rider schreef:Lastige kwestie. Aan de ene kant is de kermis een lawaaige en niet bepaald pony-vriendelijke omgeving. Aan de andere kant heb ik weleens een gesprek aangeknoopt met zo'n exploitant, een buitengewoon vriendelijke man die echt hart voor zijn dieren leek te hebben.
Op de kermis had hij zes ponies staan (die overigens met een zeer luxe vrachtwagen vervoerd werden), maar hij had er in totaal 30. Dus de ponies die dag 1 op de kermis hadden gelopen, werden daarna 'ingewisseld' voor een nieuw team. Zijn dieren stonden overigens allemaal 24/7 buiten in een grote kudde, óók in de winter, en ik denk dat dat wel een leven is waar veel paarden alleen maar van kunnen dromen! In het winterseizoen werd er sowieso niet gewerkt, hij had wat verzorgstertjes om dan met die beestjes te rijden om hun conditie op peil te houden en gewoon een beetje te vertroetelen.
Zijn ponies waren voornamelijk wat oudere, rustige dieren. Hij vertelde ook dat hij wel op zoek moest naar een bepaald type, beetje rustige, flegmatieke ponies, want druktemakers zijn niet geschikt voor zo'n onderneming.
De dieren zagen er allemaal zeer goed verzorgd uit, glanzende vachtjes, goed bijgehouden hoeven en goed op gewicht. Er lag voor hen voldoende hooi bij de standplaats, dus ze konden tussendoor gewoon eten. Ondanks het lawaai waren ze rustig en stond het merendeel ook gewoon op rust. Ook de zadels en hoofdstellen zagen er netjes uit. De ponies waren vriendelijk en aaibaar en bepaald niet zuur.
Als het op zo'n manier kan, heb ik er eigenlijk niets dan bewondering voor. Kinderen vinden het natuurlijk geweldig, ponyritjes op de kermis, en deze dieren zagen er niet uit alsof ze eronder te lijden hadden.
Maar ja, ik heb het ook weleens anders gezien, kermissen met kreupele paarden, dieren met drukplekken, etc...
Zo'n gesprek heb ik dus ook wel eens gehad met een exploitant van een pony-attractie. Dat ging idd precies hetzelfde. Daarbij hebben ze idd meestal meerdere pony's en zijn ze echt niet afhankelijk van die paar pony's die ze toevallig die dag hebben meegenomen.
Ik snap overigens niet waarom er hier zo'n probleem over het lawaai e.d. wordt gemaakt? Als je zeer rustige, brave pony's hebt die van niets meer opkijken en niet in de stress schieten van lawaai, dan is het toch prima? Op menig wedstrijd is het ook lang niet altijd rustig en stil, en meestal hebben ze ook altijd een vaste standplaats voor de pony's; meestal iets afgezonderd, in iedergeval niet pal naast een zeer irritante, grote attractie met veel luide muziek e.d.