Niet cremeren maar oplossen door vloeistof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Niet cremeren maar oplossen door vloeistof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:53

Citaat:
ALMERE - Wie na zijn dood niet begraven wil worden en ook niet voelt voor cremeren kan binnenkort mogelijk kiezen voor iets anders: resomeren en cryomeren.

© ANP
Yarden Uitvaartorganisatie wil in Nederland ten minste één van deze twee nieuwe uitvaarttechnieken introduceren. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend.
Bij resomeren wordt het lichaam ontbonden en opgelost met een speciale vloeistof en verwatering. Bij cryomeren wordt gebruik gemaakt van bevriezing, waarna het lichaam wordt ontbonden.

In beide gevallen rest een kleine hoeveelheid poeder, vergelijkbaar met de asresten na een crematie.
Duurzamer
Volgens Yarden liggen de nieuwe technieken in het verlengde van cremeren, maar ze zouden duurzamer, milieuvriendelijker, ruimtebesparend en mogelijk voordeliger zijn.
Resomeren gebeurt al in de Verenigde Staten en Canada. Cryomeren is nog nergens in gebruik. Het is een vinding uit Engeland die daar verder wordt uitgewerkt.
Yarden laat nu onafhankelijk onderzoek doen naar alle voor- en nadelen van beide mogelijkheden.
Installatie
Een uitvaart waarbij gekozen wordt voor een van de twee nieuwe technieken is totdat de overledene aan het zicht wordt onttrokken precies hetzelfde als bij een crematie. De dode gaat vervolgens alleen in een ander type installatie.
Het is ook een alternatief voor mensen die niet de voorkeur geven aan begraven, maar zich onprettig voelen bij het idee van verbranden.
Voor invoering is in Nederland wel een wetswijziging nodig. De wet staat in ons land alleen nog begraven en cremeren toe.

Stapgewijs hoe cryomatie gaat:

Citaat:
De zes stappen van cryomatie:
1. Het stoffelijk overschot wordt in 10 dagen gekoeld tot min 18 graden Celsius.
2. Het door en door bevroren lichaam wordt ondergedompeld in vloeibare stikstof (-196 graden), waardoor het heel broos wordt.
3. Dit ijslichaam wordt blootgesteld aan kleine trillingen en valt uiteen in een organische substantie.
4. Het kwik (van vullingen) en eventuele resten van chirurgische metalen worden magnetisch
verwijderd.
5. 25 tot 30 kilo droog poeder blijft over en wordt in een milieuvriendelijke kist (van bijvoorbeeld aardappelzetmeel) gedaan.
6. De kist kan worden begraven in een klein formaat graf. De overblijfselen zullen binnen 6 tot 12 maanden tot compost zijn vergaan. Op het graf kan een boom worden geplant die de compost als voeding gebruikt.

Bron: Nu.nl en Uitvaart.nl

Ik was benieuwd wat bokt hiervan vind?
Vinden jullie dat de wet hiervoor zou mogen worden aangepast?

geerke

Re: Niet cremeren maar oplossen door vloeistof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:55

het lijkt mij wel wat!
het lijkt mij ook weleens interessant om te zien hoe dat gaat...iedergeval redelijk millieuvriendelijk

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:56

Ik vind het een beetje eng klinken

Je gaat dood word dan niet verbrand maar ''opgelost'' hoe ik het opmaak
En naar een jaar ben je voedsel voor planten en bomen

Kunnen mensen dan ook jou compost opgraven?
Lijkt me heel eng eigenlijk

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:56

zoals ik het lees lijkt me er niets mis mee..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:58

Klinkt goed! Ashes to ashes, dust to dust.

Mooie manier van recyclen maar of je er nou een fruitboom moet willen planten ....

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:59

Net als crematie vind ik dit eigenlijk ook een best eng idee; een ijslichaam dat wordt blootgesteld aan kleine trillingen en dan uiteen valt..maar voor mensen die dit wel wat lijkt tja waarom niet..

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:01

dat lijkt mij ook wel wat maar idd een fruitboom planten dat lijkt me nou ook weer niet zon fijn idee

Onali

Gentlegiant schreef:

Als je verbrand blijft er anders ook niet veel van over hoor :+

Vind het eigenlijk wel aardig klinken :j
Je gaat de aarde in en wordt sneller dan begraven helemaal opgenomen.

Anoniem

Klinkt als een mooie en milieuvriendelijke techniek :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:03

IndianLady schreef:
Gentlegiant schreef:

Als je verbrand blijft er anders ook niet veel van over hoor :+

Vind het eigenlijk wel aardig klinken :j
Je gaat de aarde in en wordt sneller dan begraven helemaal opgenomen.

