden/hebben ze het er heel veel over.
Het enige geklaag dat ik heb gehoord ging over beslissingen vanuit de kamer.. met de bank toen enzo..

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:14

Dat er veel geklaagd wordt in NL ben ik het trouwens ook helemaal mee eens :=

En vaak is het zo dat de mensen die juist het heel slecht hebben niet het hardst klagen :n