Donateurs werven voor het goede doel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Donateurs werven voor het goede doel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:54

In iedere flinke stad kom je ze wel tegen: een groep jongeren met allemaal een zelfde sweater aan, een kladblok onder de arm en een zoekende blik. Ze spreken je aan met ''Mag ik u wat vragen?'' of ''Mevrouw; panda of tijger?''.

Met de laatste term werd ik vandaag ook aangesproken door een gozer van ±18 jaar, ik koos voor de panda (schattige hobbelende bolletjes dus was een makkelijke keuze) en vervolgens begint hij een verhaal over hoe weinig panda's er nog zijn en dat het dus heeeeeeeeeul belangrijk is dat ik donateur wordt bij het WNF om die panda z'n bamboebosjes terug te geven.

Gewoon uit pure interesse (niet dat ik wil doneren, maar gewoon omdat het kan) vroeg ik hoe groot mijn donatie dan moet zijn. ''Dat is aan u mevrouw, het begint bij 5 euro per maand.''
Maar wat me meer interesseerde was het volgende: ''Ah oke, maarre.... hoeveel verdien jij hier nou mee?'' (ben immers ook niet achterlijk: op een random woensdagochtend zou hij ook geld kunnen verdienen op een terrasje). Mannetje begint te blozen: ''€7,50 per uur''.
Ik: ''En dan krijg je er zeker nog een tientje bovenop per geworven donateur?''
Nog een roder koppie: ja dus.

Oftewel: met mijn 5 euro per maand heb ik meneers uurloon nog niet eens betaald........

Betwijfel of deze gozer wel eens wakker ligt van die arme panda's die veel meer bamboe stengeltjes konden hebben als hij het als vrijwilliger naast een échte baan zou doen. :(:)

Wat vinden jullie hier nou van? Toch wel positief omdat er wél donateurs mee geworven worden? Hypocriet omdat die panda's ze waarschijnlijk toch niets interesseert maar wel mensen een schuldgevoel aanpraten? Jongen moet ook geld verdienen? Zeg 't maar. :)

En hebben jullie je wel eens iets laten ''aansmeren'' op straat door dergelijke jongeren? Heb je daar spijt van als je hoort wat die lui verdienen (mocht je het nog niet weten)?

_Tara_

Re: Donateurs werven voor het goede doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:57

Ik loop altijd gewoon door. Maar zo had ik er eigenlijk nog nooit bij stil gestaan. Zou daar wel eens data van willen zien. Hoeveel van 't gedoneerde geld precies waar terecht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:59

_Tara_ schreef:
Ik loop altijd gewoon door. Maar zo had ik er eigenlijk nog nooit bij stil gestaan. Zou daar wel eens data van willen zien. Hoeveel van 't gedoneerde geld precies waar terecht komt.

Zou me niet verbazen als bij de gemiddelde organisatie maar 15% daadwerkelijk voor het dier word gebruikt.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:59

Ik heb dit werk ook korte tijd gedaan, en vind dat deze jongen wel erg veel verdiend, dat kregen wij niet bij mijn organisatie.

Maar ik ben er ook heeeul snel mee gestopt omdat ik het systeem niet vind deugen. Dik betaald worden voor het werven van donateurs. Na 1 of 2 maanden doneren is het salaris van de werver er pas uit.

Ik vind dat dit soort werk vrijwillig zou moeten gebeuren, of tegen een normaal loon. Want feit is wel dat je door hen geïnformeerd wordt, wat anders niet zou gebeuren. Maar die belachelijke beloningen... En hoe meer donateurs je werft op een dag, dan krijg je ook nog eens bonussen...

Je kon tot over de 200 euro verdienen in 3/4 uur tijd als je goed was... te belachelijk voor woorden...

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:01

haha ik vind dat mannetje met zijn loon van een tientje niet zo rampzalig. Triester vind ik de directeur met een inkomen van een paar ton. Die zal ook wel niet wakker liggen van alle zielige panda;s

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:01

@ Asyaa: Dat vind ik dan wel schandalig. Waarom zou je dan nog geld doneren?

