Verbod op huwelijk tussen neven en nichten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jantergouw

Verbod op huwelijk tussen neven en nichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 02:33

In een van de topics kwam ik dit onderwerp tegen. Steeds vaker worden er in Nederland huwelijken gesloten tussen neven en nichten. Nederlanders vinden dit vaak incest en er heerst een taboe op, maar bij buitenlanders, vooral Marokkanen en Turken, is dit een veel voorkomende gebeurtenis. Op zich had ik daar geen problemen mee zolang het mijn eigen zoon of dochter maar niet is. Desondanks ben ik me gaan verdiepen in de materie en ik ben geschrokken van de medische gevolgen die het tot gevolg heeft. Hogere babysterfte, meer aangeboren afwijkingen en veel gehandicapten. Nou had ik al gemerkt dat er 1 kamp is dat zegt dat de gevolgen te verwaarlozen zijn terwijl het andere kamp waarschuwt voor de gevolgen. De VVD en PVV zijn grote voorstanders van een verbod op dit soort huwelijken. Daarbij maken ze geen onderscheid of het huwelijk in Nederland of het buitenland gesloten is. Dit houdt in dat gehuwde neven en nichten zich niet mogen vestigen in Nederland en niet in aanmerking komen voor verblijfsvergunningen en/of het Nederlanderschap.
Na diverse artikelen gelezen te hebben ben ik een groot voorstander geworden van een algemeen verbod op dit soort huwelijken. Vinden jullie dat ook, of moet het kunnen?

Artikelen over inteelt en de gevolgen.

1.) Inteelt oorzaak hoge babysterfte
2.) Kwart van Turken en Marokkanen trouwt met een bloedverwant
3.) Bloedverwantschap oorzaak hoge babysterfte
4.) SHIVA verliest zaak tegen NOVA
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 20-06-10 19:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel en tekst in normaal lettertype

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 02:37

Dit is het verhaal, geschreven door een Marokkaans meisje, dat mij het laatste zetje gaf om voor een verbod te zijn.

Een mond half-open, een vreemd loopje
maandag 3 september 2007 door Fadoua Bouali:

Het was me al opgevallen dat er iets niet klopte, maar ik durfde het niet hardop te zeggen omdat ik niemand wilde kwetsen en ik schaamde me er ook voor. Totdat een goede vriendin me kwam opzoeken. Haar was het ook opgevallen.
We verbleven samen een weekje in Agadir en gingen een dagje naar een dorp vlak daarbuiten. Na een uurtje rondslenteren begon mijn vriendin erover. Toen ze een shirt wilde afrekenen op de markt, kostte het haar veel moeite contact te krijgen met de verkoper. Hij zat haar met grote ogen en een half-open mond aan te kijken.
De meeste dorpelingen hadden die vreemde blik, hun mond half-open, of een raar loopje. Bij sommigen zag je dat de ene schouder lager hing dan de andere.
Bij de ingang van de markt lagen zwaar gehandicapte mannen en vrouwen op de grond te bedelen. We begrepen dat veel bedelaars die rondliepen min of meer (geestelijk) gehandicapt waren, maar zichzelf wel konden redden.
Een nicht van me vertelde dat ze, toen ze was afgestudeerd als lerares, door de overheid was uitgezonden naar een dorpje in het Rifgebergte, om daar les te geven op de lagere school. Het dorpje lag afgelegen, had geen stromend water en elektriciteit. Het hele dorp liep uit om mijn nicht te bekijken toen ze arriveerde. Meteen zag ze dat er iets niet klopte. Toen ze beter keek, zag ze hoeveel mensen geretardeerd of gehandicapt waren. Inteelt vierde hier hoogtij.
In Marokko is het vrij normaal om binnen de familie te trouwen. De redenen zijn allerminst romantisch. Als iemand een zoon heeft met een goede baan, wil de familie het liefst dat hij met iemand trouwt binnen de familie, zodat een ander familielid door hem onderhouden wordt en niet een buitenstaander.
Voor de zoon die geen goede economische positie heeft, is het streven hem met iemand binnen de familie te laten trouwen die het economisch beter heeft dan hij. Pas als het niet lukt binnen de familie, wordt daarbuiten gezocht naar een economisch interessante huwelijkspartner. Liefde krijgt weinig kans in de afgelegen dorpjes. Mijn opa vertelde dat in zijn dorp een stel dat al jaren met elkaar ging, wilde trouwen. Maar de moeder van de jongen stak er een stokje voor. Het meisje is geen directe familie en komt uit een arme familie, dus zou ze alleen maar geld kosten. Dit zei ze natuurlijk niet hardop tegen haar zoon. Ze gebruikte het argument dat toen zij nog vijf ongetrouwde dochters had, niemand van de familie van het meisje haar dochters ten huwelijk had gevraagd, dus waarom zou zij dan wel met hun dochter trouwen?
Trouwen wordt niet gezien als iets dat twee individuen met elkaar doen, nee – trouwen is een groepsgebeuren en wordt ook gezien als ‘elkaar helpen’. Een huwelijk gebaseerd op romantische liefde is hier een grote luxe. In Agadir kwam mijn vriendin tot de conclusie dat het helemaal de verkeerde kant op gaat met de Marokkanen, zowel hier als in Europa, door het in stand houden van het binnen de familie trouwen. Volgens haar hebben we heel hard één ding nodig en dat is: vers bloed!
Terug in Tanger vielen de vele gehandicapten op straat me extra op. In het appartementencomplex waar ik woon, woont ook een zwaar lichamelijk gehandicapte jongen die door een paar buurjongens naar buiten wordt gedragen omdat er geen lift is. Hij woont samen met zijn 70-jarige moeder op de vierde verdieping. Zijn moeder is een vriendelijke, openhartige vrouw die graag een praatje met me maakt. Een keer bracht ze me met haar openhartigheid in grote verlegenheid. Ze vertelde me dat ze het steeds zwaarder vond om voor haar 33-jarige zoon te zorgen. Ze heeft negen zonen gebaard en allemaal zijn die gestorven, maar deze is blijven leven, vertelde ze.
Ze doet alles voor hem, eten geven, wassen en aankleden, verzuchtte ze. Op een gegeven moment verscheen er een blik in haar ogen die me wilde voorbereiden op iets wat ik niet wil weten. Ik hoopte dat ze zou ophouden maar het was te laat. Ze zei dat ze ook zijn schaamhaar knipt!
‘En nu’, ging ze verder, ‘zegt hij steeds tegen mij dat ik een vrouw voor hem moet zoeken’.
De menselijke pijnlijkheden die ik had aangehoord, werden me te veel en ik verontschuldigde me dat ik nu echt naar binnen moest. Binnen viel ik op de bank neer en besloot dat we inderdaad heel hard vers bloed nodig hebben!
Ik herinnerde me een bericht in de krant over de afscheidsrede van Lotty Eldering als hoogleraar interculturele pedagogiek aan de Universiteit van Leiden. Ze uitte haar zorgen over het feit dat eenderde van de Turken en Marokkanen die een partner uit het land van herkomst haalt, trouwt met een neef of een nicht. Hierdoor lopen zij veel meer kans op kinderen met een handicap of een erfelijke ziekte. Vaak krijgen ze psychische problemen als ze worden geconfronteerd met de zorg voor een (verstandelijk) gehandicapt kind. Dikwijls komen ze daardoor ook in grote geldzorgen, aldus de Leidse hoogleraar. Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht dat aangeboren afwijkingen de voornaamste doodsoorzaak vormen onder jonge migranten. Die jonge doden zijn grotendeels terug te voeren op het grotere aantal huwelijken tussen neven en nichten onder allochtonen.

Hier het originele stukje

Anoniem

Re: VERBOD OP HUWELIJK TUSSEN NEVEN EN NICHTEN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 02:47

Ehm, ik snap niet waar je heen wilt met dit stuk?
Cultuur is cultuur zullen we maar zeggen, doe je weinig aan...

