Kermispony's, wat vinden jullie daar nou van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

levine

Kermispony's, wat vinden jullie daar nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:10

Afgelopen weekend was het weer zo ver, ons dorpje Haaren stond (en staat) weer volledig in het teken van de kermis.
Om naar huis te komen moest ik dwars door de kermis heen fietsen. En daar, pal in de zon, tussen een
hoop lawaai, gezadeld en wel, stonden een stel pony's, te wachten tot een kindje een rondje kwam hobbelen.

De pony's zagen er stuk voor stuk goed verzorgd uit, daar viel ábsoluut niets op aan te merken, maar ik vind
het echt geen paardwaardig bestaan. Ik ben benieuwd naar wat jullie daar van vinden, dus ik zou zeggen: Brandt los! ;)

Ik vond het heel moeilijk om hiervoor een geschikt plaatsje op bokt te vinden, dus ik betwijfel of dit goed staat.

R0oszs

Re: Kermispony's, wat vinden jullie daar nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:13

Tja opzich die pony's die er lopen hebben vaak gewoon een vaste eigenaar en worden verder goed verzorgt maar zelf zou ik zoiets niet doen al zouden me pony's braaf zijn. (mijne zijn wat dat betreft geen makkelijke, brave pony's)

Als het gewoon een middagje is en verder gewoon tussendoor water krijgen vind ik het niet erg. Maar als die pony's de hele dag lopen zonder wat te drinken te krijgen of wat te eten hoeft het van mij niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:13

Beetje sneu....maar geldt dat niet voor alle pony's/paarden die niet de hele dag lekker vrij rond kunnen lopen?

levine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:19

Cowboy55 schreef:
Beetje sneu....maar geldt dat niet voor alle pony's/paarden die niet de hele dag lekker vrij rond kunnen lopen?

Ja klopt, daar ben ik het mee eens ;) daarbij vind ik pony's ook gewoon geen atractie.....

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:31

Heey,
ja ik vind het ook niet zo'n lekker idee dat er dan van die pony's staan...in de warme zon..Maar als ze goed verzorgt worden is het geen probleem. Ik heb ook wel eens met mijn ezel bij een kerststal gestaan en maria die er dan bovenop zat enzo..hij vond al die aandacht helemaal tegek en een erg goed leermoment er had 1 keer eerder iemand opgezeten. Ezels zijn gelukkig over het algemeen erg makkelijk(nouja mijne is een ezel met een verhaal)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:33

Ach, het is geen 365 dagen per jaar kermis, dus ik denk dat ze vaak genoeg lekker op de wei staan en vakantie hebben. Als er maar goed voor gezorgd wordt heb ik er weinig problemen mee :) Als kind vond ik het paardje rijden altijd t leukste moment van de hele dag als we naar de speeltuin gingen :))

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:36

Ik denk dat de pony's van kermis naar kermis verhuizen in (vaak) te kleine vrachtwagens... Ik vind het niet zo'n leuk idee dat het nog bestaat.
Hier in Antwerpen is het allesinds verboden (misschien heel België, moet ik eens nakijken) !

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:35

Ine , het is niet in heel belgie verboden jammer genoeg.
Maar ze werken er wel aan.
Ik moet altijd bijna huilen als ik daar langs wandel. Zo met touwtjes vastgebonden en rondjes wandelen. Ben er totaal geen fan van..

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:42

Ik vind het ook erg zielig. Heel de dag in de drukte en het geluid en licht van de kermis rond hen heen. En dan maar rondjes draaien tot ze erbij neervallen (bij wijze van spreken).
Toen ik klein was wilde ik altijd zo'n pony kopen, kon die lekker bij mij een mooi leven opbouwen. Is er nooit van gekomen, misschien iets voor in de toekomst :).

levine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 12:53

Ine23 schreef:
Ik denk dat de pony's van kermis naar kermis verhuizen in (vaak) te kleine vrachtwagens... Ik vind het niet zo'n leuk idee dat het nog bestaat.
Hier in Antwerpen is het allesinds verboden (misschien heel België, moet ik eens nakijken) !

Ik hoop dat dit verbod in nederland ook komt :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:54

Ik vind het iets vreselijks, net als circusdieren, hou ik ook helemaal niet van. :n
Van mij mag het afgeschaft worden!!!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:02

Lastige kwestie. Aan de ene kant is de kermis een lawaaige en niet bepaald pony-vriendelijke omgeving. Aan de andere kant heb ik weleens een gesprek aangeknoopt met zo'n exploitant, een buitengewoon vriendelijke man die echt hart voor zijn dieren leek te hebben.