@ Muisbal: Waarom zijn die mensen er ook nog? Iedereen kent die organisaties toch eigenlijk wel. Iedereen heeft wel internet en kan zich zo inschrijven als donateur. Op TV komen de reclamespotjes ook vaak genoeg langs (dat kost natuurlijk ook klauwen vol geld :oo ).

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:02

Ik heb zelf voor een deur aan deur verkoop gewerkt en mijn vriend is teammanager van *knip* ( ook voor donateurs)
Het werven in de stad doen ze vooral om naamsbekendheid voor de stichting op te doen. Daarnaast blijven de mensen die donateur worden vaak voor langere tijd bij dezelfde stichting dus dat loont.
Een gewone donateur word betaald op hun target, halen ze die niet ( hier is de marge 1.90 per uur) dan krijgen ze dus ook minder betaald. Dus die jongen daar werd wel heul goed betaald hoor.
Er word ook gewerft op festivals, daar krijgen ze 12.50 per uur en haalt een gemiddelde daarvan zo'n 26 per 6 uur. Loont dus veel meer..
De eerste 3 maanden gaat er 2 euro naar de stichting, daarna het hele bedrag.
Laatst bijgewerkt door Animal op 29-04-17 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam bedrijf verwijderd

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:04

Ik vind dat ook echt heel jammer. Terwijl ik denk dat er genoeg mensen bereid zijn om eens een keertje op zaterdagmiddag donateurs te gaan werfen. Ik wel. Toch vind ik het wel een snelle conclusie om daarmee het werk van zo een organisatie niet meer te waarderen. Die jongeren werken vaak ook gewoon via zo'n straatpromotiebedrijf.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:04

Daarom voel ik me dus STUKKEN beter omdat ik zoveel mogelijk probeer te doen voor de spaanse windhond en dat van mijn eigen centen. Voor die mannen is een job een job natuurlijk, maar vrijwilligerswerk is toch wel een pak hartelijker :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:45

Ik zat toevallig van de week nog te denken dat ik dat soort werk (tegen betaling) nooit zou willen en kunnen doen omdat ik het ook hypocriet vind :)

Ik heb me nooit iets laten "aansmeren", omdat ik niet structureel wil doneren. Omdat het geld dat ik aan de panda's geef af gaat van het geld dat ik aan de walvissen kan geven. Dus geef ik liever de ene keer aan de panda's en de andere keer aan de walvissen :)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:50

Hier ben ik ook tegenaan gelopen. Ik solliciteerde bij een callcenter voor de hartstichting, vervolgens kreeg ik uitleg wat ik zou moeten doen en hoeveel ik zou kunnen verdienen, afhankelijk van het aantal donaties dat ik zou werven... Schandalig!! Dan heb je nog de top salarissen van deze goede doelen, die ook van donaties komen... Ik vind geven aan goede doelen iets heel moois, maar ik geef geen cent meer aan de grotere organisaties. Kleine projecten op vrijwilligers basis vind ik veel geloofwaardiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 00:15

seren schreef:
haha ik vind dat mannetje met zijn loon van een tientje niet zo rampzalig. Triester vind ik de directeur met een inkomen van een paar ton. Die zal ook wel niet wakker liggen van alle zielige panda;s

Als die directeur zijn werk goed doet zie ik het probleem niet. Dan komt er voldoende geld op de juiste plaatsen, en de beste man wordt er goed voor betaald.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:00

Ik zou er niet mee kunnen leven dat ik een groot deel van dat geld in mijn eigen zak steek terwijl die panda's het veel beter kunnen gebruiken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:01

Maar die man moet toch ook ergens van leven...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:04

Mja, maar hij hoeft van mij geen tonnen in zijn zak te steken ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:07

Nee daar ben ik 't helemaal mee eens hoor :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:07

Asyaa schreef:
_Tara_ schreef:

Zou me niet verbazen als bij de gemiddelde organisatie maar 15% daadwerkelijk voor het dier word gebruikt.