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 03:03

Snoompje schreef:
Ehm, ik snap niet waar je heen wilt met dit stuk?
Cultuur is cultuur zullen we maar zeggen, doe je weinig aan...

het is een thema dat een rol gaat spelen, daar dit onderwerp al besproken is in de Tweede Kamer en het zeer waarschijnlijk een wetsvoorstel gaat worden. ook in het buitenland is dit een punt dat op de agenda staat. mij lijkt het dus een echt maatschappelijke zaak.

Lodewijk Asscher (PVDA) schreef:
Om een einde te maken aan de 'ongebreidelde huwelijksimport' uit islamitische landen pleit de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (PvdA, Inburgering en Onderwijs) voor een verbod op huwelijken tussen neven en nichten. Ook moet het systeem van inburgering op de schop.
Bruiden moeten niet meer uit islamitisch land worden gehaald om als mantelzorger te fungeren
Zwakbegaafd
‘Veel problemen rondom zwakbegaafde jongens worden opgelost met importbruiden,’ schrijft Asscher.
Deze ongebreidelde huwelijksimport en gezinsherenigingmogelijkheden moeten wat de PvdA-wethouder betreft, worden gestopt.
‘Ze worden als mantelzorgster/echtgenote naar Nederland gehaald.' De wethouder wil dat daar een eind aan komt. ‘Deze vrouwen krijgen levenslange vonnissen met dergelijke huwelijken, waaruit ook vaak weer zwakbegaafde kinderen worden geboren.'
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 19-06-10 03:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 03:05

Je hebt nog steeds te maken met mensen, praktijk.
In theorie kun je gemakkelijk zeggen dat je tegen bent, maar het betreft een grote groep mensen en die kun je onmogelijk allemaal in 1 hok duwen.
Verbieden... Nee dat kun je niet maken, moeite steken in voorlichting betreft incest en gevolgen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 03:08

Wellicht (vind het wel typisch dat dit nu ineens naar voren komt, maar ben dan ook geen PVV stemmer).
Maar dan denk ik nog steeds dat je dit niet kan verbieden; misschien binnen Nederland, maar niet in het land waar deze cultuur vandaan komt. Gevolg is dat het probleem blijft bestaan.
Daarbij denk ik dat Nederland nu wel andere zorgen heeft dan wat ze in die landen uitvoeren.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 03:11

Equidea schreef:
Je hebt nog steeds te maken met mensen, praktijk.
In theorie kun je gemakkelijk zeggen dat je tegen bent, maar het betreft een grote groep mensen en die kun je onmogelijk allemaal in 1 hok duwen.
Verbieden... Nee dat kun je niet maken, moeite steken in voorlichting betreft incest en gevolgen wel.

Het is een punt dat het kabinet toch echt in wilde voeren op initiatief van de VVD en PVV. De verwachting is dat de komende regering dit verbod ook daadwerkelijk in zal voeren daar ook de PVDA en CDA voorstanders hier van zijn.

http://www.nrc.nl/binnenland/article2363504.ece/Verbod_op_huwelijk_tussen_neef_en_nicht

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 03:15

Snoompje schreef:
Wellicht (vind het wel typisch dat dit nu ineens naar voren komt, maar ben dan ook geen PVV stemmer).
Maar dan denk ik nog steeds dat je dit niet kan verbieden; misschien binnen Nederland, maar niet in het land waar deze cultuur vandaan komt. Gevolg is dat het probleem blijft bestaan.
Daarbij denk ik dat Nederland nu wel andere zorgen heeft dan wat ze in die landen uitvoeren.

Daar vergis je je in, dit punt speelt al sinds 2003, dus is niet iets dat nu ineens opkomt. Verleden jaar is het behandeld in de tweede kamer en daar had de PVV helemaal geen zeggenschap over. Het voorstel is om ook in het buitenland gesloten huwelijken hier niet te erkennen.

In 2003 is in de Tweede Kamer ook gesproken over een dergelijk verbod. De discussie ging toen vooral om het terugdringen van de geboorte van gehandicapte kinderen in Turkse en Marokkaanse gezinnen. Toenmalig minister Hoogervorst (Volksgezondheid, VVD) vond een dergelijk verbod destijds echter „buitenproportioneel”.