Op de kermis had hij zes ponies staan (die overigens met een zeer luxe vrachtwagen vervoerd werden), maar hij had er in totaal 30. Dus de ponies die dag 1 op de kermis hadden gelopen, werden daarna 'ingewisseld' voor een nieuw team. Zijn dieren stonden overigens allemaal 24/7 buiten in een grote kudde, óók in de winter, en ik denk dat dat wel een leven is waar veel paarden alleen maar van kunnen dromen! In het winterseizoen werd er sowieso niet gewerkt, hij had wat verzorgstertjes om dan met die beestjes te rijden om hun conditie op peil te houden en gewoon een beetje te vertroetelen.

Zijn ponies waren voornamelijk wat oudere, rustige dieren. Hij vertelde ook dat hij wel op zoek moest naar een bepaald type, beetje rustige, flegmatieke ponies, want druktemakers zijn niet geschikt voor zo'n onderneming.

De dieren zagen er allemaal zeer goed verzorgd uit, glanzende vachtjes, goed bijgehouden hoeven en goed op gewicht. Er lag voor hen voldoende hooi bij de standplaats, dus ze konden tussendoor gewoon eten. Ondanks het lawaai waren ze rustig en stond het merendeel ook gewoon op rust. Ook de zadels en hoofdstellen zagen er netjes uit. De ponies waren vriendelijk en aaibaar en bepaald niet zuur.

Als het op zo'n manier kan, heb ik er eigenlijk niets dan bewondering voor. Kinderen vinden het natuurlijk geweldig, ponyritjes op de kermis, en deze dieren zagen er niet uit alsof ze eronder te lijden hadden.

Maar ja, ik heb het ook weleens anders gezien, kermissen met kreupele paarden, dieren met drukplekken, etc...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:02

het leven van een kermispony is echt niet zo erg hoor.. Althans, het stel wat elk jaar hun kermispaardjes bij ons in het dorp in de wei zet.. Die paardjes werken smiddags van 2 tot 8.. Krijgen hun natje en droogje tijdens het werk, en na het werk staan ze op de wei.. En die rondjes lopen ze maar een paar maanden in het jaar.. Verder staan ze bij die mensen thuis ergens in zeeland.. Ik zit er niet zo mee, mits de dieren goed behandeld worden..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:04

Ligt er helemaal aan hoe en wat. Ze draaien meestal maar een paar kermissen per jaar mee in Nederland, dus echt seizoenswerk. Paar dagen op de éne kermis, 's nachts goed verzorgd en na paar dagen evt. paar dagen vakantie en dan weer op naar de volgende kermis. In de herfst/winter staan ze meestal lekker op de wei en hoeven ze hélemaal niets te doen. Natuurlijk, rondjes lopen is misschien geestdodend werk, maar zolang ze dat niet dagen, jaren achtereen het hele jaar door moeten doen vind ik er niets mis mee, als ze verder gewoon goed verzorgd worden, van tijd tot tijd lekker op de wei.

Een paard wat af en toe uit stal geplukt wordt voor training en wedstrijd is toch ook niet zielig? En wat dacht je van manege-pony's in beginnerslessen? Ook constant geestdodende rondjes hobbelen met kinderen op hun rug....

Denk dat die kermispony's het over het algemeen zelfs nog beter hebben dan menig manege-pony!

De ouderwetse ponyattracties met pony's die in een soort van stapmolen worden vastgebonden en waar kindjes te pas en te onpas worden opgezet zijn er allang niet meer, in iedergeval niet in Nederland.
Of wat dacht je van de pony's van ponyparkcity? Die aan ieder verwend, jengelend pennymeisje worden meegegeven en waarmee ze soms constant het park doorjagen, zonder controle?!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:07

Menig manegepony heeft een slechter leven...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:08

rider schreef:
Lastige kwestie. Aan de ene kant is de kermis een lawaaige en niet bepaald pony-vriendelijke omgeving. Aan de andere kant heb ik weleens een gesprek aangeknoopt met zo'n exploitant, een buitengewoon vriendelijke man die echt hart voor zijn dieren leek te hebben.

Op de kermis had hij zes ponies staan (die overigens met een zeer luxe vrachtwagen vervoerd werden), maar hij had er in totaal 30. Dus de ponies die dag 1 op de kermis hadden gelopen, werden daarna 'ingewisseld' voor een nieuw team. Zijn dieren stonden overigens allemaal 24/7 buiten in een grote kudde, óók in de winter, en ik denk dat dat wel een leven is waar veel paarden alleen maar van kunnen dromen! In het winterseizoen werd er sowieso niet gewerkt, hij had wat verzorgstertjes om dan met die beestjes te rijden om hun conditie op peil te houden en gewoon een beetje te vertroetelen.