Je word in elk geval geen compost alleen als je dit wilt

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:05

Naja wat ik er het mooie van vind is dat je er iets op kan planten.. nee een appelboom lijkt me dan ook niet zo smakelijk.. maar stel een mooie treurwilg of kastanje boom.. als je dan als nabestaande een plek wilt om terug te gaan naar die persoon lijkt me dat prachtig.. een boom die gegroeid is uit de dierbare..
een beetje magisch :)

Het mooiste lijkt me nog steeds op een houtvlot de zee in worden gedreven en in de fik worden gestoken... maar helaas mag dat hier niet :')

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:06

Gentlegiant schreef:
Je word in elk geval geen compost alleen als je dit wilt

Hier mag je daar ook zelf voor kiezen hoor :) Je kan kiezen om het alsnog te laten begraven in een kleinere kist/graf. Of er t 'weg te gooien' en waarschijnlijk kan je het ook in een urn bewaren.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:07

Em daar heb je een punt een treurwilg lijkt me echt mooi dat is ''vooraltijd'' die boom is bestaan uit jou dierbaren

Weet je over dint onderwep zie ik het dus voor me hè een treurwilg op het graf van mijn oom of opa krijg behoorlijk de rillingen

Over de zee uitgestrooit mag dat wel?
Dat zou ik willen

Vroeger zij ik altijd ik wil over mijn eigen weide gestrooit worden zodat ik vooraltijd op de plaats ben waar ik me fijn voelde!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:13

Ik vind de onderste wel interessant eigenlijk. :j

Ben dan wel weer benieuwd hoeveel het kost, klinkt niet goedkoop. :+

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:17

Ik vind het helemaal niets, maak van mij maar een mooi vuurtje. Plantje met wat koemest korrels erop en klaar.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:21

Het klinkt best wel eng ;( Doe mij maar cremeren, maar ik hoop dat dit de eerste 70 jaar of langer nog niet hoeft :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:25

Ik hoorde het vanmorgen op de radio ja...
Lijkt me echt bizar :=

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:25

uitstrooien mag ook niet overal. Je hebt bepaalde veldjes bij crematoriums waar dit kan. Ze doen het ook wel eens in een luchtballon of in zee.. Maar hier moet je wel toestemming voor hebben en het moet heel ver weg zijn. Weet de regels ook niet precies, maar wel dat ze streng zijn :)

Je zou maar lekker in zee zwemmen en een boot zien waar ze dat uitstrooien.. lijkt me weer geen pretje.. :)

Toevallig zat ik er aan te denken om nu na te denken over mijn dood. Hoe ouder je word hoe gevoeliger en lastiger het word. En als je het als 'kind' schrijft en het later terug leest denk je al gauw ach wat schattig dat wou ik toen altijd.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:27

em_papillon schreef:
Toevallig zat ik er aan te denken om nu na te denken over mijn dood. Hoe ouder je word hoe gevoeliger en lastiger het word. En als je het als 'kind' schrijft en het later terug leest denk je al gauw ach wat schattig dat wou ik toen altijd.

Ja dat heb ik dus ook het was over de weides

Daarvoor was het over het voer van mijn paard dan ben ik altijd bij hem
Inmiddels moet het dan over heel veel paarden verdeelt worden :=
En niet alleen over mijn eigenste maar ook die van mijn ouders :+

Als ik daar aan terug denk :')

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:28

Volgens mij wordt deze techniek al langer gebruikt in Amerika of in ieder geval voor dieren gebruikt daar. Ik heb er in een boek al eens over gelezen.
Het klinkt erg milieuvriendelijk en (voor mij dan) minder eng dan cremeren. Mij spreekt het zeker aan dat er compost van gemaakt wordt en dat je dan nog nuttig kan zijn voor de aarde.
Aan de andere kant vind ik het proces ernaartoe niet heel lekker klinken, dus voor mij wordt het toch begraven denk ik.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:31

Het proces als je begraven wordt is ook niet erg prettig :P Wel puur natuur... maar deze nieuwe techniek gaat wel een stuk sneller..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:32

Hmmm... Ik weet het niet; moet er nog wel een beetje aan wennen eigenlijk.... :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:34

Fruitbomen staat nu op poep van dieren... en dat is wel smakelijk ;) ? Mij zal het een worst wezen wat er met me gebeurt, ben dood, voel er niks meer van. :D En liefst zo milieuvriendelijk mogelijk, dus die boom spreekt mij persoonlijk wel aan. Hoeft dan geen fruitboom te zijn als dat mensen tegenstaat, maar een mooie statige eik uiteindelijk op mijn "grafje" mwao er zijn erger dingen. :D

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:35

em_papillon schreef:
Het proces als je begraven wordt is ook niet erg prettig :P Wel puur natuur... maar deze nieuwe techniek gaat wel een stuk sneller..

Daar heb je zeker gelijk in hoor, maar dan ziet niemand het. Gevoelsmatig heb ik daar dan minder moeite mee. Ik zal even mijn boek opsnorren waarin ik er over gelezen had, kijken wat er daarin staat.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:39

Ik heb het vanochtend ook gelezen op nu.nl, best eng vond ik het klinken!
Ben wel benieuwd of in Nederland zoiets er doorkomt!
En ook heel benieuwd naar de voor en nadelen!