Verbod_op_huwelijk_tussen_neef_en_nicht
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 19-06-10 03:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 03:17

Huhh, het verwondert me dat dat verbod er nog niet is in Nederland. In België is dat er wel ( heb ik toch tijdens Recht op school geleerd)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 03:20

Valentinow schreef:
Huhh, het verwondert me dat dat verbod er nog niet is in Nederland. In België is dat er wel ( heb ik toch tijdens Recht op school geleerd)

Het was er in Nederland tot 1970, daarna is het afgeschaft. En nu wil de politiek het weer invoeren vanwege de grote risico's voor de volksgezondheid.
In België is het trouwens wel toegestaan hoor. Lees dit artikel maar, daar staat het in.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 03:36

Citaat:
Het kabinet wil een verbod op huwelijken tussen neven en nichten en zwaardere opleidingseisen voor importbruiden. Dat heeft premier Jan Peter Balkenende donderdag in de Tweede Kamer gezegd.
Volgens de premier moet het verbod op neef-nichthuwelijk zowel gelden voor uit het buitenland gehaalde partners als voor mensen in Nederland. Voor dat laatste zet het kabinet in op een verbod in het Nederlands familierecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 03:40

Ik vind dat verbod alleen maar goed want het zijn niet alleen maar neef en nicht die trouwen van 1 generatie nee de gehele familie bestaat uit inteelt. Dat kan gewoon niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:40

Zeer terecht dat ze dat willen verbieden....... het levert idd een heel groot gevaar op voor de volksgezondheid :j

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:52

Dit is iid al veel langer bekend. Ik ken ook een gezin waar neef en nicht met elkaar getrouwd zijn. De kinderen zijn zowel psychisch als lichamelijk gehandicapt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:53

Wat een gezeik gaan we weer krijgen. De politiek gaat zich nu bemoeien met andermans geluk.
Het willen verbieden danwel bespreken van "gevoelens" van mensen in Nederland.
Hele belangrijke kwestie die in de politiek besproken gaat worden terwijl ik mijn zure belastingeld aan dit soort mensen en oninteressante onderwerpen betaal?
Hoe is het mogelijk zeg!

jantergouw schreef:
het is een thema dat een rol gaat spelen, daar dit onderwerp al besproken is in de Tweede Kamer en het zeer waarschijnlijk een wetsvoorstel gaat worden. ook in het buitenland is dit een punt dat op de agenda staat. mij lijkt het dus een echt maatschappelijke zaak.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:55

we willen toch zo graag af van die buitenlanders? Waarom hier dan een verbod op doen, ze fokken elkaar toch wel dood.

Ik snap het echt niet, eerst willen ze van de buitenlanders af en nu moet 'de volksgezondheid' geholpen worden door dit soort dingen te verbieden? Ze zijn toch geen onderdeel van ons volk? Ze moeten toch opsodemieteren?

Get your head straight, Den Haag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:58

VDB schreef:
Wat een gezeik gaan we weer krijgen. De politiek gaat zich nu bemoeien met andermans geluk.
Het willen verbieden danwel bespreken van "gevoelens" van mensen in Nederland.
Hele belangrijke kwestie die in de politiek besproken gaat worden terwijl ik mijn zure belastingeld aan dit soort mensen en oninteressante onderwerpen betaal?
Hoe is het mogelijk zeg!

jantergouw schreef:

Heeft niks te maken met gevoelens, heeft te maken met inteelt voorkomen. Wat een aanstelleritis dit zeg. Weet je hoeveel de gevolgen van inteelt kosten..... maar weet je, dan laten jou daar mooi voor opdraaien, is dat een oplossing?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:59

Ik weet het niet hoor, liefde is niet te stoppen (toch?).