Zijn ponies waren voornamelijk wat oudere, rustige dieren. Hij vertelde ook dat hij wel op zoek moest naar een bepaald type, beetje rustige, flegmatieke ponies, want druktemakers zijn niet geschikt voor zo'n onderneming.

De dieren zagen er allemaal zeer goed verzorgd uit, glanzende vachtjes, goed bijgehouden hoeven en goed op gewicht. Er lag voor hen voldoende hooi bij de standplaats, dus ze konden tussendoor gewoon eten. Ondanks het lawaai waren ze rustig en stond het merendeel ook gewoon op rust. Ook de zadels en hoofdstellen zagen er netjes uit. De ponies waren vriendelijk en aaibaar en bepaald niet zuur.

Als het op zo'n manier kan, heb ik er eigenlijk niets dan bewondering voor. Kinderen vinden het natuurlijk geweldig, ponyritjes op de kermis, en deze dieren zagen er niet uit alsof ze eronder te lijden hadden.

Maar ja, ik heb het ook weleens anders gezien, kermissen met kreupele paarden, dieren met drukplekken, etc...

Zo'n gesprek heb ik dus ook wel eens gehad met een exploitant van een pony-attractie. Dat ging idd precies hetzelfde. Daarbij hebben ze idd meestal meerdere pony's en zijn ze echt niet afhankelijk van die paar pony's die ze toevallig die dag hebben meegenomen.

Ik snap overigens niet waarom er hier zo'n probleem over het lawaai e.d. wordt gemaakt? Als je zeer rustige, brave pony's hebt die van niets meer opkijken en niet in de stress schieten van lawaai, dan is het toch prima? Op menig wedstrijd is het ook lang niet altijd rustig en stil, en meestal hebben ze ook altijd een vaste standplaats voor de pony's; meestal iets afgezonderd, in iedergeval niet pal naast een zeer irritante, grote attractie met veel luide muziek e.d.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:14

Ik denk dat lawaai en licht niet gezond zijn. Voor een mens is het ook niet goed om continu tussen kermis licht en lawaai te vertoeven, maar daar kies je dan zelf voor.
Ze raken er niet door in stress, maar op lange termijn is het niet gezond en kan gehoorschade e.d. wel voorkomen. En dat vind ik nu juist iets dat je niet mag doen. Ik weet dat de Sinksefoor in Antwerpen 1 van de grootste kermissen van ons land is en daar stonden een aantal jaar geleden nog pony's. Ik krijg er al schreeuwende hoofdpijn na 2 uurtjes, laat staan dat je daar dieren zet met gevoeligere zintuigen dan wij.
Bij ons is het verboden omdat de prachtige verhalen van liefdevolle ponyhouders in de minderheid zijn. Dus dan is er besloten, voor het goede van de pony's, om er een algemene stop op te zetten.
Daarbij sluit ik me wel aan bij het feit dat er veel manègepony's een nog ongelukkiger leven leiden, maar daar gaat dit topic niet over. Ik heb persoonlijk veel problemen met pony's die 24/7 in stands staan op manèges en als beweging enkel wat hobbellesjes doen, nooit een weide zien, etc etc

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:30

Twiggy2008 schreef:
Ik vind het iets vreselijks, net als circusdieren, hou ik ook helemaal niet van. :n
Van mij mag het afgeschaft worden!!!

Circusdieren is toch iets heel anders?
Paarden en honden in een circus vind ik wel kunnen, maar tijgers en leeuwen en olifanten zijn wilde dieren, dat is het probleem van circusdieren :j

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:34

Ik had een shette pony waar ik ook wel een op de markt of kermisen stond pony was ontzettend braaf en vond het ook leuk veder stond de pony 24/7 op de wei. en die 4 a 5 uurtjes dat hij dan even mee moest naar de kermis/markt vond hij ook niet erg. Had altijd halster om geen hoofdstel. en pony kon dus als er niemand op hobbelde gewoon lekker drinken en gras eten. En van het geld kocht ik spullen voor de pony.

Dus ik vind dat het er een beetje aan ligt hoe en wat.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 19:04

rider schreef:

Dit klinkt geweldig! Hier zijn het continu dezelfde diertjes, die met het bit in de mond staan en dus ook niet eten, maar het kan dus wel :j