WNF heeft het CBF-keurmerk. Dat betekent dat maximaal 25% van de inkomsten voor fondsenwerving mag worden gebruikt. De meeste goededoelen zitten daar (ver) onder.

http://www.cbf.nl

Ook dít is geregeld in NL. Een 'goed' goeddoel houdt zich aan regels. Er zijn ook malafide goededoelen, daar is je scepsis gerechtvaardigd...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:11

Toevallig eergisteren een sms gestuurd naar red een boom voor 1 euro, eenmalige bijdrage.. dat hoopik dan er waren geen kleine letters. Maar 1 euro is te overzien, dan wil ik nog wel een paar keer een sms sturen hoor! Ik hoop alleen wel dat het echt daarvoor gebruikt gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:05

Heino schreef:
Mja, maar hij hoeft van mij geen tonnen in zijn zak te steken ;)

Enig idee hoeveel werk zo'n man waarschijnlijk verricht? Die is er niet met een werkweekje van 40 uur hoor. Om nog maar te zwijgen over de verantwoordelijkheden die zo iemand heeft.
Iedere functie heeft zo zijn prijs.
En nogmaals, als die man zijn werk doet dan blijft er voldoende over voor het goede doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:03

Ibbel schreef:
Asyaa schreef:

WNF heeft het CBF-keurmerk. Dat betekent dat maximaal 25% van de inkomsten voor fondsenwerving mag worden gebruikt. De meeste goededoelen zitten daar (ver) onder.

http://www.cbf.nl

Ook dít is geregeld in NL. Een 'goed' goeddoel houdt zich aan regels. Er zijn ook malafide goededoelen, daar is je scepsis gerechtvaardigd...

Dan gaat de BWM van alle directeurs er nog eens af, en natuurlijk het mannetje daar in dat oerwoud wil ook geen gare jeep, maar een mooie range rover. En wat dacht je van heen en weer vliegen? Dat gaat ook niet via de economy class van rian air.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:10

Ik negeer ze, of zeg 'nee, geen tijd'. Misschien niet aardig, maar ik vind het zo irritant om op straat (of, nog asocialer, thuis aan de deur) lastiggevallen te worden.
Als ik wil doneren ga ik zelf wel op zoek naar informatie en maak ik het over.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:41

Vlekje123 schreef:
Enig idee hoeveel werk zo'n man waarschijnlijk verricht? Die is er niet met een werkweekje van 40 uur hoor. Om nog maar te zwijgen over de verantwoordelijkheden die zo iemand heeft.
Iedere functie heeft zo zijn prijs.
En nogmaals, als die man zijn werk doet dan blijft er voldoende over voor het goede doel.

Ik zou er niet mee kunnen leven, zelf zo veel geld opstrijken (meer dan ik nodig heb om fatsoenlijk te kunnen leven) en die arme kindertjes honger laten lijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:45

Heino schreef:
Ik zou er niet mee kunnen leven, zelf zo veel geld opstrijken (meer dan ik nodig heb om fatsoenlijk te kunnen leven) en die arme kindertjes honger laten lijden..

Je leest niet!
Ik zeg dat als die man zijn werk goed doet dat er voldoende overblijft voor het doel.
En wat er verstaan wordt onder fatsoenlijk leven is heel persoonlijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:49

Krips schreef:
Ik vind dat ook echt heel jammer. Terwijl ik denk dat er genoeg mensen bereid zijn om eens een keertje op zaterdagmiddag donateurs te gaan werfen. Ik wel.

En toch is dat niet zo... Anders zouden ze er echt niet voor betaald krijgen hoor.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:17

Vlekje123 schreef:
seren schreef:

Als die directeur zijn werk goed doet zie ik het probleem niet. Dan komt er voldoende geld op de juiste plaatsen, en de beste man wordt er goed voor betaald.

Ehm, da's toch iets anders dan je net zegt, Vlekje.