De een persoon, vind een Homo/Lesbi, een taboe. Maar liefde stop je niet. Je valt voor/ op een persoon. Niet op het geslacht. (toch?)
Ik zeg niet dat ik het toe-juich, maar als mensen echt verliefd zijn hebben ze scheit aan de rest van de wereld.
Dat het in sommige culturen normaal is, dat wist ik niet. Maar in Nederland (Nederlanders) komt het inderdaad niet vaak voor. (of lig ik nou te slapen in een diepe grot, zodat ik het niet mee krijg? :\ )

Lastig om hier een mening over te geven. Aan de ene kant: ja, je hebt gelijk. Maar aan de andere kant: lees hier boven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:03

Als jij verliefd wordt op je broer, trouw je daar toch ook niet mee? En je gaat er ook niet met de partner van een ander vandoor..... of met je leraar..... of je cliënt. Zulke mensen zijn off-limits. Familie dus ook, heeft niks te maken met het stoppen van liefde, of bemoeien met gevoelens.
Anders kun je roepen dat het ook belachelijk is om pedofilie te verbieden. Maar je hoort gewoon niet iets te doen met kinderen, en ook niet met familie, dus. Valt toch wel mee om dat te begrijpen?

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:03

phormicola schreef:
we willen toch zo graag af van die buitenlanders? Waarom hier dan een verbod op doen, ze fokken elkaar toch wel dood.

Ik snap het echt niet, eerst willen ze van de buitenlanders af en nu moet 'de volksgezondheid' geholpen worden door dit soort dingen te verbieden? Ze zijn toch geen onderdeel van ons volk? Ze moeten toch opsodemieteren?

Wat is dit nu weer voor post :? Wie zegt dat wie moet opsodemieteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:05

Het lijkt hier Fok wel...... net zo gezellig en tolerant...... :D

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:05

Yamcha, het zijn onderwerpen die in deze periode van een nieuw kabinet, helemaal niet van belang zijn.
Wat mensen doen met neven en nichten moeten ze zelf weten (als ze er zelf voor kiezen)
Ondertussen is het wederom een zooitje in het kabinet, kunnen ze er zelf onderling niet eens uitkomen en gaan we wel praten over onderwerpen die nu niet van belang zijn.
We hebben een kredietcrisis waar ik mij zorgen om maak.
We hebben een hoge mate van werkeloosheid waar ik mij zorgen om maak
We hebben geld geleend aan een land (Griekenland) waarvan we weten dat onze eerste 3 generaties last van krijgen
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
En wat die inteelt betreft, is dat nu in mijn ogen helemaal niet van belang.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:07

ik denk dat ze juist die mensen moeten verbieden om kinderen te maken.....
en idd ik ken ook een stelletje wat neef en nicht is...ik vind dat het idd niet kan.
meer kan op een mislukt kind (beetje raar woord maar vond ff niks anders het is nog vroeg voor me)...uhhmmm...niet van belang......pfff
Laatst bijgewerkt door frangelica op 19-06-10 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:09

phormicola schreef:

Zo! Dat is nogal een uitspraak die je daar doet!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:09

Yamcha schreef:
Als jij verliefd wordt op je broer, trouw je daar toch ook niet mee? En je gaat er ook niet met de partner van een ander vandoor..... of met je leraar..... of je cliënt. Zulke mensen zijn off-limits. Familie dus ook, heeft niks te maken met het stoppen van liefde, of bemoeien met gevoelens.
Anders kun je roepen dat het ook belachelijk is om pedofilie te verbieden. Maar je hoort gewoon niet iets te doen met kinderen, en ook niet met familie, dus. Valt toch wel mee om dat te begrijpen?

Dat is waar, wat je zegt. Zo had ik er nog niet aan gedacht.

Maar he, ik bedoelde liefde die van 2 kanten komt. Pedofilie is (in mijn ogen!) nooit van 2 kanten. Tenminste, ik heb nog nooit, maar dan ook nooit in de krant gelezen dat het slachtoffer ook op de pedo-persoon viel.
Als het echt, echt, echte liefde is, jeetje, dan doe je echt gekke dingen hoor. (Zelf nog niet mee gemaakt ;) )
Het is ook de situatie denk ik, die een enorm grote rol mee speelt in de liefde. (Als je het over de client, leraar of partner van de ander.)